Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hymypoika ja -tyttöäänestys koulussa mielestäsi hyvä juttu?

Vierailija
19.05.2009 |

Onko hyvä että koululaiset valitsevat keskuudestaan hymypojan ja hymytytön? Oman kokemukseni mukaan näissä äänestyksissä ovat menestyneet sosiaalisesti lahjakkaat, paljon esillä olevat lapset. Jonkinlainen suosikkikilpailu siis. Onko oikeudenmukaista että joku nostetaan muiden yläpuolelle tuollaisella perusteella. Kaikkihan ovat yhtä arvokkaita.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sellaista tasapuolista äänestyskulttuuria kouluissakin. Kyllähän ne känniääliöjuhlat järjestettiin, pappa osti viinakset hymypatsaskultapojulleen ja ystävilleen ;).

Vierailija
2/41 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverit äänestäneet. On sellainen taivaanrannan maalari tuo meidän poika, kaikkien kaveri muttei suinkaan helpoin oppilas (mielellään tekee tunnilla paljon muuta kuin kuuntele opettajaa, levoton sielu, ei ilkeä)

Opettaja sanoi suoraan minulle et OPPILAAT ovat sitten äänestäneet poikasi hymypojan saajaksi, hän olisi ollut eri mieltä. En voinut kuin hymähtää.

Hyvältä tuntui kun oman lapseni nimi sanottiin kun hymypojan meni noutamaan, olin ylpeä äiti!

jos ei kuuntele opettajaa tunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakaverit äänestäneet. On sellainen taivaanrannan maalari tuo meidän poika, kaikkien kaveri muttei suinkaan helpoin oppilas (mielellään tekee tunnilla paljon muuta kuin kuuntele opettajaa, levoton sielu, ei ilkeä)

Opettaja sanoi suoraan minulle et OPPILAAT ovat sitten äänestäneet poikasi hymypojan saajaksi, hän olisi ollut eri mieltä. En voinut kuin hymähtää.

Hyvältä tuntui kun oman lapseni nimi sanottiin kun hymypojan meni noutamaan, olin ylpeä äiti!

jos ei kuuntele opettajaa tunnilla.

Just nämä häiriköt ja luokan kingit /pellet äänestetään patsaan saajiksi eikä muita perusteita oikesti ole kuin tämä asema luokan hierarkiassa. Minusta objektiivisempi tulos tulisi, jos opet saisivat äänestää jokaiselta luokalta patsaan saajan. Olisi ainakin oikeudenmukaisempaa.

Vierailija
4/41 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On juuri sellainen puhelias tapaus, vähän pelle välillä ja söpö kuin mikä (sellainen tytöt tykkää -yksilö). Ei ole kuulemma mikään häirikkö opettajan mukaan, mutta vähän vilkas välillä. Olin vähän yllättänyt, kun lapseni sai patsaan, mutta aika samanlaisille pojille meni meidäkin kouluaikoina patsaat. Muut äänestyksessä hyvin menestyneet olivat ihan kilttejä lapsosia eikä luokan kovikset menestyneet äänestyksessä.

Vierailija
5/41 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hymypatsaan voisi jättää jakamatta kokonaan. Minua ärsyttää jotenkin myö stipendit.

Vierailija
6/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen edes tiennyt, että patsaan saaja on oppilaiden valinta. Mutta meillä olikin opettasa sellainen narsisti paska, että en ihmettele yhtään. Joka vuosi sen sai ne opettajan lellikit.

Vierailija
7/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta oppilaat ovat jo vuosia äänestäneet iloisinta tai hymyilevintä tyttöä/poikaa

stipendit muuten tulee todistusnumeroiden perusteella, palkkiona tehdystä työstä, mikä niissä on väärin?

Vierailija
8/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun meidän luokka kuutosella äänesti patsaista. En kyllä muista kuin sen hymytytön saajan, koska hän oli ystäväni. Oikeaan osoitteeseen meni: kympin tyttö hän oli muutenkin. Siitä poikapatsaan saajasta mulla ei ole mitään mielikuvaa.

Vierailija
9/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi joskus käy niin, että vitsinä se äänestetään sille kaikkein pelleimmälle. Mutta yleensä ei, yleensä sen saa oikeasti sellainen kaikille kiltti ja mukava oppilas. Ja aika harvoin sellainen pomottava kiusaaja, äänestyshän on salainen.

Minusta on ihan kiva perinne, vaikka en itse ole saanutkaan. Mieheni on saanut, ja hän on kyllä mukava mies. Samoin kouluaikoina paras kaverini sai, ja hänkin kyllä oli oikeasti kiltti ja toiset huomioiva.

Itse sain aina noita stipendejä, varmaan joka kevät, eikä se nyt sitten enää niin ihmeelliseltä tuntunut, kun joka vuosi ala-asteelta lukioon sen sai. Voin kuvitella, että joku muu saattoi kokea olevansa sellainen 'ikuinen kakkonen'.

Vierailija
10/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat alakoulusta.

Tyttö ei ole ns. suosittu. Hän on ystävällinen kaikille, ei riitele, ei kiusaa ja on lisäksi hyvä oppilas.

Molemmilla kerroilla on patsas tullut yllätyksenä.

Toisella kerralla yksi tytöistä kuvitteli sen tulevan itselleen, jopa itki kun ei sitä saanut ja hän oli suosittu tyttö mutta myös sellainen joka huijasi myös kavereitaan silloin tällöin.

Olin paikalla kevätjuhlassa ja näin episodin omin silmin. Seuraavana päivänä tämä tyttö kartoitti luokkakavereiltaan ketä olivat äänestäneet ja tämä tietysti huvitti.

Tilaisuuden jälkeen muutaman muun oppilaan äiti tuli sanomaan minulle että patsas meni oikealle tytölle. Omat lapsensa olivat puhuneet tyttärestäni aina pelkkää hyvää.

Kyllä minä kannatan hymy-patsaiden jakoa, kannattaisin vaikkei niitä olisi tyttäreni saanutkaan.

Samoin stipendejä kannatan, olen saanut sellaisia itsekin. On syytä palkita menestyjiä, niitä jotka osoittaneet ahkeruutta ja olleet esimerkillisiä ja hyviä. Stipendi kannustaa sen saajaa jatkamaan samaa rataa.

Vierailija
11/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen saa aina se luokan suosikkityttö/poika, joka muutenkin saa aina kaiken. Mielestäni on väärin että yksi ja sama saa kaiken "kivan" mitä koulussa on.

Vierailija
12/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat alakoulusta.

Tyttö ei ole ns. suosittu. Hän on ystävällinen kaikille, ei riitele, ei kiusaa ja on lisäksi hyvä oppilas.

Molemmilla kerroilla on patsas tullut yllätyksenä.

Toisella kerralla yksi tytöistä kuvitteli sen tulevan itselleen, jopa itki kun ei sitä saanut ja hän oli suosittu tyttö mutta myös sellainen joka huijasi myös kavereitaan silloin tällöin.

Olin paikalla kevätjuhlassa ja näin episodin omin silmin. Seuraavana päivänä tämä tyttö kartoitti luokkakavereiltaan ketä olivat äänestäneet ja tämä tietysti huvitti.

Tilaisuuden jälkeen muutaman muun oppilaan äiti tuli sanomaan minulle että patsas meni oikealle tytölle. Omat lapsensa olivat puhuneet tyttärestäni aina pelkkää hyvää.

Kyllä minä kannatan hymy-patsaiden jakoa, kannattaisin vaikkei niitä olisi tyttäreni saanutkaan.

Samoin stipendejä kannatan, olen saanut sellaisia itsekin. On syytä palkita menestyjiä, niitä jotka osoittaneet ahkeruutta ja olleet esimerkillisiä ja hyviä. Stipendi kannustaa sen saajaa jatkamaan samaa rataa.

Vierailija
13/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin olivat aina esillä. Onneksi he nyt suht koht mukaviakin olivat, eivät vain suosittuja.

Itselleni jäi pieni nolohko trauma niistä, kun olimme ala-asteaikoina muuttamassa kevään jälkeen uudelle paikkakunnalle, ja luokkatoverit päättelivät, että minä varmaan nyt sitten saan sen patsaan. Alkoi sellainen hypetys, mihin itselläni ei ollut osaa eikä arpaa ja koska olin hiljainen, en olisi normaalisti koskaan ajatellut mitään patsaita tai mitään muutakaan saavani. Eli, kaikki puhuivat kuinka minä varmaan voitan ja sitten en kuitenkaan voittanutkaan. :D Ihan turhaan nostettiin ujo lapsi esiin ja sitten tiputettiin sinne minne kuuluukin. Kyllä se patsas meni ihan sille samalle kuin aina ennenkin.

Meillä ainakin oppilaat äänestivät.

Vierailija
14/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ope kertoi luokassa kun jakoi hymypatsaan, stipendit ja todistukset.

Tuossa luokassa vain yksi sai patsaan. Joissakin koulussa on tapana että patsaan saa yksi tyttö ja yksi poika samalta luokalta.

Vierailija
15/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voittajan takaa jengi, joka uhkaili, että vetää koulumatkalla turpiin jos ette äänestä villeä.

Kun se paljastui, ville sai silti pitää patsaan ja äiti ylpeänä nosteli nokkaansa.

Vierailija
16/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikseen äänestettiin poika ja tyttö. Useimmiten patsaan kohde ratkaistiin juuri vastakkaisen sukupuolen äänillä. Esim. kerran patsaan sai luokan pahin kiusaajatyttö. Oli kaunis ja poikien mieleen mutta melkoinen sadisti tyttöjen joukossa. Oikein hymytytön irvikuva.

Pahimmat häirikköpojat, johtajatyypit, olivat myös potentiaalisia patsaan saajia. Muistan kerran opettajan nikotteleen harmistuneena, että nyt ei kyllä äänestetty oikeiden kriteerien mukaan, kun jälki-istuntotilaston kuningas sai patsaan.

Vierailija
17/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän siinä on koko idea.

Ei lapset mieti, että kuunteleeko Pekka tunnilla. Tai onko Pekka ystävällinen kaikille tasapuolisesti ja saako Pekka hyviä numeroita. Ne äänestää Pekkaa sen takia, että patsas kuuluu heidän mielestään Pekalle.

Eikö se ole luonnollista, että patsas päätyy luokan 'pomolle'? Hän on lasten mielestä luokan auktoriteetti. Taikka se luokan nätein tyttö.. no poikien mielestä varmasti juuri hän ansaitsee patsaan.

Te yritätte nyt ajatella tätä aikuisten kannalta ja se ei ole näiden patsaiden idea.

Vierailija
18/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta sitten, kun olin kuudennella, luokkamme hymypojaksi valittiin opettajan poika/ luokan pelle/ koulukiusaaja. Hymytytöksi luokan poikien äänillä ilkeä diiva. Hän oli poikien mieleen, koska oli ainoa, jolla oli rinnat :)

Vierailija
19/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3:sen ja 13:sta kaltainen:):)

Vierailija
20/41 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisten huomioonottaminen, ystävällisyys yms. on toisarvoista?

Sehän siinä on koko idea.

Ei lapset mieti, että kuunteleeko Pekka tunnilla. Tai onko Pekka ystävällinen kaikille tasapuolisesti ja saako Pekka hyviä numeroita. Ne äänestää Pekkaa sen takia, että patsas kuuluu heidän mielestään Pekalle.

Eikö se ole luonnollista, että patsas päätyy luokan 'pomolle'? Hän on lasten mielestä luokan auktoriteetti. Taikka se luokan nätein tyttö.. no poikien mielestä varmasti juuri hän ansaitsee patsaan.

Te yritätte nyt ajatella tätä aikuisten kannalta ja se ei ole näiden patsaiden idea.