Korkeasti koulutetut! Rehellisesti: koetteko ennakkoluuloja jos
teette tuttavuutta esim. uuden naapurin / lastenne kaverin vanhemman kanssa, jonka tiedätte olevan kouluttamaton / hyvin vähän koulutettu duunari? Esim. tehdastyöläinen, taksikuski, siivooja?
Kommentit (86)
Mun mielestä on outoa ja hiukan luotaantyöntävää että ihminen on ylipäätään halunnut testata älykkyysosamääränsä.Luulen että kommunikaatio-ongelmasi selittyvät sosiaalisella lahjattomuudella älykkyyden sijaan. Minua ainakin kiinnostavat kaikenlaiset ihmiset, enkä usko että koulutus on ratkaiseva tekijä siinä, miten hyvin synkkaa.
T: tohtori, äo:sta ei hajuakaan
Tutkimuksissa on todettu, että ihmisten välinen kommunikaatio muuttuu erittäin vaikeaksi, jos heidän älykkyysosamääriensä ero ylittää 30 pistettä. Tiedän, tiedän, Äo on arbitraarinen, kulttuuriin sidottu ja muuta paskaa.
Niin se vain kuitenkin on, että minun on välillä hankala keskustella ihmisten kanssa. Älykkyysosamääräni on poikkeuksellisen korkea. Ja ei, en kehuskele sillä, en ole oikeastaan kertonut kuin puolisolleni, joka sekin jo ahdisti enemmän kuin riittävästi - eikä sitäkään olisi pitänyt tehdä, koska siitä on jäänyt jonkinlainen juopa välillemme.
Koulutuksen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, mutta kyllähän keskustelukumppanikin vaistoaa, että jokin tässä tökkii jos toinen ajelee jatkuvasti käsijarru päällä.
Tutkimuksissa on todettu, että ihmisten välinen kommunikaatio muuttuu erittäin vaikeaksi, jos heidän älykkyysosamääriensä ero ylittää 30 pistettä. Tiedän, tiedän, Äo on arbitraarinen, kulttuuriin sidottu ja muuta paskaa.
Niin se vain kuitenkin on, että minun on välillä hankala keskustella ihmisten kanssa. Älykkyysosamääräni on poikkeuksellisen korkea. Ja ei, en kehuskele sillä, en ole oikeastaan kertonut kuin puolisolleni, joka sekin jo ahdisti enemmän kuin riittävästi - eikä sitäkään olisi pitänyt tehdä, koska siitä on jäänyt jonkinlainen juopa välillemme.
Koulutuksen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, mutta kyllähän keskustelukumppanikin vaistoaa, että jokin tässä tökkii jos toinen ajelee jatkuvasti käsijarru päällä.
kuin vasta sen jälkeen, kun kerroit siitä puolisolle. Luulisi sen haitanneen muutenkin. Paljonko ÄO:si muuten on? 190?
oletan, että tämä vastaaja on oikeasti omalla tavallaan älykäs, mutta samalla suren, sillä tekstin myötä on tekstin kirjoittaja yhtä lailla kaiketi kummallinen, kenties aspergeri tai muulla tasolla autistinen.
Ystävyys ei ole muuten älykkyyden välistä kamppailua, ystävyys on kemiaa ja toisesta välittämistä, mutta sitähän autistit eivät kykene kokemaan.
Tutkimuksissa on todettu, että ihmisten välinen kommunikaatio muuttuu erittäin vaikeaksi, jos heidän älykkyysosamääriensä ero ylittää 30 pistettä. Tiedän, tiedän, Äo on arbitraarinen, kulttuuriin sidottu ja muuta paskaa. Niin se vain kuitenkin on, että minun on välillä hankala keskustella ihmisten kanssa. Älykkyysosamääräni on poikkeuksellisen korkea. Ja ei, en kehuskele sillä, en ole oikeastaan kertonut kuin puolisolleni, joka sekin jo ahdisti enemmän kuin riittävästi - eikä sitäkään olisi pitänyt tehdä, koska siitä on jäänyt jonkinlainen juopa välillemme. Koulutuksen kanssa asialla ei ole mitään tekemistä, mutta kyllähän keskustelukumppanikin vaistoaa, että jokin tässä tökkii jos toinen ajelee jatkuvasti käsijarru päällä.
en epäile heidän kykyjään esim. lastenkasvatuksessa. Usein käytännönläheiset äidit onkin hyvin kasvattamaan ja hoitamaan lapsia. En myöskään epäile heidän kunnollisuuttaan (esim. alkoholismi) ammatin perusteella, mutta epäilen kyllä mahtaako meistä kuitenkaan tulla niin hyvät ystävät. Itse tykkään jutella muustakin kuin lapsista ja puutarhasta...
en epäile heidän kykyjään esim. lastenkasvatuksessa. Usein käytännönläheiset äidit onkin hyvin kasvattamaan ja hoitamaan lapsia. En myöskään epäile heidän kunnollisuuttaan (esim. alkoholismi) ammatin perusteella, mutta epäilen kyllä mahtaako meistä kuitenkaan tulla niin hyvät ystävät. Itse tykkään jutella muustakin kuin lapsista ja puutarhasta...
Itse sen sijaan saan harmi kyllä monesti kokea mennakkoluuloja tällaisilta nk. duunareilta.
Esim. luullaan että minulle työ ja muu oma elämä menee lasten edelle. Ja se että minä vaan haluan ulospäin esittää hyvää äitiä jne.
Naapureita on ollut vaikka millä koulutuksella ja ilman. Lasten kavereiden vanhempia myös. Ei tuollaisella ole minulle merkitystä, jos ihminen muuten mukavan oloinen. Itse asiassa pidän oletusta, että näin voisi olla, vähän loukkaavana.
Olen korkeasti koulutettu, mutta duunariperheestä. Rehellisesti voin sanoa, etten koe ennakkoluuloja alemman koulutustason omaavia vanhempia kohtaan (on niitä paljon ystävissänikin). Päin vastoin, korkeastikoulutetuissa vanhemmissa on paljon sellaista, joka minussa aiheuttaa ennakkoluuloja. Yksi on mm. se, että lasten hoito hyvin pienestä kodin ulkopuolella on yleisempää korkeasti koulutetuilla. Veikkaan ettei se koulutustausta niinkään vaan se muu tausta, joka periytyy paljon pidemmältä meille. Toukokuun Hesarin kk-liitteessä loistava artikkeli taustan vaikutuksista ja periytyvyydestä.
Ja pieni on palkkani. Siksi näytän just siltä. Enkä niin hyvältä kuin sinä, koska olen aivan varmasti vanhempi kuin sinä, mutta minulla ei ole varaa laittaa itseeni. Pitäisi käydä kosmetologilla (huono iho) ja kampaajalla, pitäisi ostaa istuvia ja tredikkäitä vaatteita... rahat ei riitä.
Lapsiin kyllä riittää, minulla, silti.
Mutta kyllä minäkin mielellään puhuisin jostain muusta kuin lapsista ja kasvatuksesta, ja puutarhasta en ymmärrä juuri mitään. Miten ihmeessä kuvitellaan, että kaikki pienituloiset duunarit tykkäisi möyriä persuus pystyssä kukkapenkissä?!
INHOAN lähes oksetukseen asti kaikenmaailman heiniä ja metsässä vaellan lähinnä Nuuksiossa jossa on LEVEÄT kävelytiet, joilta EN poikkea. Eli kunnostettuja merkittyjä polkuja pitkin..
Ei minua kiinnosta vaihtaa kakkureseptejä tai ruukkukasvin hoito-ohjeita, olemme allergiaperhe´.
Duunarihommista huolimatta olen aika teoreettinen ja kiinnostunut yhteiskunnasta ja politiikasta, olen mielettömän kriittinen.
Mutta en kelpaa kaverikseksi, koska kuvittelet, etten osaa keskustella.
Enkä minä huoli sinua kaveriksesi koska sinä olet ennakkoluuloinen.
Olinko liian kipakka?
itse akateemisen koulutuksen saaneena en useinkaan arvosta muita akateemisia aivan siitä yksinkertaisesta syystä, että mielestäni tieteellinen työskentely on monessa mielessä yliarvostettua. Ja akateemisen tittelin saaminen edellyttää ensisijaisesti istumalihaksia ja muistamista kuin luomista ja saavuttamista, joita puolestaan käytännönläheistä työtä tekevien kohdalla.
Mikä minua silti surettaa on, että monet ei-akateemiset kokevat olevansa akateemisten rinnalla niin aliarvostettuja, mikä puolestaan vaikeuttaa ystävystymistä...
Ne tosin perustuvat kokemukseen. Huonosti koulutetut ihmiset ovat usein kouluttamattomia juuri siksi, että äly ei ole riittänyt opin hankkimiseen. Vaikka moni selittää, että kiinnostus ei muka ole riittänyt, oikeasti kyse on vain siitää, että lahjat ei riitä kiinnostumiseen. Lahjakas ihminen kiinnistuu kyllä aina. Lahjakas ihminen löytää aina myös keinon kouluttautua ja sivistyä, vaikka sitten itsekseen kirjaston avulla - se kun on Suomessa ilmaista, samoin museoihin ja taidenäyttelyihin pääsee halavalla ja usein ilmaiseksi.
Ja kyllä olen myös huomannut, ttä kun puhun kouuttamattomien ihmisten kanssa, on minun huolella valittava sekä keskustelunaiheet että käyttämäni sanat ja kielikuvat. Kyllä minä siihen sivistyneenä ihmisenä pystyn, mutta tottakai on mukavampi kun sitä ei tarvitse miettiä!
Siellä nimittäin on vähän sama sääntö kuin AA:ssa eli toiselle saa kertoa vain etunimensä, mutta ei mielellään koulutustaan eikä ammattiaan. Eli kaikki ovat samanarvoisia! Tämä ainakin siellä saunalla jossa käyn.
Mitenhän onnistuisi av-mammoilta avantouintisaunassa istuminen, kun tuntuu olevan niin maailmantärkeä asia saada tietää toisen koulutus ja tulot...
No en todellakaan. Meidän naapurissa poliisi/sairaanhoitaja perhe, hitsaaja/kotiäiti perhe (tunnettu vasta vähän aikaa). Ja hyvä ystäväni jo lapsuudesta on siivoja (ei halua käyttää tätä "uutta ja hienoa" siistijä nimikettä).
En todellakaan koe, en ymmärrä ap, sun pointtia ollenkaan.
Kertoo aikamoisesta sivistymättömyydesta, jos alkaa Suomessa ihmisiä kategorioida (usein ennakkoluuloisesti) koulutuksen perusteella.
t. VT, KTM
opiskellut yliopistossa pari vuotta, tutkinto tosin jäi puuttumaan, kun lähdin työelämään. Muistan kerran tilanteen, jossa samassa pöydässä oli psykiatrisen sairaalan johtava lääkäri. Oloni oli tosi epämukava koko ajan.
En jotenkaan osannut keskustella mitään hänen kanssaan ja toivoin vain, että ilta olisi ohi. Jotenkin tunsin itseni tosi tyhmäksi, kun tiesin, että toinen on niin fiksu. Väitellyt jo kolmikymppisenä, esimiehenä toisille lääkäreille jne.
Taisi pyytää käymään minua jonnekin naisten iltaan, mutta en lähtenyt, koska siellä olisi ollut vaan lisää samanlaisia. Kiitos ei! Pyörikööt ylikoulutetut vaan omissa porukoissaan.
Ne tosin perustuvat kokemukseen. Huonosti koulutetut ihmiset ovat usein kouluttamattomia juuri siksi, että äly ei ole riittänyt opin hankkimiseen. Vaikka moni selittää, että kiinnostus ei muka ole riittänyt, oikeasti kyse on vain siitää, että lahjat ei riitä kiinnostumiseen. Lahjakas ihminen kiinnistuu kyllä aina. Lahjakas ihminen löytää aina myös keinon kouluttautua ja sivistyä, vaikka sitten itsekseen kirjaston avulla - se kun on Suomessa ilmaista, samoin museoihin ja taidenäyttelyihin pääsee halavalla ja usein ilmaiseksi.
Ja kyllä olen myös huomannut, ttä kun puhun kouuttamattomien ihmisten kanssa, on minun huolella valittava sekä keskustelunaiheet että käyttämäni sanat ja kielikuvat. Kyllä minä siihen sivistyneenä ihmisenä pystyn, mutta tottakai on mukavampi kun sitä ei tarvitse miettiä!
Sulla taitaa puuttua siinä tapauksessa ja tekstisi perusteella aimo annos niin sydämen sivistystä, kuin muutakin; niin yksinkertaisen kuvan annat itsestäsi.
kultaseppä. On siis mensan testeissä ollut ykkönen koko maassa. Miten on mahdollista että älykkäin ihminen on vuokralla asuva pienituloinen kultasepppä?
Sulla taitaa puuttua siinä tapauksessa ja tekstisi perusteella aimo annos niin sydämen sivistystä, kuin muutakin; niin yksinkertaisen kuvan annat itsestäsi.
ja koulutuksen perusteella katsotaan kuka on älykäs ja kuka ei? On sulla erikoinen elämänkatsomus.
Jos tuntuu, että kiinnostuksen kohteet ja arvot ovat samanlaiset, niin koulutuksella tai ammatilla ei ole väliä.