Velkahelvetti
Terveiset täältä kuumista oloista. Nyt on tilanne se, että tämä kakku leviää käsiin. On vippejä, kulutusluottoja ja pankkilainoja. Rahat ovat aivan loppu. Olen soittanut paikat läpi viikko sitten ja tehnyt maksusuunnitelmat, mutta en pysty niitä hoitamaan. Rahat eivät vain riitä ja turha soittaa uusia, koska kesäkuun palkka on jo periaatteessä käytetty asumisen maksamiseen, että koti pysyy ja se on luottotietojani tärkeämpää. Luottotiedot menevät punaiselle päivänä minä hyvänsä, tulee noin 12 merkintää. Visakortit yms. lähtee samantien. Olemassa olevat lainat, jaa en tiedä.
Toisaalta ulosotto on mulle helpotus, koska nyt maksaisin erilaisia velkoja yli 800 euroa kuukaudessa, siis tyhjää ilmaa ja ulosottoon menee palkastani suojaosuuden jälkeen 440 euroa. Miinuksena on vaan tuo mahtava luottorekisteri sitten.
Heh, parasta tässä on se, että olen perintäalalla työssä, mutta ei tämä työhöni vaikuta :)
Älkää sanoko, hae pankista, katsokaas pankista on jo haettu ja nyt eivät enää anna. Ilman reaalivakuutta ja mieluummin ulosotto ja luottotiedot veks kuin sukulaisten edessä anelu, eikä ne edes auttaisi.
Muita samassa tilanteessa? Kuinka monta merkintää teillä on?
Kommentit (75)
Valitettavasti jossain vaiheessa ap.n on tajuttava, ettei ole ihan hyvätuloinen eikä hyvin toimeentuleva. Sen kertoo suuret lainat, eli on luullut koko ajan olevansa parempituloinen kun on.
No elämä jatkuu, mutta sen on muututtava. Rahalla ei enää paikata tylsyyttä, ei ajanpuutetta, ei sosiaalisia suhteita. ap.n on otettava mielikuvitus ja omat kädet avuksi.
Kaikkea hyvää!
Heh, meille jää ulosoton jälkeen nettotuloja käteen ihan hyvin ja ollaan ihan keksiluokkaisia työssäkäyviä ihmisiä. En ajatellut muutta mihinkään, enkä mullistaa lasten maailmaa. Miksi lopettaisin netin kun en uutta saa luottohäiriöllä? Kortit on jo kahtia, ollut kauan ja shoppailu lopetettu. Ei olla ennenkään esitetty mitään, mutta ei tämä asia kyllä sukulaisille edes kuulu. Mutta oikeasti, ei mua paina tämä. Helpotus tämä on kun en enää jaksa noita laskuja.
huomaa että ei pysty yhtä maksua maksamaan niin pitäisi jo hälytyskellojen soida heti.
Pitäisi miettiä missä vika, miksi ei ole varaa johonkin maksuun ja varsinkin siinä vaiheessa viimeistää jos joutuu miettimään pikävippiä.
Älkää ihmeessä ottako niitä!
Kun näin ylijärkevänä ihmisenä en oikein osaa samaistua ;)
Tarkoitatko matkoja, merkkivaatteita, -laukkuja, -kenkiä ym.? Koskettaako asia sinua vain henkilökohtaisesti eli miehesi on elänyt ilman tätä "humputtelua"?
koska siitä ei ole kelleekään hyötyä. Jos ei selväksi jo tullu ? yritän tässä vain kertoa kanssasisarille, että ulosotto ja luottojen menetys ei ole maailmanloppu. Elämää on siitäkin eteenpäin :)
Ensi alkuun tämä ketju vaikutti ihan hyvältä, mutta mitä pidemmälle tämä ketju on mennyt, niin sitä huolestuneempi minusta on tullut. Jotenkin tuntuu, että ap vähättelee ongelmaa ja sysää osan vastuusta tavallaan miehelleen (tai ei vastuusta, mutta mies joutuu vaimon tapoja sitten paikkaamaan, kun vaimolta on mennyt luottotiedot).
Jos olet ap sinut asian kanssa ja haluat olla muille rohkaisevaksi esimerkiksi, niin mikset voisi kertoa, että mihin ne rahat ovat menneet? Voisi olla opettavaista kuulla, että mitä ei kannata lainarahalla ostaa tai miten pienistä asioista homma voi lähteä lapasesta.
Ajattelen vain, että asiat asioina ja kaiken voi hoitaa, KAIKEN vaikka olis ulosotto. Enkä tosiaan sysää vastuuta miehelle, se oli vain vastaus sille jollekulle jonka mielestä on KAMALAA, että en pääse hotelliin ilman luottokorttia.
Rahat menivät kun otin ensin yhden vakuudettoman luoton tais olla Citibank äityisloman aikana. Maksoin sitä aikani ja kun tuli tiukkaa otin toisen jne...siinä välissä oli miehellä vuoden sairasloma, mutta sitä en halunnut mainita koska nimenomaan olen velkaantunut tyhmyyttäni en olosuhteiden vuoksi. Kun lainoja oli kasassa usemapi ( eikä unohdeta pankin joustoluottoa ja visaa) olikin maksuissa jo taiteilemista...lisäksi kun yritin varjella luottotietojani jätin asumiskuluja maksamatta, joita sitten paikkasin vipeillä. Niin helppoa on sotkea raha-asiansa.
En vähättele, mutta otan rennosti. Minä selviän tästä ja niin selviät sinäkin joka olet samassa tilanteessa. Yhtään Iltalehden otsikkoa ei tästä enää tarvita, jos tiedätte mitä tarkoitan.
Mies ei vastaa veloistani, enkä sitä häneltä odotakaan.
ja kaikki kierteet katkeamaan.
Siinä asiassa olet täysin oikeassa, että vaikka joillakin on varmasti liian kevyt suhde tuhlailuun ja elämäänsä, kamalaa luettavaa on nuo jutut, missä velkakierteen takia tapetaan koko perhe. Rahaahan se vaan on.
Kyllähän sitä aluksi oli todella arvoton olo, mutta totta on sekin, että ihan turha käyttää niitä vähiä voimavaroja siihen oman tilanteensa surkutteluun.
Onko sinulla paljon velkaa ulosotossa?
Minulla on aika paljon, ja kaikki velka on syntynyt epäonnistuneesta yritystoiminnasta ja yritysmuoto oli toiminimi, joten kaikesta velasta vastaan henkilökohtaisesti.
Olen nyt "vieraalla" töissä ja minulta menee joka kuukausi n.700 euroa palkasta suoraan. Eihän tästä oikeastaan kukaan tiedä, muta kyllä sen luottotietojen puuttumisen tuntee monessakin tilanteessa, mutta asian kanssa on vain opittava elämään.
Kiva (vaikka en haluaisikaan ketään kokemaan samaa) huomata, että asiaan voi suhtautua ihan normaalistikin. Paljon on luottotiedottomia, jotka ovat kuitenkin hyvin tavallisia ja perusrehellisiä ihmisiä.
toteutuvat, miten velkan vanheneminen katkaistaan, ulostottokaari yms. ovat minulle tuttuja. Kuten sanoin, olen perintäalalla itse. Ehkä siksi en suhtaudu tähän niin dramaattisesti. Olen nähnyt niin paljon konkursseja jne. että kaatuuhan niitä isojakin laivoja. Melballe, ihan tyypillinen kierre, velkaa maksettu velalla ja kevytmielisesti humputeltu. Kun kierre on päällä, sitä ei enää jaksanu katkaista, mutta nythän se menee ihan näpsäkästi poikki. MUTTA TE MUUT, MUISTAKAA TÄMÄ ON VAIN ELÄMÄÄ, MÄ TIEDÄN, ETTÄ TEITÄ VASTAAVIA ON SIELLÄ. HÄNTÄ PYSTYYN!
velan vanheneminen katkaistaan, ulostottokaari
Mitä nuo ovat? Ihan vieraita termejä minulle.
Minä luulin, että ne ovat kaksi vuotta merkinnän jälkeen.
Luottotietojen menetys ei ole sellainen asia josta pitää vetää itsensä hirteen.
Sen sijaan mielestäni luottotietojen menetys on häpeä ja sellainen sen pitäisikin olla. Häpeä siitä että ei ole osannut hoitaa raha-asioitaan. Häpeä siitä että on päästänyt asiat ajautumaan luottotietojen menetykseen asti. Häpeä siitä ettei pärjää itse ja pysty olemaan itse vastuussa omista raha-asioista niin ettei ylivelkaannu.
Häpeä on hyvä tunne. Se varmistaa sen että asiasta voi myös oppia eikä toista virheitään.
Jotenkin minusta tuntuu että sinä ap et aio oppia tästä asiasta mitään sillä hei - ylivelkaantumista nyt vaan tapahtuu. "Shit happens." Voi kuitenkin kertoa sinulle ap että ei, ei tapahdu jos hoitaa raha-asiansa fiksusti eikä shoppaile yli varojensa kuten teidän perheenne on tehnyt. Erilaiset epäonnistuneet yritystoiminnat voin vielä ymmärtää mutta en kaltaistasi toimintaa. Se että olet itse perintäalalla on antanut sinulle luultavasti väärän kuvan siitä kuinka yleistä ylivelkaantuminen on. Jos sinä kohtaat ylivelkaantuneita päivittäin saattaa tulla fiilis että se on yleistä ja "tavallista". Ei se ole.
Ajattelen vain, että asiat asioina ja kaiken voi hoitaa, KAIKEN vaikka olis ulosotto. Enkä tosiaan sysää vastuuta miehelle, se oli vain vastaus sille jollekulle jonka mielestä on KAMALAA, että en pääse hotelliin ilman luottokorttia.
Mä en ole kirjoittanut että se on kamalaa.
Pointti vaan on siinä että jos joskus tekee mieli tehdä jotain kivaa niin se ei välttämättä onnistu kovin helposti.
Eikö sua mietitytä, et jos sulta lähtee työt alta, niin kuka palkkaa sun kaltaisen "ammattilaisen", joka ei omaa talouttaan osaa hoitaa?
..jota vielä avioero ryyditti. Maksetaan joka kuukausi tuhat euroa ulosottoon, mutta lopuilla elämme ihan normaalisti. Elämä ei todellakaan loppunut siihen, miehelläni se päinvastoin alkoi uudestaan, kun sai minun kauttani uuden perheen ja kodin. Menetetyistä luottotiedoista ei ole käytännössä mitään haittaa, jos toisella perheestä on nuhteeton tausta.
Joo maksuhäiriötä tai ulosottoa ei saisi olla, just. Mutta ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia rikosrekistereitä ( yläkerrassa asuu hyvin toimeentuleva DI-perhe, isällä on kolme rattijuopumusta ja yksi raiskaustuomio ) mutta luottotiedot ovat kunnossa ja rahaa löytyy.
Ryssipä raha-asiasi niin olet paarialuokkaa mutta tapa joku ajamalla autolla päälle kännissä, niin ehkä voit istua vuoden linnassa tai päästä ihan ehdonalaiseen.
Eikö sua mietitytä, et jos sulta lähtee työt alta, niin kuka palkkaa sun kaltaisen "ammattilaisen", joka ei omaa talouttaan osaa hoitaa?
Joo maksuhäiriötä tai ulosottoa ei saisi olla, just. Mutta ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia rikosrekistereitä ( yläkerrassa asuu hyvin toimeentuleva DI-perhe, isällä on kolme rattijuopumusta ja yksi raiskaustuomio ) mutta luottotiedot ovat kunnossa ja rahaa löytyy. Ryssipä raha-asiasi niin olet paarialuokkaa mutta tapa joku ajamalla autolla päälle kännissä, niin ehkä voit istua vuoden linnassa tai päästä ihan ehdonalaiseen.
Joo maksuhäiriötä tai ulosottoa ei saisi olla, just. Mutta ihmisillä voi olla vaikka minkälaisia rikosrekistereitä ( yläkerrassa asuu hyvin toimeentuleva DI-perhe, isällä on kolme rattijuopumusta ja yksi raiskaustuomio ) mutta luottotiedot ovat kunnossa ja rahaa löytyy. Ryssipä raha-asiasi niin olet paarialuokkaa mutta tapa joku ajamalla autolla päälle kännissä, niin ehkä voit istua vuoden linnassa tai päästä ihan ehdonalaiseen.
HÄVETTÄÄKÖ?
Luottotietojen menetys ei ole sellainen asia josta pitää vetää itsensä hirteen. Sen sijaan mielestäni luottotietojen menetys on häpeä ja sellainen sen pitäisikin olla. Häpeä siitä että ei ole osannut hoitaa raha-asioitaan. Häpeä siitä että on päästänyt asiat ajautumaan luottotietojen menetykseen asti. Häpeä siitä ettei pärjää itse ja pysty olemaan itse vastuussa omista raha-asioista niin ettei ylivelkaannu. Häpeä on hyvä tunne. Se varmistaa sen että asiasta voi myös oppia eikä toista virheitään. Jotenkin minusta tuntuu että sinä ap et aio oppia tästä asiasta mitään sillä hei - ylivelkaantumista nyt vaan tapahtuu. "Shit happens." Voi kuitenkin kertoa sinulle ap että ei, ei tapahdu jos hoitaa raha-asiansa fiksusti eikä shoppaile yli varojensa kuten teidän perheenne on tehnyt. Erilaiset epäonnistuneet yritystoiminnat voin vielä ymmärtää mutta en kaltaistasi toimintaa. Se että olet itse perintäalalla on antanut sinulle luultavasti väärän kuvan siitä kuinka yleistä ylivelkaantuminen on. Jos sinä kohtaat ylivelkaantuneita päivittäin saattaa tulla fiilis että se on yleistä ja "tavallista". Ei se ole.
ajaa toisia siihen hirteen :(
suvun rientoihin. Tajuatko, että ei me köyhiä olla, vaikka ulosotto on tulossa. Siitäkin selviää -rahalla. Tosin se on vähän kalliimpaa rahaa. Ja luottoa mun ei nyt tulis mieleenkään ottaa, sitään ei 4 vuoteen tule.
niin kannattaa elellä vähän säästeliäämmin, olitte köyhiä tai ei :) - ihme asenne...
Se on oikeasti pitkä aika. Ehkä nyt tuntuu "järkevältä" vaihtoehdolta menettää luottotietonsa mutta parin vuoden kuluttua voi näin kauniisti sanottuna vituttaa.