*** JOULUMASUT JOULUKUUSSA ***
Morjens!
Aloitan uuden ketjun, meni toiselle sivulle ja lukeminen alkoi olla jo hyvinkin hankalaa puhelimen kautta, kyl tää toki näin normiläppäristä on ok.
Täällä voidaan vielä paksusti.. 3 pvää jo lasketun ajan ylitse.. alkaa hermostuttaa. Kuitenkin kyseessä IVF-hoito, joten hedelmöitysaika hyvinkin tarkka.. yikes!
Palaillaan!
Miinamagiaaa rv 40+3
Kommentit (25)
Meidän tytöllä tuli tänään kuukausi ikää. Mulla kanssa rintatulehdus tms. toista rintaa koskee tosi kovasti kun maitoa nousee aina silloin tällöin (niinkuin saisi puukoniskuja rintaan). Eilen kun yritin imettää samasta kipeästä rinnasta peräkanaa, rupesi koskemaan aina vain enemmän. Monta tuntia kipua oli, mutta panadolin ja lämpimän kääreen ja suihkun avulla sain rauhoittumaan lopulta. Kuumetta ei ole eikä muhkuroita, joten en tiedä oikein mikä tää on.
Menen kohta käymään neuvolassa, tytölle laitetaan napaan laapista, sieni on navassa, vaikka tynkä irtosi viikossa. Pitää samalla kysyä onko tähän rintaan jotain apua saatavissa.
Lisämaitoa on annettu tytölle, kun rupesi olemaan kiukkuamaan syönnin jälkeen (ei ollut tyytyväinen yhtään) ja ilta nukuttamiset rupesivat venymään ja koko ajan piti olla tissi suussa. Ja toista rintaa koski imetyksen jälkeen. Ekat kokeilut tyttö oksensi, taisi ahmia liikaa kerralla maitoa. Mutta eilen annettiin kerta satsi, ja nukahti tosi hyvin illalla ja ensimmäinen uni pätkä oli viisi tuntia :).... Ja muutenkin rauhoittuu illalla hyvin, kun antaa lisämaitoa.
Meillä murheita ja ongelmia aiheuttaa esikoinen (3,5 v.). Hermot palaa joka päivä monta kertaa. On tullut oikein kunnon uhma päälle, mitään ei suostu tekemään. Kaikki tehdään vaikeamman kanssa. Tänään onneksi meni hoitoon, piti aamulla taas riidellä oikein kunnolla. Vauvaa kyllä kohtelee hyvin, mutta mustasukkaisuutta taitaa olla, kun aina kun imetän/nukutan niin silloin juuri tulee joku hätä. Keinot ja voimat alkaa olla vähissä.
Tällaisiä tällä kertaa, voikaa hyvin.
t.Rebekka ja tytteli
Moikka!
Oletteko ottaneet vauvoillenne rotarokotuksen?
Jos ette, niin miksi?
Meidän pitäisi nyt päättää, rokotus annettava ennen 2kk ikää. Rokotus ostettava itse täällä P-Hki.
Miinamagia ja neiti ensi vkolla 2kk
Heips kaikki!
En ole jaksanut kirjoitella tänne aikapäiviin, taisin laittaa vain lyhyesti kommentin, että poika syntyi 29.11. ja kaikki meni hyvin.
Sairastuin pian synnytyksen jälkeen vaikeaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen, joka ei talttunut pelkällä mulla aiemmin käytössä olleella masennuslääkkeellä, vaan jouduin lopulta kolmeksi viikoksi sairaalaan, kun en enää pystynyt edes nukkumaan enkä ahdistukselta olemaan paikallani. Sairaalassa aloin kuntoutua, mutta kotiutuminen toi takapakin, joka onneksi jäi lyhyeksi. Nyt on lääkitys saatu viimein kohdalleen ja terapiassakin olen käynyt jo muutaman kerran. Noita apuja olisi tarvittu vaan paljon aiemmin.
En ottanut vauvaa mukaan sairaalaan, joskin se olisi ollut mahdollista, kun sain ns. perhehuoneen. En olisi jaksanut hoitaa vauvaa yksin siinä vaiheessa. Vauvan isä ja isovanhemmat hoiti vauvaa ja toi hänet lähes päivittäin käymään mun luona, ettei yhteys katkeaisi. Asiantuntijat pitivät tätä tosi tärkeänä. Pääsin myös lyhyille lomille kotiin, että pääsin testaamaan jaksamistani.
Ei sitä tosiaan olisi voinut kuvitella, että näin toivotun ja kauan odotetut lapsen synnyttyä kaikki meneekin pieleen eikä lapsi tunnukaan ihanalta. On aivan hirveää tuntea, ettei jaksa eikä halua ottaa edes lasta syliin. Muistan toivoneeni, että ajaisimme koko perhe kolarin, niin paha olo mulla oli ja ahdisti kovasti. Kaikesta huolimatta yritin imettää kuukauden verran (nyt ajatellen iso virhe), vaikka mun maito ei missään vaiheessa riittänyt nälkäiselle pojalle vaan hän sai lisämaitoa sairaalasta saakka. Kuukauden ikäisestä hän on siis saanut pelkkää tuttelia, kun minä aloitin lääkityksen.
Vauva-arki ei siis alkanut täällä mitenkään ruusuisesti, mutta nyt ollaan kaikesta huolimatta voiton puolella ja elämä hymyilee. Olen voinut tosi hyvin jo muutaman viikon ja nautin pienestä ihmeestämme, joka ei ole enää mikään pieni: 2 kk neuvolassa oli jo 6130 g ja 59 cm (syntyessä 2950 g, 50 cm). Posket on niin pyöreät, että mummi kutsuu häntä "pullavaksi". Ristiäisiä vietämme vasta tulevana viikonloppuna, koska aiemmin en jaksanut ajatella mitään ylimääräistä ja halusin kuitenkin pystyä nauttimaan tärkeästä juhlasta.
Tällä hetkellä meillä nukutaan useimmiten yöt läpi (22-07) ja päivällä parit pidemmät unet ja useita torkkuja. Poika syö noin 3 tunnin välein päivällä, illalla saattaa tankata tiheämmin. Tuttelia menee hyvinkin 170 ml kerralla, pitkien ulkounien jälkeen jopa 200 ml. Poika on rauhallinen ja tyytyväinen lapsi, hymyä ja juttelua tulee jo kovasti, liikkumaan hänellä ei ole kiire ;)
Olen nyt jälkeenpäin kuullut jostain, että lapsettomuustaustaisilla on suurempi riski sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen juuri suurien odotusten vuoksi. Mulla riskiä lisäsi tietysti myös aiempi masennus. Silti en uskonut, että mulle voisi käydä näin. On tämä elämä ihmeellistä.
Saga77: mitä sulle kuuluu nyt? Kirjoittelit niin samansuuntaisia ajatuksia raskaasta vauva-arjesta tuossa aikaisemmin.
Aurinkoista kevättalvea kaikille ja jaksamista!
Jouluihme ja poika kohta 3 kk
Ensin Jouluihmeelle iiiiiso halaus!!!! Kirjoitan enemmän paremmalla ajalla.
Käsittääkseni rota-rokotetta EI tarvitse ottaa ennen kuin vauva on 2kk! Me ollaan nimittäin nyt menossa ottamaan eka annos ja pakkausselosteen mukaan kumpikin annos on oltava otettuna ennen 24vkon ikää, suositeltavinta kuitenkin ennen 16 vkon ikää. Ja meillä siis herralla ikää nyt reilu 2,5kk! Itse maksoin rokotteen. Kallis, mutta paha on viruskin.
Kiitos Juusopetteri viimeisimmästä kirjoituksestasi. Siinä oli hyvin paljon omia tuntojanikin myös esikoisen ajalta ja varmasti antaa paljon lohtua palstalaisille!
Minä olen kärvistellyt täällä rintatulehduksen kourissa pari päivää :-(. Kuumetta ollut 39 kieppeillä ja kaamea horkka päällä. Lääkitsin ekana päivänä itseäni buranoilla ja eilen otin yhteyttä homeopaattiniini, jonka lääkkeillä ja neuvoilla olen nyt jo paljon parempi. Rintaa ei enää särje ja kuume laskenut. Se hyvästä puolesta. Huono puoli oli viime yönä se, että homeopaattinen lääke sai neidin karjumaan ihan tosissaan ja nukkui elämänsä huonoimman yön :-(. Itse kylvin hiessä koko yön, kun kuume laski, joten nukuin ehkä parisen tuntia kokonaisuudessaan. Olo on siis aika omenainen. Nyt rukoilen, että kuume ei enää nousisi, ettei tarvitsisi ottaa enää sitä lääkettä, joka saa sitten taas neidinkin voimaan huonosti.
Huomenna onkin sitten neuvolalääkäri aika sekä minulle että neidille. Ilmoittelen uudet mitat sitten tuonnenpana.
Huomenna ois myös Babybio, joten jos olen kunnossa, niin yritän mennä. Piristäisi elämääni.
Vointeja kaikille!
Miinamagia ja neiti 5,5vkoa