Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset ostavat ihan hirveästi lahjoja!

Vierailija
17.12.2008 |

Olen pistänyt merkille kun täälläkin noita lahjakeskusteluja ollut, että tosi monta lahjaa ostetaan yhdelle ihmiselle. Lapsille hirvee lista kaikenlaista ja omalle puolisollekin monta lahjaa. Me ostetaan miehen kanssa toisillemme yhdet paketit ja lapselle pari kolme juttua. Sukulaiset tuovat lapselle joitakin paketteja, mutta ei kuitenkaan mitään isoja määriä. Tuntuu että joulusta on tullut krääsäjuhla. Eikö vähempikin riittäisi, ja kannattaisi opettaa lapset siihen että vähemmälläkin tulee toimeen ja ettei kaikki tekeminen ja yhdessäolo tarvitse kalliita tavaroita ja pelikonsoleita.

Yksi näkökulma...

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta varmaan lapsuuden joulut vaikuttaa. Meillä oli kotona niin, ettei juuri koskaan saanut leluja tai vaatteita, mutta jouluna sai sitten lahjaröykkiön. Joulu oli vain niitä lajoja varten.

Nyt omassa perheessäni on päinvastoin, lapsille hankitaan kirjoja, leluja ja vaatteita tarpeen mukaan ja jouluna keskitytään yhdessäoloon perheen ja suvun kanssa. Lapset saavat muutaman lahjan, mutta se ei ole joulun keskeisin juttu.

Vierailija
2/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on viime vuosina melkein alkanut oksettamaan tämä kulutushysteria johon itsekin sorrun. Yököttää jopa oma käytökseni ja tunnenkin ostosten jälkeen melkoista krapulaa ja ähkyä. Samaan aikaan toisaalla ihmisillä ei ole varaaa ostaa ruokaa....Ja silti vain jatkan, lapsille on ostettu aika paljon lahjoja...miehen kanssa vaihdamme jotkut pienet lahjat, samoin sukulaisten kesken. Mutta tuo tavaramäärä mitä olemme lapsille hankkineet on aika iso.

Minulla on huono omatunto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se auta, jos anoppi tuo aina jätesäkillisen tavaraa - samanverran kuin muut yhteensä. Jos nyt menee taas överiksi, niin ens jouluna kyllä puutun siihen. Toistaiseksi oon miehen mieliksi ollut hiljaa.

Vierailija
4/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ajattelee tekevänsä itse oikein. Niin minäkin - ja sinä.

Monen lahjan antaja

Vierailija
5/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin minun lapsuudessani. Olen 34.

Vierailija
6/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toisaalta aika paljon lahjoja, toisaalta taas yritetään miettiä ympäristönäkökulmia ja lapsen kehittämistäkin. Lopputulos on siis varmaan jotain yhden ja parinkymmenen väliltä. Kaikki lahjat eivät ole myöskään materiaa.

Vierailija
7/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisille on oo enää aikoihin jaksanut väkisin yrittää keksiä lahjoja, vaan sisarukset saa joulukukan tai kynttilän tai muuta vastaavaa. Lapset saa pari lahjaa vanhemmiltaan, ja sitten isovanhemmilta ja kummeiltaan lahjat, joten kymmenkunta pakettia lasta kohden tulee. Ja me aikuiset saadaan muutama paketti, eli yhdet puolisolta ja sitten jotain omilta vanhemmilta, ja that's it.

Nää määrät on musta olleet oikein sopivat. Kaikkiaankin lelumäärä pysyy kohtuudessa, kun niitä ei kerry ihan älyttömästi, ja niin kaikilla leluilla tulee oikeasti leikittyäkin.

Vierailija
8/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastetaan lahjojen antamista ja tuo pikkuinen on vaan niin kiltti ja rakas, että ei pystytä olemaan ostamatta lahjoja.:)

Toisillemme ostamme 4-5 lahjaa, minä hiukan enemmän, koska miehellä on aattona synttärit myös. Sitten muistamme molempien vanhempia jollain sopivalla muutaman kympin jutulla ja lisäksi lapsen kummeja.

Rahaa menee ehkä se 1000-1200 Euroa. Viime jouluna meni paljon enemmän, kun tilasin miehelle Rooman vkl-matkan "hyvässä seurassa". Tapana on, että useimmat keskenäiset lahjat on jotenkin yhteisiä kuten kylpyläviikonloppu tai uusi kahvinkeitin.

Vierailija
9/9 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän mitään tarvitse, leluja ja vaatteita on runsaasti. Olisimme varmaan juhlineet joulua ilman että hän saa oikeastaan mitään, mutta perheemme nostivat metelin ja nyt hankimme hänelle "velvollisuudesta" leikkikeittiön. :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä