Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4. luokkalaisen lukudiplomi aiheuttaa harmaita hiuksia!

Vierailija
17.05.2015 |

Poikani opettaja luetuttaa pakollisena osana äidinkielen opintoja lukudiplomin. Voi vitsit, että tää on aiheuttanut hampaiden kiristystä lapsessa ja harmaita hiuksia vanhemmille :'(
Poika lukee vapaaehtoisesti Aku Ankkaa ja Risto Räppääjiä ja nyt on viimeiseksi innostunut Harry Pottereista... Mutta kun tuohon lukudiplomiin pitää lukea opettajan määrämistä kirjoista 12 kirjaa! Ihan kauheaa pakkopullaa pojalle! Mä en jaksa enää tätä taistelua :'( Onneksi on kohta kesäloma, mutta ärsyttää kun poika saa huonon äidinkielen numeron siksi, ettei tykkää opettajan määräämistä kirjoista.
No ei voi mitään. Ihmetyttää vain se käytäntö, ettei kaikilla rinnakkaisluokillakaan ole mitään pakko-kirjalistaa, minkä lukeminen vaikuttaa numeroon?
Mites teidän lapsilla? Onko heillä koulussa lukudiplomi-käytäntö?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, elämässä täytyy joskus tehdä asioita, jotka ei ole niin kivoja kuin Akuankat. Tough luck.

Toiseksi, opettaja yrittää saada lapset lukemaan muutakin kuin niitä omia lemppareita. Sitä kutsutaan sivistykseksi. Tutkimusten mukaan ihminen oppii ja kehittyy vain menemällä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Koulun tehtävä on saada lapset oppimaan ei viihdyttää. Potterit ja akut luetaan sitten vapaalla.

Kolmanneksi kokeile lukea lapsellesi ääneen niitä kirjoja. Luku päivässä ei liene paha nakki.

Vierailija
42/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:33"]

Ei itse asiassa ollut. Neljäsluokkalainenkin saattaisi nauttia yhteisestä äiti-lapsi ajasta lukemisen merkeissä, vaikka iltasatuaika on ohi. Lukemisen kuunteleminen vahvistanee monia samoja taitoja kuin itse lukeminenkin, ja on ehdottomasti parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Eikä sitä koko kirjaa tarvitse ääneen lukea.

[/quote]

Tässäpä oikein A-luokan äityli, peruskoulu läpi vaikka huijaten. Samalla lapsi voisi vaikka katsella kun rakastava mamma tekee tämän matematiikan läksyt, koska kyllähän senkin seuraaminen olisi parempi kuin jos lapsiparka ei haluaisi tehdä niitä ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo lukulistat aika tyhmiä. Ne ei toimi mielestäni sellaisille lukijoille, jotka ovat kiinnostuneet jostain genresta ja muiden kirjojen lukeminen tappaa ehkä lukuinnon. Ja tällaisille kuin minä, ne on ihan yhtä turhan kanssa. Mä siirryin ala-asteen neljännellä aikuisten kirjoihin ja seitsemännellä luokalla sain vapautuksen kaikista noista lukulistoista kun pystyin todistamaan että olin lukenut jo Täällä Pohjantähden alla -kirjan ja suostuin lukemaan Tuntemattoman sotilaan. Muu luokka luki 10 nuorten kirjaa, mulle riitti Tuntematon sotilas. Tietty luin paljon muutenkin, mutta vain tuo yksi riitti opettajalle. 

Vierailija
44/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukuinto kuoli ! Luki Potterit, Nälkäpelit, Olympoksen sankarit yhtenä keväänä, muutamassa kuukaudessa. Sitten tuli lukudiplomi, jonka jälkeen ei ole lukenut yhtään kirjaa. 

Vierailija
45/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:51"]

[/quote]

no hyvä, että elämän realiteetit tulivat vastaan jo tuossa vaiheessa. Viimeistään yliopiston pääsykokeisiin lukiessa olisi voinut päästä poru, kun pääsykoekirjaa ei saakaan itse valita.

[/quote]

Olen eri mieltä kanssasi elämän realiteeteistä. Lukee kuitenkin kokeisiin oppikirjat ihan mielellään, mutta romaanit jäivät.

[/quote]

Ikävää, että tuollainen hirmuvaltainen lukutehtävä vei reippaan tyttösi lukuinnon. Toivottavasti noin muuten selviää.

Vierailija
46/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:33"]

Ei itse asiassa ollut. Neljäsluokkalainenkin saattaisi nauttia yhteisestä äiti-lapsi ajasta lukemisen merkeissä, vaikka iltasatuaika on ohi. Lukemisen kuunteleminen vahvistanee monia samoja taitoja kuin itse lukeminenkin, ja on ehdottomasti parempi kuin ei lukemista ollenkaan. Eikä sitä koko kirjaa tarvitse ääneen lukea.

[/quote]

Tässäpä oikein A-luokan äityli, peruskoulu läpi vaikka huijaten. Samalla lapsi voisi vaikka katsella kun rakastava mamma tekee tämän matematiikan läksyt, koska kyllähän senkin seuraaminen olisi parempi kuin jos lapsiparka ei haluaisi tehdä niitä ollenkaan.

[/quote]

Itse asiassa olen valmistumassa äikänopettajaksi. Minua kiinnostaa paitsi tunnollisuus ja määrättyjen tehtävien suorittaminen, myös aidon lukuinnon säilyminen ja hyvien tarinoiden kuuleminen. Joskus kannattaa miettiä, mikä on juuri kyseiselle lapselle tai nuorelle sopiva ja realistinen tavoite.

Vierailija
47/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin opettaja näki että paljon luetaan, ja hyväksyi korvaavia kirjoja.

Vierailija
48/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pakotetaan lukemaan tylsiä kirjoja? Miksei voida tehdä lukuinnon säilyttämiseksi siten, että ne jotka lukevat paljon muita kirjoja, voisivat "tenttiä" opelle nämä kirjat. Toiset ovat kehitykseltäänkin niin eri pisteessä tuossa 10-11-vuotiaina. Joku on jo murrosiässä kun toinen on vasta lapsi.

Vierailija
49/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:09"]

Miksi pakotetaan lukemaan tylsiä kirjoja? Miksei voida tehdä lukuinnon säilyttämiseksi siten, että ne jotka lukevat paljon muita kirjoja, voisivat "tenttiä" opelle nämä kirjat. Toiset ovat kehitykseltäänkin niin eri pisteessä tuossa 10-11-vuotiaina. Joku on jo murrosiässä kun toinen on vasta lapsi.

[/quote]

Näin just!

Vierailija
50/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:03"]

Lukuinto kuoli ! Luki Potterit, Nälkäpelit, Olympoksen sankarit yhtenä keväänä, muutamassa kuukaudessa. Sitten tuli lukudiplomi, jonka jälkeen ei ole lukenut yhtään kirjaa. 

[/quote]

Sanos muuta :D Mutta hei, kun se kuolee, se kuolee. Enää opiskelukirjat kelpaa sen jälkeen, loppu on muu lukeminen. Nyt varokoon opettaja, mitä tehtäviä seuraavaksi määrää. Kotitaloudessa saattaa kuolla ruuanlaittointo - ja niin edelleen. Paljon vartijoita ovat opettajat, nuo paholaisen kätyrit.

Vierailija
51/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 06:55"]

Heh, itse muistelisin että olin taannoin ala-asteella lukenut jo suurimman osan kaikista listatuista kirjoista - esimerkiksi kolmannen luokan diplomikirjat jo eskarissa. Ei paljon kiinnostanut uusia "pikkulasten kirjoja". N23

[/quote]

Näitä tyyppejä on jokaisella luokalla se yksi tai kaksi. Tämä menee luokkaan erivapaudet. Kun opettaja sallii sen erivapauden yhdelle, hän saa lopulta arvioida 12*25 kirjaa lukudiplomia mukaillen. Meillä ainakin lasten luokilla nämä paljon lukevat ovat vain lonkalta lukenee ne helpot kirjat. Näin se menee muissakin oppiaineissa. Matematiikassa taitavat tekevät kotitehtävät ja lisätehtävät hetkessä, joku vääntää niitä kolme tuntia.

Vierailija
52/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan nuo lukulistat aika tyhmiä. Ne ei toimi mielestäni sellaisille lukijoille, jotka ovat kiinnostuneet jostain genresta ja muiden kirjojen lukeminen tappaa ehkä lukuinnon. Ja tällaisille kuin minä, ne on ihan yhtä turhan kanssa. Mä siirryin ala-asteen neljännellä aikuisten kirjoihin ja seitsemännellä luokalla sain vapautuksen kaikista noista lukulistoista kun pystyin todistamaan että olin lukenut jo Täällä Pohjantähden alla -kirjan ja suostuin lukemaan Tuntemattoman sotilaan. Muu luokka luki 10 nuorten kirjaa, mulle riitti Tuntematon sotilas. Tietty luin paljon muutenkin, mutta vain tuo yksi riitti opettajalle. 

[/quote]

Aika kaukana on tämä ongelma siitä suurimmasta eli siitä, että ei osata edes lukea. Ei tunneta eroa asiatekstin, uutistekstin ja fantasiatekstin välillä. Ei eroteta toisistaan vihapuhetta ja argumentoitua tekstiä. Ja niin edelleen. Tätä vastaan kouluissa taistellaan. Työpaikoilla taistellaan nuorten kanssa siitä, aletaanko täällä nyt heti, kun sinä tänne tulit, tehdä hommat siten kuin sinusta olisi parasta. Jos kotona ja vielä koulussakin opetetaan, että aina voit tehdä, kuten sinulle on parasta (koska olet niin älyttömän hyvä), tulevat ongelmat viimeistään työpaikalla eteen. Yhteispeliä tarvitaan - ja välillä sopeutumista siihen, että tehdään kuten joku muu on päättänyt.

Eikä tämä nyt päde jokaiseen lapseen ja jokaiseen nuoreen, mutta aika moneen. Kokemusta on.

Vierailija
53/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nelosluokkalaiselle kannattaa edelleen lukea iltasatu, vähintäänkin. Ei se poista sitä, että pitää lukea itsekin.

Vierailija
54/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalaisella on lukudiplomi, joka täytyy suorittaa. Kuusi itse valittua kirjaa, joista tehdään tehtävät. Opettaja helpottaa vähän niitä, joille on mahdotonta. Tai sitten ottavat helpompia/lyhyempiä kirjoja. Meidän isommilla lapsilla lukudiplomi on ollut vapaaehtoinen listan kirjoista, josta on saanut 10/25€:n stipendin keväällä. Isommat ovat sen tehneet aina, mutta aika harvat luokalla ovat sen suorittaneet.

Meidän isommat ovat olleet kovia lukemaan muutenkin, kuten mäkin olen, mutta kuopusta ei lukeminen kiinnosta yhtään. Meillä saa peliaikaa ulkoilemalla ja lukemalla. Näin yritän kannustaa lukemaan. Koulussa lukee pakolliset ihan ok.  

Vierailija
55/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta voi olla lapsellekin hyväksi lukea muutakin kuin niitä omia suosikkejaan ja avartaa maailmankuvaansa. JOS nyt oletetaan, että opettaja ei ole valinnut lukulistalle pelkkää roskaa kotimaisista tai huonosti käännettyjä kirjoja.

Kenenkään lapsen lukuinnostus ei varmasti kuole siihen, että joutuu lukemaan koulussa muutaman kirjan, joita ei ole itse valinnut. Vanhempien asennevamma voi kyllä olla syyllinen.

Jos lapsi ei lue kirjoja, niin ei lue ja saa huonon numeron. Ei se koulumenestys kuitenkaan siihen kaadu vaikka yksi numero yhtenä vuonna on huonompi!

Vierailija
56/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:27"]

No olis kiva kuulla mitkä kirjat on niin kamalaa pakkopullaa. Olis helpompi olla asiasta jotain mieltä.

[/quote]

Kuulostaa lähinnä siltä, että odotat pääseväsi haukkumaan ap:n pojan, kun sinun mielestäsi lista on mitä mainioin. Ts. tärkeämpää on se, mitä poika itse ajattelee.

Jotenkin omituisia nämä "on hyvä oppia, ettei elämässä kaikki ole kivaa" -kommentit. Luuletteko tosiaan, ettei ap:n pojan elämässä ole ikinä ollut mitään epämieluisaa ja tämä lukudiploi on se ensimmäinen vastoinkäyminen?

Vierailija
57/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsella tuo ei ollut pakollista. Diplomin sai suorittaa, jos halusi. En tiedä miten vaikutti numeroon. Ehkä muutama sen suoritti.

Vierailija
58/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:46"]

Toisaalta voi olla lapsellekin hyväksi lukea muutakin kuin niitä omia suosikkejaan ja avartaa maailmankuvaansa. JOS nyt oletetaan, että opettaja ei ole valinnut lukulistalle pelkkää roskaa kotimaisista tai huonosti käännettyjä kirjoja.

Kenenkään lapsen lukuinnostus ei varmasti kuole siihen, että joutuu lukemaan koulussa muutaman kirjan, joita ei ole itse valinnut. Vanhempien asennevamma voi kyllä olla syyllinen.

Jos lapsi ei lue kirjoja, niin ei lue ja saa huonon numeron. Ei se koulumenestys kuitenkaan siihen kaadu vaikka yksi numero yhtenä vuonna on huonompi!

[/quote]Tämä on kuin suoraan minun näppiksestäni.

Meidän lasten kohdalla kirjalistat ovat olleet hyödyllisiä. Lapset ovat lukeneet kirjoja, joita eivät itse olisi ikinä hyllystä valinneet. Osa näistä kirjoista on ollut tosi hyviä. Esim. poika luki juuri heppakirjan, jolle antoi 5/5 pistettä, vaikka aluksi oli sitä mieltä että kirja on varmastikin tyhmä. Osa kirjoista ei ole ollut omaan mieleen, mutta mitä väliä. Kirjat ovat kuitenkin järjestäen niin lyhyitä, että ne lukee max parissa tunnissa. Tehdäänhän sitä muissakin aineissa tylsiä tehtäviä. 

Vierailija
59/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 14:16"]

[/quote]

Sanos muuta :D Mutta hei, kun se kuolee, se kuolee. Enää opiskelukirjat kelpaa sen jälkeen, loppu on muu lukeminen. Nyt varokoon opettaja, mitä tehtäviä seuraavaksi määrää. Kotitaloudessa saattaa kuolla ruuanlaittointo - ja niin edelleen. Paljon vartijoita ovat opettajat, nuo paholaisen kätyrit.

[/quote]

Toivottavasti elämänhalu kuitenkin säilyy, vaikka opettajat pakottavatkin. Nuori lapsi on kuin tuulessa katkeava kuiva oksa.

Vierailija
60/94 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukaisee nopeasti läpi (eli siten, että juuri ja juuri muistaa mitä on lukenut) ja sitten alkaa lukea omia mieluisampia kirjoja. Ei panosta yhtään lukudiplomikirjoihin, enkä ole tätä vaatinutkaan. Toivon, että lukeminen jää elinikäiseksi harrastukseksi.