Onko hymypoika ja -tyttöäänestys koulussa mielestäsi hyvä juttu?
Onko hyvä että koululaiset valitsevat keskuudestaan hymypojan ja hymytytön? Oman kokemukseni mukaan näissä äänestyksissä ovat menestyneet sosiaalisesti lahjakkaat, paljon esillä olevat lapset. Jonkinlainen suosikkikilpailu siis. Onko oikeudenmukaista että joku nostetaan muiden yläpuolelle tuollaisella perusteella. Kaikkihan ovat yhtä arvokkaita.
Kommentit (41)
Lopettamalla patsaiden jakamisen kokonaan?
Lapset äänestävät oman arvomaailmansa mukaan. Jos ei tulokset miellytä vanhempia, miettikää mikä on pielessä lastenne arvojärjestyksessä.
eli mikä on opetus? kauneudesta pitää palkita? pomottamisesta pitää palkita?
toisten huomioonottaminen, ystävällisyys yms. on toisarvoista?
Naapurikoulussa jaettiin ja patsaan sai muka-kilttityttö.
Monesti muuten näistä hymytytöistä on tullut luokanopettajia itsestään. Olivat ilttejä opettajien mielestelijöitä ja nyt kouluissa samaa linjaa jatkavat nämä samat tytöt. Meidän koulussa oli jopa käytäntö "eka open kädessä" ja sillä varattiin seuraavalle välitunnille paikat, jotka saivat pitää välituntivalvojaopea kädestä kiinni. "Toka open kädessä" sai sitten pitää kiinni tätä "ekaa open kädessä". Naisopettajat kulkivat sitten välitunnit käsikädessä tällaisen tyttörivin kanssa.
Itse olin poikamainen tyttö ja en koskaan naisopettajien mieleen. Hymytyttö patsasta en olisi koskaan koskaan olisi voinut kuvitella saavani.
Lisäksi usein palkitaan esim. paras tyttö ja poika luokasta vaikka poikia olisi 5 kpl ja tyttöjä 15 eli siinäkin on jo syrjintää. Usein valinta ei myöskään tule koulumenestyksen perusteella vaan sen mukaan kuka on opettajan suosikki.
mutta oppilaat ovat jo vuosia äänestäneet iloisinta tai hymyilevintä tyttöä/poikaa
stipendit muuten tulee todistusnumeroiden perusteella, palkkiona tehdystä työstä, mikä niissä on väärin?
lellikit, luokan hiljaisemmat tytöt ja pojat joiden vanhemminlla oli mahdollisuus osallistua kaikkeen toimintaan ja lähteä joka retkellekin mukaan.... älytöntä että noita annetaan vielä jakaa ja asetetaan lapset eriarvoiseen asemaan ihan julkisestikin.
sääntöhän on (ainakin ennen ollut), ettei voisi saada kuin kerran. Mutta mieheni sai kaksi kertaa samassa koulussa, koska opettaja sanoi, ettei voi hylätä mieheni saamia ääniä vain sen takia että on jo saanut patsaan ennenkin.
Mieheni on ujo, hiljainen, auttelias ja kiltti, unelmamies :) Hänen 3 sisarustaan myös jokainen on saanut hymytytön, anopilla mukava rivi kirjahyllyssä.
Meillä jaettiin hymypatsaat joka vuosi ala-asteella. Jokaisesta luokasta sen sai tyttö ja poika, jos oli aiemmin saanut patsaan, ei voinut olla enää äänestyksessä mukana. Kun mietin oman luokkani "voittajia", niin ekaluokan jälkeen (silloin sen sai suosikkioppilaat), patsaan saivat kyllä ne kilteimmät ja rehdeimmät, varmaan myös hiljaisimmat.
Ujot ei pärjää ja itsetunto vaan rapisee.
en todellakaan se joka on kokoajan äänessä. En kuitenkaan koskaan lähtenyt mukaan näiden "suosituimpien" ja "sosiaalisempien" harrastamaan toisten haukkumiseen tai syrjintään. Sain hymypatsaan.
vanhanaikaista ja taatusti ehdokkaina voivat olla vain rehtorille tuttujen vanhempien suosikkikakarat vaikka ne olisivat oikeasti pikkuhirviöitä toisia kohtaan
vaikka yrittäisivat olla kuinka kilttejä ja ystävällisiä kavereilleen.
vanhanaikaista ja taatusti ehdokkaina voivat olla vain rehtorille tuttujen vanhempien suosikkikakarat vaikka ne olisivat oikeasti pikkuhirviöitä toisia kohtaan
kaikki saavat olla ehdokkaina, mutta olen samaa mieltä että kyseessä on jäänne jostain 50-luvulta, jollaista ei nykyisessä koululaitoksessa enää pitäisi olla. Nykyään puhutaan paljon kiusaamisen vastustamisesta ja silti laitetaan koululaiset valitsemaan keskuudestaan joku suosikki.
Pitäisi ehdottomasti poistaa ja jopa jollain asetuksella kieltää, ettei jotkut juntit maalaiskoulut silti ylläpidä tapaa.
Nimimerkillä: oma lapsi junttikoulussa.
kukaan muu säilyttää tällaista tapaa kuin ne, jotka olettavat oman lapsensa saavan patsaan... tai sitten opettajat jotka ovat tottuneet että tällainen perinne "kuuluu" säiyttää?
Meillä sen sai luokan äänekkäät "johtohahmot", jotka saattoi kiusatakin muita. Ei ne jotka oikeasti olisi sen ansainneet.
mutta opettaja päätti antaa sen luokan häirikölle ja varkaalle kannustukseksi.
Luokkakaverit äänestäneet. On sellainen taivaanrannan maalari tuo meidän poika, kaikkien kaveri muttei suinkaan helpoin oppilas (mielellään tekee tunnilla paljon muuta kuin kuuntele opettajaa, levoton sielu, ei ilkeä)
Opettaja sanoi suoraan minulle et OPPILAAT ovat sitten äänestäneet poikasi hymypojan saajaksi, hän olisi ollut eri mieltä. En voinut kuin hymähtää.
Hyvältä tuntui kun oman lapseni nimi sanottiin kun hymypojan meni noutamaan, olin ylpeä äiti!
itse olin ujo ja hiljainen en todellakaan se joka on kokoajan äänessä. En kuitenkaan koskaan lähtenyt mukaan näiden "suosituimpien" ja "sosiaalisempien" harrastamaan toisten haukkumiseen tai syrjintään. Sain hymypatsaan.
minäkin olin aikoinaan varsinainen "häirikkölapsi", nykyisellä mittapuulla varmaan joku käytöshäiriö olisi diagnosoitu, vanhemmat oli tosiaan helisemässä.
Tämä siis 70-luvulla. Jos ope ois päättänyt, en olisi ikinä patsasta saanut, mutta luokkakaverit äänestivät sen mulle kahdesti. Olin sellanen Peppi Pitkätossu-tyttö, joka ei tuohon aikaan ollut todellakaan suotavaa (piti olla kiltti tyttö ja hiljaa). Kivoja muistoja ja mulla yhä kolme hyvää ystävää tuolta ajalta ja me kaikki kannatetaan tota "perinnettä" juurikin siksi, että muksut tekee valinnan. Mun lapset ei oo saaneet, mutta heidänkin luokillaan menneet hiljasille ja puheliaimmille kummillekin.
T. äiti 43 v. (näyttelijä).
Oma lapsi on isossa koulusa ja siellä kuulin ekan kerran koko hymypatsaasta.
Koko patsastelun saisi lopettaa.
että osassa kouluissa opettaja on ollut se, joka yksinvaltiaana päättää, kuka palkinnon saa = opettajan lellikki.
Meillä aikanaan äänestettiin itse, enkä kokenut asiassa ahdistusta, koska jatettiin vain joka toinen vuosi yhdelle eli suurin osa jäi kuitenkin ilman. Ei ole mun elämää hetkauttanut. Itse asiassa mun bestis sai patsaan ja olin hänen puolestaan vain iloinen. Minusta aika viatonta meininkiä eli en ottaisi perinnettä pois vaan sen takia, että Yvonne-Piisamille voi tulla paha mieli, kun hän ei saa!