tuli mieleen siitä keskustelusta missä vertailtiin teinejä ja pikkulapsia rahallisesti..
eikös siinä aiemmassa keskustelussa, missä tätä asiaa puitiin keskusteltukaan tästä asiasta??
Kommentit (50)
joissa trendifarkkumopoilijat pörrännee
pitää ostaa luistimet ja sukset? Ei ainakaan Helsingissä :D :D
eivät panosta samalla tavalla taaperoihin. Vaatteet on kirpparilta, kalliita harrastuksia ei ole. Jos taas on vain taaperoita esim. 1-2 kpl, todennäköisemmin niihin syydetty rahamäärä on paljon suurempi kuin jossain suurperheessä, jossa lapset eivät edes ole päivähoidossa, joka sekin nielee todella paljon rahaa.
käyvät hallilla luistelemassa useamman kerran viikossa,liikuntatunnit ovat kunnon liikuntaa eikä mitään notkumista jossain bussipysäkillä
me tehtiin teineinä, 15v sitten sopimus S-marketin kauppiaan kanssa, että saadaan lauantaisin myydä omia leipomuksia kaupan edessä. Piti siis saada omaa rahaa merkkifarkkuihin ja muuhun ja porukoilla ei todellakaan ollu varaa kustantaa niitä ja sillon kaikilla piti olla levikset :) luokkakavereilla oli porukoitten ostamat, mulla oli omalla työllä tienatut.. No tästä bisneksestä on poikinu sen mittakaavan systeemi, että nykyään sisarukset 8-18v tienaavat (siis oon 16 lapsesta toiseksi vanhin), kun ihmiset tilaa kotoa tuoreita, oikeita kotileivonnaisia :) verottajalle tekevät ilmoituksen, siis pitävät tarkkaa kirjaa tuloista ja menoista, mutta on vähän helpompaa ja halvempaa, ku että jos olis yritys.. eli kyllä sitä voi oikeasti tienata ihan itekin sitä rahaa omalla aktiivisuudella..
ja teinit tulee kyllä PALJON kalliimmiksi! Usko tai älä!
Teinit maksaa aikuisten hinnan paikassa kun paikassa. Matkustaessa niistä ei saa alennuksia, lentoliput on aikuisten hinnoissa.
Harrastukset todellakin maksaa. Samoin ruoka yms.
En edes jaksa kirjottaa, kyllä ap:kin sen sit 10 vuoden kuluttua huomaa ja nauraa omille kuvitelmilleen.
ja meillä todellakin teinit on tehneet töitä 14 vuotiaasta asti! eli mainosten jakoa, puhelinmyyntiä yms. että ovat onneksi tienanneet omaa rahaa!
Paljon teillä kuluu kuukaudessa rahaa siihen teiniin? Siis arvio kaikista kuluista. Asumiskulut voi jättää pois, kun ne on kuitenkin samat oli sitten teini tai taapero. Ruokakulut voi arvioida ja sitten ne muut menot. Tällähän tähän saadaan selvyys :)
lapset saavat sitten mennä aikuisena omalla kustannuksellaan etelään jos mielivät.
meillä myös ajoittain asuu viikon tai pari kerrallaan teini, ja en ole kyllä huomannut mitään merkittävää eroa ruokakuluissa..
harrastukset yhä edelleen maksaa niin 7 vuotiaalla kuin 14 vuotiaallakin..
Esim. tarhamaksulla (meillä 230 e/kk) ostaa jo teinille vaatetta, leffalippua tms ihan kivasti. Riippuu tietytsi vaatetuksesta, eli kelpaako teinille (useimille tutuille teineille kelpaa) h&m, ginatricot jne vai vaatiiko merkkejä. Jos vaatii, niin sitten saa tyytyä vain pariin tärkeimpään kalliiseen juttuun. Paska tsägä, kaikkea ei saa. Ja ei ne lastenkengätkään mitään halpoja ole, itse metsästin nahkakenkiä 4-vuotiaalle ja ei niitä alle 60 e hellinnyt, useimmat maksoivat enemmän. Kesätossuja saa tietuýsti sitten halvemmalla.
Harrastuksetkin vaihtelevat paljon, eikä niissäkään ole mikään pakko myöntyä kaikkein kalleimpiin saati useampaan. Ja monilla ne harrastukset alkavat jo ennen teini-ikää joten se ei oikeastaan ole "teinimeno".
Sen sijaan esim. lukiokirjat ja "aikuismaksut" (esim. pääsyliput) ovat teinillä isompia. Toisaalta taas teini voi kesätöillä tienata rahaa omiin menoihinsa (esim. niihin vaatteisiin ja levyihin) ja näin tasata tilannetta pikkulapseen verrattuna.
kuten pleikkapelejä, mäkkäreitä, leffalippuja ja merkin osuutta vaatteesta?
Jos ei tavallinen vaate kelpaa vaan pitää saada juuri 70e kalliimpi merkkivaate, niin minusta teinille voi antaa rahan jolla vaatteen saa mutta itse kerätköön sen ylimääräisen 70e minkä se merkki tekee lisää hintaa.
Uimahallin kustantaisin lapselleni, polkupyörän ja muut perusharrastusvälineet, mutta vaikkapa laskettelusta tai ratsastuksesta pitäisi kyllä sanoa että kukkaro ei anna myöten (neljän lapsen äiti olen).
Synttärinä voi antaa rahaa, ja ekstrakotitöitä vastaan rahaa.
mutta kahden teinin äitinä todistan sen puolesta, että rahaa tosiaan palaa... juuri toiselta hajosi totaalisesti puhelin ja uusi ostettiin 120e (ei siis mikään pröystäily, maksoi itse puolet, kuukausirahasäästöillään, jotka ovat tosin minun maksamiani), molempien kesäleirit maksoivat 150e ja toisen harrastusleiri 350, kahden päivän aikana tililtä solahti siis 770 euroa ja kevätjuhlavaatteet on vielä hankkimatta
ovat kyllä reippaita ja auttavaisia nuoria =)
Ihan oikeasti siihen ruokaan menee rahaa tuplasti, katopa ap joskus kun satut näkemään teini-ikäisen syömässä; miten monta voileipää ja pihviä mahtuu 15v pojan vatsaan :D
Ja tosiaan niille on joka paikassa aikuisten hinnat, uimahallissa ja linnanmäellä jne. Taapero ei maksa junassa mitään mutta isomman lapsen matka Rukalle junalla maksaakin jo maltaita, puhumattaakaan etelänmatkoista ja risteilyistä; joka kerta kalliimpaa. Käydään leffassa ja pizzalla kavereiden kanssa...
Lisäksi yli 10v yleensä haluaa jo omaa rauhaa ja oman huoneen, taaperoita menee vaikka kolmekin hyvin samassa pikku huoneessa. Tarvitaan isompi kämppä ja sehän täällä suomessa maksaa.
Mietis nyt vielä uudestaan ap, teinit kuluttaa jo shampoota,meikkejä jne enemmän kuin vauvat. Vaikka vaippoja ei tarvita niin on kuukautissuojat, mahdolliset e-pillerit yms. Ja niiden vanhoja kuteita taitaa olla turha yrittää myydä huuto.netissä kuten vauvanvaatteille voi tehdä...
mä oon miettinyt, että missä tuo meidän 15v voisi käydä työssä? En tiedä?
Töitä ei riitä aikusillekkaan? Julkista liikennettä ei ole. Mopollakaan ei voi talvella auraamattomilla teillä kulkea. Itse joutusin kuskata jos esim hamppari paikkaan pääsis töihin.(lähin mäkkäri reilun 50km päässä) Taitais tulla kalliimmaks kuskata ku mitä sais palkkaa.
Ei meillä mitään mainoksia jaeta. Postin mukana tulee ne harvat mitä tulee.
mutta kahden teinin äitinä todistan sen puolesta, että rahaa tosiaan palaa... juuri toiselta hajosi totaalisesti puhelin ja uusi ostettiin 120e (ei siis mikään pröystäily, maksoi itse puolet, kuukausirahasäästöillään, jotka ovat tosin minun maksamiani), molempien kesäleirit maksoivat 150e ja toisen harrastusleiri 350, kahden päivän aikana tililtä solahti siis 770 euroa ja kevätjuhlavaatteet on vielä hankkimatta
ovat kyllä reippaita ja auttavaisia nuoria =)
Jos sais nyt joltain sen kuukausiarvion, mitä tuossa aikaisemmin pyydettiin :). Meillä kahden kakrun hoitomaksut ovat n. 500 €/kk eli siitä saa jo hoitoon menemään 250€/lapsi. Ja tuo menee joka kuukausi.
Tuohon vielä ruoat, vaatteet, lelut ja muut tarvikkeet. Noihin voi käyttää paljon tai vähän, ihan kuten teineilläkin. Eli voi ostaa merkkivaatteita tai sitten halvempia. Lelut voi olla myös kalliimpaa tai halvempaa, samoin kaikki muu. Esim. kenkien hinnoissa ei ole eroa oli ne pienet tai suuret. Teinin ja taaperon kengät maksaa saman verran.
Meidän esikoinen on jo teini ja hyvinkin fiksu kuluttaja, silti hän tulee nykyään aika kalliiksi.
Vaatteet eivät löydy alekoreista, kuten pienempänä ja viikkorahaakin on annettava. Viikkorahaan kuuluu kodin siivousta. Koulun ja kavereiden kanssa on monenlaista hauskaa menoa (elokuvaa, laskettelureissua, kylpylää, konserttia...), joihin tarvitaan käteistä. Maksamme suosiolla kaikki tervehenkiset ja hyödylliset menot. Ruokaa kuluu paljon ja osa siitä menee kavereiden suihin. Olen onnellinen, että pojat viihtyvät sekä meillä että kavereilla, joten kannan ilomielen kaupasta evästä. Parempi näin, kuin että notkuvat assalla.
Urheiluharrastuksiin menee 3500 euroa vuodessa. Lisäksi kaikki urheiluvarusteet, vaatteet, kengät, kirjat, pelit, parturit, fillari yms. Kohta on varmaan edessä skootterin hankinta.
Vielä viime vuonna teinillämme oli harrastuksia, jotka maksoivat yhteensä noin 300 e vuodessa. Tätä nykyä hän harrastaa pelkästään notkumista tyttö- ja poikakavereiden kanssa heidän kämpillään (useimmat asuvat jo itsenäisesti), menot ovat tähän mennessä olleet 60 euroa kolmeen biletoppiin. Siis 5 euroa kuussa.
Nuorellamme on erittän varma vaatemaku, jonka turvin hän ostaa kirpputoreilta ja ratsaa ulkomaanmatkoilla halpakaupoja (kuten Primark). Yksiäkään täydellä hinnalla ostettuja merkkifarkkuja hänellä ei ole - ei kuulemma tarvitse. Kalleinta mitä hänelle vuosittain ostetaan ovat takit ja kengät. Koko vuodeksi riittää hänelle vaatteisiin ja kenkiin varmasti 500-600 euroa, siis max 50 euroa kuussa.
Kampaajalla hän käy joka toinen kuukausi, muttei tarvitse värjäystä, joten hinnaksi tulee 20 euroa kuussa.
Lisäksi maksamme bussilipun, 25 euroa kuussa. Koulukirjojen ostamisen sijasta hän ja kaverit kopioivat tarvittavat kirjat koulun ilmaisella koneella - kun kyse ei ole lukiosta, ei kirjoja edes paljon ole. Levyjä hän saa lahjoiksi sukulaisilta, samoin kirjoja. Niitä hän ei juurikaan hanki itse.
Nyt ollaan siis 100 eurossa kuussa ja vielä puuttuu vesimaksu, vaatteet, särkylääke silloin tällöin sekä osuus ruokailutarvikkeiden ja liinavaatteiden käytöstä... Niin ja kuukausiraha 30 euroa.
Ei millään päästä yli 200 euron. Kun otetaan huomioon, että hän saa vielä hetken aikaa elatustukea noin 115 euroa kuussa niin on selvää, ettei hänen elättämisensä vie meitä vararikkoon.
hoitaa nuorimpia kotona. eli ei mene hoitomaksuja niin tottakai se voi tuntua paljolta.
Meillä on viisi lasta joista vanhin 9v. Jos hällä alkais kohta tulemaan kalliita menoja niin kyllä se tuntuis kukkarossa. Meillä ei lapset ole koskaan olleet päiväkodissa.
sanoo, että teineihin kuluu paljon enemmän.
Mutta ne, joilla on vain pikkulapsia, ei tätä usko.
...nuoremme käy myös töissä, josta hän tienaa 170-250 e kuussa ahkeruudestaan riippuen. Näillä hän hankkii mm. meikit ja muut bilevarusteet ja ostaa silloin tällöin jonkun biisin mp3-soittimeensa. Hänellä jää jopa rahaa säästöön, talvella hän osti niillä ammattilaistason kuvankäsittelyohjelman.
Olen se viiden lapsen äiti:)
Meillä vaatteet ostetaan pääasiassa uutena. jotakin pystyy kierrättämään, mutta kyllä meidän perheessä ostetaan myös pienille uusia vaatteita ja kenkiä kaupasta.
En edes muista milloin olisin käynyt kirpparilla(varmaan pari vuotta sitten)
eivät panosta samalla tavalla taaperoihin. Vaatteet on kirpparilta, kalliita harrastuksia ei ole. Jos taas on vain taaperoita esim. 1-2 kpl, todennäköisemmin niihin syydetty rahamäärä on paljon suurempi kuin jossain suurperheessä, jossa lapset eivät edes ole päivähoidossa, joka sekin nielee todella paljon rahaa.
meidän pienimmille välttämättä 80-100 euron lenkkareita, teinille pitää.
Housut eivät maksa 100 euroa, paidoista puhumattakaan, pienet eivät tee puhelinlaskua, eivät pyydä mopoon bensaa, jolloin ei minun ole tarvinnut heille edes mopoa vielä ostaa, saati maksaa siitä vakuutuksia.
Teini-ikäinen tyttö kuluttaa sen minkä aikuinen nainen.
Meillä lapsille käy kengät jotka sattuvat olemaan alessa ja ovat nätit (siis alesta ei niitä varsinaisesti haeta). Remun takki+housut saan samalla hinnalla kuin meidän teinille pelkän takin.
Meillä menee 2 teinillä bensoihin 200 euroa kuukaudessa.
Vuodessa vaatteisiin kuluu about 2-3 tuhatta euroa, nuorimmilla lapsilla tonnilla selviää hyvin.
Teinien vaatteita on aika vaikea myydä, pojilla ei niistä juuri muuta jääkkään kuin matonkudetta, pienempien remut sun muut myyn huutiksessa pois.
Oppikirjat, koulumatkat vievät myös aika paljon rahaa, opintotukea saa vasta kun laspi täyttää 17 v, mutta se lapsilisä jää pois ja tulot tippuu huimasti.
Nyt kesällä lukiolaisemme täyttää 17 v, lapsilisä reipas 100 euroa/kk putoaa opintotukeen joka on 19 e/kk.
kesätöihin menee, mutta säästää ajokorttiin ja autoon.
Ja jos ne meillä on kahdesta lapsesta n. 500 €/kk, niin kyllä sillä jo muutaman mäkkärireissun käy tai ne merkkifarkut ostaa.