Sinä joka olit teininä laiha, minkä ikäisenä lihoit?
Otsikossa tulikin kysymys, enkä tarkoita, että täytyisi olla reilusti ylipainoinen vaan ihan että minkä ikäisenä alkoi kiloja kertymään enemän ja huomasit, ettei samat nuoruusvaatteet mahdu enää päälle?
Olen itse ollut aina pitkä ja laiha ja alan olla hyvin kyllästynyt kaikkien kommentteihin kuinka minä vielä lihon kun tulee lisää ikää/ et pysy aina hoikkana kun syöt noin. jne. Niin milloin se "ylimääräisten" kilojen kertyminen yleensä alkaa jos syö päivittäin karkkia ja herkkuja + käy monta kertaa kuussa mäkkärissä?
(Syön toki paljon kotiruokaakin :))
Kommentit (110)
Painoin 2-kymppisenä 56-57 kiloa. Nyt olen
70 v ja painan 56-57 kiloa.
Kyllä se oli raskauden myötä ja tosin nyt olen uudelleen raskaana, niin painoa tulee taas joka tapauksessa. Kuitenkin jo vähän ennen raskautta tapahtui muutama vuosi selkeästi painon nousua ehkä ikävuosina 27-30. Kun olin aiemmin tottunut olemaan aina laiha ja hoikka, pituus 168 ja paino vaihdellen 50-55, niin nyt mä olen jämähtänyt tähän noin 65 painoon. Tavoite olisi raskauden jälkeen päästä vähän alle kuudenkympin tai edes siihen suunnilleen tasan 60. En siis ole lihava vaan ihan normaalipainoinen, tiedostan sen mutta viihdyn paremmin vähän hoikempana.
Olin koko lapsuuden ja nuoruuden todella hoikka. Liiankin. Nyt olen 35 ja hoikka edelleen mutta saanut sopivasti muotoja. Kolme raskauttakin takana joista mistään ei liiemmin ylimääräistä tullut. Taitaa olla geeneissä kun en edes urheile vaikka pitäisi kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Painoin 2-kymppisenä 56-57 kiloa. Nyt olen
70 v ja painan 56-57 kiloa.
Mäkin painan nelikymppisenä 56-57 kiloa.
Parikymppisenä painoin ehkä 42kg, en muista tarkkaan :D Lihominen on niin suhteellista...
Ensin lihasmassaa tuli lisää 20-23v:na. Sitten löytyi puoliso, painoa tuli 0,5-1kg lisää vuodessa. Ensimmäisen lapsen jälkeen painoa jäi 5-6kg ennen kuin tulin uudestaan raskaaksi. Toinen lapsi nyt 6kk, painoni on noin 74kg. Tavoite olisi painaa ensinnä alle 70kg. Ehkä joskus pääsen sinne 62kg hujakoille takaisin, kun lapset ovat isompia?
En ole vielä lihonut. Painoin teininä joku 48-50kg ja nyt 54-55kg 58 vuotiaana.
Nelikymppisenä lihoin aivan yhtäkkiä. En vieläkään tiedä, mitä tapahtui. Olen 171 cm pitkä ja vielä kolmen raskauden jälkeen kolmekymppisenä painoin 55 kiloa. Sitten yhtäkkiä paino vain nousi ja nousi, 70 kiloon sain sen pysäytettyä. Mikään ei elämässäni muuttunut.
30-vuotiaana vähitellen alkoi. Siihen asti painoin 65 kg riippumatta, mitä ja miten paljon söin. Nyt 58 v ja työlästä saada paino pidettyä 80 kg, pukkaisi nousemaan 90 kg, jos yhtään hellittää. 175 cm N
Ei ole vielä tapahtunut. Mulla on 17-vuotiaana ostettu tiukka kynähame mikä mahtuu edelleen päälle. Ikää 43v ja paino on pysynyt suunnilleen kuudessakympissä ihan sieltä teinistä asti.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä lihoin aivan yhtäkkiä. En vieläkään tiedä, mitä tapahtui. Olen 171 cm pitkä ja vielä kolmen raskauden jälkeen kolmekymppisenä painoin 55 kiloa. Sitten yhtäkkiä paino vain nousi ja nousi, 70 kiloon sain sen pysäytettyä. Mikään ei elämässäni muuttunut.
Saman pituinen ja yli viisikymppiseksi painoin jotain max 53 kg ja lähes kuusikymppiseksi max 58. Sitten 60-v paino lähti selvään nousuun mutta valmisruoista kokonaan luopumalla ja kasviksia entisestään lisäämällä aloin taas vähän hoikistua ja nyt paino vähän päälle 60.
Tämä käsite "laiha" varmaan ymmärretään myös tosi eri tavoin. Veikkaan, että jokainen, joka on oikeasti ollut todellakin laiha teininä, on kyllä jossain kohtaa vähän lihonut. Ei meissä keski-ikäisissä ole sellaisia langanlaihoja, joita päiviteltäisiin, muuta kuin sitten jonkun ikävämmän syyn (syövän, mielenterveyden, vakavien sairauksien) takia. Teineissä on. Puhun nyt siis reippaasta alipainosta, ainakin itse ymmärrän "laihan" näin.
Mutta jos "laiha" teini on ihan vaan perushoikka, niin ei hän välttämättä liho, voi olla perushoikka koko ikänsä. Voi olla myös olematta. Osa lihoo parikymppisenä, osa kolmenkympin jälkeen, osa 40+, osa vaihdevuosien jälkeen. Osa sairastuttuaan tai vaikka jonkin lääkityksen aloitettuaan. Ja osa tosiaan pysyy hoikkana.
Koronan aikana. Siihen saakka olin xs-s. Lapsen saannin jälkeenkin (35v) olin s....Mutta nyt m-l....Ja vaikka liikun niin tuntuu ettei edes pois lähde kilot millään (nyt ikää 40v).
Joskus 30+ ikäisenä lievästi ylipainoinen eli ylipainon puolelle meni. Lasten tekemiset ei auttaneet asiaa :D . Sitä ennen olin aina ollut hoikka. Nyt lähes 40v ja olen taas normaalipainoinen, mutta se vaatii mm.syömisten miettimistä, eikä enää tule ns.itsestään.
Vierailija kirjoitti:
No olethan sä lihonnut.
Tän domainin nimi pitäs olla: läski.fi. Kaikki vihaa kuntosalia, ja siellä käyviä pitävät narsisteina. Aina lihavuus on näille palsta porsaille jotain muuta kuin oma syy. Tässäkin 5 sivua uhirutuvia läskejä edessä.
50 v ei ole mahtunut päälle sellaiset vaatteet, joita ennen käytin. En ole heittänyt parhaita pois, päätin aloittaa laihduttaa tosissani. Ylimääräisiä kiloja on n 10 kg. Alkoi kertyä n 40 v ikäisenä pikkuhiljaa, mutta niin tasaisesti ensin, ettei se haitannut. Nyt on tullut vyötärölle loput ja se on haitallisinta.
40-vuotiaana. Olikin kova työ laihduttaa ja muuttaa ruokavalio ja elämäntavat niin, ettei paino nouse. Sitä nuorempana en ollut tottunut itsekuriin ruokavalion kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olethan lihonut sen saman 10 kg niin kuin minäkin 50v.
Olen minäkin normaalipainoinen yhä, kun aloitin 52 kg ja olen nyt 62 kg. 167 cm.
Tytöillä yllättävän nuorena, erittäin moni painaa jo lukiossa paljon enemmän kuin yläastella, vaikka on ihan saman pituinen.