Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hemangiooma maksassa

Vierailija
31.05.2009 |

Onko kellään löydettä maksasta tällaista? Voikohan se nostaa maksa-arvoja? Kertokaa jos tiedätte jotain tai teillä on kokemusta!!!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla huiteli nuo arvot jossain 300-400 paikkeilla muistaakseni. Siis Afos. Alat taisi olla jotain 200. Siitä on kyllä jo vuosia, eli en kovin tarkkaan enää muista. Miten olet ap jaksellut? Onko sinua tutkittu enempää?

-6

Laitoin tuohon nuo viitearvot että helpompi verrata...

P-ALAT

* Viitearvot 1

o Miehet: 10–70 U/l (yksikköä litrassa)

o Naiset: 10–45 U/l

P-ASAT

* Viitearvot 1

o Miehet: 15–45 U/l (yksikköä litrassa)

o Naiset: 15–35 U/l

Ja AFOS

35–105 U/l (yksikköä litrassa)

Vierailija
2/28 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkinen puoli on kovalla koetuksella. Koko ajan pahin vaihtoehto mielessä.

Monenlaisia verikokeita on otettu mutta ei vielä löydetty mitään. Elokuun lopussa otetaan lisää verikokeita ja syyskuun alussa aika vatsatautien lääkärille.

On kyllä todella piinaavaa aikaa. Mutta ei auta kuin mennä päivä kerrallaan.

Kiitos sinulle kun vielä viittiit vastata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Vierailija
4/28 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä jopa 2 kpl, sattumalöydöksiä. Lääkärit viittasivat niille kintaalla, koska ovat niin yleinen löydös.

Maksa-arvot olleet ihan normaalit.

Ihan viime aikoina jotain nousua on ollut mutta niitäkin vain seuraillaan.

Hemangiomasta tuskin kannattaa olla huolissaan!

Vierailija
5/28 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP

Vierailija
6/28 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hemangiooma. Mutta mietityttää myöskin, että jos se hemangiooma onkin jotain muuta...ja siksi arvot koholla. Mitkä arvot sulla on ollu koholla ja kuinka paljon?

AP

Vierailija
7/28 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi yleinen sattumalöydös ylävatsan ultraäänen yhteydessä. Ne kuvautuvat tyypillisesti runsaskaikuisina ja melko pyöreinä. On hyvänlaatuinen verisuonikasvain, eikä nosta maksa-arvoja. Maksa-arvoja nostaa tuhat eri asiaa, lääkitykset, alko, hepatiitti jne. Jos hemangiooma ei ole ihan tyypillinen niin jatkoksi tehdään magneettikuvaus. Tällöin hemangioomaa kuvataan varjoaineella eri latautumisvaiheissa, jolloin se voidaan 100%:lla varmuudella sanoa hemangioomaksi. Hemangioomasta ei koskaa oteta paksuneulanäytettä, koska kyseessä siis verisuonikasvain ja vuotaa herkästi jos aletaan pistämään.

Vierailija
8/28 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt verikokeissa n. kolmen viikon välein. Gt noussut koko ajan, korkeimmillaan 150, eiliset arvot olivat ONNEKSI laskussa. ALAT oli myös aiemmin vielä koholla, mutta nyt normaali. Mitään syytä arvojen nousulle ei edelleenkään löydy. Lääkäri on sitä mieltä, että elimistö reagoi herkästi kaikkeen ja syy on luultavasti useamman asian summa.

Epätietoisuus on älyttömän raskasta. Mulla on taakkana paljon maksaan liittymättömiä? oireita, joiden syytä tutkiessa nuo maksa-arvotkin bongattiin. Lisälyöntisyyttä, palpitaatiota, lihas- ja nivelsärkyjä, rintarankaongelmia, pinnallista hengitystä/hyperventilaatiota...

kaiken tuon seurauksena (ei aiheuttajana) ahdistusta ja univaikeuksia.

Semmosta. Päivä kerrallaan mennään. Seuraava etappi maksan kanssa on uusi ultraääni.

Positiivisia ajatuksia lähettelen kaikille murehtiville!!

Vierailija
9/28 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka korkeat sulla on ollu muut maksa-arvot? Omaa Gt-arvoa en muista mutta kyllä sekin oli koholla. Onko sulta otettu muita verikokeita kuin alat, asat, afos ja gt? Multa on tutkittu hepatiitit, jotain vasta-aine juttuja ja jotain muutakin mutta kaikki ne oli ok. Lisää verikokeita vaan määrättiin.

Mulla on myös sydämen lisälyöntisyyttä ja justiinsa tutkittiin, että ne on vaarattomia. Ja mulla on myös noita nivelsärkyjä, ollut jo jonkun aikaa. Samoin myös ahdistusta ja unettomuutta.

En tiedä mitä löytyy. Pelkään tietysti pahinta.

Kirjoittelehan kuulumisia!

AP

Vierailija
10/28 |
12.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tutkittu verestä vaikka mitä (liittyen alunperin lähinnä noihin särkyihin tms.): reumaa, kihtiä, allergioita, erilaisia viruksia, borreliaa, hepatiitteja... en edes muista kaikkea.

En muista myöskään noita kaikkia maksa-arvoja, ehkä alitajuisesti haluankin unohtaa mokomat.

Mitään yhteistä diagnoosia noille kaikille oireille ei mulla ole. Tänään lääkäri arvioi, että jonkinlaista kauhkoklamydian aiheuttamaa jälkitilaa olisi. Enpä tiedä.

Oireetonta päivää ei ole ollut sitten viime syksyn. Sokerina pinnalla mulla on myös sydämessä oikea haarakatkos; sinänsä vaaraton, mutta ei myöskään pystytä sanomaan, mistä ja milloin se on tullut. Tietysti mietityttää, mitä muita lopullisia muutoksia elimistöstä löytyy ja miten ne ajan mittaan pahenevat.

Siihen on näköjään sopeuduttava, että epävarmuus on pysyvä osa elämää. Ja muistettava, että monilla on asiat paljon, paljon huonommin!!

Välillä on päiviä, että vaikenen kuin muuri fiiliksistäni niin läheisille kuin muillekin. Välillä sitten taas helpottaa jakaa ajatuksiaan. Olipa jotain jännää johdatusta, että haettiin tietoa/kokemuksia tältä samalta palstalat samaan aikaan ; )

Jaksamisia! Saatanpa huhuilla AP:a täältä joku päivä...

t. vitonen

Vierailija
11/28 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin kesäkuussa kohonnut GT -arvo (86) ja kontrollinäytteessä elokuun alussa laskenut 63, koholla kuitenkin. Kun ei kuitenkaan mitään järkipitoista syytä kohonneelle arvolle löytynyt (olen painoindeksien alarajoilla, täysin absolutisti, en tupakoi, en syö mitään lääkkeitä, harrastan liikuntaa aktiivisesti, ei perintötekijärasituksia jne jne jne), niin lääkäri laittoi ylävatsan ultraan.

Ultrauksessa ilmeni lievä rasvamaksa ja hemangioomaepäily. Nyt sitten lääkäri käski kokonaan unohtaa GT -arvon ja rasvamaksan, koska niille ei löydy mitään syytä eikä mitään mitä voitaisiin asian eteen tehdä, joten keskitytään vain tähän hemangioomaepäilyyn.

Lähete CT -kuvaukseen, jossa toivottavasti sattumalöydös vahvistuu hemangioomaksi...

Vierailija
12/28 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi ehkä kysyä lääkäriltä, mikä on oikeasti korkea ALAT ja GT. Voin kertoa, että 100-200 tienoilla huitelevat arvot eivät todellakaan ole "korkeuksissa", eivätkä edes huolestuttavasti koholla. Tuollaisten maksa-arvojen syynä on todennäköisesti ylipaino, e-pillerit, muut lääkkeet, alkoholi tai ihan puhtaasti ravitsemukselliset asiat.

Vierailija
13/28 |
19.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan joku sama oireyhtymä kaikilla...Myös minulla ylisuuri GT ollut, ALAT-arvossa välillä selittämätöntä nousua, pari hemangioomaa sattumalöydöksinä maksassa, ja onpa vielä sydämen lisälyöntitaipumusta (todettu Holterissa) ja sattumalta joitakuita vuosia sitten todettu vasen haarakatkos sydämessä!

Vierailija
14/28 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on varmaan sama oireyhtymä tosiaan ; )

Kävin sisätautilääkärin kontrollissa noista sydänasioista. Samalla otin puheeksi maksa-arvojen nousun. Luettuaan kunnallisella puolella tehdyn ultrauksen tuloksen lääkäri alkoi kysellä esim. onko lähisuvussa esiintynyt aivohalvauksia...hemangiooman lisäksi maksasta löytyi kolme kystaa, jotka ultraava lääkäri kyllä mainitsi, muttei niistä sen kummemmin ollut mitään puhetta. Yksityisen lääkärin mielestä niillä tuntui olevan suurempi merkitys kuin hemangioomalla.

Nyt tietysti huolettaa taas. Eikö tämä ikinä lopu... kontrolliultra vasta parin kk:n päästä.

Vierailija
15/28 |
25.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatan olla aika ajoin hysteerinen ja joskus urpokin. Minulle ei ole ylipainoa, en syö pillereitä, lääkkeenä vain beetasalpaaja rytmihäiriöön, alkoholia en käytä. En myöskään tupakoi, liikun paljon ja syön terveellisesti.

Maksa-arvojen nousu oli lääkärin mielestä tutkimista vaativa asia.

t. vitonen

Vierailija
16/28 |
08.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja/tai hemangiooman kanssa kipuilleet?

Löytyykö tähän ketjuun aiemmin kirjoittaneita langoilta?

Vierailija
17/28 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

heippis, mulla kanssa todettiin hemagiooma pari kuukautta sitten, säikähdin tosissani: satuin näet olemaan perusterveystarkastuksesa aasialaisessa sairaalassa, ja ensimmäisen(...) lääkärin ensimmäinen kommentti oli:you have a small tumor in the liver....but it's benign(eli harmiton).Vaati vielä kaksi lääkäriä(joista toinen maksaspesialisti), että uskoin:hemagiomat OVAT vaarattomia!!!!maksa-arvot ja yleiskunto loistavia yms...., joten pakkohan noita on uskoa.Älkää stressatko turhasta, joohan!:-)

Vierailija
18/28 |
18.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muutama vuosi sitten leikattu verisuonikasvain päästä/aivoista. Asia hoitui tosi hyvin, ja kaikki oli ihan OK. - Muutama kuukausi sitten löytyi taas verisuonikasvain, tällä kertaa maksassa. Sehän ei ole sinänsä vaarallinen, thanks to God! Sydämessäkin löytyi jotain,ja olen nyt menossa TT-tutkimuksiin. Kyynärnivelet särkevät ja ovat kipeitä. Hemoglobiiniarvot ovat huippulukemissa, joten aloin tutkia Googlesta näitä asioita. Sain jopa ns. omalääkärinkin kiinnostumaan aiheesta, ja nyt odotan pääsyä veritautien erikoislääkärille. - Jos sinulla on epämäräisiä oireita, väsymystä, nievel- tai vatsakipuja, maksa- ja sydänsairauksia ym hae PERINNÖLLINEN HEMOKROMATOOSI Googlesta! Toivottavasti saadaan asiat selvitetyiksi

Vierailija
19/28 |
29.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tere. Toin juuri isäni sairaalasta, oli ollut eilen ultrassa ja maksan kasvain oli todettu hemangioomaksi. Varmistavat vielä tietokonetomografialla tai magneettikuvauksella myöhemmin.

Sikäli voin kertoa teille, että tuo hemangiooma oli hänen osaltaan suorastaan riemastuttava löydös. Isältä nimittäin leikattiin kuukausi sitten paksusuolen syöpä. Kasvain oli parin nyrkin kokoinen ja leikkauksen yhteydessä oli löydetty toinenkin. Lisäksi pari vuotta sitten hänellä todettiin eturauhassyöpä. Maksan osalta oli mietitty jo huonojakin vaihtoehtoja. Sikäli, jos tuo löydös varmistuu pelkäksi hemangioomaksi, voidaan lähestulkoon poksutella shampanjapulloja.

Maksa-arvojen osalta sen verran, että itselläni on maksa-arvot testattu muutaman vuoden sisällä 2-3 kertaa. Ne ovat aina olleet normaalit. Alkoholia käytän ehkä normaalin ylärajoilla. En tupakoi, pituus/paino on 182/70, liikun jonkin verran ja syön mielestäni suht terveellisesti.

Kerran yksi lääkäri sanoi, että hän on nähnyt tosi pahoja happoja = alkoholisteja, joiden maksa-arvot ovat ihan normaalit. Tottakai niitä kirroositapauksiakin on ihan riittämiin.

Eli, pelkästään siitä, että jos elää muuten normaalisti mutta käyttää alkoholia, ei kannata säikkyä.

Oletteko muuten tietoisia, että tosi monet lääkkeeet rassaavat maksaa, esim. antibiootit ja myös Panadol ja muut vastaavat kipulääkkeet.

Vierailija
20/28 |
04.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on ollut hemangiooma maksassa jo kauan, todettiin 9 vuotta sitten. Nyt oli juuri tarkastuksessa ja todennäköisesti ei tehdä mitään, mutta suuren koon takia asia ei ole vielä selvä. Kokoa hemangioomalla on 25 cm ja se on täyttänyt vasemman maksalohkon. Muita oireita ei ole kuin se, että näin iso hemangiooma painaa jo muita elimiä.

Parasetamolivalmisteita ei hänelle suositella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän