Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko suomenruotsalaiset erilaisia kuin suomalaiset?

Vierailija
28.05.2009 |

Millä tavalla? Luonne-eroja ym?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosisatojen sukusiittoisuus näkyy mm. siinä että ovat vähän yksinkertaisia.

Vierailija
22/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis haloo.....miten niin erilaisia kuin suomalaiset? Ihan yhtä suomalaisia ova suomenruotsalaiset kuin suomenkieliset suomalaisetkin.
Itse olen ollut naimisissa 23v suomenruotsalaisen miehen kanssa ja meillä kaksi lasta, joten aika moneen suomenruotsalaiseen olen tänä aikana tutustunut.
He tosiaan ovat ainakin paljon avoimenpia ja iloisemman oloisia ainakin suurin osa, kuin mitä suomenkieliset.
Myös kaikki tuntemani henkiöt puhuvat myös suomea täydellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:09"]

siis haloo.....miten niin erilaisia kuin suomalaiset? Ihan yhtä suomalaisia ova suomenruotsalaiset kuin suomenkieliset suomalaisetkin. Itse olen ollut naimisissa 23v suomenruotsalaisen miehen kanssa ja meillä kaksi lasta, joten aika moneen suomenruotsalaiseen olen tänä aikana tutustunut. He tosiaan ovat ainakin paljon avoimenpia ja iloisemman oloisia ainakin suurin osa, kuin mitä suomenkieliset. Myös kaikki tuntemani henkiöt puhuvat myös suomea täydellisesti.

[/quote]

En sanoisi suomalaiseksi sellaisia, joista suurin osa äänestää vaaleissa RUOTSALAISTA kansanpuoluetta.

Vierailija
24/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkäitä ovat, koska haluavat pakottaa oman tarpeettoman kielensä suomenkielisille.

Vierailija
25/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:18"]

siis haloo.....miten niin erilaisia kuin suomalaiset? Ihan yhtä suomalaisia ova suomenruotsalaiset kuin suomenkieliset suomalaisetkin. Itse olen ollut naimisissa 23v suomenruotsalaisen miehen kanssa ja meillä kaksi lasta, joten aika moneen suomenruotsalaiseen olen tänä aikana tutustunut. He tosiaan ovat ainakin paljon avoimenpia ja iloisemman oloisia ainakin suurin osa, kuin mitä suomenkieliset. Myös kaikki tuntemani henkiöt puhuvat myös suomea täydellisesti.

[/quote]

En sanoisi suomalaiseksi sellaisia, joista suurin osa äänestää vaaleissa RUOTSALAISTA kansanpuoluetta.

[/quote]

Sanon itseänä Suomessa asuvaksi ruotsalaiseksi, puhun ruotsia, äänestän ruotsalaista puoluetta ja katson vain Ruotsin tv-kanavia. Jos sanotte minua ruotsalaiseksi, suutun jättepaljon. Jos sanotte minua ruotsinkieliseksi suomalaiseksi, silloinkin suutun jättepaljon, koska olen ruotsalainen.

Vierailija
26/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon siis ite suomenruottalainen. Oon huomannut tällä paikkakunnalla seuraavan ilmiön: koulussa,  suomenkieliset vanhemmat ei oteta ruotsinkielisten porukkaan vaikka mitä tekisivät tai yrittäisivät. Ne pysyy aina outsiderita eikä niille moikata tai puhuta kun pakonedestä.

Kaippa homma toimii samalla tavalla toistepäin. Huomasin ainakin saman ilmiön suomenkielisten urheiluseurassa.

Se on kait inhimillistä ja vaikea huomata ittestään, miten suhtautuminen muuttuu. Pelkoko siinä lopuksi on taustalla?

Muuten ero ihmisissä on pieni. Väittäisin että suomalainen on kriittisempi itselleen ja siksi melankolia voi joskus olla syvempi. Rankaisevat itseään turhasta koska onhan suomalainen aivan fantastinen ihminen.

Vierailija
27/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:49"]

[/quote]

[/quote]

Sanon itseänä Suomessa asuvaksi ruotsalaiseksi, puhun ruotsia, äänestän ruotsalaista puoluetta ja katson vain Ruotsin tv-kanavia. Jos sanotte minua ruotsalaiseksi, suutun jättepaljon. Jos sanotte minua ruotsinkieliseksi suomalaiseksi, silloinkin suutun jättepaljon, koska olen ruotsalainen.

[/quote]

Tuotakin ilmiötä tiedän paljon olevan

Vierailija
28/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:52"]

Oon siis ite suomenruottalainen. Oon huomannut tällä paikkakunnalla seuraavan ilmiön: koulussa,  suomenkieliset vanhemmat ei oteta ruotsinkielisten porukkaan vaikka mitä tekisivät tai yrittäisivät. Ne pysyy aina outsiderita eikä niille moikata tai puhuta kun pakonedestä.

[/quote]

Joo! Tän saman olen mäkin kokenut. Meidän tytär käy siis dagista ruotsiksi ja kun haen häntä samaan aikaan muutaman muun vanhemman kanssa, mulle ei jutella muuta kuin sen pakollisen "hej" verran. Sit jos mies on mukana hakemassa (harvoin molemmat mennään hakee) niin heti vastaanotto paljon lämpimämpi. Huoh.

t. 21

Vierailija
29/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tyhmä kysymys kuin että ovatko vihreäsilmäiset erilaisia kuin muut suomalaiset.

Eivät todellakaan ole.

Geneettisesti suomalaiset jakautuvat kahteen eri osaa länsi-itä-akselilla.

Läntiset suomalaiset eroavat geneettisesti suuresti itäsuomalaisista. Jakolinja menee halki Suomen etelästä pohjoiseen. Geneettisesti läntisen Suomen ja itäisen Suomen suomalaiset ovat erilaisia. Kielen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Myös henkisellä puolella mentaliteettia määrittää kotipaikka.

Eloisat karjalaiset ovat erilaisia kuin jäyhät pohjalaiset. Lappilaiset ovat erilaisia kuin savolaiset. Pääkaupunkiseutulaisten mentaliteetti on ihan eri kuin syrjäkylien asukkaiden ja niin edelleen. Silläkään ei ole kielen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
30/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:18"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 07:52"]

[/quote]

Joo! Tän saman olen mäkin kokenut. Meidän tytär käy siis dagista ruotsiksi ja kun haen häntä samaan aikaan muutaman muun vanhemman kanssa, mulle ei jutella muuta kuin sen pakollisen "hej" verran. Sit jos mies on mukana hakemassa (harvoin molemmat mennään hakee) niin heti vastaanotto paljon lämpimämpi. Huoh.

t. 21

[/quote]

Saat nähdä mitä se tulee olemaan koulussa jos kerta leikkikoulussa jo huomaat sen

Vierailija
31/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan voi itse verrata.

Eroavatko vaikkapa suomenruotsalaiset esiintyjät - kuten Sonja Lumme, Marion Rung, Ilkka "Danny" Lipsanen, Pirkka-Pekka Petelius ja Pirkko Mannola - jotenkin suomenkielisistä esiintyjistä - kuten Paula Koivuniemi, Katri Helena, Fredi, Aake Kalliala ja Vieno Kekkonen?

No eivätpä eroa mitenkään.

Vierailija
32/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mikäs minä sitten olen kun suomenkielisenä äänestän RKP Saamea koska se on maltillisen oikeistoliberaalin valinta?

Vierailija
33/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 08:35"]

Eroavatko vaikkapa suomenruotsalaiset esiintyjät - kuten Sonja Lumme, Marion Rung, Ilkka "Danny" Lipsanen, Pirkka-Pekka Petelius ja Pirkko Mannola - jotenkin suomenkielisistä esiintyjistä - kuten Paula Koivuniemi, Katri Helena, Fredi, Aake Kalliala ja Vieno Kekkonen?

[/quote]

Kyllä noissa eroa olis, jos niitä tuntis. Ap kysyy mielipiteitä ja vastaajilla on käytännön kokemuksia asiasta.

Vierailija
34/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tabu, ei siitä saa puhua

Vierailija
35/35 |
02.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2015 klo 10:21"]

[/quote]

Kyllä noissa eroa olis, jos niitä tuntis. Ap kysyy mielipiteitä ja vastaajilla on käytännön kokemuksia asiasta.

[/quote]

Minullakin on kokemuksia, kun olen nainut suomenruotsalaisen miehen jo 26 vuotta sitten.

Ja vastaus on, etteivät poikkea mitenkään suomenkielisistä. Ihan samanlaisia espoolaisia mies ja hänen sukunsa ovat kuin omakin espoolainen sukuni.

Sen sijaan lappilainen kälyni ja hänen sukunsa poikkeaa huomattavasti meistä paljasjalkaisista espoolaisista.

Paikkakuntakohtaiset erot suomalaisten kesken ovat huomattavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme