4. luokkalaisen lukudiplomi aiheuttaa harmaita hiuksia!
Poikani opettaja luetuttaa pakollisena osana äidinkielen opintoja lukudiplomin. Voi vitsit, että tää on aiheuttanut hampaiden kiristystä lapsessa ja harmaita hiuksia vanhemmille :'(
Poika lukee vapaaehtoisesti Aku Ankkaa ja Risto Räppääjiä ja nyt on viimeiseksi innostunut Harry Pottereista... Mutta kun tuohon lukudiplomiin pitää lukea opettajan määrämistä kirjoista 12 kirjaa! Ihan kauheaa pakkopullaa pojalle! Mä en jaksa enää tätä taistelua :'( Onneksi on kohta kesäloma, mutta ärsyttää kun poika saa huonon äidinkielen numeron siksi, ettei tykkää opettajan määräämistä kirjoista.
No ei voi mitään. Ihmetyttää vain se käytäntö, ettei kaikilla rinnakkaisluokillakaan ole mitään pakko-kirjalistaa, minkä lukeminen vaikuttaa numeroon?
Mites teidän lapsilla? Onko heillä koulussa lukudiplomi-käytäntö?
Kommentit (94)
Itseäni ei kiinnostanut ala-asteella yhtään nuo listatut kirjat. Luin muita kirjoja ja huijasin lukeneeni listan kirjoja, pahis kun olin. Pystytkö kysymään opettajalta että käykö nuo lastasi kiinnostavat kirjat lukudiplomiin?
Neljäsluokkalaisen pitäis kyllä lukuvuoden aikana pystyä lukemaan se 12 kirjaa vaikka toinen silmä kiinni. Aku Ankka ei ole mitään kirjallisuutta. Mistä sun poika tietää kuinka kiinnostavia kirjoja ne opettajan määräämät kirjat ovat kun ei ole lukenut? Ilmeisesti ette ole kovin intellektuelli perhe muutenkaan jos äidille kelpaa lapsen selitys ettei kiinnosta lukea. Elämässä tulee vastaan muitakin tilanteita joissa poikasi täytyy tehdä jotakin josta hän ei tykkää. Koulu ja sen mukana tulevat tehtävät auttamaan sopeutumaan yhteiskunnan haasteisiin. Tämä tuntuu kovin monelta unohtuvan.
Ei äänikirjoissa mitään vikaa ole. Itse kuuntelen paljon autossa ja olen valinnut paljon sellaisia, mitä en ole koskaan jaksanut lukea. 12 kirjaa on paljon neljäsluokkalaiselle, jos muutenkin lukee niitä itseään kiinnostavia kirjoja. Ei se lukunopeus ole kaikilla vielä kehittynyt. Minä teen työelämässä mitä käsketään, mutta tylsiä kirjoja en lue, vaikka luen paljon ja monipuolisesti. Minulla on pokkaa sanoa suoraan, että TSH ei kiinnosta kirjana eikä elokuvana, kun fantasia ei iske muutenkaan.
Olen ap:n kanssa samaa mieltä diplomista. Listoissa olevat kirjat ovat tylsiä ja jos et ole erinomainen lukija, aika haastaviakin. Meillä pojalla oli tuossa vaiheessa vielä niin huono lukutaito, että 250 sivua Katto Kassista tai jotain muuta vastaavaa klassikkoa ei vain onnistunut. Varsinkaan, koska kirja itsessään ei motivoinut.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:29"]Aika huono lukutaito lapsella jos tuon ikäisenä vasta Risto Räppääjää lukee ja aloittelee vasta Pottereita lukemaan. Ehkä on ihan hyvä, että joutuu lukeaan enemmän.
[/quote]
Se on tavallista 4. pojalle. Meillä oli ihan sama. Monilla on vielä myöhemminkin niin.
Luettiin kirjoja ääneen. Minä luin hänelle kappaleen ja hän minulle. Vasta 6 luokalla alkoholin. Itse tykätä lukemisesta. Ei kyllä siihen saakka yhdessä luettu...
Meillä luetaan paljon. Poika vaan ei innostunut. Oli myös hidas lukija. Sai siihen opetusta. Koitin olla kannustava
No mitä kirjoja siinä listassa on?
Elämässä joutuu tekemään asioita, jotka eivät miellytä. Pullanössösukupolvi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:33"]
Ei itse asiassa ollut. Neljäsluokkalainenkin saattaisi nauttia yhteisestä äiti-lapsi ajasta lukemisen merkeissä, vaikka iltasatuaika on ohi. Lukemisen kuunteleminen vahvistanee monia samoja taitoja kuin itse lukeminenkin, ja on ehdottomasti parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Eikä sitä koko kirjaa tarvitse ääneen lukea.
[/quote]
Tässäpä oikein A-luokan äityli, peruskoulu läpi vaikka huijaten. Samalla lapsi voisi vaikka katsella kun rakastava mamma tekee tämän matematiikan läksyt, koska kyllähän senkin seuraaminen olisi parempi kuin jos lapsiparka ei haluaisi tehdä niitä ollenkaan.
[/quote]
Yhdessä lukemista suositellaan lukemisen harjaantumisen. Luetaan vuorotellen niin kirja etenee nopeammin
Suositellaan myös, että lapsen koulunkäyntiä tuetaan. Kysellään ja vaikka luetaan kokeisiin yhdessä
Mitä ihmettä . En edes tiennyt tuollaista olevan olemassa. Kuulostaa kyllä älyttömältä lukea 12 kirjaa lukuvuodessa(?). T. Varmaan sen verran kirjoja lukenut elämäni aikana. 21M.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:30"]Neljäsluokkalaisen pitäis kyllä lukuvuoden aikana pystyä lukemaan se 12 kirjaa vaikka toinen silmä kiinni. Aku Ankka ei ole mitään kirjallisuutta. Mistä sun poika tietää kuinka kiinnostavia kirjoja ne opettajan määräämät kirjat ovat kun ei ole lukenut? Ilmeisesti ette ole kovin intellektuelli perhe muutenkaan jos äidille kelpaa lapsen selitys ettei kiinnosta lukea. Elämässä tulee vastaan muitakin tilanteita joissa poikasi täytyy tehdä jotakin josta hän ei tykkää. Koulu ja sen mukana tulevat tehtävät auttamaan sopeutumaan yhteiskunnan haasteisiin. Tämä tuntuu kovin monelta unohtuvan.
[/quote]
Enemmän unohtuu, ettei se niin vakavaa ole. 9 vuotta aikaa oppia ja silloinkin oppimisen iloa. Ei suorittamista ja numeroiden jahtaamista
Sano sille opettajalle, että voi tunkea ne kirjansa poikittain perseeseensä.
"Kiinnostus kirjoja kohti".. Olisi kannattanut lukea.
Meidän lapsella ei ole tuollaista, onneksi! Lukee kyllä paljon, lähinnä hevoskirjoja a näitä mitä "kaikki" lukee kuten tähtiin kirjoitettu virhe.
Muistan kun oma opettajani pakotti lukemaan Tarzan kirjan. Ne oli niitä vanhoja Tiiliskiven paksuisia kirjoja. Itse luin paljon 1-2 kirjaa viikossa, mutta tuo Tarzan oli minusta aivan kauheaa , luettavaa. Yritin väkisin sitä lukea ja lopulta kirjoitin sen esittelyn sen takakannen perusteella. Aika moni poika yritti samaa, ja jäivät siitä kiinni. Minun esittely meni opettajaan ihan täydestä. Olin lukenut niin paljon kirjoja, että osasin kirjoittaa sen esittelyn sen pelkän takakannen perusteella.
Minusta mikään ei tapa lukui nostusta enempää kuin se että pakotetaan lukemaan kirja mistä ei yhtään tykkää.
Aiheen vierestä, mutta alemmilla luokillahan tuo diplomi on vapaaehtoinen, missä vaiheessa se muuttuu pakolliseksi?
Oma poikani on ollut nopea oppimaan, kova lukemaan, hyvä oppilas aina, oppi 3-vuotiaana lukemaan. Mutta luin ääneen "iltasadun" vielä toka luokalla. Matikan läksyihin en puuttunut, mutta vielä yläasteella ja jopa joskus lukiossa hän toi kirjan ja sanoi "äiti kysele". Siitä huolimatta, että oli yli 9 oppilas ja kun kyselin, osasi asiat tuon 9 edestä. Kirjojen lukeminen on vähän eri asia kuin muu oppiminen. On ihan hyvä, että opettaja antaa jonkun määrän jotta lapset tutuisivat kirjoihin monipuolisesti. Mutta itsekin valitsemalla saisi enemmän motivaatiota. Ei se työelämä mene niin, että aina sanotaan ylhäältä päin, mitä pitää tehdä, vaan päätöksiä ja valintoja joutuu tekemään itse. Suomessa ei enää pahemmin ole sellaista tehdastyössä, missä tehdään pelkästään vaan sitä mitä pomo käskee. Eikä noihin hommiin lukeminen edes harjoita.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:28"]Elämässä joutuu tekemään asioita, jotka eivät miellytä. Pullanössösukupolvi.
[/quote]
Oli 70-luvulla syntyneet
Ethän halua, että poikasi kuuluu siihen 8% peruskoulunsa päättävistä, joiden lukutaito ei riitä aikuisen elämään.
Opettaja toimii oikein.
Heh, itse muistelisin että olin taannoin ala-asteella lukenut jo suurimman osan kaikista listatuista kirjoista - esimerkiksi kolmannen luokan diplomikirjat jo eskarissa. Ei paljon kiinnostanut uusia "pikkulasten kirjoja". N23
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:23"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:29"]Aika huono lukutaito lapsella jos tuon ikäisenä vasta Risto Räppääjää lukee ja aloittelee vasta Pottereita lukemaan. Ehkä on ihan hyvä, että joutuu lukeaan enemmän.
[/quote]
Se on tavallista 4. pojalle. Meillä oli ihan sama. Monilla on vielä myöhemminkin niin.
Luettiin kirjoja ääneen. Minä luin hänelle kappaleen ja hän minulle. Vasta 6 luokalla alkoholin. Itse tykätä lukemisesta. Ei kyllä siihen saakka yhdessä luettu...
Meillä luetaan paljon. Poika vaan ei innostunut. Oli myös hidas lukija. Sai siihen opetusta. Koitin olla kannustava
[/quote]
Miten alkoholi tähän liittyy?
Siis että 4. luokkalainen ei kykenisi yhtä Potteria lukemaan?? Onko hänellä lukihäiriö/adhd vai miksi tuo olisi ongelma?
Itse luin ensimmäiset 4 potteria EKALUOKKALAISENA. Huhhuh mitä kasvatusta, tottakai se on vaikeaa lukea jos ei ole aiemmin "joutunut" lukemaan!!!