Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenenkään lapsella todettu vulvodynia?

Vierailija
30.05.2009 |

Eli voiko jo lapsella olla tuota ko. vaivaa? Olemme pitkään yrittäneet selvittää 5v. tytön oireita, joita mm. housujen/alushousujen/uimapuvun nykiminen (ei kuitenkaan alapään hankaaminen) vaan enenmmänkin kärsii mielestäni jostain alapään kosketushäiriöstä tms. Jossain vaiheessa tämä "nykiminen" meni jo ihan mahdottomaksi ja koko ajan repi housuja alemmas. Ei edes pientä matkaa pystynyt esim.juoksemaan, vaan koko ajan oli käsi housuissa kiinni. Joskus myös valitteli kipua alapäässä ja toisinaan myös pepussa. Olemme käyneet monilla monilla lääkäreillä sekä terveyskeskuksessa että yksityisellä ja aina ollaan vaan saatu jotain voiteita tai lääkärit sanoneet että se on vaan tapa tai laittaneet lähetteen kihomato tarkistukseen jne. Mutta tämä ei todellakaan ole esim.tapa, sillä tyttö ei unohda tätä asiaa missään vaiheessa vaan vaikkapa uidessakin vetää uikkaria koko ajan alemmas. Ja rasvata ei meinaa antaa millään, sillä ilmeisesti sattuu. Ja jos lapselta kysyy esim. kutiaako, niin useinmiten hän ei osaa selittää vaan antaa aina eri vastauksen. Jossain vaiheessa vastasi aina että menee housut väliin...

Noh, nyt taas tartuin tähän asiaan, kun lapsi valitteli alapään kipua pyöräilyn jälkeen ja nyt illalla oli alapään iho täysin kosketusarka lähinnä emättimen yläpuolelta olevalta alueelta. Näytti itse alueen ja huomasin, kun yritin sitten taas rasvata niillä lääkärin määräämillä rasvoilla.

Lähdin taas vaihteeksi etsimään tietoa netistä ja löysin tietoa tämmöisestä melko uudesta, mutta ilmeisesti aika yleisestä vaivasta kuin vulvodynia. Ajattelin nyt alustavasti kysyä, onko kenellekkään tuttu tämmöinen vaiva ja lähinnä voiko tätä esiintyä lapsilla? Paljon löysin tietoa tästä sairaudesta, mutta joka paikassa puhuttiin sen olevan yleisesti yli 20v. vaiva. Olemme kyllä taas menossa tytön kanssa lääkäriin ja ottaa tämän nyt puheeksi, mutta ajattelin jos jollain olisi tietoa , kun täällä yleensä jonkinlaisen vastauksen saa asiaan kuin asiaan. =)

Tämä on kyllä äärettömän stressaavaa ja nyt vielä luin että tähän vulvodyniaan kun ei oikein ole mitään yleistä hoitokeinoa ja on ilmeisesti todella kiusallinen vaiva. Toisaalta helpottavaa , jos lapsen käyttäytymiseen löytyisi joku syy...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ei vaan ole ennen osattu diagnosoida. Muistaakseni jostain 1800-luvulta on jo juttuja naisista, jotka mitä ilmeisemmin ovat ko.sairaudesta kärsineet. Ennen ei ole naisen kivuista tuolla alueella niin kannettu huolta, seksi on ollut useimmille "kunnollisille naisille" pakkopullaa.

Sairastan itse ko.sairautta, ja en kyllä voi kuvitella että sairaus voisi olla noin pienellä. Toisaalta sairauden aiheuttaja on tuntematon, syyksi epäillään hormonitoimintaa, e-pillereitä, psyykkistä stressiä, jatkuvia tulehduksia. Eli periaatteessa kai voisi olla mahdollista. Sairaushan voi olla tytöllä jo ennen seksielämän aloittamista, sitä ei vaan huomaa ennenmin kuin koittaa esim. tamponin laittoa tai sitten sitä varsinaista yhdyntää.

Toivottavasti tästä ei ole tyttösi kohdalla kyse, on nimittäin tosi kurja sairaus. Mutta kyllä varmasti veisin lapsen lääkärille ja pyytäisin että asia tutkittaisiin kunnolla. Jos tytön anatomiassa ei ole mitään poikkeavaa, on outoa että tuollaista kipua tuntuu. Toisaalta jos tyttösi on muutenkin herkkä aisteiltaan, voi ikävä hankaus tai kosketus tuntua kivuliaaltakin. Toivottavasti asia selviää!

Vierailija
2/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö vaippa-aika miten? Alkoiko pottailu hyvin? Mitä tutkimuksia lapselle on jo tehty? Vulvodyniasta en kyllä ole lapsilla koskaan kuullut. Alapään ongelmina ovat olleet lähinnä kihomadot, herkistyneet limakalvot ja yhteen liimaantuneet häpyhuulet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskettaessa?

Onko lapsella tuota oiretta jos juoksentelee pelkkä hame päällä (ilman pikkareita)?

Teinä videoisin lasta leikkimässä, siten että tuo oire näkyy, jotta lääkäri näkis sen todellisuuden, että kuinka se lasta häiritsee. (Häiritseehän lasta, eikä vain äitiä?)

Onko lapsella muita tuntoyliherkkyyteen viittaavia oireita? Sehän voisi olla yksi selitys.

Vierailija
4/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsen käyttää jollain gynegologilla tms. joka olisi oikeasti erikoistunut alapään asioihin?

Onko testattu, ettei ole kroonista (=jatkuvaa ja suht oireetonta) virtsatietulehdusta?

Nykiikö myös hametta, vai ainoastaan housuja tai pikkuhousuja?

Ikävän kuuloinen ongelma, mutta toivottavasti selviää.

Itsekin tiedän, että hiertävät housut ovat ikävät, mutta eihän yleensä kaikki housut hankaa tai hierrä.

Vierailija
5/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että arkuus on eri kohdassa kuin yleensä vulvodyniassa?

Vierailija
6/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja tyttärilläni on vaan todella herkät limakalvot. Muistan kuinka lapsena kaikki housut hankasi alapäätä. Kuukautisten alkaminen oli ihan yhtä helvettiä jatkuvine tulehduksineen. Seksi oli hirveää pakkopullaa yms. Kondomit oli ihan kauhistus. Olen kylllä aika allerginen ja atooppinen. Vasta aikuisena tajusin asian ja nyt hoidan itseäni seuraavasti. Alapäätä täytyy rasvata. En tiedä mitä rasvaa lapsellesi on suositeltu, mutta moni rasva kirvelee varsinkin alussa. Ota siis sellaista missä ei ole notkisteena alkoholia. Esim. tavallinen aqualan. Ei siis L. Voi käyttää myös ihan öljyjä. Vaikka oliiviöljyä sellaisenaan. Tyrniöljykapselit toivat mulle suuren ilon, sillä ne todella hoitaa limakalvoja. Kapselit on helppo lapsenkin niellä, tai sitten rikot kapselin ruokaan. Puuvillahousut on ihan ehdottomat ja pikkareita ei saa pestä millään hajustetulla pesuaineella ja hoitoaineet ärsyttää myös lujasti. Kokeile näitä. Meillä on kolme hoidettu tällätavoin.

Vierailija
7/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ilokseni huomannut että vaiva on hieman helpottamassa. Olemme siirtyneet hajusteettomiin pesuaineisiin ja vaihdettu kaikki alusvaatteet 100% puuvillaan yms. Tästä on mielestäni ollut suurin apu, kesti tosin lähemmäs kuukauden pesuaineiden vaihdon jälkeen ennenkuin on nyt alkanut hieman hellittämään. Mutta tuota alapään kipua vielä ihmettelen, voi tietysti olla että esim pyörällä ajaminen on juuri se joka hankaa ja ärsyttää tuota alapaan aluetta.

Se mainitsemani housujen nykiminen on kyllä ihan huomattavasti vähentynyt ja tänään kun käytiin uimassa, niin todella vähän nyki enää uimapukua. Pystyi uimaan kohtullisen normaalisti. Ja jos on esim. pelkkä hame päällä, niin silloin ei "kaivele" ollenkaan

Ja kyllä tämä on myös tyttöä itseään häirinnyt (ei pelkästään vanhempia =)) ja huomaan että yritti tehdä tätä aina salaa esim. puun takana tms. Yritin olla huomauttelematta asiasta, mutta välillä toki piti kysellä että sattuuko, kirveeleekö,kutiaako.. Tyttöä myös suututti tämä ainainen rasvailu ja on koko ajan sanonut ettei rasva auta. Ollaan käytetty mm. tavallista kortisonivoidetta, bebanthenia, Oftan chloraa (silmävoide, jossa antibiootti mukana)sekä Sibicortia.

Vauva-aika oli toisinaan aika haasteellista, sillä tyttö on luonteeltaan erittäin tempperamenttinen. Hän itkeskeli paljon vauvana ja silloin laitettiin kaikki koliikin piikkiin. Olen nyt vaan alkanut miettimään , että jospa hänellä oli jo silloin jotain tämmöistä ko. vaivaa sillä tuo ei juuri näy mitenkään ulospäin, eli ei ole punoitusta tms. Muistan kun joskus hän vauvana itki paljon samaan aikaan ikäänkuin hankasi jalkoja yhteen. Mielestäni näytti siltä että alapää kutiaa tai on kipeä, mutta neuvolassa tarkistivat ja kun ei punoittanut , niin ei mitään tehty. Bebanthenia vaan käskettiin käyttämään. Ja kun tuo meni ohi, niin ei siihen sitten itsekkään kovin vakavasti suhtautunut. Lapsen itkeskely oli kuitenkin semmoista että minulla oli koko ajan tunne että jokin ei ole kohdallaan. Mutta toisaalta, kun lapsi alkoi liikkumaan ja saatiin vaipat pois, niin myös lapsi muuttui iloisemmaksi. Olen koko ajan ajatellut että hänen tyytymättömyytensä johtui vaan virikkeiden puutteesta tai siitä ettei pässyt liikkumaan. Mutta nyt olen ruvennut ajattelemaan että ehkä asiassa on voinut olla muutakin.

Ensimmäisen kerran olen kiinnittänyt tähän asiaan huomiota jo noin 2 vuotta sitten (lapsi 3v.), jolloin terveyskeskuslääkärille asiasta ensimmäisen kerran mainittiin. Tämän jälkeen asia on ollut enemmän ja vähemmän esillä , mutta ihan hurjaksi tämä meni alkuvuodesta, jolloin yritin asiaa selvittää ihan tosissaan. Virtsatesti ja kihomatotesti on tehty, eli esim. tulehduksesta tai kihomadoista ei ole kyse. Enkä tätä kyllä itse uskonutkaan.

Otin tämän aiheen nyt esille siksi, kun asia on kovasti mietityttänyt ja ajattelin että jos joku on lapsellaan huomannut saman tyyppisiä oireita tai saanut jonkin diagnoosin tämmöiseen. Ja itse en ole tästä vulvodyniasta aikaisemmin kuullut ja nyt kun aiheesta luin, niin tuntui loksahtavan kaikki paikoilleen. Ainut kyseenalainen asia on vaan tuo ikä, kun tosiaan tämä asia yleensä tulee esiin vasta kuukautisten yhteydessä tai yhdyntöjen alkaessa. Mutta tähän liittyen luin: "Nykyisin vulvodyniasta aiheutuvan kivun arvellaan johtuvan jonkinlaisesta vauriosta sympaattisiin hermoihin, mikä johtaa lisääntyneeseen kipuherkkyyteen. Emättimen limakalvon koepaloissa ainoa löytynyt poikkeavuus vulvodyniapotilailla terveisiin naisiin nähden on ollut pinnallisten hermokimppujen ylimääräinen jakautuminen ja estrogeenireseptoreiden muutokset." Miksei tällaista voisi siis olla lapsellakin?

ap

Vierailija
8/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei voi käyttää farkkuja eikä muitakaan housuja joissa on paksu sisäsauma, vaan tietynlaisia pikkareita. Ei voi ajaa pyörällä... vain tietynlaisia siteitä ja vessapaperi. Hänellä alkoi alapään vaivat jo 5 vuotiaana, ollaan juostu tavan tk-lekurista gyneen ja tyttö on nyt 14. Hänellä ei ole mitään tulehdusta, alapää on vaan arka ns. hankaukselle. Pienempänä lääkärit eivät uskoneet, luulivat oireiden olevan korvien välissä.

Onneksi nyt asiat ovat paremmin kun tytär itse osaa sanoa ja välttää tiettyjä asioita.

Vierailija
9/10 |
31.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä näytää olevan kokemusta miten hoitaa herkkää ihoa ja voisiko tytön pyörään vaihtaa leveämmän satulan, jos auttaisi asiaan.

Vierailija
10/10 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitenkään mahdottomana sitä etteikö pieni lapsi voisi yhtälailla kärsiä vulvodyniasta. Olen itse kärsinyt moisesta vaivasta murrosiästä lähtien, nyt olen 27. Kaikki nämä vuodet olen kokeillut eri keinoja hallita kipua. Tyrniöljykapselit ovat ehdoton. Alapään pesuun ei ollenkaan saippuaa vaan perusvoidetta esim. tämä Agualan. Ilmakylpyjä niin paljon kuin mahdollista. Yöllä ilman pikkuhousuja aina ja pyykki pitää pestä hajusteettomalla ja mielellään tuplahuuhtelu.

Pienen tytön elämää ja miksi ei aikuisenkin elämää kun ajattelee niin pyöräily on yksi pahimmista ärsykkeistä. Samoin kireät housut. Parhaat on pehmeät ja väljät verkkarit ja mielellään niiden alla ei pikkuhousuja ollenkaan. Pissalla käynnin jälkeen painelee kevyesti paperilla kuivaksi eikä pyyhkimällä pyyhi edestä taakse niin kuin yleisesti opetetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan