Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4. luokkalaisen lukudiplomi aiheuttaa harmaita hiuksia!

Vierailija
17.05.2015 |

Poikani opettaja luetuttaa pakollisena osana äidinkielen opintoja lukudiplomin. Voi vitsit, että tää on aiheuttanut hampaiden kiristystä lapsessa ja harmaita hiuksia vanhemmille :'(
Poika lukee vapaaehtoisesti Aku Ankkaa ja Risto Räppääjiä ja nyt on viimeiseksi innostunut Harry Pottereista... Mutta kun tuohon lukudiplomiin pitää lukea opettajan määrämistä kirjoista 12 kirjaa! Ihan kauheaa pakkopullaa pojalle! Mä en jaksa enää tätä taistelua :'( Onneksi on kohta kesäloma, mutta ärsyttää kun poika saa huonon äidinkielen numeron siksi, ettei tykkää opettajan määräämistä kirjoista.
No ei voi mitään. Ihmetyttää vain se käytäntö, ettei kaikilla rinnakkaisluokillakaan ole mitään pakko-kirjalistaa, minkä lukeminen vaikuttaa numeroon?
Mites teidän lapsilla? Onko heillä koulussa lukudiplomi-käytäntö?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:33"]

Ei itse asiassa ollut. Neljäsluokkalainenkin saattaisi nauttia yhteisestä äiti-lapsi ajasta lukemisen merkeissä, vaikka iltasatuaika on ohi. Lukemisen kuunteleminen vahvistanee monia samoja taitoja kuin itse lukeminenkin, ja on ehdottomasti parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Eikä sitä koko kirjaa tarvitse ääneen lukea.

[/quote]

Tässäpä oikein A-luokan äityli, peruskoulu läpi vaikka huijaten. Samalla lapsi voisi vaikka katsella kun rakastava mamma tekee tämän matematiikan läksyt, koska kyllähän senkin seuraaminen olisi parempi kuin jos lapsiparka ei haluaisi tehdä niitä ollenkaan.

[/quote]

Itse asiassa olen valmistumassa äikänopettajaksi. Minua kiinnostaa paitsi tunnollisuus ja määrättyjen tehtävien suorittaminen, myös aidon lukuinnon säilyminen ja hyvien tarinoiden kuuleminen. Joskus kannattaa miettiä, mikä on juuri kyseiselle lapselle tai nuorelle sopiva ja realistinen tavoite.
[/quote]

Meillä opettaja luki narnian tarinoita luokassa ääneen vielä 6-luokalla? Ala-asteella kuitenkin. Ja se oli tosi kivaaa! Joka päivä ope luki jonkun 10min pätkän. Miks sama ei toimis kotonakin?

Vierailija
22/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:27"]

No mitä kirjoja siinä listassa on?

[/quote]

tässä on linkki yhteen yleisimmin käytettyyn lukudiplomiin. En tiedä onko juuri tämä, joka on ap:n lapsella. Tässä siis 3.-4.luokkalaisten kirjoja.

http://www03.oph.fi/netlibris/kumitarzan_kt.asp

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi siten, että tytön lukuinto loppui kuin seinään. Lukudiplomi tappoi lukuinnon ihan kokonaan. Koulunvaihdon myötä jouduimme tallaiseen pakkolukukouluun. Tyttö oli siihen mennessä lukenut Potterit yms. aivan innolla. Pakkolukukirjat vaan olivat aivan erilaisia kuin tytön kirjamaku! Tosi surullista.

Vierailija
24/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:42"]Mä tykkäsin lukea peruskouluaikoina paljonkin kirjoja, mutta kun yläasteella tuli vastaan ensimmäiset pakolliset luettavat, niiden lukeminen tuntui kauhealta tervanjuonnilta. Voin kuvitella että neljäsluokkalaisena tuntuisi ylivoimaiselta urakalta lukea 12 kirjaa, jotka eivät edes kiinnosta.
[/quote]sitä pakkolukemista tulee opintojen edetessä entistä enemmän...

Vierailija
25/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:42"]Meille kävi siten, että tytön lukuinto loppui kuin seinään. Lukudiplomi tappoi lukuinnon ihan kokonaan. Koulunvaihdon myötä jouduimme tallaiseen pakkolukukouluun. Tyttö oli siihen mennessä lukenut Potterit yms. aivan innolla. Pakkolukukirjat vaan olivat aivan erilaisia kuin tytön kirjamaku! Tosi surullista.
[/quote]
Onpa kauheeta.

Vierailija
26/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki 12 kirjaa tylsiä, vai onko pojallasi ennakkoluuloja niitä kohtaan? Luulisin, että opettaja on valinnut joukkoon hieman Aku Ankkaa haastavampia teoksia, jolloin lukemisen alkuun pääseminen voi olla työläämpää, vaikka loppujen lopuksi kirjasta pitäisikin.

Voisithan viestitellä opettajan kanssa siitä, voisiko osan kirjoista korvata jollain toisilla. Mikäli tämä ei onnistu, ainakin opettajalle kantautuisi tieto siitä, että valittu kirjalista ei innosta lukemaan.

Vierailija
27/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut pojallesi lukemista tai löytyisikö kirjoja äänikirjoina?

Vierailija
28/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 02:31"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:27"]

No olis kiva kuulla mitkä kirjat on niin kamalaa pakkopullaa. Olis helpompi olla asiasta jotain mieltä.

[/quote]

Kuulostaa lähinnä siltä, että odotat pääseväsi haukkumaan ap:n pojan, kun sinun mielestäsi lista on mitä mainioin. Ts. tärkeämpää on se, mitä poika itse ajattelee.

Jotenkin omituisia nämä "on hyvä oppia, ettei elämässä kaikki ole kivaa" -kommentit. Luuletteko tosiaan, ettei ap:n pojan elämässä ole ikinä ollut mitään epämieluisaa ja tämä lukudiploi on se ensimmäinen vastoinkäyminen?
[/quote]
Lukudiplomi on näitä hyväosaisten valkoisten "traumoja", joista yli oppiminen varmaan lähinnä auttaa siinä, että oppii pinnistelemään oman mukavuusalueen ulkopuolelle. Ei herätä erityistä sääliä.

Vierailija
29/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:42"]

Meille kävi siten, että tytön lukuinto loppui kuin seinään. Lukudiplomi tappoi lukuinnon ihan kokonaan. Koulunvaihdon myötä jouduimme tallaiseen pakkolukukouluun. Tyttö oli siihen mennessä lukenut Potterit yms. aivan innolla. Pakkolukukirjat vaan olivat aivan erilaisia kuin tytön kirjamaku! Tosi surullista.

[/quote]

no hyvä, että elämän realiteetit tulivat vastaan jo tuossa vaiheessa. Viimeistään yliopiston pääsykokeisiin lukiessa olisi voinut päästä poru, kun pääsykoekirjaa ei saakaan itse valita.

Vierailija
30/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:45"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:28"]Elämässä joutuu tekemään asioita, jotka eivät miellytä. Pullanössösukupolvi.
[/quote]

Oli 70-luvulla syntyneet
[/quote]70-luvulla syntyneiden vanhemmat söi pullamössöä.

Vierailija
31/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:18"]

[/quote]

Päivän provo! :D

Vierailija
32/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

no hyvä, että elämän realiteetit tulivat vastaan jo tuossa vaiheessa. Viimeistään yliopiston pääsykokeisiin lukiessa olisi voinut päästä poru, kun pääsykoekirjaa ei saakaan itse valita.

[/quote]

Olen eri mieltä kanssasi elämän realiteeteistä. Lukee kuitenkin kokeisiin oppikirjat ihan mielellään, mutta romaanit jäivät.

33/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla lukudiplomipelleillyillä tapetaan lasten kiinnostus kirjoja kohti.

Vierailija
34/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2015 klo 23:30"]Poikani opettaja luetuttaa pakollisena osana äidinkielen opintoja lukudiplomin. Voi vitsit, että tää on aiheuttanut hampaiden kiristystä lapsessa ja harmaita hiuksia vanhemmille :'(
Poika lukee vapaaehtoisesti Aku Ankkaa ja Risto Räppääjiä ja nyt on viimeiseksi innostunut Harry Pottereista... Mutta kun tuohon lukudiplomiin pitää lukea opettajan määrämistä kirjoista 12 kirjaa! Ihan kauheaa pakkopullaa pojalle! Mä en jaksa enää tätä taistelua :'( Onneksi on kohta kesäloma, mutta ärsyttää kun poika saa huonon äidinkielen numeron siksi, ettei tykkää opettajan määräämistä kirjoista.
No ei voi mitään. Ihmetyttää vain se käytäntö, ettei kaikilla rinnakkaisluokillakaan ole mitään pakko-kirjalistaa, minkä lukeminen vaikuttaa numeroon?
Mites teidän lapsilla? Onko heillä koulussa lukudiplomi-käytäntö?
[/quote]

Onhan siinä lukudiplomissa JOKAISESSA kategoriassa (runot, sadut...) vähintään 40 eri kirjaa mistä valita. Ei pitäisi olla mahdoton löytää mieleistä.

Meillä on ollut 2.lk alkaen "pakollinen" tämä lukudiplomi ja hyvin on selvitty pojan kanssa vaikka ei mikää lukutoukka olekaan. Akut yms. menee. Ja nyt diplomin ansiosta on ruvennut lukemaan muutenkin ennen nukkumaan menoa ihan vapaaehtoisesti, "ei uni muuten tule".

Vierailija
35/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot kirjat tappavat lukuinnon! 

Vierailija
36/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olis kiva kuulla mitkä kirjat on niin kamalaa pakkopullaa. Olis helpompi olla asiasta jotain mieltä.

Koulussa nyt aina välillä, kuten muuallakin elämässä, joutuu tekemään asioita jotka ei niin miellytä.

Vierailija
37/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono lukutaito lapsella jos tuon ikäisenä vasta Risto Räppääjää lukee ja aloittelee vasta Pottereita lukemaan. Ehkä on ihan hyvä, että joutuu lukeaan enemmän.

Vierailija
38/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa muistaa oliko omalla lapsella lukudiplomia. Heitä kannustettiin lukemaan kirjavinkkauksella. Jokainen oppilas vinkkasi vuorollaan hyvästä lukemastaan kirjasta. Kertoi vähän siitä kirjasta ja miksi tykkäsi. Ja opettaja keräsi nämä kaikki vinkkaukset sitten listalle ja lapset saivat lukea niitä vapaasti. En muista oliko siinä sitten joku juttu, että laskettiin koko luokan osalta kuinka monta kirjaa on luettu ja tähdättiin porukalla johonkin isoon lukuun. Siinä laskettiin kyllä listan ulkopuolisetkin kirjat ja lapset lukivat vimmattuina :-)

Vierailija
39/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:18"]

[/quote]

Päivän provo! :D

[/quote]

Ei itse asiassa ollut. Neljäsluokkalainenkin saattaisi nauttia yhteisestä äiti-lapsi ajasta lukemisen merkeissä, vaikka iltasatuaika on ohi. Lukemisen kuunteleminen vahvistanee monia samoja taitoja kuin itse lukeminenkin, ja on ehdottomasti parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Eikä sitä koko kirjaa tarvitse ääneen lukea.

Vierailija
40/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi ymmärtää tätä ongelmaa. Molemmilla lapsilla on ollut lukudiplomit. Kirjalistassa on paljon kirjoja, joista saa valita - ja noiden lukemiseen on kuukausia aikaa. Tarkoitus on varmaan juuri, että tutustutaan erilaisiin kirjallisuuden lajeihin. Käydään siis kirjastossa ja katsellaan, mitä täältä löytyy. 

Tästä on meilläkin lasten kanssa puhuttu. Molemmat lukivat, vaikka ei ehkä kaikki ollut lempikirjallisuutta. Nelosen lukudiplomissa on joukossa todella helppolukuisiakin kirjoja (vähän tekstiä).

Kyseessä on KOULUTEHTÄVÄ. Niitä ei - yllätys, yllätys - saa aina valita. Kuten joku tuossa aiemmin sanoi, koulussa, työssä jne. tulee vastaan tällaisia määrättyjä tehtäviä (ja tässä kuitenkin tosiaan saa valita). Elämä on. Omille lapsille ainakin minä olen opettanut, että usein just silloin oppii jotain ihan uutta, kun ei saa itse päättää, mitä tekee tai mitä valitsee. Pakko todeta taas tässäkin kohtaa, etten ihan ymmärrä, että tämäkin on jollekin jotenkin todella vaikeaa - tai vaikea perustella lapselle.