Tiedäthän "virikeäiti"
että sinua halveksitaan päiväkodissa!
Kommentit (95)
että AINA ihan aina, kun keskustellaan tästä virikehoidosta alkaa myös samalla tämä lähärit sitä ja tätä keskustelu. Lähärit on laiskoja, ammattitaidottomia ja vaikka mitä.
Itse kouluttauduin tähän ammattiin, koska valitsin niin. Haluan hoitaa lapsia, vanhuksia ja sairaita. Niin virikelapsia kuin kaikkia muitakin jotka sinne tuodaan. Ja kyllä ne lastentarhaopettajatkin osaavat sitä paskaa puhua. Voin sen kertoa.
Tuntuu pahalta, että yleinen mielipide lähihoitajista on noin karu.
SIIS: omat pennut mennyt tarhaan pieninä, koska menin töihin.
Saatiin uusi vauva ja lapset 4- ja 5- vuotiaita. Tartteeko ne ottaa tutusta tarhasta pois, mennä johonkin "kerhoon" jossa ei ole ollut, jossa ei ketään tunne, jättää kaverit sielä hoidossa?
MENENKÖ KAIKKIEN LAPSIEN KANSSA.
Kun olin kahden kanssa kotiäitinä niin kävin äiti-lapsi kerhossa joka ei toiminut meillä, toimiiko se nyt sitten paremmin kun saa vahtia kahdet sakset ja liimat ja imettää yhtä samalla???
Entä jos palaan nyt töihin; laitanko lapset ehdoin tahdoin kolmeen eri tarhaan jos munkki käy?
ONKO SE EDES LAPSEN ETU OTTAA POIS VUODEKSI, LAITTAA UUDESTAA "JOHONKIN" TARHAAN? Kun on jo ryhmä jossa ollut vuosia!
Onko teidän mielestä lapsen elämää hyvä ravisuttaa ilman että ajattelee yhtään pidemmälle?
Minulla on täälä kotona 3 aika pientä lasta ja jos oltaisiin kotona 247 niin on se iso ero siihen että JOSKUS vauva saa hiljasuutta!!
* Nimenomaan meidän vauva OSAA nukkua metelissä, se siinä oli se pointti, että saa RAUHAA!
On tällä pienimmälläkin vauvalla oikeus olla hiljasuudessa, mennä muskariin, että pääsee neuvolaan ihan kahden sen vauvan kanssa -olen mennyt joskus koko lauman kanssa ja musta olis kiva nähdä te sielä pienessä huoneessa kolmen lapsen kanssa ja jutella terkan kanssa! :D Ihan siinä missä isommilla lapsilla on oikeus olla välillä ikästensä kanssa.
Joku menee kerhoon, mutta kun ei kaikki niihin mahdu tai halua.
Munulla itselläni ei ole mitään tarvetta mennä puhumaan tuntemattomille naisille puutaheinää..
Varmasti lapset saa uusia kavereita kerhoissa, harrastuksissa, mutta nyt kun ollaan alotettu 2 kk kestävä kesäloma niin johan on lapsilla ikävä niitä hoitokavereita.
Jokkut lapset oikeesti tykkää olla sielä!!
Minusta meidän lapsilla on ihan pätevät "syyt" olla tarhassa. Kohta alkaa isommalla eskarikin. Tyhmää ottaa kotiin hetkiksi tylsistymään, ei ne sielä tarhassakaan ole enää 5 kertaa viikossa, vaan 5 kertaa viikossa kotona.
Eikä tule mieleen lähteä arvostelemaan pienipäisenä toisten ihmisten tarvetta hoidolle.
Ps. oma ukko reissutyössä, viikkoja joskus poissa. Vaikka mummo asuu lähellä, niin tämä on minun perhe eikä mummo saa kuormittua liikaa minun vuokseni.
81
aina kunnallisia!!!
Päin vastoin, yleensä juuri yksityiset tarjoavat päivähoitoa, jossa on joku painotuskohta (esim. taide- ja liikuntapäiväkoditkin ovat yleensä yksityisiä).
Meidän lapset ovat Espoossa kielikylpypäiväkodissa ja olen 100% varma, että kyse on yksityisestä päiväkodista. Olen ollut tyytyväinen valintaani. Tarkoitus on jossain vaiheessa muuttaa taas ulkomaille, joten kielitaito on lapsille siinä vaiheessa suuri etu.
http://www.honeymonsters.fi/paivakoti.html
kielikylpypäiväkodista:
http://www.katajaharjunkielikylpy.fi/index.html
Tokihan yksityiseenkin hoitoon saa tukea, joten tavallaan veronmaksajat kustantavat myös yksityisissä päiväkodeissa virikehoitoilevien lasten hoitoa.
mene itse kolmen lapsen kanssa neuvolaan...Mä menen neljän alle 5-v lapsen kanssa neuvolaan ja hyvin menee! Ihan kivaa siellä pienessä kopissa pölistä terkan kanssa, kun lapset leikkivät sillä aikaa. Käyn myös koko katraan kanssa kaupassa n. joka toinen päivä. Ja edelleen hyvin menee :)
Kukaan lapsista ei todellakaan tylsisty kotosalla. Kaksi vanhinta käyvät kerhos kolme kertaa viikossa (3h/päivä, nyt tosin kesälomalla) ja kaksi nuorimmaista kotona. Ei sinne 4-5 vuotiaiden kerhoihin äidit mukaan mene saksineen hillumaan vaan lapset yksin. Perhekerhot ovat asia erikseen. Tällaisen lauman kanssa niihin ei ole tarvetta, kun sisaruksista riittää seuraa toisilleen sekä puiston lapsista. Viidennettä jo haaveillaan....
Kukin arvostaa mitä asioita tahtoo arvostaa.
Normaali äiti pärjää aivan mainiosti vauvan ja parin isomman muksun kanssa. Isommat voi käydä kerran-pari viikossa jossain muskarissa tai kerhossa. Kaverit voi tulla käymään ja kavereiden luona voi käydä. Koko porukalla voi käydä ulkona leikkimässä, rannalla, retkillä. Voi tehdä vaikka puutarhahommia, laittaa uima-altaan pihalle, istuttaa kukkia, ihan normaaleita askareita.
Noin isot lapset osaavat jo itse keksiä tekemistä ja heistä on seuraa toisilleen.
Päiväkodissa on hälinää ja kyllä loma sieltä tekee heille hyvää. Ja hoitopaikat järjestyy kyllä, meilläkin oli kolme hoitoikäistä Espoossa ja kaikki pääsivät samaan hoitopaikkaan vauvaloman jälkeen.
Lapset sopeutuvat ihan hienosti hoitoon kotonaolon jälkeen, tärkeintä on että ohjat on vanhemmilla.
SIIS: omat pennut mennyt tarhaan pieninä, koska menin töihin.
Saatiin uusi vauva ja lapset 4- ja 5- vuotiaita. Tartteeko ne ottaa tutusta tarhasta pois, mennä johonkin "kerhoon" jossa ei ole ollut, jossa ei ketään tunne, jättää kaverit sielä hoidossa?
MENENKÖ KAIKKIEN LAPSIEN KANSSA.
Kun olin kahden kanssa kotiäitinä niin kävin äiti-lapsi kerhossa joka ei toiminut meillä, toimiiko se nyt sitten paremmin kun saa vahtia kahdet sakset ja liimat ja imettää yhtä samalla???Entä jos palaan nyt töihin; laitanko lapset ehdoin tahdoin kolmeen eri tarhaan jos munkki käy?
ONKO SE EDES LAPSEN ETU OTTAA POIS VUODEKSI, LAITTAA UUDESTAA "JOHONKIN" TARHAAN? Kun on jo ryhmä jossa ollut vuosia!
Onko teidän mielestä lapsen elämää hyvä ravisuttaa ilman että ajattelee yhtään pidemmälle?Minulla on täälä kotona 3 aika pientä lasta ja jos oltaisiin kotona 247 niin on se iso ero siihen että JOSKUS vauva saa hiljasuutta!!
* Nimenomaan meidän vauva OSAA nukkua metelissä, se siinä oli se pointti, että saa RAUHAA!On tällä pienimmälläkin vauvalla oikeus olla hiljasuudessa, mennä muskariin, että pääsee neuvolaan ihan kahden sen vauvan kanssa -olen mennyt joskus koko lauman kanssa ja musta olis kiva nähdä te sielä pienessä huoneessa kolmen lapsen kanssa ja jutella terkan kanssa! :D Ihan siinä missä isommilla lapsilla on oikeus olla välillä ikästensä kanssa.
Joku menee kerhoon, mutta kun ei kaikki niihin mahdu tai halua.
Munulla itselläni ei ole mitään tarvetta mennä puhumaan tuntemattomille naisille puutaheinää..Varmasti lapset saa uusia kavereita kerhoissa, harrastuksissa, mutta nyt kun ollaan alotettu 2 kk kestävä kesäloma niin johan on lapsilla ikävä niitä hoitokavereita.
Jokkut lapset oikeesti tykkää olla sielä!!Minusta meidän lapsilla on ihan pätevät "syyt" olla tarhassa. Kohta alkaa isommalla eskarikin. Tyhmää ottaa kotiin hetkiksi tylsistymään, ei ne sielä tarhassakaan ole enää 5 kertaa viikossa, vaan 5 kertaa viikossa kotona.
Eikä tule mieleen lähteä arvostelemaan pienipäisenä toisten ihmisten tarvetta hoidolle.Ps. oma ukko reissutyössä, viikkoja joskus poissa. Vaikka mummo asuu lähellä, niin tämä on minun perhe eikä mummo saa kuormittua liikaa minun vuokseni.
81
edellisen kanssa!! Äidit hoi, ne on ne teidän omat lapsukaisenne, joita sinne vieraitten hoidettavaksi kuljettelette. Äiti itse on lastensa PARAS hoitaja.
Jos kerron oman kotiäitiyteeni kuuluvia vuosia, en tiedä uskooko näinä "helpotettuina" päivinä kukaan millaista esim. minulla oli. Tuli mieleen kun jokin aika sitten täällä tuleva äiti kysyi kuinka hän pärjää sitten kun vauva syntyy hänen asuessaan kolmannessa kerroksessa....Vastasin silloin kertomalla kuinka sitä pärjää vauvan kanssa, kuinka minä pärjäsin kahden kanssa, ikäeroa 1v 1kk 3p...
Nyt joitakin askarruttaa selviäminen lähes kaikissa paikoissa lapsikatraan kanssa, paitsi jos on laittanut muut lapsensa päivähoitoon ja kulkee vain vauvan kanssa.
En tiedä olisinko laittanut osan neljästä alle kouluikäisestä jos silloin olisi ollut subjektiivinen oikeus. En usko, vaan lapset tehtyäni tarkoittuksella oli ekan, tokan jälkeen päätettävä haluaako kaksi lisää ennen kuin kukaan aloittaa koulun. Pärjääkö sitä?
Halusin. Pärjäsin. Lähdin esim. kävellen lastenvaunuja työnnellen Oulunkylästä Maunulan äitiysneuvolaan, oma vauvani oli 7kk ja hoidossa olevat kaksosvauvat vähän yli 3kk, äitiysloma oli loppu vauvojen äidiltä. Työnsin kaksosvauvoja heidän vaunussaan ja oma vauvani oli jalkopäässä poikittain - kaikki mahtuivat kyytiin.
Ajokorttia ei ollut, sitä vaan sitten mentiin kun neuvolakäynti kuului ohjelmaani. Olin tuonut kaikki vauvat kolmannesta kerroksesta alas vuorotellen, samoin kannoin heidät sisälle omin avuin. En pitänyt sitä minään ihmeenä, se oli elämääni eikä siitä sen kummempaa. Ja sitten vaan syöttöpuuhiin, kolme vauvaa...
En halua pahalla sanoa, mutta nykyisin tuntuu monia äitejä kuunnellen täälläkin av:lla, että ei tulisi mitään jos ei isompia lapsia saisi pois kotoa hoitoon, suurin piirtein arki ei toimi ennen kuin mies tulee työstä.
Nämä mielipiteeni ovat kertyneet lukemalla av:n viestejä, joissa kuvastuu kuinka lasten tulee saada kodin ulkpuolelta: olla kavereiden seurasssa hoitopaikassa, saada ammatillista varhaiskasvatusta, valmiit ateriat, ulkoilut ja leikit, askartelut ja lukuhetket, musiikin jne.
Millaisia on tullut heistä,-60 ja 70-luvulta, jotka eivät kuuluneet päivähoidon piiriin, kyllä sellaisiakin kotiäitien lapsia on aikoinaan ollut. Nykyään täällä yhteiskunnassa toimii heitä eri aloilla, yhteiskunta pyörii omaa arkeaan heidän panostuksellaan. Puolestaan ne lapset jotka saavat yhteiskunnan tukemaa hoitoa poissa kotoa, antavat kyllä aihetta "funtsaamaan". Yhä enemmän saa lukea ja kuulla kuinka nämä nykypäivän lapset voivat huonosti. Diagnooseja luetellaan paljonkin, toki niistä tiedetään enmmän, mutta huono tilanne näkyy esim. kouluissa. Erityislasten määrä on lisääntymistään lisääntynyt, pienluokkia täytyy perustaa lisää, huostaan otot lisääntyneet, lapset ovat nyt yhteiskunnan mittari. Huonosti menee vaikka he saavat olla pois kotoa päivähoidossa, muunkin kuin sen perinteisen tarpeen takia. Ja siltikin ei voida olla kokonaisuuteen tyytyväisiä.
Joku sanoi täällä että tulevaisuudessa tulee olemaan ongelmina jos halukkaat perheet eivät saisi lapsiaan päivähoitoon, -no, miksiköhän ongelmia on paljonkin lasten asioissa vaikka ovat saaneet kuulua subjektiiviseen päivähoitoon, oikeus kodin ulkopuoliseen poissaoloon.
Juu. Okei. Olet sitten parempi kuin minä, minä tällänen laiska paska, ei selvästikään ole lapset ykkösasia!! Sitä tässä taas ajetaan takaa: kukin arvostaa omia asioitaan!
On se saatana jos ei neuvolaankaa saa lähteä ilman laumaa. Sori: mutta minä ainakin tykkään jutella hoitajan kanssa, enkä keskeyttää joka toinen minuutti isommilta lapsilta. Tehään se sitten kotona!
Minusta se vauva saa pitää hiljasia hetkiä ja isommat viihtyy tutussa hoidossa.
Esikoisen onniko se vaan on vai pitääkö lapset hankkia 18 vuoden ikäerolla?
Ja jos mies on 4 viikkoa jossain niin se korostuu entisestään että imuroin tai ihan mitä vaan ilma että joku huutaa vauvan hereelle kiljumalla korvaan tai muuta.
Olen kamala, prioriteetit perseestä. AUTTOKO?
Tämäkö on mitä te ihmiset haluatte että sanotaan?
Kyllä, olen paska äiti eräitten silmissä koska pidän tätä MEILLE TÄRKEÄNÄ, arki säilyy joltain osin. En millään selviä jos lapset ei ole jossain muualla hoidossa (vitut jostain kerhoista joissa teijän kersat on, puhutaan jostain TARHASTA)!!!
Ei teille voi saatana mitään, paska ihminen ja äiti kun olen mutta lapsia en lyö, en ole niille paha, jaksan ne hyvin mielestäni ja ne viihtyy sielä tarhassa. Maksan niitten hoidon ja paskaa sataa niskaan. Kiitti siitä!
Asia olisi ERI jos ei niitä olisi joskus sinne hoitoon alunperin vienytkään.
Meilläkin kaksi meni siinä kun yksi kotona helmoissa ja kolme menis siinä kun kaksi. Mutta mitä jos elämässä on jotain muutakin kuin se koti?
Ehkä sun lapsille riittää toi! Meillä muksut jo kinuaa hoitoon. On teilläkin joku kerho.
Mutta pakko aukoa päätä!
Kyllä meilläkin arki sujuu yksin koko lauman kanssa jos mies toisella puolen maapalloakin! Kaupassa käymiset ja muut.
Suunnitellaan tähän sontaan neljättä, kolmas EI MENE hoitoon ennenkö sillä on tarve! Mutta isoimmilla hoito on hyvä juttu.
Mitä te olette arvostelemaan muita?
81
en yhtään ihmettele mistä nämä viime aikojen hoitajia koskevat kohu-uutiset tulevat. Taitaa alalle päästä jokainen joka pystyy astumaan kynnyksen yli.
aina kunnallisia!!! Päin vastoin, yleensä juuri yksityiset tarjoavat päivähoitoa, jossa on joku painotuskohta (esim. taide- ja liikuntapäiväkoditkin ovat yleensä yksityisiä). Meidän lapset ovat Espoossa kielikylpypäiväkodissa ja olen 100% varma, että kyse on yksityisestä päiväkodista. Olen ollut tyytyväinen valintaani. Tarkoitus on jossain vaiheessa muuttaa taas ulkomaille, joten kielitaito on lapsille siinä vaiheessa suuri etu. http://www.honeymonsters.fi/paivakoti.html
kielikylpy. Englanti ei kai toistaiseksi ole meillä virallinen kieli. Pikemminkin kutsuisin tuota englanninkieliseksi/kielipäiväkodiksi.
Juu. Okei. Olet sitten parempi kuin minä, minä tällänen laiska paska, ei selvästikään ole lapset ykkösasia!! Sitä tässä taas ajetaan takaa: kukin arvostaa omia asioitaan!
On se saatana jos ei neuvolaankaa saa lähteä ilman laumaa. Sori: mutta minä ainakin tykkään jutella hoitajan kanssa, enkä keskeyttää joka toinen minuutti isommilta lapsilta. Tehään se sitten kotona!Minusta se vauva saa pitää hiljasia hetkiä ja isommat viihtyy tutussa hoidossa.
Esikoisen onniko se vaan on vai pitääkö lapset hankkia 18 vuoden ikäerolla?
Ja jos mies on 4 viikkoa jossain niin se korostuu entisestään että imuroin tai ihan mitä vaan ilma että joku huutaa vauvan hereelle kiljumalla korvaan tai muuta.Olen kamala, prioriteetit perseestä. AUTTOKO?
Tämäkö on mitä te ihmiset haluatte että sanotaan?Kyllä, olen paska äiti eräitten silmissä koska pidän tätä MEILLE TÄRKEÄNÄ, arki säilyy joltain osin. En millään selviä jos lapset ei ole jossain muualla hoidossa (vitut jostain kerhoista joissa teijän kersat on, puhutaan jostain TARHASTA)!!!
Ei teille voi saatana mitään, paska ihminen ja äiti kun olen mutta lapsia en lyö, en ole niille paha, jaksan ne hyvin mielestäni ja ne viihtyy sielä tarhassa. Maksan niitten hoidon ja paskaa sataa niskaan. Kiitti siitä!
Asia olisi ERI jos ei niitä olisi joskus sinne hoitoon alunperin vienytkään.
Meilläkin kaksi meni siinä kun yksi kotona helmoissa ja kolme menis siinä kun kaksi. Mutta mitä jos elämässä on jotain muutakin kuin se koti?
Ehkä sun lapsille riittää toi! Meillä muksut jo kinuaa hoitoon. On teilläkin joku kerho.
Mutta pakko aukoa päätä!Kyllä meilläkin arki sujuu yksin koko lauman kanssa jos mies toisella puolen maapalloakin! Kaupassa käymiset ja muut.
Suunnitellaan tähän sontaan neljättä, kolmas EI MENE hoitoon ennenkö sillä on tarve! Mutta isoimmilla hoito on hyvä juttu.Mitä te olette arvostelemaan muita?
81
ei tarvitse saatanoittaa kaiken aikaa. Asioista ei tarvi tehdä niin kauhean vaikeita. Vauva ei tarvitse mitään retriittiä. Se pärjää ihan hyvin normaalin perheen äänissä. Tee vain välttämätön äläkä huolehdi, vaikka on vähän villakoiria jossain. Vauva syö ne kyllä, kun on oppinut ryömimään.
Meillä on 3 lasta ja mies on ollut mm. 2 puolen vuoden jaksoa valtameren takana, niin että ollaan mekin saatu opetella tulemaan toimeen päikseen. Ei ole mahdotonta.
Kauhistelen tuollaista kielenkäyttöä. : (
kirjoittamaan eikä vaan aukomaan päätään. Teidän lasten on TODELLAKIN parempi olla siellä hoidossa :)
tai lähinnä niitä joilla ei ole edes alan koulutusta. Mä tiedän parikin tyyppiä jotka ei ole käyneet edes lähihoitaja-kurssia, silti ne on päiväkodissa töissä, lapsia hoitamassa. Sellasen ihmisen mielipiteet on mulle aika yhdentekeviä.
ei saa.
Oliko 75 (?) kun kirjoitti että on otettava kokopäiväpaikka sekä virikelapsille kuin osa-aikatyöntekijän lapsellekin. Eli että moni valitsisi osa-aikaisen paikan mutta ei ole mahdollisuuttta kuin kokopäiväiseen.
No, jos on halunut osapäiväistä niin sellaisen saa kun pitää hoidossa vain osan päivää. Vie esim.klo.9.00 varsinaiseksi toiminta-ajaksi ja hakee esim. 12.00 lounaan jälkeen jos ei halua lapsensa lepäävän/nukahtavan levätessä. Voi hakea myös klo.15,00 mennessä niin, että laps in syönyt välipalan. Kyllä vähentämällä annettua hoitoaikaa saa osapäiväisen. Joillekin maksu on kokopäivämaksu, vaikka hakisi aikaisemmin kotiin, mutta maksaahan se kokopäiväpaikkakin saman verran, lapsi vain saisi virikettä toiminta-ajalla ja muuten olla kotona. Joillekin maksu on 0 tai pieni, silloin ei tule miettineeksi turhasta maksusta, mutta tosiaan kalliimmassa maksuluokassa maksu on sama pakollisessa kokopäiväisessä, onko pitkän päivän vai antaako lapselle muutakin kuin päiväkotiajan arkisin, ilta tulee nopeasti ja nukkumaan meno.