Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex kiusaa edelleen -mitä voin tehdä?

Vierailija
20.05.2009 |

Tekee kiusaa siis lastensa kautta. Uhkailee ja pelottelee minua milloin mitenkin, milloin aikoo tulla poliisien kanssa oveni taakse, milloin aikoo ilmoittaa lastensuojeluun minusta jne. Lapsilleen soittaa silloin kun sattuu huvittamaan. Pettää lastensa lupaukset kerta toisensa jälkeen. Ei suostu mihinkään, mitä ehdotan. On tulossa lapsiaan hakemaan tasan silloin, kun itselleen sattuu sopimaan, ja jostain syystä nuo ajankohdat osuu aina siihen hetkeen jolloin olen itse ilmoittanut että meille ei käy. Kun suostun johonkin tapaamisajankohtaan, lopulta ex peruu tulonsa päivää, kahta ennen. Viimeksi on tavannut lapsensa parisen vuotta sitten.

Olen yrittänyt viranomaisten kanssa saada jotain järkeä näihin tapaamisiin milloin minkäkinlaisten tapaamissopimusehdotelmien kautta, ex ei suostu mihinkään. Viranomaiset suosittaa valvottuja tapaamisia, ex ei suostu niihinkään. Lapset oireilevat ja voivat pahoin isänsä käytöksen takia. Eivät enää halua olla missään tekemisissä isänsä kanssa, mutta silti heidän on pakko.

Mä en tiedä mitä mä teen. Kukaan ei osaa neuvoa.

Meillä on yhteishuoltajuus ja tapaamissopparissa "tapaamisista on sovittu" mutta ei mitään tarkennusta että miten ja missä jne.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot kyllä hieman ristiriitaisesti, että lasten olisi pakko olla tekemisissä isänsä kanssa, kun kuitenkin sanot, etteivät he ole tavanneet isäänsä kahteen vuoteen.

Uskon, että olet yrittänyt riittävästi edistää lasten ja heidän isänsä suhteita. Nyt lakkaat yrittämästä. Panet exällesi selvät rajat: esim. jos puhelut ovat vaikeita, siirrät kaiken kanssakäymisen sähköpostiin. Jos hän haluaa todella tavata lapsiaan, hän tässä tilanteessa hakee oikeudelta tapaamissopimuksen täytäntöönpanoa. Sitten vain tyynesti hankit asianajajan ja menet oikeuteen. Et voi menettää mitään, korkeintaan oikeus määrää että vanhaa tapaamissopimusta on noudatettava ja sehän kai sinulle on tähän astikin sopinut.

Voit myös hakea käräjäoikeudelta lastesi yksinhuoltajuutta, mutta sen saaminen on epävarmaa ja lisäksi tarpeetonta. Voit aivan hyvin alkaa käyttäytyä ikään kuin olisit yksinhuoltaja. Sitä ei oikeasti estä yhtään mikään.

Vierailija
2/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pakolla tarkoitan noita puhelinaikoja, jotka ovat kerran viikkoon. Lapset eivät suostu puhumaan isänsä kanssa puhelimessa eivätkä edes olemaan tavoitettavissa noina aikoina, koska eivät halua kuulla isästään mitään eivätkä odotella soittaako ex vai ei. Puhelut ovat todella epäsäännöllisiä, voi olla viikkojakin ettei kuulu mitään.

Minulle on sanottu, että lähivanhempana minun kuuluu edesauttaa isän ja lasten suhteen säilymistä = varmistaa että lapset ovat tavoitettavissa silloin jos isä soittaa.

Mietinkin tässä juuri, että antaisin asian kokonaan vain olla. En vain tiedä mihin saakka voin itse sanella ehtoja, ex kun kääntää kaiken itselleen edulliseksi ja minut syypääksi. Väittää esim että en ole pitänyt puhelinta sovitusti auki ja siksi ei ole voinut soittaa, joka on valhetta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi annat sen jatkua? Eikö velvollsuutesi vanhempana ole suojella myös lapsiasi? Lopeta jo yhteydenpito exääsi. Pakkoko sinun on vastata puheluihin? Jos hän oikeasti tulee poliisin kanssa ovesi taakse, selität rauhallisesti asian, ei teille mitään pahaa tapahdu. Samalla voitkin kysyä poliisilta lähestymiskiellosta. Jos nimittäin exäsi uhkailee esim. pahoinpitelyllä, vot saada lähestymiskiellon - ehkä voisit jo nyt soittaa poliisille ja kysyä siitä.

Vierailija
4/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tuttava on vastaavassa tilanteessa, raivostuttavaa ja turhauttavaa sitä on edes seurata vierestä.

Jos exäsi on muutenkin ollut poikkeuksellisen vaikea tyyppi, saattaisi sinua ehkä kiinnostaa Narsistien Uhrien Tukijärjestön sivut, http://www.narsistienuhrientuki.info/

Vierailija
5/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole lakia, jonka nojalla sinut voitaisiin tuomita siitä, että huolehdit omien lastesi turvallisuudesta.

Sinuna olisin lasten kanssa paikalla puhelimen ääressä soittoaikana, mutta en ottaisi exältä puheluja vastaan minään muina aikoina. Jos lapset eivät suostu silloin puhelimeen, sanot sen isälle ja sillä hyvä. Ei hän sille mitään voi. Sitten suljet puhelimen. Ei sinun ole mikään pakko kuunnella haukkumisa. Luuri kiinni vaan.

Ei sinun tarvitse mitään ehtoja sanella, exäsi on nyt se jonka pitää toimia, jos haluaa oikeuksiensa (oikeuden olla mukana lasten elämässä) toteutuvan. En usko, että hän tekee mitään. Itse asiassa hänellä on todella vähän edes laillisia keinoja siihen. Suomessa on todella vahva asema sillä, jonka luona lapset asuvat, siis sinulla. Kaikki viranomaiset suojelevat viime kädessä, kovan paikan tullen sinua ja lapsia, eivät isää.

Mikäli et ole alkoholisti, narkomaani tai sairaalahoidossa melenterveyssyistä, sinulla ei ole mitää pelättävää - olettaen, että exäsi ei ole väkivaltainen raivopää. Laita jo exällesi rajat.

Vierailija
6/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni nimenomaan on väkivaltainen raivopää. Käyn trauma- ja kriisiterapiassa exän takia, minulla on pitkittynyt posttraumaattinen stressireaktio enkä pääse toipumaan exän toiminnan takia.

Tähän saakka joka kerta, kun olen exälle jotain rajoja asettanut, se on hyökännyt entistä voimakkaammin. Siksipä pelkään joka kerta, mitä se seuraavaksi keksii. Ei ehkä tule itse paikanpäälle, mutta lähettääkö sekopäiset kaverinsa mun kimppuun? Vai tuleeko itse? Se ihminen ei luovuta eikä anna periksi, ei missään asiassa.

Olen aika väsynyt tähän taisteluun, tätä on jatkunut jo vuosia.

Voi olla, että lastensuojelullisista syistä (= lapset kärsivät tästä tilanteesta, jossa isä toimii miten haluaa) minun on vietävä asia oikeuteen. Ainakin kasvatusneuvolassa suosittavat sitä. En vain millään haluaisi, koska pelkään exää, en tiedä mistä saan varat siihen (oikeudenkäynti maksaa aina jotain, vaikka olisi vähätuloinenkin) ja miten henkisesti kestän sen läpikäymisen.

ap

Vierailija
7/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen keskustelupalstalta saat asiantuntevaa vertaistukea ja neuvoja muilta yhtä hankalassa tilanteessa olleilta.

Vierailija
8/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyn terapiassa sen takia, että suhde exään oli erttäin väkivaltainen. Hän piti minua mm. vankina kodissamme, uhkaili ja kiristi minulta kaikki rahat useaan otteeseen, uhkasi tappaa monet kerrat, odotteli puukon kanssa pimeässä makuuhuoneessa että saavun nukkumaan, uhkasi tulla tappamaan sekä minut että lapseni kun en suostunut eron jälkeen antamaan enää rahaa jne.

Vierailija
9/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei lopu koskaan mikäli et vie ex-miestäsi oikeuteen ja lasten yksinhuoltajuutta. Miehelle lähestymiskielto. Miehelle sinun on turva sanella mitään ehtoja, annat asianajajan hoitaa jatkossa kaikki asiat. Et vastaa puhelimeen ja lapset vastaavat omiinsa jos vastaavat. Tuossa tilanteessa sinun ei tarvitse "edesauttaa" etävanhemman ja lasten välejä - isä on selvästi hoitanut tuon asian itse todella huonosti.

Sinulla on erittäin hyvät edellytykset saada lasten yksinhuoltajuus, kun isä ei ole edes tavannut lapsiaan vuosiin. Selvästi haluaa olla "yhteydessä" vain sen vuoksi, että voi kiusata sinua ja lapsia.

Saat oikeusaputoimistosta ilmaisen tai lähes ilmaisen asianajajan. Varmista ennen tuota, että sinulla on kotivakuutus kunnossa ja siihen liitettynä todella edullinen oikeusturvavakuutus. Näin ollen sinulle ei pahemmin maksettavaa oikeustaistelusta jää jos edes jää mitään.

En vain millään haluaisi, koska pelkään exää, en tiedä mistä saan varat siihen (oikeudenkäynti maksaa aina jotain, vaikka olisi vähätuloinenkin) ja miten henkisesti kestän sen läpikäymisen.

ap

Vierailija
10/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tässä jää paljon vaihtoehtoja. Jotenkin sitä toivoo, että jos vain unohtaisi ja "katoaisi" niin ongelma katoaisi myös. Ei siinä niin taida käydä.

Saako lähestymiskieltoa henkisen väkivallan takia? Ei mulla ole näyttöä noista tappouhkauksista, ja niitäkään ei ole tullut enää pariin vuoteen.

ap

Vierailija
11/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ennen kuin tilanne taas kriisiytyy. Pari vuotta vanhoja uhkailuja ei oteta lukuun ja käsittääkseni pitää olla fyysinen uhka, ei pelkkää henkistä kiusaamista. Poliiseille nämä asiat ovat tuttuja ja he osaavat neuvoa, soita heille.

Vierailija
12/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edellisistä vakavista uhkailuista on pari vuotta aikaa. Sinun olisi nyt syytä keskittyä oman hyvinvointisi parantamiseen, jotta voit voimaantua ja pystyt jättämään nuo traumat taaksesi. Kyllä kiusaaminenkin voi loppua, vaikka se tilanteen keskellä ollessa tuntuu mahdottomalta, siitä on perheessäni oma kokemus.

Kun kanssakäyminen kiusaajan kanssa minimoitiin, hän ei saanut enää mistään uutta vettä myllyyn ja lopetti lopulta. Pelkäsimme, että se kestää kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä, mutta alle 10 vuotta riitti. Piinaaja vaihtoi ehkä kohdetta, sillä hänellä oli siinä välissä jo uusi perhe ja pian uusi exäkin, jota kiusata.

Vaikeinta oli kiusatun ymmärtää, että hänellä on oikeus ja velvollisuus lakata olemasta piinattavana. Rajojen asettaminen pelottavalle ihmiselle on todella vaikeaa, mutta jokainen pienikin askel siihen suuntaan antaa lisää voimia.

Vierailija
13/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähköpostikuittaus, joka tosin on siltä ajalta kun erosimme. Kyseessä on (exän) sähköpostiin tullut tilausvahvistus/kuitti, josta näkyy että ex on tilannut itselleen ulkomailta hasista (tai jotain sellaista, kukkaa, tms). Onko tuosta mitään apua oikeudessa vai annanko olla? En ole tahallani "murtautunut" exän sähköpostiin, mutta tuolloin vielä asuimme yhdessä ja ex kävi tietokoneella minun ollessa poissa ja jätti asetukset niin, että seuraavan kerran kun yritin itse mennä omaan sähköpostiini, se loggasikin automaattisesti exän tunnuksilla.. En olisi saanut mennä katsomaan, mutta mielenkiintoni heräsi kun huomasin koneen sivuhistoriasta että oli vierailtu tuommoisilla sivuilla jossa myytiin marihuanaa.

ap

Vierailija
14/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tappouhkaukset ovat jääneet, muuten kyllä uhkailee ja solvaa ja kiristää ja kiusaa jne.

Esim. tuli tänne viime kesänä vaikka sanoin että meille ei sovi, tuli silti. Lähdin lasten kanssa karkuun, soitteli koko mun suvun läpi, lähetteli mulle sähköpostia jossa ilmoitti että jos en antaudu hänelle niin poliisit kyllä mut löytää, soitteli lastenvalvojille, lasten päiväkotiin jne. Uhkailee että jos en tottele, hän ilmoittaa lastensuojeluun että minulta otetaan lapset kokonaan pois, hän saa huoltajuuden jne. Välillä hommaa juristin ja ilmoittaa tämän välityksellä että jos en suostu hänen vaatimuksiin niin oikeuteen haastaa ja vie lasten huoltajuuden jne.

Vaikka tappamispuheet on jääneet, mikään muu kiusanteko ei ole rauhoittunut eikä loppunut. Kun lapset ovat exällä, ei anna minun puhua kertaakaan lasten kanssa, ei vastaa puheluihin, ei tiedä koska palauttaa lapset, "sitten kun on rahaa" on vastaus. Syyttää että olen kasvattanut lapseni kieroon, puen pojille pelkkiä mekkoja, ettei heillä ole yhtään muita leluja kuin vanhoja rikkinäisiä nukkeja jne.

Puhelinhäiriköintiä harrasti siihen saakka, kunnes vaihdoin numeroni salaiseksi ja otin käyttöön tuon puhelinaika-systeemin.

yms.

ap

Vierailija
15/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä oikeuteen. Se on helvetillinen ja pitkä prosessi, jossa joudut kohtaamaan exäsi ja elämään traumasi uudelleen läpi.

Nyt ilmoitat exälle, että hän voi olla yhteydessä sinuun sähköpostitse. Vaihdat puhelinnumerosi salaiseksi. Kerrot lastensuojeluun, että sinua on pahoinpidelty, niin eivät lähde turhaan tutkimaan exäsi mahdollisia tekaistuja lastensuojeluilmoituksia.

Terapiassa käyt jo, se on hyvä, mutta etsi vielä ryhmä väkivaltaa kokeneille naisille. Vertaistuki auttoi itseäni.

Voimia jokaiseen päivääsi, minäkin olen selvinnyt, vaikka hävisin huoltajuustaistelun, eli lapset määrättiin isälle. Isä sai näytettyä toteen, että minä olen psyykkisesti sairas, mutta minä en saanut näytettyä toteen, että hän oli ollut väkivaltainen. Sinulla ei ole pelkoa tästä, kun lapset ovat sinulla kirjoilla, ja isä ei ole nähnyt heitä aikoihin. Omat lapseni ovat ovat 6 vuoden kuluttua täysi-ikäisiä, ja silloin minun helvettini loppuu lopullisesti. Hyvin menee silti nyt jo, tapaan lapsia paljon ja en pidä exään yhteyttä kuin aivan pakollisessa tapauksessa, silloinkaan ei puheluita. Narsistin vankilasta on mahdollista selvitä!

Vierailija
16/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ex soittaa salaiseen numeroosi?? Ja miten hän ensin ei tapaa, sitten tapaakin lapsia??

Vierailija
17/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan vain saadakseni asian heille tietoon ja jotta saisin myös tietoa, miten tilanteessa kannattaisi edetä. Huoltajuuden hakisin myös itselleni, niinhän se on jo nyt käytännössä niin miksi ei sitten virallisesti. Loppujen lopuksi voisin mennä jopa niin pitkälle, jos tilanne sitä vaatisi, että vaihtaisin asuinpaikkaa tms ja yrittäisin karistaa exän kokonaan kannoiltani. tiedä sitten miten tällainen Suomessa onnistusi..

Vierailija
18/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin kovin uskoa sinua, mutta jutuissasi on niin paljon ristiriitaisuuksia, että...

sähköpostikuittaus, joka tosin on siltä ajalta kun erosimme. Kyseessä on (exän) sähköpostiin tullut tilausvahvistus/kuitti, josta näkyy että ex on tilannut itselleen ulkomailta hasista (tai jotain sellaista, kukkaa, tms). Onko tuosta mitään apua oikeudessa vai annanko olla? En ole tahallani "murtautunut" exän sähköpostiin, mutta tuolloin vielä asuimme yhdessä ja ex kävi tietokoneella minun ollessa poissa ja jätti asetukset niin, että seuraavan kerran kun yritin itse mennä omaan sähköpostiini, se loggasikin automaattisesti exän tunnuksilla.. En olisi saanut mennä katsomaan, mutta mielenkiintoni heräsi kun huomasin koneen sivuhistoriasta että oli vierailtu tuommoisilla sivuilla jossa myytiin marihuanaa.

ap

Vierailija
19/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kun on jo ikivanha asia. Vaikuttaa siltä että sinulla menneisyys ja nykyisyys sekoittuvat aika pahasti. Milloin tapaat terapeuttisi seuraavan kerran? Toivottavasti hän osaa ohjata sinut hoitoon, jos todellisuudentajusi on hämärtynyt.

Vierailija
20/30 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja paljonko maksoi? Olikohan se hyvälaatuista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan