Mitä mieltä vartijan toiminnasta kaupassa?(ov)
Lapseni ja kaverinsa (11 ja 12-vuotiaat) olivat isommassa kaupassa rikkoneet kaksi mukia. Olivat pomputelleet superpalloa ja se oli osuessaan tiputtanut mukit lattialle. Kauppakeskuksen vartija oli tullut paikalle, ottanut lapset mukaansa vartijoiden "toimistoon" ja soittivat vanhemmat paikalle.
Mennessäni sinne paikalle, yksi vartija otti lapseltani henkilötietoja ylös lomakkeeseen, joka kuulemma vastaa rikosilmoitusta ja postitetaan edelleen poliisille. Minulla ei asiaan ollut puuttumista eikä meille vanhemmille sen enempää asioita selvitetty. Luulinkin sitten jo jossain vaiheessa, että lapset olivat varastaneet jotain mutta kyse oli vaan niistä rikkoutuneista mukeista.
Lopuksi toinen vartija ilmoitti, että lapset voivat poistua korvattuaan liikkeelle rikkoutuneet mukit (1,5e) ja mikäli siis poliisit eivät halua tulla paikallle. "Siinä tapauksessa tää kyllä sitten kestää ja kauan!", toinen vartija ilmoitti ylimielisesti.
Siinä kohtaa mulla meni hermot! Siis ymmärrän joo ja itseänikin raivostutti, että niin isot lapset olivat liikkeessä leikkineet mutta että poliisit vielä paikalle! Ja sen vartijan ylimielinen ja rasittava käytös meitä aikuisia kohtaan! Lapset itkeä tihruttivat kyllä jo ihan tarpeeksi ja siinä vaiheessa, kun puhuttiin poliisista ja merkinnän jäämisestä rikosrekisteriin, niin oli jo suoranainen parku aivan mahtava. Ja kaikki tämä 3e:n mukien takia.
Itse olen lasten ja nuorten kanssa tekemisissä päivittäin ja olinkin jo sanonut lapsille jossain vaiheessa, että ei riitä, että maksavat mukit omistaan vaan, että sitten yhdessä mietitään liikkeen myymälävastaavan kanssa miten he vielä jollain muulla tavalla voivat korvata aiheuttamansa mielipahan ja sotkun. Esim. siivoomalla sirpaleet (kävi kylläkin ilmi, ettei mitään sirpaleita ollut, koska molemmista mukeista oli irronnut vain yksi pala) tai vaikka järkkäilemällä yhden päivän ajan hyllyjä tms. mitä tuon ikäiset voisivat "rangaistukseksi" tehdä. Olisivat varmasti oppineet siitä enemmän kuin tuollaisesta pelottelusta! Mikään näistä ei sitten kuitenkaan käynyt vartijoille, vaikka loppujen lopuksi paikalle tullut myymälävastaavakin jo sanoi, että on ihan ok, että lapset korvaa mukit ja lähtee kotiinsa.
No poliisi ei sitten kuit. tullut paikalle ja me päästiin lähtemään kotiin. Kotona juteltiin asia lapsen kanssa ja hän sai myös arestin koskien ko. kauppakeskusta. Mutta mulle jäi kyllä niin paska fiilis koko vartijoista! En tietty haluu vähätellä tapausta mutta siltikin! Ja kun kuitenkin oli kyse alle 15-vuotiaista lapsista, niin eikö vanhemmilla ole mitään oikeutta kysyä tai ottaa kantaa tilanteeseen?
Tulipas pitkä purkaus mutta johan helpotti :)!
Kommentit (39)
Kyllä mua ainakin raivostuttaa, että lapseni henkilötiedot, henkilötunnus mukaanlukien, on ylhäällä jossakin rekisterissä, josta mulla ei ole aavistustakaan kuka sinne voi päästä käsiksi. Sitä paitsi, yläkoulussakaan ei välttämättä kaikki lapset vielä edes muista omaa sosiaaliturvatunnustaan. Syntymäajan tietty mutta loppuosa siitä on aika monella vielä hämärän peitossa.
Tulee selvyys siitä miten homma olisi mennyt oikein ja mitkä olleet oikeat toimintatavat. Ei kenenkään tarvi oikeusvaltiossa sietää epämääräistä vallankäyttöä. En tarkoita siis välttämättä mitään tutkintapyynnön tekemistä, vaan ihan asian selvittämistä keskustelemalla.
Naapurissanne asuu pari villiä poikaa, jotka koko ajan notkuvat kulmilla ja koko ajan saa olla "varuillaan" mitä tapahtuu, ja sitten yksi kaunis päivä ikkunanne helähtää rikki superpallon iskeytessä siihen.
Juu, kotivakuutus korvaa kyllä jne. MUTTA eikö teitä kismittäisi esim:
* poikien villi käytös jonka vuoksi oli vain ajan kysymys milloin jotain tapahtuu
* kaikki se vaiva kun pitää täyttää vakuutusyhtiön papereita, hankkia uusi ikkuna ja korjaaja, olla ehkä töistä pois kun ei halua jättää asuntoa tyhjilleen yhden ikkunan ollessa "avonainen", mahdollinen haava jalkapohjassa kun kaikkia siruja ei ole saanutkaan imuroitua jne.
* ja kaiken huippuna poikien vanhemmat, jotka eivät muuta kun puolustelisi kultamussukoitaan
Tuossa ap:n tapauksessa on käsittämätöntä että hän ei näe vartijoiden tylyä asennetta kasvattavana. Parempi nyt "säikäyttää" pojat, etteivät muutaman vuoden päästä ole nuoria kriminaaleja kun aina vaan on päätä silitelty vaikka tyhmyyksiä on tehty.
Onhan ihan käsittämätöntä ettei tuon ikäinen tajua olla pomputellematta superpalloa kaupassa ja vielä posliiniastioiden vieressä. Ei ole myymälävastaavan vika jos em. hyllyt ovat lähekkäin, sillä oletus on se ettei palloja kaupassa heitellä ---> ei ole merkitystä onko superpallojen vieressä posliinia vai tyynyjä.
Ja siitä "virallisesta rekisteristä" ja poliisille ilmoittamisesta; saattoi vain olla pelottelua ja sanahelinää vartijoilta. Mutta jos on totta, niin minusta asia on HYVÄ, sillä poliisilta kun sosiaalitoimelle menee ilmoitus, niin osaavat puuttua tilanteeseen jos samasta ihmisestä alkaa lappusia heille tulla enemmänkin...
Ja ei kannata unohtaa sitä, että rikkinäinen lasi/posliini on AINA vaarallista...! Hyllyä täyttävä myyjä tai kuppia ostava asiakas ei välttämättä näe rikkoutunutta ja terävää palasta/säröä, ja saattaa saada vaarallisen haavan esim. ranteeseen. Varsinkin kun joillain valopäillä on tapana jemmata ne rikkomansa tavarat sinne hyllyn takaosaan sen sijaan että jättäisivät ne näkyville.
ja jos siellä ei suhtauduta asiallisesti niin menet poliisin puheille.
Aivan sairasta toimintaa niiltä vartijoilta. Voin kuvitella että pojat on olleet ihan paniikissa jo kun ovat odotelleet rikkinäisten mukien luona saati sitten kun nämä vartijan irvikuvat ovat käyneet hiillostamaan.
Alle 15v ei ole rikosoikeudellisessa vastuussa eikä poliisi todellakaan syytä rikoksesta ketään. Olisi aika outoa jos kaikki kaupoissa sattuneet vahingot vietäisiin tuomioistuimiin.
Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
* ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
* ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
* ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
* nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
* viralta pantavaksi tai
* jätetään syyntakeettomana tuomitsematta.
Että siis näin. Tohon mietiskelyyn vielä, että jos v artija oli jo pidempään seuraillut lasten mahdollista leikkimistä kaupassa, niin miksi se ei puuttunut asiaan heti ja poistanut lapsia kaupasta? Pitääkö sitä vaan pirullisena odottaa ja (salaa sadistina toivoa), että se onkin Arabian ja Iittalan koko lasihylly joka kaatuu ja joku vielä mahdollisesti loukkaa itsensä, jotta saadaan pahin mahdollinen tapaus ja opetus lapsille aikaiseksi...ap
Ei he piruuttaan siellä odota, kyllähän meitä kaikkia pidetään julkisilla paikoilla paljonkin silmällä, joko kameroin tai ilman.
Lapsetkin ovat asiakkaita, vaikkei heiltä aina ihan yhtä pidättäytyväistä käytöstä voi odottakaan. Jos alettaisiin kaikki leikkijät heti poistamaan, voit arvata, että siitäkin "tiukkapipoisuudesta" joku pian älähtäisi.
Jos ovat seuranneet, ovat tehneet sen siltä varalta, että leikit menee liian rajuiksi. Tosin kertomasi perusteella arvelisin vartijan sattumalta osuneen paikalle.
Edelleen ihmettelen tuotakin, että hlökunnan puolesta asia on ok, jos pojat/ te korvaatte rikkoutuneen astian! Aika harvassa taitaa olla liikkeet, joissa vakuutusta tällaisten varalle ei ole.
Anna ihmeessä palautetta kaupalle ja vartiointiliikkeelle, toivottavasti asiat selviää parhain päin!
t . 27
ja tuomarit täällä sitä mieltä että lapset/varhaisnuoret erikoisen huonosti kasvatettuja. Voi olla että tule yllätyksiä kun lapset kasvavat. Vartijoiden käytös kummallista, sinuna olisin vaatinut nähdä paperin ja kysynyt mikseivät heti soittaneet vanhempia paikalle ennen kuin alkoivat tenttaamaan poikia. Kyllä lapsille saa ja pitääkin asettaa rajoja muttta vartijoiden käytös oli epäasiallista. Ottaisin yhteyttä kauppaan jos asia jäi harmittamaan.
Ja siis ei kai vartijat väittäneet, että tollasesta jää tonikäsille joku rikosrekisterimerkintä? Ja ei tahaton tavaran rikkominn ole sama kuin varkaus eikä ton ikästen jutut muutenkaan ole rikosasioita vaan sosiaalitoimen (jos siis isommasta jutusta kyse). Mä kyllä tekisin valituksen.
ensinnäkin kuulostaa tosi poikkeukselliselta, että vahinko pitää korvata, ku liikkeissä kuitenkin on yleensä ainakin vakuutukset, jotka korvaa rikkoontumiset, mä mm. pudotin ite kerran kokkolan minimanissa repulla jonku kannun ja mulla ei ollu yhtään rahaa. Siinä sit melkoisessa paniikissa seisoin sirpaleiden keskellä ja mietin, että mitä ihmettä voin tehdä, ni joku myyjä tuli, lakas sirpaleet pois ja sano, että se on sillä selvä.. ja ku mä kysyin, että kai se nyt pitää maksaa, ni sano, että vakuutus korvaa.. samoin kävi pikkuveljelle yhdessä toisessa liikeessä. Otti siis alle kouluikäisenä jonku tuikkulyhdyn, joka hajos.. ei sitäkään tarvinnu maksaa..
Tosin toi tilanne vähän eri, ku leikkivät pallolla siellä, ettei ihan vahingossa tönässy alas, mutta aika kohtuutonta lapsen kohtelua. Siis ite en olis sulattanu todellakaan ja olisin melkein toivonu, että poliisit olis tullu paikalle.. en ees tiiä mihin tuollasesta vois valittaa, mutta ottasin kyllä selvän.. mutta miksi vartija ei puuttunut leikkiin aiemmin?
Ei siis saatu vanhempina edes lukea sitä ilmoitusta minkä ne kirjoitti. Tyhmähän se teko oli mutta ihan tosissaan tahaton. Ja itseasiassa mua varmaan eniten tapauksessa ärsyttää sen toisen vartijan ylimielisyys! Tekisi mieli kirjoittaa rumasti mitä siitä ajattelin mutta antaa olla ;)!
ap
nyt kyrsiintymistään nuorison sikailuun (joka erittäin tavallista joka paikassa). Mä kyllä tekisin valituksen. Myymälästä saat varmasti vartiointiliikkeen tiedot, jotta voit ottaa yhteyttä esimieheen. Kannattaa esittää asia kuitenkin hyvin asiallisesti ja kiihkottomasti, jottei esimies laita sitä jonkun curling-äidin höpinäksi. Tollasella äijävaltaisella alalla päällikötkin voivat olla urpoja.
Mutta toisaalta tuollaiset tapaukset ovat nousussa, siis ne joissa about tuon ikäiset pojat rikkovat jotain.
Vartijoiden ylimielinen käytös ei kyllä ole harvinaista, ikävä kyllä. Minä meinasin saada kyydin poliisin puheille kun erehdyin vieraassa kaupunginosassa oikaisemaan ilmeisesti vankilalle kuuluvan alueen poikki. Mitään kylttiä ei tullut vastaan mutta pyysin anteeksi silti virhearviointiani. Vartijat huusivat vaan päät punaisina. Kun lähdin taaksepäin, se kyltti joka muka oli paikallaan, makasi maassa kaatuneena puun varjoon josta sitä ei olisi nähnyt kuin röntgenkatseella...
No kyllä mun mielestä vartijoiden käytös oli vähintäänkin outoa. Tuo poliisillahan uhkailu on täysin aiheetonta, koska jos kyseessä oli vahinko, niin eihän mitään rikosta tai siihen viittaavaa tapahtunut. Tuossahan melkein voisi nostaa syytteen laittomasta uhkailusta.
Ja kyllä kaikki lasta koskevat asiat kuuluvat vanhemmille, joten mun mielestä voisit olla ihan hyvin yhteydessä siihen vartijaliikkeeseen ja pyytää hiukan selitystä noista toimintatavoista.
Mä en oikeastaan edes tajua miksi niitä vartijoita siihen tarvittiin ylipäätään. Eikös tuollaisen asian olisi voinut sopia ihan sen myymäläpäällikön ja vanhempien kanssa.
Ja jotenkin edelleen vähän outoa, että lapsia kuullaan ja "kuulustellaan" ilman vanhempien läsnäoloa.
Olen ollut töissä tekemisissä vartiointi- ja turvallisuusalan ihmisten kanssa. Mukaan mahtuu symppistä ja huumorintajuista sakkiakin, mutta myös suoraan sanottuna ihan kohtuuttoman paljon kaikenlaista pikkuhitleriä.
Vaikuttaa siltä, että nämä vartijat olivat omalla pikku power tripillä pelottelemassa poikia.
Sinun asenteesi tähän kuulostaa aika terveeltä, ja ottaisin kyllä yhteyttä myymälään (asiallisesti ja rauhallisesti, ettet saa sitä hysteerisen äidin leimaa ja joku saattaa jopa kuunnellakin). Puheet rikosrekisteristä ovat ihan ÄLYTTÖMIÄ tuon ikäisten yhteydessä. Siinä on vaan tahdottu pelotellaniin pojat kuin äitikin,ja retostellaomalla mahdilla.
Uh... Kyllä, pieni vartija-allergia vaivaa täällä, huomasiko joku?
Ap, vielä sen verran, että sinuna keskustelisin poikasi kanssa vartijoiden käytöksestä. Hänelle on varmaan tullut selväksi jo, että tuli tehtyä väärin - mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hänelle voisi myös ilmiatsa, että vartijoiden reaktio oli myös asiaton. Tuonikäiselle tuo on ollut pelottava ja nöyryyttävä kokemus, ja syntyneeseen vahinkoon nähden kohtuuton.
että tuo "ilmiatsa" oli vain kömpelön sormitekniikan yritys kirjoittaa "ilmaista". :P
ja ehdottomasti vaadit tarkemmin selvityksen asiasta ja annat palautetta vartijoiden esimiehelle. alaikäisen huoltajana sinulla on todellakin oikeus puuttua asiaan ja saada tietää mitä papereihin tulee. ja tuonarvoinen asia ei todellakaan ole mikään poliisiasia. kunhan siinä typerät vartijat halusivat päteä.
ja tosiaan kerrot pojallesi, että kaiken maailman hölmöjä mahtuu jokaiseen ammattikuntaan, ja että vartijat ylireagoivat.
Itse olen huomannut että joillakin vartijoilla on hirveä tarve päästä pätemään ja näyttämään kuinka heillä on valtaa. Yrittävät koko ajan tuoda esille että ovat "melkeen oikeita poliiseja"... Joskus ovat oikeasti tosi ylimielisiä, mutta onneksi ei tarvitse vartijoiden kanssa olla tekemisissä. Niin ja on tietysti mukavia ja ammattitaitoisiakin vartijoita olemassa!
Taidan kyllä jutella kaupan vastaavan kanssa, kun seuraavan kerran siellä asioin. Tapauksesta tosin on jo viikon verran aikaa mutta kyllähän ne sen sieltä arkistoistaan löytää. Vartija nimittäin sanoi, että yksi kappale jää liikkeeseen, yksi heille ja yksi lähtee poliisille. Ja poliisi sitten ottaa jossain vaiheessa yhteyttä, kun on päättänyt syytetäänkö lapsia vai ei...
Joku tuolla kirjoitti pikkuhitlereistä jne. En nyt halua yleistää, että kaikki vartijoina työskentelevät olisivat tällaisia mutta tästä toisesta tapauksesta tuli kyllä mieleen seitsemän kertaa poliisikoulun pääsykokeissa ryssinyt, sosiaalisilta taidoiltaan ala-arvoinen kaveri, joka sitten pätee näissä hommissa ihan täysillä vartijan natsat olalla :). Tietty niilläkin on varmaan monta tällasta tapausta ja näpistelyjä ym. ihan liikaa päivän aikana, että se hermo voi jossain vaiheessa jo olla kireelläkin. Mutta eipä sellanenkaan työ ihan mitään liukuhihnahommaa saisi silti olla!
Oletetaan että kaksi aikuista, vaikka uuden rakkauden huumassa, kiusoittelisivat toisiaan ja toinen leikillään tönäisisi toista, jolloin kaksi mukia tippuisi hyllyltä ja särkyisi.
Pitäisikö järjestellä hyllyjä rangaistukseksi?
Miksi oletetaan että lapset tarvitsevat aina kovia rangaistuksia oppiakseen kokemuksesta? Eikö teidän lapsille riitä pelkkä tilanteen tuoma häpeä ja säikähdys sekä asiallinen puhe? Meidän lapsille tuntuu riittävän.
sa käyneet jonkin viikon kurssin.
Vartijan pitää saada tuosta huomautus. Ja jos tämä ei auta, niin uhkaa poliisijutulla.
Niin, no voitaiskohan tässä esim. sitten ajatella myös niin, että kun iso ja leveä perseinen nainen kävelee siellä kaupassa ja vahingossa tönäisee pyllyllään jotain tavaroita lattialle, niin vartijat vaan kehiin, läski kuulusteluun ja poliisit paikalle.
Onhan se leveä persekin tahallinen vahingon aiheuttaja! Syömällä itsensä lihavaksi, samalla tietäen, että kauppojen hyllyvälit on kuitenkin varmasti jonkun tietyn standardin mittaiset, rikkoo lakia sekä järjestystä...