Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tuli mieleen siitä keskustelusta missä vertailtiin teinejä ja pikkulapsia rahallisesti..

Vierailija
19.05.2009 |

eikös siinä aiemmassa keskustelussa, missä tätä asiaa puitiin keskusteltukaan tästä asiasta??

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoka n 100e (meillä ruokakulut kk n.600e, lasken että hän vastais noin yhtä kuudesosaa siitä, nelihenkinen perhe...)

terveys n.100 e (on vähän alakanttiin, tän ikäset lapset voi sairastaa PALJON)

päivähoito n.150e

hankinnat pitää laskee vähän pitemmän kaavan mukaan... hän tarvii vuosittain pyörän (100e), luikkarit (30e), sukset (100e), sit jos ajatellaan et ostasin vaatteita vain keväisin ja syksyisin (heh, eli alakanttiin) niin hän tarvii aina syksyllä kahdet talvikengät (120e), talvipuvun (100e), perusvaatetta (n200-300e). keväällä kahdet lenkkarit (120e), ja kesäksi vielä sandaalit (60e), kevät/syksyhaalarin (100e), perusvaatetta (200-300e)...

arvioidaan että meillä menee leluihin, kirjoihin ja musiikkiin 200e (opetellaan jo esmes pianonsoittoa joten on kyl tosi alakanttiin tämäkin mut koitan pitää semmosta "perusperhe" laskelmaa)...

ja jos pistetään vielä hänen osuudekseen matkailusta vaikka 400-500e vuoteen... (käydään joka kesä esim lintsi+muumimaailma+rantaloma ja tämän lisäksi talvisin kylpylöissä..)

niin näin laskettuna meillä menis häneen kuukaudessa noin 500e. auts. enpä ole ajatellutkaan. taidanpa tehdä tän laskelman vielä excelissä ja ahistua lisää :D

Vierailija
42/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan miten itse valitsee.

Itse kallistun siihen että teineihin menee enemmän rahaa vaikka minulla ei niistä olekkaan kokemusta vielä.

MIetin vaan sitä aikaa kun omat pikkuveljet oli teinejä. Harrastivat paljon ja söivät myös sen mukaan. Enemmän kuin aikuinen mies kun olivat kasvuiässä ja liikkuivat paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aikana ei niin vaan teinit löydäkkään töitä. Suurin osa työantajista ei ota kesätyöntekijöitä.

Vierailija
44/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki pienet ole hoidossa, eli ei kaikilta pieniltä voida laskea kuluksi tuota hoitomaksua, mutta 95% teinien kuluista on ne mitä täällä mainittu. Ja juu, jos pienellä menee rahaa monta sataa kuukaudessa, voi sen summan sitten kertoa kahdella mitä menee kun tämä lapsi on murkku. jos äiti ostaa nyt jo kalliita vaatteita, ostaa se ne teinillekkin+ ne kaikki mopo, meikit, lisääntyneet hygieniakulut, lisääntyneet ruuokakulut sun muut niin aika yksinkertainen matikka jo riittää laskemaan kumpi tuli kalliimmaksi.

Vierailija
45/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielesta tama kylla riippuu siitakin etta miten ne teinit kasvattaa. Vahan sarahtaa korvaan kun joku sanoi etta teineille pitaa ostaa merkkifarkkuja ja kalliita tennareita. Siis miksi pitaa? Jos ei ole rahaa ja ei halua, niin eihan niita tarvi ostaa.

Ei minun vanhemmilla ollut vara ostaa mulle Leviksia, vaikka melkein kaikilla muilla oli, enka mina siita karsinyt. Opin koluamaan kirpputorit ja ompelemaan ja teinina olin ainakin ihan tyytyvainen siihen mita mulla oli paalla. Tasta nyt ei ole edes niin pitka aika, olen 27v.

Muistan pari tapausta ylaasteelta kun sain kerran Leviksen t-paidan ja toisen kerran Niken tennarit, jotka oli kaikilla ja ne oli aivan spesiaalit. Niita osasi arvostaa aivan eri tavalla kun niita ei yleensa saanut.

Meilla on nyt kaks pikkusta, joille hankin vaatteita kirpparilta ja halpaketjuilta. Ulkovaatteet ja kengat maksaa vahan enemman. Varmasti menee enemman rahaa kun he ovat teineja, mutta ajattelen myos niin etta olen sitten toivottavasti itsekin tyoelamassa takaisin ja kaytossa on toivottavasti kahdet tulot.

Vierailija
46/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄYTTÄ PUPPUA, kuluttaa vaatteisiin, meikkeihin, hygieniaa, bilettämiseen, harrastamiseen, opiskeluun jne paljon ennemmän kuin aikuinen nainen!

Pelkkä suihkussa seisominen ja vessapaperin kulutus vie vähintäin tuplat siitä millä aikuinen nainen pärjää.

Kumpaan kuluu enemmän rahaa teiniin vai taaperoon, on aivan turha kinata, taaperoiden vanhemmat huomaavat muutaman vuoden kuluttua. ;)

Vierailija
47/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla luin tätä ketjua. Minulla on kaksi poikaa 8 v ja 6 v. Kauhulla odotan, että he alkavat syödä enemmän. Jo nyt tuo esikoinen syö PALJON. Ja ostan suurimman osan vaatteista kirppikseltä ja loputkin alesta. Tulee myös päivä, etteivät ne kelpaa.

Mutta luulen kuitenkin, että tässä keskustelussa keskustellaan paljon siitä, mitä itse on saanut teininä omilta vanhemmiltaan ja miten tuhlaavainen itse oli teininä. Minä itse olin tosi pihi ja rahantarkka teininä. En usko, että kulutin kamalasti rahaa. Lisäksi vanhempani olivat tarkkoja ja sain kyllä motkotuksia, jos käytin vessapaperia enemmän kuin kaksi arkkia. Siksi minäkin olen taipuvainen ajatelemaan, ettei se teini nyt niiiiiiin kamalasti kuluta.

Vierailija
48/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

menoiksi lasketaan TickettoHeavenit ja neljät tai viidet Eccon kengät per vuosi, mutta teini-ikäiselle ajatellaan ostaa vain kirpputorivaatteita tai korkeintaan H&M:n alesta. Luuletteko rakastavanne lapsianne vähemmän, kun he ovat isompia? Miten aiotte selittää itsellenne, että he eivät enää ansaitse hyviä vaatteita, vaikka taaperon varustukseen olette valmiita satsaamaan? Pieni lapsi tarvitsee jalkaa tukevat Eccot jalkansa kehityksen vuoksi, mutta teini saa sitten pilata ne varjellut jalat (ja nilkat ja polvet) huonoilla lenkkitossuilla lenkkeillen? Missä iässä ajattelitte selittää lapsellenne, että nyt häneen ei enää käytetä rahaa? Entä jos teillä onkin monen ikäisiä yhtä aikaa. Taaperolle Reimateciä ja koululaiselle kirpputorilta vaatteet? Tuntuu vanhemmista lapsista varmasti todella hyvältä.

Muutenkin kuvitellaan, että niitä vaatteita tarvitsisi ostaa teinille harvemmin. Näkisi vain. Meidänkin kohta 6-vuotias kasvaa n. 7-8 cm vuodessa, kohta 15-vuotias on viimeisen vuoden aikana venynyt 15 cm. Kummallakohan jää nopeammin vaatteet pieniksi? Lisäksi varsinkin liikunnalliset pojat kuluttavat vielä teininäkin niin vaatteensa kuin kenkänsäkin puhki.

Jos näitä kahta poikaa vertaa, niin sanoisin että teinin ruokakulut ovat noin nelinkertaiset leikki-ikäiseen verrattuna ihan vain kotioloissa. Päälle sitten ulkonasyömiset ja eväät. Teini syö selvästi enemmän kuin erittäin liikunnallinen ja suuriruokainen aikuinen mieheni.

Pikkulasten harrastukset ovat vain vanhempien iloksi, teineille ne ovat jo oikeasti tärkeitä. Eivätkä suurin osa halpoja. Halvemmissakin kuluja kertyy nopeasti esimerkiksi yhdestäkin viikonloppureissusta.

Toki voi ottaa sen asenteen, että teini ei mitään kotoa saa (ruokaakin jatketaan vaikka sahanpuruilla), mutta miksi sitten yleensä tehdä niitä lapsia, jos heidän hyvinvoinnillaan ei ole mitään väliä?

jos äiti ostaa nyt jo kalliita vaatteita, ostaa se ne teinillekkini.

Vierailija
49/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vielä ole teinejä jankuttavat kiven kovaan, että teinit eivät kuluta enemmän kuin pikkulapset. miksi ette voi uskoa kun ne, joilla on asiasta kokemusta sanovat näin olevan? Itselläni on vasta alle kouluikäiset lapset, mutta uskon hyvin teinin kuluttavan selvästi enemmän. Harrastukset ovat kalliimpia, syövät enemmän (no, tytöt ei ehkä), vaatteet kalliimpia jne.

Joo, pikkulapset tarvitsevat useammat kengät ja hyvät ulkovaatteet vuodessa, mutta tottakai tarvitsee teinikin. Vaikka jalka ei enää kasvaisi, haluaisimpa nähdä teinin, joka ei vuodessa saisi kenkiä aika kurjaan kuntoon. Ja todellakin maksavat teinien vaatteet enemmän kuin pikkulasten. Hyvinkin voi yksi teinipojan huppari maksaa 120€ ja farkut samanverran. Ja jos teini harrastaa vaikka laskettelua tai lautailua, pitää olla kunnon asut siihen. Pikkulapsen kallis haalari maksaa 150€, teinin kallis lasketteluasu 300-400€, halpa tuon 150€.

Vierailija
50/50 |
19.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienten lasten pukeutumisella voi äitikin brassailla, mutta teini heitetään kylmään maailmaan pärjäämään ilman rahaa, koska ei voi enää äidille tuottaa vaatteilla kunniaa.

Nää on just näitä vauvahulluja, jotka haluaa vain vauvoja, mutta ei jaksa pitää enää isommista lapsista huolta.