Mitä mieltä vartijan toiminnasta kaupassa?(ov)
Lapseni ja kaverinsa (11 ja 12-vuotiaat) olivat isommassa kaupassa rikkoneet kaksi mukia. Olivat pomputelleet superpalloa ja se oli osuessaan tiputtanut mukit lattialle. Kauppakeskuksen vartija oli tullut paikalle, ottanut lapset mukaansa vartijoiden "toimistoon" ja soittivat vanhemmat paikalle.
Mennessäni sinne paikalle, yksi vartija otti lapseltani henkilötietoja ylös lomakkeeseen, joka kuulemma vastaa rikosilmoitusta ja postitetaan edelleen poliisille. Minulla ei asiaan ollut puuttumista eikä meille vanhemmille sen enempää asioita selvitetty. Luulinkin sitten jo jossain vaiheessa, että lapset olivat varastaneet jotain mutta kyse oli vaan niistä rikkoutuneista mukeista.
Lopuksi toinen vartija ilmoitti, että lapset voivat poistua korvattuaan liikkeelle rikkoutuneet mukit (1,5e) ja mikäli siis poliisit eivät halua tulla paikallle. "Siinä tapauksessa tää kyllä sitten kestää ja kauan!", toinen vartija ilmoitti ylimielisesti.
Siinä kohtaa mulla meni hermot! Siis ymmärrän joo ja itseänikin raivostutti, että niin isot lapset olivat liikkeessä leikkineet mutta että poliisit vielä paikalle! Ja sen vartijan ylimielinen ja rasittava käytös meitä aikuisia kohtaan! Lapset itkeä tihruttivat kyllä jo ihan tarpeeksi ja siinä vaiheessa, kun puhuttiin poliisista ja merkinnän jäämisestä rikosrekisteriin, niin oli jo suoranainen parku aivan mahtava. Ja kaikki tämä 3e:n mukien takia.
Itse olen lasten ja nuorten kanssa tekemisissä päivittäin ja olinkin jo sanonut lapsille jossain vaiheessa, että ei riitä, että maksavat mukit omistaan vaan, että sitten yhdessä mietitään liikkeen myymälävastaavan kanssa miten he vielä jollain muulla tavalla voivat korvata aiheuttamansa mielipahan ja sotkun. Esim. siivoomalla sirpaleet (kävi kylläkin ilmi, ettei mitään sirpaleita ollut, koska molemmista mukeista oli irronnut vain yksi pala) tai vaikka järkkäilemällä yhden päivän ajan hyllyjä tms. mitä tuon ikäiset voisivat "rangaistukseksi" tehdä. Olisivat varmasti oppineet siitä enemmän kuin tuollaisesta pelottelusta! Mikään näistä ei sitten kuitenkaan käynyt vartijoille, vaikka loppujen lopuksi paikalle tullut myymälävastaavakin jo sanoi, että on ihan ok, että lapset korvaa mukit ja lähtee kotiinsa.
No poliisi ei sitten kuit. tullut paikalle ja me päästiin lähtemään kotiin. Kotona juteltiin asia lapsen kanssa ja hän sai myös arestin koskien ko. kauppakeskusta. Mutta mulle jäi kyllä niin paska fiilis koko vartijoista! En tietty haluu vähätellä tapausta mutta siltikin! Ja kun kuitenkin oli kyse alle 15-vuotiaista lapsista, niin eikö vanhemmilla ole mitään oikeutta kysyä tai ottaa kantaa tilanteeseen?
Tulipas pitkä purkaus mutta johan helpotti :)!
Kommentit (39)
Mulla tuli kans mieleen, että ehkä vartijoilla oli vähän se koulutuskin mielessä. Ei se ihan niinkään oo, että 11-12 veet kaupoissa superpalloa pomputtelevat esiteinit on viattomia lapsosia, jotka ihan vaan vahingossa. Vähän suhteellisuudentajua.
Sinne on kauppoihin menty heilumaan, riekkumaan, juoksentelemaan, pomputtelemaan palloja jne. Tekeen kaikkea sellaista, jota ei voi tehdä kun vanhemmat näkee.
Mistä sen tietää, vaikka nämä viattomat lapsoset olis jo pidempään käyneet siellä heilumassa? Tai aiheuttaneet muutakin häiriötä? Sitä kun ei paikalla olemattomat tiedä, miten on käyttäydytty.
Valitettavasti (itsekin 5 v isossa kaupassa työskennelleenä) näitä "viattomia lapsukaisia" ilman valvontaa juoksee kaupoissa jatkuvasti hajottamassa tavaraa, syömässä salaa karkkia ja niin edelleen.
Niin, piti vielä lisäämäni, että _kauppa ei ole leikkipaikka_!!
Se pitäisi jokaiselle mennä kaaliin. Kaupan työntekijät _eivät ole lapsenvahteja_ eivätkä kaupan lelut + tavarat sinun/ sinun lapsesi/ serkkusi/ isovanhempasi/ siskosi lapsen tai kenenkään muunkaan omaisuutta, jota voi käsitellä kuin omaansa.
Melkein saisit ap olla onnellinen, että kohtasit "nihilisti vartijat", jospa menisi kerrasta oppi perille.
(edellinen).
Tuskin edes kieltäyivät korvaamasta, vai eikö heillä ollut rahaa. Jouduitko tai joutuivatko lapset alle kirjoittamaan sen lapun, joka menee poliisille? Eihän aikuisistakaan tehdä rikosilmoitusta, jos kaupassa jotain vahingossa rikkovat! Sinuna ottaisin yhtettä poliisiin ja kysyisin mitä tapahtuu, tuleeko lapsille tosiaan rikosmerkintä siitä että vahingossa rikkoivat kaksi mukia! Tokikaan kaupassa ei saa leikkiä, mutta eihän se rikkominen silti tahallista ollut, vaan ymmärrettävästi lapset halusivat testata toimivatko pallot ennen ostamista.
hyvä, että vartijat puuttuivat kasvattamattomien ja häiriköivien lasten käytökseen. Ei ole ollenkaan varmaa, että tämä mukien rikkominen oli ensimmäinen epäasiallinen käyttäytyminen ko. kaupassa.
Tokikaan kaupassa ei saa leikkiä, mutta eihän se rikkominen silti tahallista ollut, vaan ymmärrettävästi lapset halusivat testata toimivatko pallot ennen ostamista.
Ainoastaan ottaa henkilötiedot ylös ja laittaa ne eteenpäin sosiaaliviranomaisille. Sieltä voi sitten tulla aikaa tapaamiseen/keskusteluun.
Ihanko itse uskot omaa puhettasi 20?
Ei niitä leluja kaupoissa kokeilla! Superpallotkin toimii ihan taatusti, vaikka vie kotiin asti tai vaikka kadulle kokeiltavaksi. Jos lelu on rikki, eikä toimi -se viedään takaisin kauppaan ja saadaan uusi tilalle! Lelut eivät -todellakaan- ole missään yleisessä kokeilukäytössä kaupoissa!
Ja kyllä, aikuinenkin joutuu vartijan kanssa tekemisiin, jos ehdoin tahdoin käyttäytyy kaupassa asiattomasti. Varmaan itsekin ymmärrät, että aikuisen ja lapsen vertaaminen suoraan (missä tahansa asiassa) epäonnistuu aina aika surkeasti. Ne perustelut kuulostaa lähinnä idioottimaiselta.
Joten ei sinne erikseen tarvise mennä heittelemään.
sillä ei kai kenenkään normaalilla älyllä varustettu lapsi heittele supetpalloa kahvikuppien seassa...?! Ihan käsittämätöntä...
Sinänsä on ihan ok, että aiheutuneet vahingot tulee korvata, Mutta vahingon laajuuteen nähden (3 e) tuo on aivan ylireagointia. Rikosrekisterimerkinnällä uhkailu on törkeää ja lain vastaista.
1) Kuppien rikkominen ei ole rikos jos se oli kerran vahinko ja te poikien vanhempina suosiolla korvaatte syntyneen vahingon. Ei ole mitään syytä eikä aihetta tehdä rikosilmoitusta, vaan jos vartijat sellaisen tekevät niin se on aiheeton ilmoitus ja kannattaa kysyä poliisilta, mitä sellaisesta voi seurata. Ainakin varmaan jotain korvauksia voi vaatia mielipahasta ja hukkaan menneestä ajasta, mutta ehkäpä kyseessä voisi olla jopa herjaus tms.?
2) Alaikäisen lapsen vanhempina teillä on läsnäolo-oikeus aina kun lastanne kuulustellaan tai epäillään jostakin. Jos vartijat ovat oma-aloitteisesti kuulustelleet lapsianne, niin siinä vähintään on tutkintapyynnön paikka etenkin jos kyseessä on ollut vielä uhkailutilanne.
3) Jos kuka tahansa rikkoo kaupassa mitä tahansa, on kauppiaalla näyttövelvollisuus siitä, että kyse on asiakkaan huolimattomuudesta eikä tavara ole liian huolimattomasti esille asetettu tms. Mikäli ollaan yhtä mieltä siitä, että asiakas on ollut huolimaton, tulee asiakkaan korvata kaupalle tuotteen sisäänostohinta, ei siis missään tapauksessa myyntihintaa kaupassa. Myyntihinta voidaan veloittaa ainoastaan siinä tapauksessa, että asiakas haluaa rikkoutuneen tuotteen itselleen. Mikäli asiasta syntyy erimielisyyttä kauppiaan kanssa, kannattaa kutsua paikalle poliisi, joka kyllä tietää menettelytavat.
Valitettavasti löytyy paljon sekä kauppiaita että varsinkin vartijoita, joille oma asema on noussut päähän, ja jotka vähät välittävät laeista ja rikkovat niitä itse paljon pahemmin kuin asiakkaansa.
Kaupoilla tosiaan on vakuutuksen tällaisten rikkoutumisien varalle. Niitä ei siis asiakas korvaa, jos vahinkoja ovat. Yleensä vartijatkaan eivät tule paikalle, vaan asia selvitetään osaston oman henkilökunnan kesken.
Olisiko ollut mahdollista, että
A) vartijat ovat tuleet paikalle, koska pojat ovat siellä jo pidempään touhunneet sen näköisinä, että jotain tapahtuu? Henkilökunta saattaa silloin otta vartijaan yhteyden ja pyytää seurailemaan tilannetta, jos osasto ei ehdi, tai muuten pysty puuttumaan. Tai sitten...
B) ...vartija on sattumalta osunut paikalle.
Oli miten oli, käytös on ollut asiatonta ja voit toisaan antaa siitä palautetta! Ja mikäli vaihtoehto olisi A, olisi vartijoiden ollut asiallilsta sanoa siitä teille, kertoa taustat. Onko poika sanonut tällaisesta mitään?
Keskustelimme asiasta kotona ja poika kertoi, että olivat ottaneet pallon hyllystä ja jostain syystä (ei oikeasti osannut kertoa syytä toiminnalleen; Toisaalta, suotakoon se lapselle) alkaneet pomputella sitä toisilleen. Ja ihan siinä leluosastolla, saman hyllyn edessä kuin mistä olivat pallon ottaneet. Ja tässä ko. liikkeessä _todellakin_ ne taloustavarat ovat siinä leluosaston vieressä (en tiedä miksi, sitä voi ihmettelijät kysyä tällaisten kauppojen myymälävastaavilta).
Pallo oli jossain vaiheessa pompahtanut hyllyyn, jossa näitä mukeja oli ja kaksi niistä oli tippunut lattialle. Toisesta meni kahteen osaan mukissa kiinni ollut lusikka, toisesta lähti pieni pala irti. Lapset olivat nostaneet mukit ylös hyllyyn ja ainakin omien sanojensa mukaan jääneet odottamaan, että joku henkilökuntaan kuuluva tulee paikalle, jotta voivat kertoa tapahtuneesta. Paikalle oli tullut kuitenkin tämä toinen vartija, joka oli kysynyt mikä meni rikki ja lapset olivat näyttäneet nuo mukit. Vartija oli sen jälkeen vienyt lapset toimistoonsa, josta sitten toinen vartija soitti minulle.
Puhelimessa vartija kertoi, että lapset ovat pomputelleet palloa ja sitten kävi ikävästi: "kaksi mukia meni rikki". Pyysi minut sinne paikalle selvittämään asiaa. Kuitenkin, kun menin paikalle, ei minulta loppujen lopuksi kysytty mitään, selitetty mitään tai vastattu mitään muuta kuin, että "yksi ilmoitusosa jää liikkeelle, yksi heille ja yksi poliisille. Poliisi ottaa sitten yhteyttä asian tiimoilta mikäli päätyy syyttämään lapsia jostain". Tätä mantraa se toinen vartija minulle hoki neljästi. Yhden kerran huomautin josko voisi keskustella asiallisesti mutta vastaukseksi sain oikeesti tuon saman mantran joka kerralla.
Ko. liikkeen henkilökunta oli muuten aivan tietämätön koko asiasta. Loppujen lopuksi, kun myymäläpäällikölle asiasta kerrottiin, oli hän sitä mieltä, että pojat maksaa rikkoutuneet mukit ja asia on sillä selvä! Mitään ilmoitusta ei mihinkään tarvii tehdä. Se taas ei sopinut vartijalle.
Vielä on siis vähän epäselvää, miten tää juttu loppuu... Meille on ihan ok, jos esim. sosiaaliviranomaiset haluu tulla kotiin tarkastamaan lasten ja meidän perheen olot. Ollaan ihan kunniallinen, työssäkäyvä perhe, ilman mitään luurankoja kaapissa :). Tämä oli myös molemmilta lapsilta ensimmäinen kerta, kun joutuvat tekemisiin ns. virkavallan kanssa. Uskoisin, että nalli olisi napsahtanut jo aikaisemminkin, jos olisivat ennekin tällaista harrastaneet. Ja toisaalta uskoisin myös, että jos lapset olisivat häirikkölapsia, niin koulussa varmasti olisi asia aiheuttanut keskustelua jo näiden kuuden ekan kouluvuoden aikana.
En myöskään edelleenkään halua mitenkään puolustella lastani tai hänen kaveriaan. Todella tyhmästi ja ajattelemattomasti tehty! Rangaistus ja mielipaha siitä kuitenkin oli mielestäni aika kohtuuton, samoin kuin vanhempien huomiottajättäminen asiassa. Lapset ovat kuitenkin alle 18-vuotiaita mutta myös alle 15-vuotiaita. Olen varma, että saivat opetuksen asiasta jo ilman tätä poliisilla uhkailua ja kuulustelua. Kyllä mua ainakin raivostuttaa, että lapseni henkilötiedot, henkilötunnus mukaanlukien, on ylhäällä jossakin rekisterissä, josta mulla ei ole aavistustakaan kuka sinne voi päästä käsiksi. Sitä paitsi, yläkoulussakaan ei välttämättä kaikki lapset vielä edes muista omaa sosiaaliturvatunnustaan. Syntymäajan tietty mutta loppuosa siitä on aika monella vielä hämärän peitossa.
Että siis näin. Tohon mietiskelyyn vielä, että jos v artija oli jo pidempään seuraillut lasten mahdollista leikkimistä kaupassa, niin miksi se ei puuttunut asiaan heti ja poistanut lapsia kaupasta? Pitääkö sitä vaan pirullisena odottaa ja (salaa sadistina toivoa), että se onkin Arabian ja Iittalan koko lasihylly joka kaatuu ja joku vielä mahdollisesti loukkaa itsensä, jotta saadaan pahin mahdollinen tapaus ja opetus lapsille aikaiseksi... Ymmärrän tämänkin, jos haluaa narauttaa jonkun vanhemman kleptomaanin, että sitä seurailee ja iskee paikalle vasta varkauden tapahduttua mutta lasten leikkien (vaikkakin typerien) kohdalla voisin olettaa jotenkin vähän empaattisempaa käytöstä!
ap
Vartijoiden toimesta on kohdallanne tapahtunut niin monta käsittämättömyyttä ja laittomuutta, että tuota oikeasti pitäisi selvittää. Eivät vartijat voi noin vain ottaa lakia omiin käsiinsä ja tehdä ihan mitä lystäävät, varsinkaan kun kyseessä ovat alaikäiset lapset.
Sinuna en siis odottaisi sen kummemmin poliisin kuin sosiaalityöntekijöidenkään yhteydenottoa (joita tuskin tulee), vaan nimenomaan itse lähtisin selvittämään asiaa poliisin kanssa. Lapset ovat olleet ajattelemattomia ja toimineet tyhmästi, mutta mitään laitonta he eivät ole tehneet toisin kuin nuo vartijat.
Ko. liikkeen henkilökunta oli muuten aivan tietämätön koko asiasta. Loppujen lopuksi, kun myymäläpäällikölle asiasta kerrottiin, oli hän sitä mieltä, että pojat maksaa rikkoutuneet mukit ja asia on sillä selvä! Mitään ilmoitusta ei mihinkään tarvii tehdä. Se taas ei sopinut vartijalle.
No eipä tietenkään sopinut vartijalle, kun siinä olisi mennyt mahdollisuus päteä ja olla Pelottava Tärkeä Ihan-Kuin-Poliisi.
Ja jos poliisi ja/tai sosiaalitoimi tälle jutulle lotkauttaa korvaansakaan, niin ei hyvää päivää. Veronmaksajien rahoja ja resursseja tuhlattaisiin superpalloa pomputelleisiin pikkupoikiin. On tässä vartijoille noussut oman asemansa "tärkeys" hieman päähän kun sellaista edes kuvittelevat.
Pojille ei minun käsitykseni mukaan VOI Suomen lakien perusteella jäädä tästä mitään "merkintää" yhtään minnekään. Sen sijaan vartijat ansaitsevat huomautuksen. Poikien korvausvelvollisuus ja pieni puhuttelu olisi ollut ilman muuta paikallaan, mutta voi jestas mikä ylilyönti.
uskomatonta, että näin paljon puolustelua löytyy noin typerälle käytökselle, kuin mitä pojat on siellä kaupassa tehneet.
Mun sympatiat on täysin vartijoiden puolella. Ei ihme, että lapset kohtaa nykyään aika paljon aggressioita tuntemattomien aikuisten kohdalta, vähemmästäkin alkaa vituttaa tällainen älykääpiöiden paapominen.
Jos mä olisin kauppias antaisin moisille idioottikakaroille porttarin kauppaan vaikka loppuiäksi.
Ai että lapset tekevät virheen, ja se oikeuttaa vartijoita tekemään laittomuuksia? Millainenkohan teidän "säännöillänne" toimiva yteiskunta oikein olisi? Naapuri kolauttaa vahingossa autoani ja minä käyn ampumassa hänet?
uskomatonta, että näin paljon puolustelua löytyy noin typerälle käytökselle, kuin mitä pojat on siellä kaupassa tehneet.
Tuskin kyseessä on niinkään poikien käytöksen puolustelu - suurin osa näyttää olevan sitä mieltä, että he mokasivat. Mutta ylilyönti ei ole aikuiselta eikä varsinkaan ammattilaiselta hyväksyttävä reaktio.
Puhuttelu, myymäläpäällikön kutsuminen paikalle, soitto vanhemmille, sisäänostohinnan korvaus. Olisi riittänyt aivan varmasti pojille oppitunniksi.
Itse soitin n. 13-vuotiaista pojista jotka hakkasivat pienikokoista mummoa metalliketjulla, itse juoksin perään estämään lastenrattaiden kanssa. Kukaan ei vaivautunut paikalle, eikä myöskään lastensuojelu ollut kiinnostunut vaikka toinen pojista oli huostaanotettu ja tapaus sattui kotilomalla äidin luona.
Miksi "isot" pojat heittelevät superpalloa kaupassa...?!? Ymmärrän että joku _pieni_ lapsi jolla on superpallo ja on _vanhempiensa_ kanssa kaupassa saattaa taskustaan salaa superpallon kaivaa sen heittää ja vahingossa rikkoa tavaran, mutta MIKSI sen ikäiset jotka jo itse kauppaan ilman äitiä/isää voivat mennä heittelevät superpalloa posliiniastioiden keskellä....?!
Uskoisin ettei vartijoilla ollut OIKEASTI aikomusta hälyttää poliiseja paikalle jne. ja varmasti tiesivät että poikia pitää "kouluttaa", sillä ei kai kenenkään normaalilla älyllä varustettu lapsi heittele supetpalloa kahvikuppien seassa...?! Ihan käsittämätöntä...