Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saa ikinä tätä kotia kuntoon :(

Vierailija
04.06.2009 |

Rasittaa kun aina on paikat rempallaan. Olen 7 ja 3v. lasten yh ja tuntuu niin epätoivoiselta tää jatkuva siivoaminen. Asutaan kolmiossa ja tavarat vaeltaa koko ajan pitkin kämppää. Isä-päivien/-viikonloppujen aikana olen ihan kuitti, ja yritän käyttää ajan omaan itseeni. Esim. Isomman huoneen raivaamiseen menis kevyesti yksi viikonloppu ja siistinä ehkä sit viikon...

En jaksa!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle tavaralle oma paikkansa. Kun ei päästä kaaosta valloilleen, siivoaminen on huomattavasti nopeampaa ja kivempaa. Lapset myös mukaan siivoamaan ja korjaamaan omat jälkensä!

Vierailija
2/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

liian kuuma vaan, en jaksa murehtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vaan yksi lapsi ja sekin vasta 1v

Kaikille tavaroille ei vain ole paikkaa ja sitten säilytellään ihan ihme tavaroita kaapissa. Just annoin kaks muovipussillista omia vaatteita ystävälle. Mies haluaa säilyttää vaatteita joita ei ole käyttänyt 5vuoteen... siihen päälle lapsen pienet ja isot vaatteet ja kaikki epämääräinen roina vaatekaapissa.

asutaan kaksiossa.

Vierailija
4/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mulla on mies ja 3 lasta (lue: yht. 4 lasta.

Mutta mä yritän olla stressaamatta sotkusta, päivinä, kun laitan lapsien kanssa jotain hyvää ruokaa (grillataan tms.) tai tehdään jotain muuta kivaa yhdessä. Niinä päivinä olen antanut lapsille itsestäni kaikki voimat ja siivoaminen on toissijaista.

Mutta nämä päivät ku laiskottelen av:lla ja lapset katselee dvd, leikkivät keskenään ja syödään eineksiä.... nää on kyllä semmoisia morkkiksen tekeviä ettei mitään rajaa. Eikä vaan saa aikaiseks. Ja tosiaan ku se siisti lopputulos ei kuitenkaan kestä ku momentin ja taas kaikki on huiskin haiskin.

Vierailija
5/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama tilanne, kaaos siis. Nyt oon kesälomalla ja oon siivonnut viikon, vielä menee ainakin 3 viikkoa ja sit saa aloittaa alusta =(

Vierailija
6/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätesäkkejä esille ja tavaraa pois sillä selvästi on tarpeetonta.

Vierailija
7/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista, että meidän kaaos näyttää häiritsevän meillä vierailevia ihmisiä enemmän kuin meitä täällä asuvia. Minun äitini ja anoppini ovat sieltä pahimmasta päästä valittamaan, että "onpas täällä taas kaikki riivin raavin". "pitäskös mun vähän ruveta siivoamaan?" Silti oikeasti kumpikaan ei tee rikkaa ristiin, mutta valittaa pitää. Minua kaaos ei häiritse, koska olen jo oppinut, että lapset kasvaa tasapainoisiksi tässäkin sotkussa, mutta ärsytää muiden kommentointi. Meillä on sentään kaunista ja sievää, toisin kuin esim. anopilla, jolla on maailman siistein koti, mutta hirvein maku.

Vierailija
8/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätesäkit kehiin. Kaksi säkkiä avoimeksi keskelle siivottavaa huonetta, toiseen heittelet kaikki rikkinäiset vaatteet ja lelut -> roskiin, ja toiseen lelut, joilla ei leikitä -> kierrätykseen tai varastoon.

Lapsi ei loppujen lopuksi tarvitse lelujakaan paljoa, kunhan lelut on ehyitä, mielenkiintoisia ja ikätasoa vastaavia. Jos leluja on paljon, voi puolet niistä viedä varastoon ja vaihtaa ne sisäleluiksi vaikka puolen vuoden välein. Näin lapset saavat "uusia" leluja ja säilytystilaa kaappeihin tulee valtavasti.

Vierailija
9/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauankin teidän lapsille ikätasoisina?

Lapsi ei loppujen lopuksi tarvitse lelujakaan paljoa, kunhan lelut on ehyitä, mielenkiintoisia ja ikätasoa vastaavia. Jos leluja on paljon, voi puolet niistä viedä varastoon ja vaihtaa ne sisäleluiksi vaikka puolen vuoden välein. Näin lapset saavat "uusia" leluja ja säilytystilaa kaappeihin tulee valtavasti.

Meidän lapsille eivät nimittäin pysyneet.

Vierailija
10/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et siivoa etkä tee normaaleja kotitöitä, vaan PELKÄSTÄÄN järjestelet koko päivän.

Etukäteen suunnittelet ja hankit säilyttimiä kaikelle tarvittavalle ja jätesäkkejä tarpeettomalle. SItten H-hetkipäivänä vaan pistät tuulemaan.

Tekee sielulle hyvää ja saat siitä voimaa, vaikka tuntuukin väsyttävältä ja rasittavalta etukäteen ajateltuna.

Vierailija
11/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli rikkinäistä tavaraa/vaatetta roskiin. Plus sitten uff:n laatikkoon 5 säkkiä (puolikkaita)

Risat lelut roskiin ja ne millä lapset ei leiki viedään kirpparille. (en myy ite)

kyl tää tästä. Vaikka raskaana oonkin ja hitaasti pitää tehdä ja välillä levätä.

T:#6 rv32

Vierailija
12/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta Stephen Kingin kirja houkuttelee enemmän. Luen ensin tunnin ja siivoan vasta sitten :)

Vierailija
13/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat olleet tosi tyytyväisiä, siellä on vähän surkeissa kantimissa olleet leluasiat.

Mutta muuten tuo "kunhan lelut on ehyitä, mielenkiintoisia ja ikätasoa vastaavia" ei oikein toimi meillä. Lapset kun eivät paljon leiki valmiilla leluilla vaan rakentavat niitä muista leluista, tarvikkeista, vaatteista, paperista...esim tekevät itsensä kokoisen nuken sukkahousuista, paidasta, jotka täyttävät muilla vaatteilla ja joku pallo pääksi. Välillä on leikelty ehjiä sukkia leluille vaatteiksi.. Levittävät kamoja ihan jatkuvasti.

Sitten on kaikki keittiösotkut, imuroidakin pitää 2-3 kertaa päivässä, lattiat vaatisivat päivittäisen pesun... Vieraat lapset kommentoivat aina että onpas teillä likaista. No kiva. Mutta miten voi ehtiä jos pyykkiä pitää pestä 2 koneellista päivässä, tiskiä 2 koneellista päivässä, imuroida päivittäin 2 kertaa, pestä kertaalleen lattiat, siivota tavaroita moneen kertaan, ja sitten 3 lastenhuonetta ja makuuhuone, vessatkin pitäis joskus siivota, keittiön hella, mikro, tasot, pöytä, tuolit (kyllä, nekin on lähmässä päivittäin).

Mies saisi tehdä enemmän, mutta kun omasta mielestään hän jo tekee kaiken kun joka toinen päivä imuroi tai pyyhkii keittiön pöytiä (ei koskaan kaikkia kerrallaan). Jos pesee lattiat ei koskaan laita mattoja lattialle takaisin eikä kaada pesuvettä pois. Joskus jättää sohvankin keskelle lattiaa jos on sitä joutunut siirtämään.

Vierailija
14/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tarpeeksi säilytystilaa? Sängynaluslaatikot hankintalistalle, ja matalia hyllyjä ei kannata edes hankkia vaan täyskorkea kirjahylly.

Ota tavoitteeksi että kun lelut on kerätty, niin on lattiat tyhjinä. Ja kaikelle paikka, ja kaikki paikalleen.

Älä raivaa yksin isomman huonetta, vaan raivaa se isomman kanssa yhdessä. Ottakaa yksi iso laatikko johon pitää mahtua sen hetken lelut, ja loput laitetaan toiseen isoon laatikkoon joka on vaikka vaatekaapin alimmalla hyllyllä PAIKALLAAN. Lelumäärää pitää karsia sen verran että mahtuu kahteen isoon pahvilaatikkoon yhden lapsen lelut.

Kerro lapselle että on olemassa vähempiosaisia, ja että joku pieni lapsi ilahtuisi kovasti noista palikoista/nallesta/autosta jolla hän ei ole leikkinyt aikoihin. Lahjoittakaa ylimääräiset pelastusarmeijalle/kierrätyskeskukseen/diakoniatyöntekijälle jaettavaksi eteenpäin.

Vaatekaapit käy läpi, ja lajittele säästettäviin-roskiin-kierrätettäviin. Jos olet laittanut jonkun vaatteen kierrätyspussiin, niin ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ KURKISTA PUSSIIN ettet muuta mieltäsi. Jos olit vaatteen jo kerran luovuttamassa, niin siitä joutaa luopua. Ja aina löytyy joku tarvitseva.

Käy läpi koko asunto. Jos videoita/dvd:tä on kertynyt paljon, ota tavoitteeksi että vähintään viidestä luovutte. Sitten pistä ne viisi (tai enemmän) kierrätykseen. Muistuta tavaroista luopuessasi itsellesi, miten joku köyhän perheen lapsi/paleleva asunnoton/juuri tuota tavaraa metsästänyt ihminen ilahtuu tuosta asiasta joka sinulle on turha. Se kannustaa luopumaan.

Paperitavarat arkistoi, nettilaskut säästävät paperiroskan määrässä ja säilyvät netin arkistossa kuusi vuotta. Jos tulee vastaan joku jolle ei voi nimetä paikkaa, niin se on todennäköisesti tarpeeton.

Joka päivä käy läpi päivän postit, ja hoida ne paperiroskiin-mappiin-maksettavaksi-lehtikoteloon.

Joka ilta huolehdi siitä ettet mene nukkumaan ennen kuin tiskipöytä ja tiskialtaat kiiltävät tyhjyyttään. Kun aamulla ensimmäisenä sinua tervehtii puhdas tiskialue, et voi olla hymyilemättä.

Tsemppiä! :)

Olisi kiva jos tulisit myöhemmin kertomaan onko näistä vinkeistä mitään apua.

Vierailija
15/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, oikeasti sillä ei ole väliä. Lapset tosiaan vkasvavat ihan tasapainoisiksi pienessä sotkussakin. Aika isossakin sotkussa, jos niikseen tulee. Itse asiassa sotku sinänsä ei edes pahasti haittaa, jos nyt LIKAA ja vanhentunutta ruokaa jne. ei loju siellä täällä esim nii nettä sukat ei irtoa lattiasta... (ja joo, meillä on joskus pahimmilllaan ollut sellainen tilanne, että sukat tarttui keittiössä tahmaan lattialla (lapset teki mehua...) mutta en SILTI siivonnut ekana päivänä vaan vasta kun paremmin kerkesin)

Anna periksi vaan. Ei sun tarvi tappaa itseäsi työllä jonkun asunnon siistiyden takia!

Lisäksi mä voin kertoa, että teidän sotku katoaa hämmästyttävällä tavalla noin puoli vuotta siitä kun nuorin poikalapsi täyttää 11. (ne on just ne pojat, tytöt ei jotenkin saa aikaan samaa sotkun astetta vaikka olis ihan vastaava määrä pikkuleegoja ja palapelinpaloja ja vesivärejä ja muovieläimiä.

Eli vaikka vielä muutama vuosi sitten sukat tarttui keittiön lattiaan, meillä on nykyään ihan siistiä. EIkä mitään muuta ole muuttunut kuin että lapset on 12v ja 5v...

Vierailija
16/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsot telkkaria, käytä mainoskatkot hyödyksi. Vie viisi tavaraa paikoilleen joka mainoskatko. Sitten voit taas jatkaa ohjelman katsomista hyvällä omatunnolla.

Samoin, jos katsot suomenkielistä ohjelmaa (tai pystyt katsomaan vieraskielistä näkemättä tekstejä ihan koko ajan), niin viikkaa pyykit samalla.

Ota myös lapset mukaan siivoamiseen ja järjestelyyn. Meillä 3v ja 2v kilpailevat siitä kumpi saa imuroida. 3v voi auttaa pyyhkimällä tahroja ovista ja seinistä, kunhan osoitat tarpeeksi sotkuisen alueen pestäväksi jotta näkee työnsä tulokset heti. :)

Lakkaa hankkimasta lisää tavaroita ja vaatteita, elleivät ne tule tarpeeseen. Ylimääräinen tavara - vaikka kuinka kiva olisikin - on ylimääräistä ja se näkyy kodin sekavuutena.

15

Vierailija
17/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on sellasia pieniä porsaita, käy sotkemassa kaikkien huoneet, myös poiken ja pojat noihin aina hermostuu.

Äh, oikeasti sillä ei ole väliä. Lapset tosiaan vkasvavat ihan tasapainoisiksi pienessä sotkussakin. Aika isossakin sotkussa, jos niikseen tulee. Itse asiassa sotku sinänsä ei edes pahasti haittaa, jos nyt LIKAA ja vanhentunutta ruokaa jne. ei loju siellä täällä esim nii nettä sukat ei irtoa lattiasta... (ja joo, meillä on joskus pahimmilllaan ollut sellainen tilanne, että sukat tarttui keittiössä tahmaan lattialla (lapset teki mehua...) mutta en SILTI siivonnut ekana päivänä vaan vasta kun paremmin kerkesin)

Anna periksi vaan. Ei sun tarvi tappaa itseäsi työllä jonkun asunnon siistiyden takia!

Lisäksi mä voin kertoa, että teidän sotku katoaa hämmästyttävällä tavalla noin puoli vuotta siitä kun nuorin poikalapsi täyttää 11. (ne on just ne pojat, tytöt ei jotenkin saa aikaan samaa sotkun astetta vaikka olis ihan vastaava määrä pikkuleegoja ja palapelinpaloja ja vesivärejä ja muovieläimiä.

Eli vaikka vielä muutama vuosi sitten sukat tarttui keittiön lattiaan, meillä on nykyään ihan siistiä. EIkä mitään muuta ole muuttunut kuin että lapset on 12v ja 5v...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi