Velkahelvetti
Terveiset täältä kuumista oloista. Nyt on tilanne se, että tämä kakku leviää käsiin. On vippejä, kulutusluottoja ja pankkilainoja. Rahat ovat aivan loppu. Olen soittanut paikat läpi viikko sitten ja tehnyt maksusuunnitelmat, mutta en pysty niitä hoitamaan. Rahat eivät vain riitä ja turha soittaa uusia, koska kesäkuun palkka on jo periaatteessä käytetty asumisen maksamiseen, että koti pysyy ja se on luottotietojani tärkeämpää. Luottotiedot menevät punaiselle päivänä minä hyvänsä, tulee noin 12 merkintää. Visakortit yms. lähtee samantien. Olemassa olevat lainat, jaa en tiedä.
Toisaalta ulosotto on mulle helpotus, koska nyt maksaisin erilaisia velkoja yli 800 euroa kuukaudessa, siis tyhjää ilmaa ja ulosottoon menee palkastani suojaosuuden jälkeen 440 euroa. Miinuksena on vaan tuo mahtava luottorekisteri sitten.
Heh, parasta tässä on se, että olen perintäalalla työssä, mutta ei tämä työhöni vaikuta :)
Älkää sanoko, hae pankista, katsokaas pankista on jo haettu ja nyt eivät enää anna. Ilman reaalivakuutta ja mieluummin ulosotto ja luottotiedot veks kuin sukulaisten edessä anelu, eikä ne edes auttaisi.
Muita samassa tilanteessa? Kuinka monta merkintää teillä on?
Kommentit (75)
Itselläni ei henkilökohtaista kokemusta asioiden kasaantumisesta ja velkojen rästiytymisestä. Ystävän velkahelvettiin päätymistä sivusta seuranneena ja vieresta tukeneena (ruokakassien ja lastenhoitoavun muodossa) joitakin seikkoja huomioineena:
Luottokortit HETI kahtia, ei huomenna tai ylihuomenna. Lehtitilaukset stop! KAIKKI! Pienempään asuntoon; edullisempaan muutto ENNEN luottohäiriömerkintää. Viisi ihmistä MAHTUU tarvittaessa kaksioon. Internet-sopimus POIS! > kirjastossa voi palvelua käyttää ja siellä voi lukea lehtiäkin.
Yhteys seurakuntaan, jos sen jäsen. Diakonin kanssa keskustelukin saattaa helpottaa, kun on joku, jolle voi reilusti kertoa, miten pertsiilleen asiat on menneet (ystäväni ei ole kirkon jäsen, joten minä toimin hänen "diakoninaan")
Valitettavasti lasten harrastuksia (jos sellaisia on) on muokattava oma taloustilanne kestäväksi, näihin kannattaa kysyä mummojen ja vaarien tukea. Vaatteet kierrätyksestä tai kirpputoreilta, eikä MITÄÄN heräteostoksia! Rakennekynsistä, kampaajakäynneistä, meikkiostoksista on luovuttava tai kosmetiikassa siirryttävä edullisempaan.
Ruokakaupassa käydään kerran viikossa, jolloin ostetaan KAIKKI viikon aikana tarvittava. Tämä edellyttää suuntaa-antavan kiertävän ruokalistan tekoa, tilavaa pakastinta ja hyviä hermoja. Kauppaan kannattaa mennä ILMAN lapsia, joilla on AINA tarpeita ohi ostoslistan. ÄLÄ OSTA EINEKSIÄ! ja muista ostaa lasten karkkipäivänamipussi (1 kpl) kauppakäynnillä sekä mahdollinen jäätelöpaketti pakastimeen, niin voitte joskus herkutellakin.
ÄLÄ VIETÄ VAPAA-AIKAASI OSTOSKESKUKSISSA! Menkää perheen kanssa kirjastoon, metsään, leikkipuistoon, lenkkipolulle (älkää ostako uusia lenkkeilyvermeitä!).
Luottohäiriömerkintään kannattaa pyrkiä suhtautumaan mahdollisimman "normaalina" ilmiönä. Älkää rakentako kulisseja, että kaikki on hyvin, se on henkisesti ja taloudellisesti edelleen raastavaa esim. sukulaisten suuntaan. Sanokaa reilusti, että nyt meni kaikki punaiselle taluden suhteen, koetatte selvitä itse asioistanne, mutta etette nyt kykene osallistumaan taloudellisella panoksella mihinkään suvun rientoihin.
Kyllähän se kirpaisee ja pitkään, mutta arjen hallinnasta on yllättävästi hyötyä jatkoakin ajatellen. Teillä on raskas tie kuljettavana, mutta älkää antako periksi. PUHUKAA keskenänne asiat, kun alkaa painaa liikaa! TSEMPPIÄ!
Nämä asiat tulivat vain suoraan ystäväni elämästä esille. Ehkä harva meistä kuitenkaan ajaa omaa ulkonäköään sähkölaskun edelle...
Heh, meille jää ulosoton jälkeen nettotuloja käteen ihan hyvin ja ollaan ihan keksiluokkaisia työssäkäyviä ihmisiä. En ajatellut muutta mihinkään, enkä mullistaa lasten maailmaa. Miksi lopettaisin netin kun en uutta saa luottohäiriöllä? Kortit on jo kahtia, ollut kauan ja shoppailu lopetettu. Ei olla ennenkään esitetty mitään, mutta ei tämä asia kyllä sukulaisille edes kuulu.
Mutta oikeasti, ei mua paina tämä. Helpotus tämä on kun en enää jaksa noita laskuja.
suvun rientoihin. Tajuatko, että ei me köyhiä olla, vaikka ulosotto on tulossa. Siitäkin selviää -rahalla. Tosin se on vähän kalliimpaa rahaa. Ja luottoa mun ei nyt tulis mieleenkään ottaa, sitään ei 4 vuoteen tule.
miksi joku ottaa pikavipin? Tietäähän sen mitä se on, ei niistä pääse eroon koskaan, ei tulis mieleenikään ottaa sellaista ikinä.
Jos ei ole rahaa, niin sitten ei osteta, mielestäni se on niin yksinkertaista.
käteen kun asiat menee ulosottoon :) Kaikki aina sanoo, ettei kannata mennä töihin, miksei? Pitäisihän se velka kuitenkin maksaa ja jos suojelee luottotietojaan menee koko palkka laskuihin. Suojaosuuden jälkeen ulosmitataan multa 2/3 osaa eli reilu 400 ja ainahan mä voin maksaa lisää kun tilanne selkiytyy...ei se ulosotto mikään mörkö ole.
loppu ja asuminen on maksettava että ei joudu kadulle.
Asenteesi on ap paikallaan, mennyttä ei voi muuttaa ja nyt vaan elämään sitä elämää mikä on edessä.
Saako kysyä, että mitkä seikat ovat teidät tuohon tilanteeseen ajaneet? Mihin te olette noita vippejä, kulutusluottoja ja pankkilainoja käyttäneet?
käteen kun asiat menee ulosottoon :) Kaikki aina sanoo, ettei kannata mennä töihin, miksei? Pitäisihän se velka kuitenkin maksaa ja jos suojelee luottotietojaan menee koko palkka laskuihin. Suojaosuuden jälkeen ulosmitataan multa 2/3 osaa eli reilu 400 ja ainahan mä voin maksaa lisää kun tilanne selkiytyy...ei se ulosotto mikään mörkö ole.
sen merkinnän niin kauan kun se on maksamatta. eli 4 vuoden jälkeen jos et ole maksanut, pläjähtää uusi 4 v. merkintä
rästissä olevat laskut on ulosotossa niin kyllä uusia laskuka tulee säännöllisesti postiluukusta.
Milläs ne maksat kun vanhoihin laskuihin uppoo paljon rahaa?
tuota luottotietojen menettämistä. Ei se kuitenkaan ihan yhtä juhlaa ole. Niinkin yksinkertainen asia kuin Tallinnan reissu hotelliyöllä saattaa jäädä tekemättä.
Hei!
Kuten jo aiemmin anteeksi pyytelin ja itsekin huomasin oman tekstini luettuani sen olevan aika "ylhäältä ohjaava". Toki ymmärrän, että luottohäiriömerkinnän voi hyvätuloinenkin saada mutta silti elän käsityksessä, että mopo on silloinkin jossain määrin karannut käsistä talouden pidossa.
Tekstini kirjoittuani tuli muuten mieleeni, että pienempi asunto pienituloisella perheellä ei välttämättä tule asumistuet huomioiden edullisemmaksi, kuin perheen koon huomioiva asunto.
Kuten ensimmäisestä viestistäni näkyi, ystäväni elämä meni todella sekaisin ja vaikka hänkin oli (ja edelleen työssäkäyvänä on) keskituloinen, olivat esittämäni huomiot/ muutokset talouden pidossa hänen kohdallaan erittäin tarpeellisia arjen hallinnan vuoksi ulosottoon päädyttyään.
Toki: yksittäistapaus mutta rahan käytössä on aina pohdittava se, mikä on OIKEASTI hengissäsäilymisen kannalta olennaista ja mitkä tarpeet tulevat perustarpeiden täytyttyä. Jälkimmäiset tarpeet eivät ole välttämättömiä ja ne voidaan täyttää muulla tavoin, kuin itse hankkimalla (kirjasto ja yleiset nettipisteet)
TSEMPPIÄ! edelleen
toteutuvat, miten velkan vanheneminen katkaistaan, ulostottokaari yms. ovat minulle tuttuja. Kuten sanoin, olen perintäalalla itse.
Ehkä siksi en suhtaudu tähän niin dramaattisesti. Olen nähnyt niin paljon konkursseja jne. että kaatuuhan niitä isojakin laivoja.
Melballe, ihan tyypillinen kierre, velkaa maksettu velalla ja kevytmielisesti humputeltu. Kun kierre on päällä, sitä ei enää jaksanu katkaista, mutta nythän se menee ihan näpsäkästi poikki.
MUTTA TE MUUT, MUISTAKAA TÄMÄ ON VAIN ELÄMÄÄ, MÄ TIEDÄN, ETTÄ TEITÄ VASTAAVIA ON SIELLÄ. HÄNTÄ PYSTYYN!
rästissä olevat laskut on ulosotossa niin kyllä uusia laskuka tulee säännöllisesti postiluukusta. Milläs ne maksat kun vanhoihin laskuihin uppoo paljon rahaa?
Vanhoja laskuja lyhennän ulosottoon sen reilu 400 kuukaudessa, joskus enemmänkin. Nyt lyhentäisin yli 800 euroa...
tuota luottotietojen menettämistä. Ei se kuitenkaan ihan yhtä juhlaa ole. Niinkin yksinkertainen asia kuin Tallinnan reissu hotelliyöllä saattaa jäädä tekemättä.
Kyllä ne vielä Tallinkilla vissin rahan päälle ymmärtää? Aina oon matkat maksanut nettipankissa ja miehen luotothan on kunnossa, joten ?
Ei me muuten mitään asumistukiakaan saada :)
On mulla mopo karannut, joten saa mua vähän neuvoakin :)
en siis nyt tietoisesti valitse 800 ja 400 välillä, vaan saadakseni pitää luottotietoni ja tilanteeni ja rakkaat laskuni sitä rahaa pitäisi nyt löytö rästeihin ja muihin tommonen 5000 euroa. Semmoinen on tilanne :)
Kyllä ne vielä Tallinkilla vissin rahan päälle ymmärtää? Aina oon matkat maksanut nettipankissa ja miehen luotothan on kunnossa, joten ?
Tallinkiin. Yleensähän hotelliin kirjautuessa pitää vilauttaa luottokorttia.
Mä en hirveästi laskisi miehen varaan elämää. Mutta jokainen tekee tavallaan :)
Ei tässä muu auta, ja tuo mies on tuossa ollut yli 20 vuotta joten niin kauan kuin tuossa on niin eikähän tässä pärjätä.
Ei mulla nyt kato niitä hotellimatkoja ole ihan kamalasti vissiin tulossa, niitä on kyllä laskuista päätellen ollut :))
Mutta hei, ei se ole niin kamalaa että luotot menee ja tulee ulosotto, kyllä siitäkin selviää.
Yritän oikeastaan kertoa tästä siksi, että jos jollain muulla on ongelmia, niin niistä selviää ja se on vain rahaa!!!
Ei tulis mieleenkään tehdä mitään hölmöä, älkää te muutkaan.