Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virtsatieinfektion estolääkitys

Vierailija
03.06.2009 |

Minulla on nyt toinen virtsatietulehdus muutaman viikon sisään. Lääkäri kyseli haluanko estolääkitystä, enkä sitä halunnut. Määräsi kuitenkin, koska olen lähdössä lomalle.

En kuitenkaan haluaisi syödä turhia antibiootteeja...

Onko porukalla kokemusta ylipäätään estolääkityksestä - tottuuko elimistö siihen niin, ettei esim. lääkeripulia hetken päästä esiinny? Entä onko teillä kokemusta lääkkeestä Trimex?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut varmaan lääkäri on nähnyt ne tarpeelliseksi, jos on kerran määrännytkin.

Vierailija
2/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan simppelein on syödä kerran viikossa puolukkaa, mehua, tai vaikka vispipuuroa pysyt kuule terveenä vanhaksi mummoksi asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupoissa on hienoja puolukka ja karpalomehuja jotka toimii tai voi itsekin poimia peräkorvesta ja hyviä ovat

Vierailija
4/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ota lomalle mukaan. Tarvittaessa sitten aloitat lääkekuurin. Lääkkeethän tehoavat nopeasti eikä mene loma pilalle.

Onko joku tietty asia, mistä tulehdus tulee. Esim. uimahallissa käynti, seksi tms. Jos on, pyydä ns. täsmäestolääkitys. (Mulla esim. yksi pilleri seksin jälkeen jos tuntuu siltä)

Vierailija
5/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat keinot olivat luopua hormonaalisesta ehkäisystä kokonaan ja huolehtia todella tarkkaan hygieniasta ja virtsaamisesta ennen ja välittömästi seksin jälkeen.

Mulle tuli tulehduksia todella tiukaan siis myös heti estolääkityksen jälkeen. Toki sen aikana ei olllut tulehduksia, mutta jatkuva antibioottien puputtaminen alkoi tympiä, kun siitä meni maitohappobakteereista huolimatta elimistö muuten sekaisin. Mulle ei puolukka tai karpalomehut tepsineet, mutta tiedän ihmisiä, jotka ovat niillä saaneet yksittäisen tulehduksen aisoihin. Kierrettä vaikea katkaista mehuilla.

Vierailija
6/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon tosi tyytyväinen. Sain estolääkityksen viimein ja vihdoin. Oon kärsiny virtsatulehduksista vuosia toisinaan kolme peräkkäin, välillä meni parikin vuotta ilman tulehduksia. Nyt puolen vuoden sisällä oli 4 tulehdusta ja sain estolääkityksen. Mitään tulehduksen oireita ei oo ollu ja antibioottikuurista ei oo tullu mitään sivuvaikutuksia.

Taidanpa jopa uskaltaa kesällä uimaan, kun sitä en oo voinu moneen kesään tehdä.

Vierailija
7/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut esim. homeopatiaa tai vyöhyketerapiaa? Yks tuttu just aloitti virtsiksen hoidon, mut en tiedä muista.

t. myös yksi kärsivä

p.s. mulle taas sano yks lääkäri, että liikaa alapään pesua ja hygieenisyyttä pitäis just varoa, yhdynnän jälkeen vaan pissalle ja se auttaa.

Vierailija
8/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos moista taustaa ei olisi, en edes miettisi lääkekuuria - ottaisin sen vasta kolmannen tulehduksen jälkeen, mutta itte syön kyllä kuurin jos lääkäri moisen kirjoittaa.

Vierailija
9/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee vti tosi helposti, ja olen oppinut tietämään milloin. Esim. tavallista "reippaampi" seksi, uiminen jne. laukaisee tulehduksen. Otan trimopanin tarvittaessa, ja tulehdus pysyy poissa.

Vierailija
10/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten riittää se, että käy seksin jälkeen pissalla. Yhtään tulehdusta ei ole ollut nyt kolmeen vuoteen.

Vierailija
11/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää lääkkeet syömättä tai olla mahdollisesti lomalla virtsiksessä?

Minä söin estolääkkeitä (Nitrofur-C) melkein pari vuotta putkeen pahan kierteen jälkeen (neljässä kuukaudessa kymmenkunta tulehdusta). Ei ole koskaan ollut mitään sivuvaikutuksia. Estolääkkeen annostushan on miedompi kuin normaalikuurin, joten voisi olettaa, että sivuvaikutuksetkin on miedompia?

Ja mullakaan ei ole koskaan ollut mitään apua mehuista, karpalokapseleista tms. Hyvä kuitenkin, jos joku niistä avun löytää. Nykyään minäkin nappailen estolääkettä erittäin satunnaisesti (jos tuntuu siltä, että on tarvetta), mutta yhtään tulehdusta ei ole ollut pariin vuoteen.

Vierailija
12/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni tulehdus iski estoista huolimatta. Tärkeämpää on säännöllinen kotihoito: pissalle seksin jälkeen, runsas nesteen juominen, kirpeät appelsiini, puolukka- ja karpalotuotteet, maitohappobakteerit, hygieniassa edestä taakse pyyhkiminen sekä säännöllinen mutta ei liian tiuha alapesu pelkällä vedellä.

Näillä sain itse kierteen loppumaan, ja pääsin eroon antibiooteista! Elimistö oli tosi heikoilla jatkuvan antibioottien popsimisen jälkeen, ja huomasin muut keinot paljon paremmksi. Nykyään saan alkavan tulehduksenkin vielä estettyä runsaalla juomisella ja puolukkasurvoksella.

Vierailija
13/17 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain sitten puhelinajan lääkärille (eri lääkärille) ja hän totesi, että jos antibioottikuuri helpottaa oloa, niin pitää syödä loppuun, mutta ei suosittanut estolääkekuurin aloittamista vielä tässä vaiheessa.

Ymmärsi kyllä perusteet, millä toinen lääkäri oli ne määrännyt ja neuvoi, että mikäli tulehdus kesän aikana uusii, niin haen sitten kuurin ja syön sitä alkuun akuutin tulehduksen annostuksella (antoi annostuksen) ja viikon jälkeen nautiskelen loput sitten estolääkkeenä. Että näillä mennään, kun muutakaan ei voida

Ap

Vierailija
14/17 |
16.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuo sama ongelma vuoden ajan, eli saan vti:n n. joka kuukausi. Nyt olin ollut kuukauden ilman tulehdusta ja riemuitsin sitä, koska en haluaisi mitään estolääkitystä ! Tänään kuitenkin tunsin kovaa pissahätää, mutta tiesin kyllä mistä se johtui. Ja niin, tulehdus on päässyt taas valloilleen... Mua helpottaa tosi paljon lukea näitä ohjeita ja huomata etten ole ainoa joka joutuu tästä kärsimään. Kenelläkään ystävälläni tai edes tutulla ei ole tätä vaivaa, joten he eivät vaan voi ymmärtää sitä ettei pelkkä kylmässä istumisen välttäminen hyödytä. En tiedä miksi mulle tulee tää, ekana ajattelin että se johtuisi seksistä, mutta ei se ole syy. Olen yrittänyt juoda mahdollisimman paljon ja se on auttanut, joten ehkä en sitten juo tarpeeksi paljon. Nyt kun olin kuukauden oireeton, en kiinnittänyt enää juomiseen niin paljon huomiota. No tässäpä nytten yritän juoda PALJON ja nesteenpoistoteetä, koska se kuulemma auttaa kun puhdistaa virtsateitä :). Konekin mukavasti lämmittää alavatsaa niin ei satu niin kovin, mutta heti kun tarvitsee lähteä liikkeelle... Viime antibioottikuurista on vielä lääkkeitä jäljellä pari, mutta enhän minä muista minne ne olen laittanut :D pitää vaan toivoa että pystyn nukkumaan yöni, koska todella usein yöunet menevät kipujen takia.

Vierailija
15/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kerkesi olemaan viisi virtsatientulehdusta peräkkäin ja äitipolilla totesivat, että vaikka viimeisin näyte oli neg. niin parempi on aloittaa estolääkitys synnytykseen saakka. Raskausviikkoja nyt 27.

Vierailija
16/17 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli neljä virtsatietulehdusta n.3kk:n sisään. Kaikki olivat tosi ärhäköitä eivätkä lähteneet pois ilman antibiootteja. Sain gyneltä estolääkityksen. Olen syönyt sitä nyt n.2kk (eli yksi 100mg trimopan/päivä) ja yhtään tulehdusta ei ole tullut. Mitään antibioottien sivuvaikutuksia en ole havainnut vaikka luulin että olisi tullut esim. hiivatulehduksia. Hyvä näin. Toivon vaan että kun lopetan antibiootit niin virtsatietulehdukset pysyisivät edelleen poissa.

Vierailija
17/17 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö, höpö😑