Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tuo OMA AIKA muka jokin uusi keksintö?

Vierailija
20.05.2009 |

Ja mitä vattua on koko oma aika? Siis että jos kotiäitinä oleva käy vaikka kävelyllä yksin, lukaisee lehden tai hörppii vaikka kupin kahvia lapsia kuuntelematta, se lasketaan joksikin perhanan omaksi ajaksi??

Kyllä ne äiskät on kautta aikojen tehneet vaikka mitä ilman että lapset roikkuu kuin liisterit koko ajan selkänahassa. Eikä sitä kukaan ole listannut ylös, että nyt se äiti pitää sitä omaa aikaa, allakkaan nyt kaikki tunnit mitkä on pois niiltä lapsi paroilta. Nykyään vain kummasti toitotetaan tuosta omasta ajasta, kuinka se on niiin tarpeellista, ja kuinka sitä ja tätä jne. Sitten muijat lukee lehtiä ja seuraa kanssaäitejä ja jos bongaa jonkun yksinään, ollaan heti niin kateellisia toisille jos ei itsellä ole mahdollisuuksia mihinkään ilman muksuja.

K u m m a l l i s t a...

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä mieltä, että jokainen äiti arvioi itse kuinka paljon tuota "omaa aikaa" tarvitsee.Itselleni se on sen verran että käyn lenkillä,salilla,kirpparilla tms.,mutta minulla ystäviä,jotka pitävät tätäkin palstaa lainaten "häikäilemättömästi toisen lapsen paikan vieden lapsensa hoidossa koko päivän" ja käyttävät tuon vapaapäivänsä omiin menoihinsa ja ottavat "omaa aikaa".Minusta se on lasten parasta ajattelemista,jos äiti ottaa omaa aikaa, niin paljon kuin se sitten kullakin on,jotta on voimia olla lapsilleen hyvä äiti.Kateelliset arvostelevat..

Vierailija
2/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hampaat irvessä annetaan tunti, toista sitä aikaa lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menis kyllä mummolaan

Vierailija
4/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäkäyvillä tämä toteutuu helposti mutta kotiäidinkin pitäisi päästä toisinaan eroon lapsistaan pidemmäksikin aikaa kuin kävelylenkin ajaksi. Isä voisi vaikkapa lähteä lasten kanssa mummolareissulle päiväksi tai pariksi.

Vierailija
5/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hampaat irvessä annetaan tunti, toista sitä aikaa lapselle.

Aika monella taitaa olla sitä omaa aikaa enemmän, kuin aikaa lasten kanssa. Mutta ihmiset ovat nykyisin paljon itsekkäämpiä kuin ennen ja sen huomaa kyllä joka asiassa.

Vierailija
6/6 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi kuulla. 70-luvun lapsi olen, ja äidin kanssa asiasta jutellut, ei silloin todellakaan ollut "omaa aikaa" kun kaikki aika ansiotyön ulkopuolella meni kodin pyörittämiseen (tiskikoneita ei ollut, ei kaikilla edes pyykinpesukonetta, ei eineksiä, kertakäyttövaippoja taisi olla mutta ei niihin varaa, meillä talo lämpeni puilla...). Äitini rupesi käymään kerran viikossa englannin tunnilla, kun olimme jo kouluiässä, ja sitten kävivät muutaman kerran vuodessa tansseissa isäni kanssa.. Siinä se "oma aika" jota nyt mainostat olleen kautta aikojen äideillä.

Tosin aikaa ei siihen maailman aikaan myöskään kulunut tuntikaupalla television katseluun (kahdesta, kolmesta kanavasta ei tullut ohjelmaa 24 h/vrk) eikä nettiin jne. ja onhan totta, että lasten kanssa ei kovin paljon varsinaisesti leikitty, lapset vain pyörivät siinä ympärillä kun vanhemmat teki kotitöitä.

Muuten mun puolesta kaikki saa ottaa omaa aikaa just niin paljon kuin oman perheen toimintaan sopii. Meillä vietetään pääasiassa vapaa-aika yhdessä, kun jo töiden puolesta ollaan 5x9 h (mies paljon enemmän) lapsista erossa joka viikko, ei siihen kauheesti enää yhdessäolo/hereilläoloaikaa jää, kun lapset on vasta leikki-iässä. En siitä ihan hirmusti raaski ottaa "omaa aikaa" enää, sen aika on sitten taas kun penskoja ei edes kiinnosta viettää aikaa äipän kanssa. ;)