Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

18-vuotta täyteen - vuokraa vanhemmille?

Vierailija
27.07.2023 |

Facen yhdessä ryhmässä kyseltiin, pitäisikö 18-vuotiaan maksaa kotona asuessa vuokraa.

Itse olen vähävaraisesta perheestä, mutta silti olen elänyt jossain kuplassa tämän suhteen. Nimittäin suurinosa kommentoinnista oli sitä, että heidän mielestään lapselta tulisi periä vuokraa tai että he jo perivät lapseltaan vuokraa! Olen oikeasti vähän järkyttynyt, lapsuudenkodissani ei olisi koskaan tehty noin enkä minä voisi periä lapseltani periä rahaa kotona asumisesta.

Äiti sanoi aina että muista että kotiin voi aina tulla. Nuo ei sitten vissiin ole sellaisia koteja

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä kuullu omissa piireissäni nuoresta joka 18v täytettyään maksais vanhemmilleen vuokraa kotona asumisesta.

M38 Pohjois-Pohjanmaalta

Vierailija
2/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuokraa. Plussaa jos tekee taloustöitä, osallistuu joskus rahallisesti ruokaan käymällä itse kaupassa tai avustaa ehkä jossain isommassa laskussa. Ei kuitenkaan ensisijaisesti odoteta lapselta muuta kuin että osaa säästää tulevaisuutta varten kun kerran asuu kotona ja käy töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pyydä omalta 19-vuotiaalta vuokraa, mutta kun alkoi käydä töissä ja asuu vielä minun kanssani maksaa ruokarahaa kyllä. 

Vierailija
4/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tulisi mieleen pyytää täysi-ikäiseltä lapselta vuokraa. Kotihommia joutuu tekemään, koti ei ole hotelli. Ja kotiin saa aina tulla Tottakai. Nuo jotka vaativat omalta lapselta vuokraa taitaa olla muutenkin ongelmaista väkeä

Vierailija
5/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos käy töissä.

Vierailija
6/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista jos toisen asteen opinnot ovat kesken, elatusvelvollisuus jatkuu niiden loppuun.

Vierailija
7/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos käy töissä.

Siinäpä kannustin töissä käymiseen opintojen ohella.

Vierailija
8/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ahneudella rajaa, kun omilta lapsilta kerjätään jotain kesätöissä ansaittuja rahoja.

Vierailija
9/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ikinä kuullu omissa piireissäni nuoresta joka 18v täytettyään maksais vanhemmilleen vuokraa kotona asumisesta.

M38 Pohjois-Pohjanmaalta

Minulta rupesivat perimään. Muutin aika vauhdilla.

Vierailija
10/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä loukkaannuin kun multa äiti pyysi. Lähdin samantien.

Vierailija
11/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdeksantoista vuotta ei ole yhdyssana, joten kirjoitetaan 18 vuotta. Mikä siinä on niin vaikeeta?

Vierailija
12/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottivat että alkaisin maksaa vuokraa kun täytän 18v koska kävin töissä, vedin tästä omat johtopäätökset ja muutin omilleni paria kuukautta ennen täysi-ikäisyyttä. Toki olisin muutenkin muuttanut, koska ei ollut edes omaa huonetta. Ihme touhua, koska vanhemmat kuitenkin keskituloisia.

Vierailija
13/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin saman keskustelun ja olisin kertonut miten homma onnistuu jos olisi nimettömästi onnistunut. No, kerron sitten tänne.

Eli jos teini haluaa ennen armeijaa asua kotona vaikka omistaakin työpaikan, kannattaa "virallisesti" eli ihan siirtona tilille maksaa vuokraa vaikka 200. Sitten vanhempi nostaa tämän summan käteisenä ja antaa lapselle takaisin jos ei oikeaa tarvetta ole.

Kun teini menee armeijaan, haetaan Kelasta sotilasavustusta tuosta 200 vuorkasta ja Kela kysyy muutamaa tiliotetta todisteeksi jotka tietysti nyt on antaa. Eli lapsen tililtä -> vanhemman tilille -kuitista kuvakaappaus. En nyt muista montako kuukautta tarvittiin, meillä oli puoli vuotta ainakin.

Näin lapsi saa sotilasavustuksena 200/kk ylimääräistä rahaa jonka taas jälleen siirtää vanhemman tilille (jos Kela joskus kyselee kuitteja, meillä ei ikinä kysynyt), jonka vanhempi nostaa käteisenä ja antaa lapselle käteisenä.

Näin lapsi voi jatkaa kotona asumista vielä armeijan ajan. 

Ollaan itse käytetty tätä keinoa pari vuotta sitten. 

Eikä tosiaan mitään verottajailmoituksia tullut kukaan kyselemään mitä siinä ketjussa joku vastaaja väitti. Ei vuokraan osallistuminen ole tuloa jos on täysi-ikäisestä perheenjäsenestä kyse joka osallistuu talouskuluihin. (Ihan sama juttu vaikkapa avopuolisoiden kesken.)

Muuten olisin vastannut omalla nimelläni mutten halunnut että joku vielä pistää verottajan perääni kuten siellä se yksi nainen uhosi.

Vierailija
14/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin nyt kun poika vihdoin valmistui ja on kokopäivätöissä pyytää ruokarahaa 150€ kuussa. On 21-vuotias. Jotenkin ei tunnu oikealta pyytää rahaa omalta lapselta, mutta pakko se nyt vaan on 😬

Vierailija
15/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nuoruuden poikaystävällä oli vielä karumpi kohtalo. Äitinsä ei edes ehdottanut, että alkaisi maksaa vuokraa, vaan ilmotti suoriltaan, että joutuu muuttamaan pois kun täyttää 18. Pojalta jäi sitten lukion viimeinen luokka käymättä, kun joutui menemään töihin henkensä pitimiksi.

Me tehtiin lapsen kanssa vuokrasopimus kun hän täytti 18, mutta hän ei asunut tuolloin kotona enää. Opintotuella ja opintorahalla maksoi vuokran ja me annettiin vähän ruokarahaa ja autettiin muuten.

Vierailija
16/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloin nyt kun poika vihdoin valmistui ja on kokopäivätöissä pyytää ruokarahaa 150€ kuussa. On 21-vuotias. Jotenkin ei tunnu oikealta pyytää rahaa omalta lapselta, mutta pakko se nyt vaan on 😬

Ei tuosta kannata huonoa omaatuntoa ottaa. Kyllähän se poikakin ymmärtää, että olette tiukilla ja hän pääsee kyllä halvalla, kun ei tarvitse asumisesta maksaa. Jos malttaa asua kotona jonkin aikaa, niin saa nopeasti säästettyä pesämunan omaan asuntoon.

Vierailija
17/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta yrittivät ruveta perimään vuokraa. Otin nokkiini ja samantien aloin etsiä asuntoa. Sitten kun muutin niin itkivät perään että "mitenkä pärjään ilman (meidän) rahoja". Kelasta hain opintotukea ja sain onneksi töitä.

Vierailija
18/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hopealusikka suussa syntyneiden ei tarvinnut minun nuoruudessani maksaa kotiin. Vuokra- tai ruokaraha, millä nimellä sitä sitten kutsuukin, oli perheestä riippuen pikkusummista useisiin satasiin heti kun omia tuloja tuli. Itse maksoin vajaan tuhannen markan nettoansioista kotiin 300mk. Kauhistuin, kun kuulin, että paras ystäväni maksoi 450mk. Minusta se oli aivan järkyttävä summa, mutta vielä enemmän kauhistutti kun muutin pois kotoa. Palkkani meni kokonaan välttämättömiin laskuihin, eikä biletysrahaa enää jäänytkään. En olisi ikinä uskonut, että omillaan asuminen ja eläminen oli niin kallista!

Vierailija
19/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on suorastaan törkeää periä omalta lapselta vuokraa. Nuorena ihminen tarvitsee vanhemmalta sitä taloudellista tukea, ei enää sitten kun on perinnön jakamisen aika.

Vierailija
20/31 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ajatuksena että maksaa vuokraa ja ylläpitomaksua kunnes muuttaa omilleen ja hän saa ne kaikki maksamansa rahat kaikki takaisin kun muuttaa omilleen. Kyse on vuodesta tai korkeintaan kahdesta,

Opiskelevalta lapselta en kyllä pyytäisi vuokraa.

Oppii samalla säästämään.