Isäpuoli sitten heitti pojan pihalle
Hirveää vääntöä ollut jo pitkään, poika tehnyt kaikenlaista ei-niin-viisasta, sai mm. potkut töistä.
Tänään sitten riita kärjistyi siihen että ruokapöydässä isäpuoli sanoi että "voin sitä oveakin sinulle näyttää.." poika sanoi että ok, hän menee. Käski jättää avaimen vielä hänelle.
Raivostuin ja lähdin itsekin ovesta ulos, nyt istun työpaikalleni eikä huvita pätkääkään mennä takaisin. Mielestäni äijällä ei ole mitään oikeutta tehdä tuollaista, se on minunkin kotini sekä poika on minun. Kotiin en menisi pariin päivään ainakaan, mutta siellä on yhteinenkin poikamme joka tarvitsee minua.
Täytyy kai vähän rauhottua ja sitten alkaa miettiä tilannetta eteenpäin. Nyt tekisi mieli vaan vetää kännit.
Kommentit (74)
Ryöstää pankin tai raiskaa jonkun? Miksi oven tarttee olla auki jos on ääliö? Kyllä 19- vuotias on vastuussa tekemisistään ja jos hyppii silmille, voi lähteäkin! Ehkä sen tarttee muuttaa omilleen?
Mä kysyin mutsilta samaa aikanani teininä, huusin päin naamaa, että vihaan ja teen taatusti jotain superpahaa ja katotaan sitten. Arvaa mitä äiti vastasi? Että omista teoistaan on vastuussa, joko rikosoikeudellisessa tai moraalisessa tai viimeistään taivaan portilla, mutta kotiin pitää uskaltaa tulla. Että asiat selvitetään sitten, mutta äitiä ei koskaan tarvitse pakoilla.
Ja tämä johti siihen, että ensimmäisen viinakokeilun jäljiltä muut pelkäsivät mennä himaan ja nukkuivat jossain puistossa/ties kenen luona, mä menin äidin luo. Huutohan siitä tuli jälkeenpäin (ja niin muuten tuli muistakin asioista silloin 16-vuotiaana, myöhästymisestä ja valehtelusta jne jne) mutta koskaan en ole pelon takia jättänyt menemättä kotiin.
Pointti oli siis se, ettei äiti tarkoittanut, että kaiken saa anteeksi päätä silittämällä vaan että pitää uskaltaa luottaa niin paljon, että tunnustaa, eikä pakoilla rangaistuksen pelossa.
Terveisiä äidille, on ikävä joka päivä.
-20.
Vai ihan superpahaa lähtisit tekemään! :D
Onko nää jokka raiskaa jonkun uhannu tekevänsä jotain superpahaa?
Teinit vittuilee, minäkin. Mutta rajat tarttee vetää. Minusta on sekoa että jos asuu miehen kanssa, menee oma poika jotenkin sääntöjen yläpuolella.
Aikuinen ihminen menee selvittämään tilanteen, se on oma koti! Miksi sinne ei voisi mennä?
Koska lässytätte aikuisille lapsille jokka pärjää omillaankin jos kotona ei osaa käyttäytyä.
22
se oli äidin mukaan 16-vuotiaana käyttämäni sanamuoto, muistaakseni hän alkoi nauraa kun vihaisena näin ilmoitin :D :D :D arvaa naurattaako itseä nyt?
Silti, sääntöjen rikkomisesta pitää antaa sanktiota, mutta musta kotoa ulosheittäminen on vähän liikaa. Varsinkin kun ap sanoi, että tällä 19-vuotiaalla on koulutkin kesken. Vanhemmilla on muuten elatusvelvollisuus toisen asteen koulutuksen loppuun asti, (näin muistelen lukion opon tunnilta) vaikka nuori olisi jo täyttänyt 18-vuotta.
Minä uskon, että ap:n tilanne selviää kunhan päät jäähtyy.
20.
tapaan pojan tuossa matkalla ja lupasin ostaa syötävää, ei ehtinyt kotona syödä kun tilanne riistäytyi. Sitten kai kotiin ihmettelemään että mitä nyt. Ei vaan oikeasti huvita sinne mennä. ap
Mikä uusavuton kundi oikein on kyseessä???
Minutkin "heitettiin" ulos 17-vuotiaana ja kun täytin 18, minulta odotettiin yhtä viisasta käytöstä kuin esim. nelikymppisiltä (mutta samalla minua sai tytötellä ja vittuilu iästä kuului asiaan myös??). En pystyisi omaa lastani itse heittämään pihalle, oli sitten 9 tai 19- vaikka ap:n poika olisikin vähän lapsi vielä, onko se nyt mikään rikos? Muissa maissa ei todellakaan oleteta alle 25-vuotiaan olevan vastuuntuntoinen, kypsä aikuinen, joten miksi suomalaiset olisivat yhtään erilaisia?
se koti on lähinnä miehen koti, siis miehen omistama, joten sieltä on ap:n turha yrittää miestä ulos kammeta, että oma pulunen saisi jatkaa rötöstelyjään, kyllä äiti sanoo soo soo ja sen jälkeen taas antaa rahaa, ettei umpukan tule paha mieli.
Kyllä minä ainakin olin vastuuntuntoinen alle 25-vuotiaana. Minulla oli 22-vuotiaana kaksi lasta ja opiskelin yliopistossa.
Nyt lapseni ovat jo isoja fiksuja koululaisia ja koen, että ihan vastuuntuntoisesti olen heitä hoitanut.
annas kun ne ovat 18-20 vuotiaita niin on toinen ääni kellossa.
Ei tulisi mieleenikään että vanhemmat missään tilanteessa heittävät lapsen ulos kodistaan.
Ei asioita niin ratkota.
tapaan pojan tuossa matkalla ja lupasin ostaa syötävää, ei ehtinyt kotona syödä kun tilanne riistäytyi. Sitten kai kotiin ihmettelemään että mitä nyt. Ei vaan oikeasti huvita sinne mennä. ap
Mikä uusavuton kundi oikein on kyseessä???
Poika maksoi edellisestä tilistään laskunsa sekä sen summan kotiin elämisestään minkä maksaa joka kuukausi, ja koska laskuja oli paljon meni tili sileäksi. Ja nyt kun kotona ei saakaan enää syödä, on tuo ruuan saanti hieman ongelma.
Vai meinaatko että itse pitäis nyt tässä tilanteessa metsästää syötävänsä?
Etta sellainen uusavuton kundi.
se koti on lähinnä miehen koti, siis miehen omistama, joten sieltä on ap:n turha yrittää miestä ulos kammeta, että oma pulunen saisi jatkaa rötöstelyjään, kyllä äiti sanoo soo soo ja sen jälkeen taas antaa rahaa, ettei umpukan tule paha mieli.
Ensinnäkin, asunto on yhteinen, 50-50 maksetaan asuntolaina ja muut laskut, jos sillä nyt mitään helvetin merkitystä on.
Ja öö, rötöstelyä? Missä kohtaa olen kirjoittanut että "umpukkani" rötöstelee? Poika on hölmöillyt kyllä, ja sotkenut asioitansa ja käyttäytynyt hemmetin typerästi ja epäkypsästi.
Mitään sellaista mistä pitäis kotoa pois ajaa ei kyllä ole tapahtunut.
annas kun ne ovat 18-20 vuotiaita niin on toinen ääni kellossa.
poika ja isäpuoli saman pöydän ääreen keskustelemaan. Josko se isäpuoli suostuisi unohtamaan menneet (siis tietämättä mitä ne ovat), jos poika suostuisi yhdessä laatimaan yhteiset pelisäännöt. Kun poika suunnittelee sääntöjä myös, niin hän pystyy niihin sitoutumaan.
Tämä on siis järjellä se oikea toimenpide. Tunteen osuus on sitten toinen.
Minä olen näitä pienempien poikien äitejä, enkä siksi ole kaikista paras arvioimaan nuorta. Mutta kyllä 19-vuotiaan pitäisi osata kantaa vastuu tekemisistään. Minun mieheni sanoi kasvaneensa armeijassa ja siksi hän pitää armeijaa hyvänä paikkana: siellä pakotetaan vastuun ottoon.
mutta kirjoituksen perusteella mies ei ole heittänyt poikaasi ulos!!
...ruokapöydässä isäpuoli sanoi että "voin sitä oveakin sinulle näyttää.." poika sanoi että ok, hän menee. Käski jättää avaimen vielä hänelle. Raivostuin ja lähdin itsekin ovesta ulos, nyt istun työpaikalleni eikä huvita pätkääkään mennä takaisin.
Kyllä minäkin olen lapsilleni sanonut monesti, että kun asuvat minun katon alla niin sillon noudatetaan minun sääntöjä ja jos se ei kelpaa niin ole hyvä ja etsi itsellesi oma koti. Tosin minun lapset on vasta reilu 10v :) eli ei ne ole (eikä kuuluisikaan) muuttamassa mihinkään, mutta se onkin vain rajojen asettamista ja pientä uhkailua.
Minusta tuntuu, että ap ja poikansa esittää jotain pikku marttyyreja ja ottaa nokkiinsa kun joku uskaltaa tulla vähän uhittelemman ja isottelemaan heille.
mutta kirjoituksen perusteella mies ei ole heittänyt poikaasi ulos!!
...ruokapöydässä isäpuoli sanoi että "voin sitä oveakin sinulle näyttää.." poika sanoi että ok, hän menee. Käski jättää avaimen vielä hänelle. Raivostuin ja lähdin itsekin ovesta ulos, nyt istun työpaikalleni eikä huvita pätkääkään mennä takaisin.
Kyllä minäkin olen lapsilleni sanonut monesti, että kun asuvat minun katon alla niin sillon noudatetaan minun sääntöjä ja jos se ei kelpaa niin ole hyvä ja etsi itsellesi oma koti. Tosin minun lapset on vasta reilu 10v :) eli ei ne ole (eikä kuuluisikaan) muuttamassa mihinkään, mutta se onkin vain rajojen asettamista ja pientä uhkailua. Minusta tuntuu, että ap ja poikansa esittää jotain pikku marttyyreja ja ottaa nokkiinsa kun joku uskaltaa tulla vähän uhittelemman ja isottelemaan heille.
No tämän rouvan tuntemuksille ei jaksa muuta kun vähän hörähtää. :)
Voi jösses.
painun nukkumaan.
Paljon on nyt puhuttu ja johonkin päästykin. Huomenna lisää.
miehen kanssa siis puhuttiin eilen, ja myönsi sitten itsekin ylireagoineensa ja vain yksinkertaisesti kihahtaneensa. Ei ollut kuulemma edes suunnitelmissa tehdä tällä lailla mitään lopullisia päätöksiä, ihan hyvässä hengessä saatiin eilen puhuttua. Monesta asiasta ollaan kuitenkin ihan samoilla linjoilla pojan suhteen.
Mies aikoo soittaa tänään pojalle, käyvät jossain kahvilla ja juttelevat keskenään asian halki.
Eiköhän tämä tästä.
ap
koin että on aika opetella elämään omillaan. Musta olisi hyvä, jos poikanne hommaisi uuden työpaikan ja oman kämpän: saisitte kaikki omaa tilaa ja poikakin oppisi, miten elämässä täytyy toimia, jotta siellä pärjää. Kotoa tietysti tuettaisiin ja kannustettaisiin, mutta poika huomaisi, että jotta pöydässä olisi leipää, olisi siellä töissä kyettävä käymään eikä kaikkea saisi valmiina automaattisesti eteen.
Vai ihan superpahaa lähtisit tekemään! :D
Onko nää jokka raiskaa jonkun uhannu tekevänsä jotain superpahaa?Teinit vittuilee, minäkin. Mutta rajat tarttee vetää. Minusta on sekoa että jos asuu miehen kanssa, menee oma poika jotenkin sääntöjen yläpuolella.
Aikuinen ihminen menee selvittämään tilanteen, se on oma koti! Miksi sinne ei voisi mennä?
Koska lässytätte aikuisille lapsille jokka pärjää omillaankin jos kotona ei osaa käyttäytyä.22
19-vuotiasta ei tarvi enää pitää täysihoidossa kotona, jos kerran ei muista, kuka koko ruletin maksaa ja huolehtii. Voin sanoa, etten itsekään edes omia lapsiani tuossa iässä katselisi, elleivät sopeutuisi minun sääntöihin.
Sinä ap puhut nyt molempien kanssa. Kyseessä on myös miehesi koti ja hänelläkin on oikeus olettaa, että 19-vuotias alkaa pikkuhiljaa itsenäistyä. Ei tietenkään viskata lasta ulos ovesta, mutta eikö tuossa iässä koulukin ala olemaan jo ohi?