Onko koulun kevätjuhla pakollinen, jos sattuu samaan aikaan muuta menoa lapselle?
kevätjuhla siis illalla, eli kouluajan ulkopuolella.
Kommentit (58)
Olkoon miten pieni kunta hyvänsä, niin et sinä paljastu sanomalla sen. Olet huijari ap.
olin joku alkupään numero, en enää muista mikä, joka aloitin kyselemällä tuosta yöjuhlasta. Enkä ole kyllä huijari, mutta kunnassamme on vain yksi alakoulu ja alle 3000 asukasta, niin en todellakaan viitsi mainita.
Mutta minulle ainakin riittää tämä tuki, jonka olen täältä saanut, ettei sitä ihan kakistelematta tarvitse niellä moista juhla-aikaa. Jos joku luulee tämän olevan huijausta, luulkoot sitten.
Nyt ei ole pelkästään mielestäni kysymys siitä, onko joku aikuinen aamuvirkku vai ei, vaan en ymmärrä miten saan sen pienen lapseni pysymään hereillä niin kauan ja vielä perustelemaan, että niin täytyy tehdä. Puhumattakaan niistä muista tilanteen aiheuttamista ongelmista.
Mielestäni kyse ei ole pelkästään opettajien pääsystä yo-juhliin, vaan myös niiden kaikkien koululaisten ja heidän vanhempiensa.
Lisäksi juhlinta rauhoittuu perjantai-illalta, koska pitää olla koulussa! Tosi asia on se, että 10+ -vuotiaat pyörivät perjantain kännissä puistoissa ja kulmilla. Mutta nyt he ovat selvinpäin koulussa. Lauantaina taas ei kukaan enää jaksa lähteä minnekään, koska "tilaisuus meni jo".
Ei ole pakollinen, soitat vaan opelle tai reksille ja asia sillä selvä. Tämä keskustelu lähtenyt aika lailla hakoteille.
Minäkin menen nukkumaan kymmenen maissa.
Tuohon aikaanhan lapsi on kuljetettava koululle ja takaisin, ei voi pieni liikkua yöllä yksin.
. Poikkeuksia ovat ne, joilla on suorittamattomia jälki-istuntoja, jotka pitää istua, ennen kuin saa todistuksen. . -ope
Todistuksen antaminen on perusopetuslaissa ja -asetuksessa määrätty viranomaistehtävä. Perusopetusasetuksen 10 §:n 2 momentin mukaan oppilaalle on annettava lukuvuoden päättyessä todistus ja 12 §:n 1 momentin edellyttämässä tilanteessa päättötodistus. En ole löytänyt mistään vähintään aetuksen tasoista säädöstä, joka oikeuttaisi pidättymään todistuksen antamisesta suorittamattoman jälki-istunnon takia.
Tämä ei tarkoita sitä, että laillisessa järjestyksessä annettujen jälki-istuntojen suorittaminen olisi vapaaehtoista. Jälki-istuntoja laiminlyövälle oppilaalle voidaan antaa perusopetuslain 36 §:ssä mainittu varsinainen kurinpitorangaistus (kirjallinen varoitus tai jopa määräaikainen erottaminen). Jälki-istunnon laiminlyönti voidaan tietysti ottaa huomioon oppilasarvostelussa ainakin käyttäytymisen arvioinnin osalta.
Mikään ei ole pakollista. Paitsi syntymä ja kuolema.
Siis onko ihan oikeasti jossain alakoulussa kevätjuhla keskellä yötä?! Oma lapseni ei todellakaan osallistuisi! Mitä siellä oikein ajatellaan? Lapset nukkuvat tuohon aikaan!
Mitä olen missannut? Täällä vouhkataan jostain yöjuhlasta, enkä löydä aloituksesta sellaisesta mitään mainintaa. Aloituksessa vielä kerrotaan, että samaan aikaan on lapsella muuta menoa, ja tuskin sitä muuta menoa nyt sitäkään yöllä on.
Ei ole pakko mennä iltajuhlaan. Joissakin kouluissa sellainen on tapana, tai sitten se on ihan pakon sanelemana, koulu on niin suuri, että pitäisi järjestää lauantaina vaikka jo kolmet juhlat peräkkäin.
Kehottaisin kuitenkin ilmoittamaan siinä tapauksessa aina ajoissa, jos juhliin ei päästä, jos lapsi on mukana jossain esityksessä. Hankaloittaa tilannetta, jos jäädään yllättäen pois.
Pyhä yksinkertaisuus. Ei tietenkään ole.
AP:n lapsi ei ehkä enää ole koulussa, todennäköisesti hän ei enää tarvitse vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Heh, varmaan ihan siksi, kun muuten opettajilla olisi niin surkean lyhyt loma. Koulu kun alkaa jo 18.8, eihän siinä muuten ehdi lomailla. V#####aaaaa!
Lauantai on koulupäivä. Piste. Opettajat ovat lauantaina töissä. Jossain on ollut tuota yökikkailua, mutta eipä se sen helpompi ole mennä pitkäksi illaksi johonkin yötä myöten kuin mennä lauantaina aamulla.
Ja koulu muuten alkaa ensi syksynä 9.8. Opettajat pääosin aloittaa töissä 7.8. Kesäloma on hulppea, mutta 2kk, ei 2,5kk. Opettajilla on lomaa 12,5 viikkoa vuodessa. On muitakin aloja, joissa on 7-9 viikkoa, lomaa saa tuplana siirtämällä talveen jne. Lisäksi joillain aloilla, en mainitse nyt aloja, on tapana saikuttaa jopa 1,5 kk vuodessa. En kiistä, ettei lomat ole hyvät, mutta eikö se riitä, että siitä maksetaan jo rahassa iso summa. Päälle pitää kuunnella vettuilua. Itse ehdottaisin, että opettajien peruspalkka nostetaan samalle tasolle kuin muilla vastaavalla koulutuksella ja vaativuudella. Sitten vaikka 1,5kk vuodessa voi pitää palkatonta. Ongelma ratkaistu.
Tottakai on pakollinen. Sehän on koulupäivä
Ap, en löytänyt kellonaikaa mistä kyse.
Täällä ruotsissa pidetty joskus esm. 18.00-19.30 jotta vanhempien ei tarttis ottaa vapaata töistä.
Kuka hullu sinne edes lauantaina menee? 🤔
16.5.2009 vieläköhän ap miettii näitä? 🤭
että pyöriikö tää mailma mukamas aamuihmisten aikataululla. Minä oon kanssa huomannut, että kaikki on nykyään niin myöhään, ettei mitään tolkkua. Ja vähitellen tää on siihen iltaihmisten suuntaan siirtynyt.
Telkkarien lähetysajat on siirtyneet vuosi vuodelta aina vain myöhemmiksi. Yökerhot ja baarit on auki aamuneljään tai viiteen. Ja illalla aukeavat vasta sen jälkeen, kun aamuvirkut jo nukkuvat. Eipä aikaakaan, kun kaikki meni viimeistään yhdeltä kiinni ja iltakasilta oli jo tuvat täynnä väkeä. Ja sitten päiväajan asioista vaatekaupat ja muut keskustojen liikkeet aukeavat vasta 10 - 11 päivällä. Aivan tolkutonta, kun kaupoille pääsee vasta oltuasi viisi tuntia hereillä. Tää on syynä siihen, että mun mies kulkee ihan kamalan vanhoissa ryysyissä, kun kauppaan ei pääse aamusta, ja sitä vituttaa, kun vaateostoissa menee sitten koko päivä.
Iltaihmiset on onnistuneet pitämään puolensa paremmin. Ehkä niitä oikeesti on enemmän.