KESÄKEIJUJEN vko 23 ja IKIOMA KUU
Kommentit (94)
Nyt se meidän kuu sitten on. Kaksi vuotta sitten kävi minulle samalla tavalla, että vauvan la oli kesäkuussa, mutta toukokuussa jo sitten oli vauva kainalossa.
Luuk@ kyseli miksi jouduin käynnistykseen. Kirjoittelenpa tähän sitten minun "synnytyskertomuksen". Eli minulla oli verenpaineet (varsinkin alapaine, kotonakin yli 100) kohollaan, jonka takia jouduin juoksemaan sydänäänikäyrillä. Keskiviikkona (20.5) käyrille piirtyi supistuksia 5 min välein, mutta ne olivat kivuttomia. Kun nousin ylös mitattiin verenpaine, se oli 230/120 eka mittauksella ja tokalla 163/123. Käyrän jälkeen menin lääkärille ultraan. Lääkäri määräsi verenpainelääkkeet ja perjantaille taas käyrille. Perjantaina käyrillä vauvan sydänäänet laskivat ja minut passitettiin piipaa autolla pillit päällä Ouluun. Oulussa käyrä kuitenkin näytti ihan hyvältä, mutta minut jätettiin yön yli osastolle. Lauantaina ajettiin käyrää ja käyrä oli tasaista (siis vissiin vähän liiankin tasaista) ja lääkäri käski olla taas yön yli osastolla. Sovittiin, että sunnuntaina pääsisin kotiin ja 1.6. tulisin käynnistykseen (siskoilla ollut tosi nopeita synnytyksiä ja minulla matkaa synnytyssairaalaan yli 200 km sekä tietysti tuo verenpaine olivat syyt, joiden takia synnytys olisi tuolloin käynnistetty). Sunnuntaina ajettiin taas käyrää ja lääkäri ei uskaltanut minua sen käyrän perusteella päästää kotiin. Sovittiin, että seuraavana päivänä aletaan käynnistellä synnytystä tableteilla (rv 38+0). Maanantaina kävin taas lääkärilla ja käynnistys aloitettiin. Maanantai päivä meni käyrillä maatessa ja syömässä käydessä. Supisteli, mutta ei kipeästi. Yöksi pyysin kipulääkkeen (supparit olivat sen verran koventuneet) ja nukahtamislääkkeen. Tiistaina aamulla ajettiin heti käyrää, ja kätilö meinasi, ettei ainakaan tableteilla uskalleta jatkaa, vauvan sydänäänikäyrä näytti sen verran tasaiselta. Kävin lääkärillä ja hän määräsi, että heti saliin kun sali vapautuu. Kalvot puhki ja tippa tippumaan. Vauvan sydänäänet olivat siis tasaiset, lapsivettä oli vähentynyt enkä tuntenut vauvan liikkeitä niin hyvin kuin olin aiemmin tuntenut. Ei kuulemma ollut mitään syytä, miksi oltaisiin vielä aikailtu käynnistyksen kanssa.
Klo 13.00 minulle tultiin ilmoittamaan, että nyt pääsen saliin. Osastolla minulle annettiin peräruiske (itse halusin) ja salissa olin n. klo 13.15. Kalvot puhkaistiin 13.30. Supistukset voimistuivat ja sitten vähän hiipuivat. 14.30 laitettiin tippa tippumaan ja supistukset kovenivat. Klo 15.27 olin tosi kipeä, kätilö katsoi, että olin 3 cm auki (saman kuin aamulla). Minulla meinasi usko loppua, sillä kipu oli kova, eikä mitään ollut tapahtunut. N. klo 15.45 pyysin päästä vessaan ja sen jälkeen kätilö katsoi taas kohdunsuuntilanteen, 7 cm auki. Kätilö lähti hakemaan lääkäriä kohdunsuun puudutteen laittoa varten. Lääkäri tuli paikalle melkein heti, katsoi hetken vauvan sydänääniä ja kysyi, ponnistuttaako. Minä vastasin, että Ei eikun Kyllä. Kätilö tarkisti tilanteen ja totesi, täysin auki. Saat alkaa ponnistamaan. Mitään kipulääkettä ei enää ehditä antaa. Kokeilin paria eri asentoa, mutta päädyin kuitenkin samaan ponnistusasentoon jossa olin synnyttänyt esikoisenkin. Vauvan sydänäänet laskivat ja oli kiire saada vauva maailmaan. Lääkäri valmisteli jo imukuppisynnytystä, mutta onneksi ponnistusvaihe kesti vain 5 min, ja palkinnoksi tuli terve poikavauva. Vauvalla oli napanuora tiukasti kaulanympärillä ja hän oli syntyessään aivan sininen, tosin virkeä pikkumies. Alapäähän tuli pikkurepeämiä kolmeen eri kohtaan ja niiden tikkaus taisi kestää kauemmin kuin koko synnytys ;).
Nyt tissittämään pikku-ukkoa. Fay
Koetetaanhan taas tätä listan laittamista...Meevi/LA 31.5.09/K-HKS
Annikko/LA 1.6.09/TAUS
Enää 4 yötä niin minulla on vauva sylissä!
Täällä nautitaan helteistä turvotuksesta huolimatta. Olen ollut rannalla lueskelemassa jo parina päivänä ja kohta ajattelin taas suunnata sinne. Vähän harmittaa etten uskalla enää mennä uimaan (enkä kyllä omista päälle sopivia bikineitäkään), lähilammen vesi on meinaan jo ihanan lämmintä. Olen aina nauttinut kesähelteistä, joten ehkä siksi en nytkään valittele liian kuumaa olotilaa, vaikka vähän turvotteleekin.
Olotila on hyvä, eilenkin kävelin rannalta kotiin ihan reipasta vauhtia (matkaa tosin vain n. 1,5km) ja mieskin jo naureskeli, että harva nainen pystyy moiseen suoritukseen alle viikkoa ennen kuin lapsi on sylissä. Toisaalta: pari työkaveria (vanhempia rouvia, joilla useampi lapsi) katseli mahaani ja totesivat yhteen ääneen: "juhannusvauva". Maha ei ole laskeutunut vielä yhtään, eikä pahemmin supistele liikkuessakaan, joten ilman sektiota tämä olisi todennäköisesti mennyt reilusti yliaikaiseksi. Joten nyt jää ne tukalat viimeiset viikot kokematta, eikä kyllä harmita yhtään.
Tänään oli neuvola. Paino on noussut selvästi viime kerrasta, itse laskisin sen turvotuksen piikkiin. Painoa on tullut yhteensä 14kg. Verenpaine oli hieman koholla. Siitä ja turvotuksesta johtuen terkka kyseli vointiani tosi tarkasti, mutta mitään päänsärkyyn viittaavaakaan ei ole ollut. Ja kävelin neuvolaan aika reippaasti, joten verenpainekin saattoi osittain johtua siitä. Virtsanäytteen kanssa tulikin oikein show: Olin juonut kotona puoli litraa, jotta neuvolassa saisi näytteen annettua. Menin vessaan ja laitoin vielä hanankin lirisemään, mutta ei... Joten jäin aulaan odottelemaan vessahätää, kun terkka otti jo seuraavan asiakkaan vastaan. Vajaan puolentunnin päästä hätä tuli ja menin vessaan. Sain näytteen kippoon ja laskin sen hetkeksi alas. Otin kiposta kiinni ja - jotenkin onnistuneesti sähläsin niin, että kippo kaatui vessan lattialle... GREAT! Onneksi ei itseni päälle roiskunut. Ei kun pyytämään terkalta siivousvälineitä, joita ei ollut (ovat siivouskomerossa lukkojen takana, jonne terkat eivät pääse). Joten huuhdoin vessan lattian käsisuihkulla ja kulutin melkein paketillisen käsipyyhepaperia sen kuivaamiseen. Ja ei kun odottelemaan uutta vessahätää... Taas puolen tunnin odotuksen jälkeen sain näytteen vihdoin annettua. Neuvolassa nolotti, nyt jo naurattaa!
Nukkuminen on sujunut vaihtelevasti. Useampanakin yönä olen aamuyöllä herännyt siihen, että lonkkaa särkee. Kyljen vaihtaminen auttaa hetkeksi, kunnes särkee molempia puolia. Siinä vaiheessa ei auta kuin nousta ylös, koska mahallaan ei pysty makaamaan ja selällään ei ole yhtään sen parempi. Liikkuessa särky pikkuhiljaa menee ohi ja parin tunnin touhuamisen jälkeen voi mennä takaisin nukkumaan. Onneksi tämäkin vaiva on tullut vasta tässä vaiheessa ja onneksi ei ole äippälomalla mitään velvotteita, joten voi hyvällä omalla tunnolla mennä takaisin nukkumaan.
Muutaman kerran on tullut sellaisia puoli-kipeitä supistuksia. Olen niiden jälkeen miettinyt näitä synnytys-neuvoja: Todella monessa paikassa neuvotaan, että liikkuminen (kävely, lantion keinuttelu tms.) jotenkin helpottaisi oloa. Minut nuo puoli-kipeätkin supistukset naulitsee ihan paikoilleen - silloin ei tee mieli liikkua milliäkään. Supistusten välillä voi sitten etsiä paremman asennon tms. Mietin vain, että miten joku pysyy liikkumaan sitten kun supistukset on oikeasti kipeitä? Onneksi itse ei tarvitse...
Nyt tuli todella pitkäsi omaa napaa... Onnea kaikille, jotka ovat oman nyyttinsä jo syliin saaneet! Ja Rouva m_maitoparralle myös!
Minä80 rv 38+2
Minä80 jatkaa
Hohhoijaa... Sivujen toimivuus ei ainakaan parantunut muutoksen myötä. Kirjauduin kyllä sisään, mutta näköjään olen silti vierailija. Onneksi nimimerkki tuli viestin loppuun, olisin laittanut sen heti otsikkoon jos olisin tiennyt olevani vierailijana. Ja "parannuksista" huolimatta en saanut viestiäni kerralla perille, vaan piti yrittää uudelleen...
Meevi/LA 31.5.09/K-HKS
Annikko/LA 1.6.09/TAUS
Meidän pikku mies ottaa nyt kunnon päivä unet niin äiti kerkiää koneelle. Kuulostaa tosi hyvälle nämä marmatukset näiden sivujen käytöstä... katsotaan saanko viestiäni siis koskaan perille. No yritetään kuitenkin.
minä80 tuo sinun neuvola "sähläyksesi" kuulosti mainiolle. Olen sitä mieltä että tekevällä sattuu ja paljon tekevälle paljon. Onnea sinun tulevalle synnytyksellesi. Varmasti jo mukavasti perhosia vatsassa kun miettii että millainen masuasukki sieltä maailmaan putkahtaa.
anneh onko sinulla kaikkien synnyttäneidenkin tiedot tallessa. Itseäni harmittaa kun meidän viimeviikkoinen keskustelu ei tallentunut. Vaikka tiesinkin tästä niin silti harmittaa kun aika monella oli tapahtumia sille viikolle.
Huomasin kyllä että jotain listaa yrität kovasti laitella keskusteluihin mutta huonolla menestyksellä. Nää sivustot ei oikeen pelitä.
Kauheen kuumaa on nyt. sillai tuntuu inhottavalle kun on vauva sylissä ja meidän mies kun olis tississä kiinni jatkuvasti niin sitten häs tarraa monesti käteen suullaan kiinni ja yrittää imeä sitä. Nyt kun on ihan hikinen niin ei millään viittis antaa toisen ns. käydä kiinnii ihoon. eikä kyl huvita käydä jatkuvasti suihkussakaan. Toki nyt on vielä se että maitoo pukkaa taas niin paljon et vois kaks lasta syöttää ja tää ei ole kivaa.
Lauantaina oli varsinainen baby blues päivä. Mä vaan itkin. Ei ollu mitään aihetta vaan sitä ryöppys jostain. no nyt on taas hyvä fiilis. Masennuksesta ei kuitenkaan nyt ole tietoakaan. Onneksi..
Nyt täytyy mennä laittaa pyykkejä.
t. tr02 ja tunninpäästä tasan viikon vanha vesseli
Kirjottelenpa nyt pikaseen...
Harmittaa oikein, kun tykkäsin tosi paljon kirjotella tänne ja nyt näiden uudistusten jälkeen tuntuu, että tää on yhtä tappelua saada edes viestit näkyviin...vie vähän sitä intoa kirjotella:( Muiden juttujakin ois kiva kommentoida enemmän...no katotaan tuleekos niitä parannuksia???Jos edelliset sivut oli huonot käyttökatkoksineen, mutta kyllä nekin paremmin toimi...
tr02: Joo, synnyttäjien tiedot mulla pitäs kaikki olla tallessa, et jos ne jonain kauniina päivänä saisin vielä näkyviinkin...! Ärsyttää kovin, kun en saa sitä listaa tänne näkyviin...samal taval yritän kun ennenkin, mut jostain syystä ei vaan toimi!!!
Ihanaa sulla on jo viikon vanha vauveli siellä
Kirjottelenpa nyt pikaseen...
Harmittaa oikein, kun tykkäsin tosi paljon kirjotella tänne ja nyt näiden uudistusten jälkeen tuntuu, että tää on yhtä tappelua saada edes viestit näkyviin...vie vähän sitä intoa kirjotella:( Muiden juttujakin ois kiva kommentoida enemmän...no katotaan tuleekos niitä parannuksia???Jos edelliset sivut oli huonot käyttökatkoksineen, mutta kyllä nekin paremmin toimi...
tr02: Joo, synnyttäjien tiedot mulla pitäs kaikki olla tallessa, et jos ne jonain kauniina päivänä saisin vielä näkyviinkin...! Ärsyttää kovin, kun en saa sitä listaa tänne näkyviin...samal taval yritän kun ennenkin, mut jostain syystä ei vaan toimi!!!
Ihanaa sulla on jo viikon vanha vauveli siellä
Omaa napaa sen verran, et vika lääkäri käynti oli tänään. verenpaine 128/96 (alapaine siis koholla), pissa ok, hb 120 (laskenut 139:stä), painoa ei ollut tullut kahes viikos ollenkaan:)
Vauvan sykkeet oli kamalan korkeat 180...ne tsekattiin uudesaan vielä ja sitten normalisoituneet sinne 158 hujakoille. Kohdunkaulaa oli jälellä parisen senttiä ja kohdunsuu kiinni, mutta pehmennyt vähäsen kuitenkin:) No siinäpä ne sitten...nyt odotellaan vaan et koska pieni päättää maailmaan tulla...vielähän tässä on vajaa 4 viikkoa la:han...katsellaan!!:)
Kaikille jaksamisia ja hyviä vointeja!!!
Anneh ja pieni 36+1
Kerroppa mulle miten sait sen listan tänne aikaseksi??!?!
Epätoivo iskee täällä...
SYNTYNEET KESÄKEIJUT
m_maitoparta 21.5.09 klo.03.03 rv syntyi POIKA 3410g ja 51cm
Pluu 23.5.09 klo.10.12 rv syntyi POIKA 2455g ja 48cm pipo 33,5cm
AnumaamunA 24.5.09 klo.20.07 rv syntyi TYTTÖ
tr02 25.5.09 klo.16.53 rv 38+6 syntyi POIKA 3680g ja 49,5cm
fanny81 26.5.09 klo.02.30 syntyi TYTTÖ 4190g ja 54cm
Fayfiorina 26.5.09 klo. syntyi POIKA 3068g ja 48cm pipo 35cm
JEEEEEE, Mä sain syntyneet tonne jotenkin aikaseksi!!!!:))
KESÄKEIJUT Meevi/LA 31.5.09/K-HKS
Annikko/LA 1.6.09/TAUS
Kirjoittelempa sitten vieraana, kun ei noita tunnuksia ole sähköpostiin tullut.
Torstaina oli taas kasvukontrolli. Sen hetkinen painoarvio oli 2390 g ja vauva edelleen perätilassa. Sikiöliikkeet normaalit, mutta lapsivesi vähentynyt. Päädyttiin sitten lääkärin kanssa sektioon. Eli meitsin vauva syntyy 9.6.2009 suunnitellulla sektiolla OYS:ssa. Tässä ois nyt sitten viikon odottelu edessä.
Eilen tuli myös talviturkki heitettyä. Vähän sitä kyllä mietin, mutta uskaltauduin kuitenkin pari kertaa veteen. Ajatuksena oli lähinnä, että jos vauva säikähtäis ja kääntyis. Turha toivo! Sitkee vekkuli on.
Mutta onnea kaikille lapsen jo saaneille! Taitaa osa olla synnärillä tai sitten muuten vain taustailevat näiden toimimattomien sivujen kanssa.
Candy78 ja vaavi 38+1
laittaminen ei näköjään onnistu...enkä jaksa enää tapella sen kanssa....palataan taas!!
Salasana tuli kyllä, mutten pysty kuitenkaan sillä kirjautumaan, herjaa, että en ole jotain tehnyt kuten sähköpostissa neuvottiin. Paitsi ettei neuvottu, oli pelkkä salasana.. Parannuksia siis odotellessa.
Anneh: kiitos syntyneistä, kiva kun sait vihdoin sen läpi, toivottavasti la-listakin joskus onnistuu. Kysyit siitä rvstä. Soma syntyi 37+4.
ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE TASAPUOLISESTI!
Nyt tuo oma nyytti huutaa, ruoka-aika.
Meidän poika syntyi klo 16.10 (26.5.)
Anneh: Siis hain summassa jostain meidän vanhasta ketjusta copy-pastella sen listan ja liitin sen omaan tekstiin... Ei sen erikoisempaa... Jos päivität tuota mun laittamaa listaa samalla idealla ja lisäät syntyneet perään? Onnistuuko siten?
Kiitos Fay tarinasta, olin vaan kovin kiinnostunu käynnistyksestä, ko en yhtäkkiä muistanu sulla olleen komplikaatioita tai mitään, eikä vauva teillä varsinaisesti mikään jätti ollu :) Mut ihanaa, kun kaikki meni lopulta hyvin! Vauvantuoksuista arkea nyt!
Joko muuten synnyttäneet on yrittäneet luoda pinoa vauva-puolelle? Pääsettekö kohtuudella tekemään sinne pinon?
Nyt nukuttamaan muksuja...
Luuk@ ynnä Oiva 36+
Tää lista on bongattu viikolta 20, joten syntyneitähän tässä ei vielä ole (jos nyt yleensäkään koko lista ilmaantuu...), mut aika lailla kai tää sisältää meidät kaikki la:n kera...?
Meevi/LA 31.5.09/K-HKS
Annikko/LA 1.6.09/TAUS
tr02/LA 1.6.09/PHKS
tonttis/LA 1.6.09/K-SKS
Katzi/LA 1.6.09?/ OYS
Selmiina/LA 2.6.09/SatKs
Winnie74/LA 3.6.09/TAYS
catry/LA 3.6.09/LPKS
minnaht09/LA 4.6.09/OYS
Trash/LA 5.6.09/TYKS
heltsu-tytöt/LA 5.6.09/PHKS
April82/LA 6.6.09/K-SKS
Valtteri1/LA 6.6.09/K-HKS
Heinukka/LA 6.6.09/TYKS
Pioni75 LA 6.6 / TaYs
Carme/LA 6.6.09/PHKS
Tari/LA 6.6.09/KYS
AnumaamunA/6.6/ KYS
m_maitoparta/LA 7.6.09/TAMMISAARI
Heinäminkki/LA 8.6.09/KYS
Pluu/LA 8.6.09/HYS
juille /LA 8.6.09/NKL
Fayfiorina/LA 8.6.09/OYS
Fanny81/LA 8.6.09/SATKS
jara69/LA 9.6.09/SKS
Rainy/LA 9.6.09/ KOS
Tuitsu2/LA 10.6.09/TAYS
Helmi79/LA 10.6.09/KOS
miiba/LA 10.6.09/LKS
caro/LA 11.6.09/TAYS
-Ruu-/LA 11.6.09/VAS
hilehile/LA 11.6.09/TAYS
emmariina77/LA 11.6.09/KOS/H tai TAMMISAARI
ellu153/LA 12.6.09/PKKS
Minä80/LA 13.6./TAYS-> Suunniteltu sektio 5.6.09Suunniteltu sektio 12.6.09
Jeee!! Vihdoinkin meidän oma kuukausi on alkanut!Nyt maha-asukit saa alkaa antamaan merkkejä tulostaan oikein todenteolla=)
Täällä supisteli viime yönä tuntuvasti parin tunnin ajan..selkä oli aivan tulessa..makaamaan ei pystynyt. mutta kuinka ollakkaan hiipuivat ja sain unenpäästä taas kiinni! Nyt tosin ei aamulla ollut sellanen olo niin kuin mitään ei olis tapahtunu..vaan selkää jomottelee edelleen menkkamaisesti. Tämä on niin omituista, kun esikosta ei vastaavaa ollut. Yks aamu vaan pissillä käydessä lapsivedet holahti ilman mitään varotuksia ja sit mentiin! Ni tämä kiusaa äitiä nyt oikein kunnolla=)
Vähänkös harmittaa....eilen aloin tutkistella jo kauan sitten ostamiamme emajungan vaunuja..ni hitto, kantokassin vetskari on RIKKI=( Joku on siis jo likkeessäkäsitellyt sitä vähän kovemmin...täytyy huomen ajella jyväskylään lastentarvikkeelle vaihtamaan se.(Toivottavasti vaihtavat sen!!!!) Ja toivottavasti tuolla värillä on niitä!!!! Onneks huomasin edes nyt..kohtahan niitä jo kipeästi tarvitaan. Meinaan ainakin heti alkaa nukuttaa vauvaa päivisin ulkona.
Nyt täytyy lähteä viemään esikkoa kaverinsa luo leikkimään! Ja sit keksimään itselle jotain kivaa puuhaa, kun yksinäistä päivää viettelen..ajattelin vauvalle ainakin käydä ostaa vähän sukkia ja alushousuja=) Ja sit vois vähän siivoilla..(kivaa jee jee)..
Sinniäinen