Hemangiooma maksassa
Onko kellään löydettä maksasta tällaista? Voikohan se nostaa maksa-arvoja? Kertokaa jos tiedätte jotain tai teillä on kokemusta!!!
Kommentit (28)
ja kaipaisinkin nyt omakohtaisia kokemuksia. Mutta kiitos sulle kumminkin.
AP
yli viitearvojen, ollut jotain 70-110
Kuinka korkeita arvoja teillä oli? Mikä on tilanne nyt? Toivottavasti olette vielä linjoilla.
AP
Vaikuttaako hemangioma maksa-arvoihin?
Laboratorioarvot ovat yleensä normaalit. Jos potilaan maksa-arvot ovat poikkeavat, niin siihen löytyy useimmiten joku muu syy, esim. maksan rasvoittuminen.
Just tulin ultrasta, löytyi maksasta hemangiooma, kai. Vähän epämääräisesti lääkäri sanoi, että kontrolloidaan kolmen kk:n päästä. Sen ei pitäisi nostaa maksa-arvoja, mutta mulla on ne (kaikki) koholla : (
maksa ultrattu, löydöksenä hemangiooma. Minullekin sanottiin ettei hemangiooma yleensä nosta arvoja, joten laittoivat vielä magneettiinkin. MItään syytä korkeille arvoille ei ikinä löytynyt, laskivat itsestään ajan kanssa. Hemangiooma kontrolloitiin 3kk kuluttua löydöksestä, hieman oli alkanut pienentyä.
Minulle sanottiin silloi kun hemangiooma löytyi, että on valtavan yleinen, tulee sattumalöydöksenä hyvin usein vastaan.
Millä mekanismilla lääkeaineen käyttö rasvoittaa maksan kokonaan lyhyessä ajassa, viikoissa?
Korjaantuuko maksa itsestään, jos lääkeainetta ei voi lopettaa vai
aiheutuuko maksassa lääkeaineen vaikutuksesta lopulta jokin komplikaatio; maksan suureneminen sen rasvoittuessa lisää, maksatulehdus tms?
Hei, minulla löytyi n. 5 v. sitten "yllätys" löytönä kuvauksissa maksasta hemangioomia 5 kpl:ta. Minulla tuli sappikivikohtauksen tyyppinen mahakipu ja sen vuoksi jouduin kuviin. Muuta ei löytynyt, mutta siinä sitä olikin. Tieto oli kamala shokki. Lääkäri määräsi maksan kuvattavaksi uudelleen 3 kk:n päähän ja laittoin lähetteen yliopist.sairaalaan tarkempiin kuvauksiin. Tiedossa oli, että jonotusaika sinne on n. 1/2 vuotta. Menin omalla kustannuksella ODL:n, jossa maksa mangnettikuvattiin. Tulos; 5 kpl. kookasta hemang. maksassa, mutta lääkäri tulkkasi niiden olevan sen näköisiä, etteivät ole pahanlaatuisia. Kerta kuvaus määrättiin vuoden päähän, jossa kävin ja mikään ei ollut muuttunut. Lääkäri kertoi, että ne saattavat liikkua maksassa ja ahtaalle joutuessaan aiheuttaa kovat vatsakivut. Maksa-arvoni ovat ihan OK. Lääkkeeksi sain varan vuoksi Litalginia. Kerran olen joutunut lievän, samantyyppisen kivun vuoksi sitä ottamaan.