Onko kenellekkään tehty vapaaehtoista kohdunpoistoa?
Onko sellainen edes mahdollista?
Mulla on lapsiluku täynnä, ikää 33 ja haluaisin kohdunpoiston. Sterilointia ensin ajattelin mutta haluaisin koko systeemin pois kerralla. Ei kuukautisia, syöpäriskiä jne.
Netissä tongittuani tuli ilmi että isolla osalla yli 45 vuotiaita poisto tehdään ihan rutiinitoimenpiteenä viimeistään vaihdevuosioireiden lievittämiseksi. Miksi ei siis jo 10 aikaisemmin?
Kokemuksia?
Kommentit (30)
Laskeumaleikkauksen (peräsuoli ja virtsarakko) yhteydessä kirurgi kysyi, mitä tehdään kohdulle. Terve kohtu, mutta koska lapseni olin tehnyt, kuukautiset runsaat ja ehkäisy ongelma, sanoin että poistakaa.
Päätös oli oikea.
Papa-kokeeseen minulle tuli kutsu 2 vuotta poistosta. Siellä piti käydä vaikka kohtu oli poistettukin. Näyte otettiin emättimen pohjasta ja kuulema käydä täytyy muutaman vuoden välein.
Mitähän "nettiä" sä oikein oo tonkinu? Suomessa ei terveitä elimiä poisteta missään tapauksessa, ja kohdunpoistolla on suoraan sitten se vaikutus että sä saat vaihdevuodet ja mitä nuorempana ne saa, sitä todennäköisemmin sulla puhkeaa mm. osteoporoosi. Varaa aika jonnekkin yksityiselle gynelle ja käy juttelemassa ja KUUNTELE mitä se lekuri sulle sanoo. Sterilointi on ihan riittävä toimenpide sun ikäiselle.
Pelkän kohdun poisto ei liity vaihdevuosien alkamiseen millään tavalla.
Olen 40-v ja raskauden jälkeen (lapsi nyt vuoden) menin sterilisaationkonsultaatioon. Ennakkoon sain paperit joissa oli selitetty sterilisaatio esssure -sekä perinteisellä tekniikalla ja näistä saisi valita. Kun menin vastaanotolle kerrottiinkin, että tehdään vain essurella (josta olen kuullut ja lukenut ihan tarpeeksi huonoja kokemuksia) ja oikeastaan suurin osa ajasta meni hormonikierukan kauppaamiseen. Kyselin myös kohdunpoistosta koska esim. äidilläni on ollut kohtusyöpä. Niitä ei kuulemma tehdä koska riskit ovat liian suuret (sisäelimien laskeumalle tms). Mulle on aiemmin suositeltu etten käyttäisi hormonaalista ehkäisyä verenpainetaudin takia, mutta hormonikierukka käy, outoa...
Mulle ei sitten ole tehty mitään ja kondomeilla mennään sitten seuraavat 10 vuotta. Aiemmin ei kyllä ehkäisyä uskalla jättää, suvussani vaihdevuodet ovat tulleet perinteisesti myöhään ja esim. mummoni sai äitini 46-vuotiaana ja ehti kuolla syöpään ennen kuin täytti 50-v
Kohtu on yksi kehon tukielin. Ei mitään kirurgisiä toinenpiteitä tehdä ilman hyvää syytä. Ainakaan julkisella puolella. Se, että yksi elin poistetaan, ei ole pieni leikkaus.
Ei ne kohdunpoistoleikkaukset ole ilmaisia joten jos ei ole lääketieteellistä syytä niin kai sitä omalla rahalla saa silpoa itsensä ihan vapaasti. Kunhan ette ole yhteiskunnan varoilla turhia leikkauksia vaatimassa!
Mikähän puoskari on sanonut ettei muka tarvitse papa-kokeita enää jos kohtu on poistettu? Todella luottamusta herättävää HUH :o Vai onko poistettu kaikki "osat" ja ommeltu pillu umpeen...
Itse meinaan huomenna vaatia pääsyä kohunpoistoon. Yli kolme vuotta olen rampannut gynellä kertomassa näistä kauheista menkkaongelmista, ja on jo koeiltu hormoonikierukka, keltarauhashormoonit ja aikoinaan jo e-pilleritkin eikä mikäään sovi. Menkat kestää kaikkineen sen 10 päivää ja tuo tullessaan joka kk tulehduksenpäälle. Senkun saa hoidettua pois niin alkaakin taas sama rumba alusta. Siis niin perseestä!! Olen lapseni tehnyt, ikää 38v, mies steriloitu joten lapsia ei tule eikä haluta. En ymmärrä jos en jo vihdoin saa jotain oikeaa apua!
olen se 2, jolta kohtu on poistettu, eikä moisesta vaivasta kukaan edes maininnut, kun leikkausta suunniteltiin (olin silloin 39-v). Eikä ole myöskään esiintynyt. Eikö laskeutunut kohtu ennemminkin aiheuta virtsankarkailua?
Kuten jo kerroin, kohtu yksinään on vain pussi, jota ei kukaan todellakaan tarvitse muuhun kuin lasten tekoon. Sitten on eri asia, jos aletaan puhua munasarjojen poistosta yms. Kohdunpoiston voi tehdä tähystyksellä, ei siis ole isoja haavoja ja koko vatsan avaamista ja siten suurta infektio- tms riskiä. Nukutuksessa on tietty aina omat riskinsä, mutta kun minut oli jo poistoa edeltävinä 3 vuotena nukutettu jo 5 kertaa erilaisten kohtuun ja raskauksiin liittyvien ongelmien vuoksi, en osannut sitäkään enää pelätä, ajattelin vain, että kerta vielä ja sitten näistä vaivoista päästään lopullisesti.