Suomalaisten keskiansio on 2880 euroa
Jos perhe tienaa 6000 euroa kuukaudessa bruttona, on perhe siis keskituloinen, jos saavat kuukausipalkkaa. Täällä kun aina ihmetellään, että miten noissa palkkaketjuissa kaikilla on niin järjettömät tulot - 8000 euroa per perhe ei siis ole mikään kovinkaan ihmeellinen.
Keskimäärin palkansaaja tienasi alkuvuonna 2 880 euroa, kun mukaan lasketaan säännöllisen työajan keskiansio. Miehet ansaitsivat 3 210 euroa ja naiset 2 590 euroa. Säännölliseen ansioon lasketaan mukaan säännöllisen työajan ansio ilman tulospalkkioita ja muita epäsäännöllisesti maksettavia kertaeriä.
Kuukausipalkkaisten keskiansio oli noin 3 010 euroa ja tuntipalkkaisten laskennallinen kuukausiansio 2 420 euroa.
Kommentit (64)
se opettajan hyvä palkka jää oikeasti kauas keskipalkan alapuolelle...
mutta valtion virkamiehenä olen näköjään miestenkin keskipalkan yläpuolella (?!). Taitaa osaltani olla "valtion pitkä ja kapea leipä" aika harhaa. Vaikka ei sitä rahaa silti juuri ylimääräistä jää, kun on isot verotkin sitten...
tienaa 2800 euroa kk:ssa, vaihdan kyllä raskaan ja vastuullisen kolmivuorotyön perushoitajana työpaikkaa jos kyseessä on päivätyö, hoitaja tienaa lisineen n. 2100e bruttona.
T.ph
Minä luulin että minulla on hyvä palkka kun saan reilu kolme tonnia. Takana pitkä ja työtä vaatinut koulutus. Enpä ole enää kovin tyytyväinen, taidan pitää hoitovapaan siihen asti kun lapsi on 3v.
minulla ei ole ikinä ollut palkkatyöläisenä tuollaisia keskiansioita. Ja on siinä kinttaalla onko näin yrittäjänäkään tuollisia kuukausiansioita vaikka teen työtunteja vuodessa kaksinkertaisesti sen mitä palkansaajat.
tienaa 2800 euroa kk:ssa, vaihdan kyllä raskaan ja vastuullisen kolmivuorotyön perushoitajana työpaikkaa jos kyseessä on päivätyö, hoitaja tienaa lisineen n. 2100e bruttona.
T.ph
Ei sitä ihan ilman koulutusta voi kuule perushoitajan työstä mihin tahansa työhön vaihtaa. Omia valintoja puhtaasti!
kyllä verotus pitää huolen siitä.
Minä tienaan kuussa 2500 e ja saan käteen liki 2000 e.
Mieheni tienaa 4200 e ja saa käteen 2600 e.
tienaa 2800 euroa kk:ssa, vaihdan kyllä raskaan ja vastuullisen kolmivuorotyön perushoitajana työpaikkaa jos kyseessä on päivätyö, hoitaja tienaa lisineen n. 2100e bruttona. T.ph
Ei sitä ihan ilman koulutusta voi kuule perushoitajan työstä mihin tahansa työhön vaihtaa. Omia valintoja puhtaasti!
Juu, siis kyseessä oli kai brutto? Minä tienaan n. 3000 euroa bruttona, 2400 nettona, samoin mies. Mutta olennaista on, että keskituloisten kulut ovat kaikkein suurimmat: kaikesta maksat korkeimman kautta ja mitään tukia tai alennuksia ei heru. Joten laskujen jälkeen käteen jää tällä hetkellä sellainen summa, että kitkutella saa.
kyllä verotus pitää huolen siitä.
Minä tienaan kuussa 2500 e ja saan käteen liki 2000 e.
Mieheni tienaa 4200 e ja saa käteen 2600 e.
tienaa 2800 euroa kk:ssa, vaihdan kyllä raskaan ja vastuullisen kolmivuorotyön perushoitajana työpaikkaa jos kyseessä on päivätyö, hoitaja tienaa lisineen n. 2100e bruttona. T.ph
Tottakai kaikki ymmärtävät, että netto on ihan eri asia!
Miten helkkarissa muilla voi olla noinjärjettömän suuret palkat? Pääkaupunkiseudullako??++
itse 4700 ja käteen 3000.
Jotain mätää on nyt tuossa brutto 4200 ja netto 2600 -jutussa.
itse 4700 ja käteen 3000.
Jotain mätää on nyt tuossa brutto 4200 ja netto 2600 -jutussa.
Ei siinä mikään mätä--- kaikilla vain saattaa olla eri veroprosentti joka johtaa yhtäpaljon tienaaville eri bruttopalkkaan. Mieheni tienaa 4300 bruttona, netto 2800...
ei siinä mitään mätää tarvi olla. Itselläni butto vähän yli 4400 ja netto vähän yli 2700.
Keskiansion käyttäminen keskitulon mittarina aiheuttaa lievän vääristymän. Parhaiten tienaava kymmenen prosenttia tuottanee siitä potista, josta jako suoritetaan varsin merkittävän osuuden. Arvelisin noin 25%.
Tarkempi mittari, kuten jokainen sivistynyt ihminen ymmärtää, keskitulon määrittämiselle on luonnollisesti mediaanipalkka. Jälleen joudun ravistamaan arvioita hihasta mutta arvelisin mediaanipalkan asettuvan jonnekin 2600-2650 euron paikkeille.
Kyllä 8000 euron talouskohtaiset tulot ovat varsin korkeat. Uskon että sillä asetutaan mukavasti parhaaseen kymmeneen prosenttiin kotitalouksista. Mahdollisesti jopa parhaaseen viiteen. Tässä tapauksessahan kaksi palkansaajaa ansaitsevat kolmen mediaanipalkansaajan verran. Oma ystäväpiirini koostuu varsin hyvin koulutetuista kolmikymppisistä ja sielläkin lähinnä lääkäripariskunnat yltävät tuonne kahdeksaan tuhanteen.
Itselläni koulutusta DI:n verran ja palkka julkisella sektorilla noin 3300 euroa kuukaudessa. Yksityisen sektorin stressin ja elämänlaatua alentavan tahdin kokeneena, olen varsin tyytyväinen palkka-hyvinvointi-suhteeseen. Pitää aina muistaa näissä palkkavertailuissa, että tulotaso ei ole työn ainoa mittari. On myös puntaroitava onko valmis ottamaan sydänkohtauksen ja kolme avioeroa tuhannesta lisäeurosta kuukaudessa?
Palkka on 1980, käteen 1480. Ja työ on yliopistotutkinnon vaativaa. Paska palkka.
Tienaamme yhteensä noin 15 000 e/kk bruttona. Ymmärrän että tämä on selkesti yli mediaanin mutta olemme joutuneet joustamaan jonkin verran työajoista siten, että perheen yhteistä aikaa on rajoitetusti.
Mies tienaa hivenen vaimoa paremmin.
Veronalainen ansio minulla (sis. vapaa autoetu) 4300 € ja käteen jää vaivaiset 2200 €. Verotus on hirvittämää mutta sinänsä olen tyytyväinen nopeaan palkkakehitykseeni ja sen hyvään tasoon suhteessa työkokemukseeni ja koulutustasooni.
Itse teen työssäni työsopimuksia ja joskus tekisi mieli sanoa työhön tulevalle, että miksi herranjumala tulet töihin tuolla palkalla. Edeltäjällä on saattanut olla 500-1000 euroa parempi palkka, kun on reippaasti itse sitä pyytänyt. Ei työnantaja maksa enempää omaa hyvyyttään, kyllä sitä täytyy osata myydä itse itsensä.
Samaa muistuttelisin kuin edelliset. Ensinnäkin koko porukan keskiarvopalkka on tuo, mutta kun otetaan huomioon mediaanipalkka, niin oikeasti se on lähempänä 2400 euroa ja naisilla vielä vähemmän.
Itse katsoisin, että miten paljon on tuntipalkka. Aika moni hyvin tienaava tekee myös pitkää päivää. Kyllä siivoajan palkallakin tienaa ihan kivasti (kuten DNA:n myyjätkin osoittivat), jos tekee jotain 70 tuntia viikossa.
että heidät pitäisi ottaa mukaan tilastoihin.