Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonia vauvojen kehkojen " kypsyttämiseen" ?

04.04.2006 |

Odotan kolmosia ja ä-polin lääkärin kanssa oli puhetta vauvojen keuhkojen kehityksen " nopeuttamisesta" ja siksi kortisonin antamisesta minulle n. rv 24. Käynnillä tuli taas niin paljon asiaa, etten tajunnut kysyä tuosta kortisonista tarkemmin. Tietääkö joku palstalaisista, joutuuko odottava äiti kortisonin antamisen ajaksi osastolle? Annetaanko kortisoni esim. i.v.:nä päivän/kahden/kolmen tms. aikana vai onko se esim. vain yksi pistos, jonka jälkeen pääsee kotiin?

Monikkoraskaudessa kortisonin antaminen odottavalle äidille on ilmeisesti hyvinkin tavallista? Myös linkkivinkit aiheesta otetaan kiitollisina vastaan :)

t. Tipi ja kolmoset rv 20+0

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tarkkaan muista miten asia oli.... mutta muistaakseni yksi pistos äidille lihakseen kahtena peräkkäisenä päivänä. Luultavasti ja kai =)

Saaga

Vierailija
2/5 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on moni tuttu saanut kortisonit ihan yksösraskaudessa aiemman keskosraskauden tms kohdunsuun avautumisen takia. Useinhan jos on jotain tommosta ongelmaa, ni äiti on ollut jo valmiiksi sisällä sairaalassa, jolloin on saanut kortisonit. JOtenkin musta tuntuu, että yks mun kaveri oli kyllä ihan kotona ja sai ne polilla ( koska oli aiemmin saanut keskosen ja taas oli vähän muutoksia aika aikasessa vaiheessa). En nyt osaa sanoa, että annetaanko se tippana vai lihaspistoksena.

Mulle ei ainakaan tässä kaksosraskaudessa anneta kortisoneja rutiininomaisesti, mutta kolmosraskaudessa lapset syntyvät liki aina niin aikaisin,että kortisonit parantavat kehkojen kypsyyttä todella huomattavasti. Ja tuo 24 vkoahan on semmonen kriittinen raja lasten ennusteen kannalta. Käsittääkseni nuo kortisonit vaikuttavat tosi nopeasti, parissa päivässä kehkoja parantavasti ja kypsyttävästi. Eli usein se annetaan, vaikka synnytys ois jo aika lailla käynnistynyt ja yritetään " pidätellä" lapsia kohdussa edes muutama päivä.

T. bambi ja tuplat rv 28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin yhtäkkiä ennenaikaisen synnytyksen vaara (alkoi tulla verta, ja menin keskussairaalaan) ja silloin rv29 annettiin 2 kortisonipistosta, jonka jälkeen laitettiin vuodelepoon kotiin 1 vuotiaan esikoisemme kanssa. Viikon päästä tyttö kuitenkin syntyi, eikä keuhkojen kanssa ollut mitään sen ihmeempiä ongelmia. Keskoskaapissa vietti reilut pari viikkoa ja keskolassa yhteensä nelisen viikkoa. Nyt on terve, reipas ja ihana 4- vuotias.

Vierailija
4/5 |
05.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen saanut kortisonit sairaalassa rv 33. Se annetaan lihakseen pistettävänä piikkinä 2 kertaa, toinen 24 h edellisestä piikistä. Itse makoilin sairaalassa, joten tuosta ei ole tietoa, että saako sen vain polilla vai pitääkö olla tuon aikaa osastolla.

www.terveysportti.fi/pls/kh/kaypahoito?suositus=hoi26015 linkissä on tietoa tuosta kortisonihoidosta, jos asia kiinnostaapi enemmän

http://groups.yahoo.com/group/keskoslista/ ja täältä löytyy paljon keskosperheitä, myös yhdet kolmosetkin

Vierailija
5/5 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista ja effille linkeistä. Terveysportin linkissä on jotain vikaa, mutta artikkeli löytyi kyllä!