Millainen riski mielestänne sikiölle 3-5 alkoannosta viikossa.
En nyt kaipaa mitään moraalisaarnoja enkä haukkumisia. Huomasin vasta neljännellä kuulla olevani raskaana (menkat eivät vielä alkaneet viime synnytyksen jälkeen ja ehkäisy pettänyt). Olen juonut monena iltana yhden annoksen alkoholia (yksi keskiolut/lasi viiniä), ehkä noin 3-5 päivänä viikossa. Lisäksi olen ehkä viisi kertaa nauttinut kaksi alkoannosta ollessani ravintolassa ja kaksi kertaa 3 alkoannosta. Olen tiennyt raskaudesta viikon ja sen aikana en luonnollisestikaan enää alkoholia käyttänyt. En ole vielä ollut neuvolassa. Asia painaa aika paljon minua. Näkemyksiä asiasta?
Kommentit (21)
Mitä sen on väliä miten alkoholi VAIKUTTAA SINUUN!?
Siihen vaikuttaa onko hento, tottunut juomaan, juoko kerralla paljon, nopeaan..
Ei GEENIT!
Jos juot: se menee suoraan sikiöön.
Annos, pari on turvallista mutta jos viikon aikana juo useampana päivänä ja vähempään jää alkoholittomat päivät niin kyllä on jo riskit koholla.
Ja se mikä milläkin viikolla on kehitysvaiheessa, on joka viottuu.
Ainakin nyt tästä lähtien. Ethän halua vammoja lapsellesi?
Ihan hyvällä ja rakkaudella.
MIkään määrä ei ole turvallista!!! Mitään turvallista rajaa ei kukaan tiedä, joten sellaista ei ole.
Riskit kasvavat, mitä enemmän on käyttänyt, mutta siinä se. Voi olla, että jotain vaurioita tulee, mutta todennäköisimmin ei. Ei nuo määrät vielä kauheilta kuulosta.
Siis muuten kaikki on hyvin. Olen hoikka, terve, ruokailen terveellisesti ja harrastan liikuntaa. Tapanani on vain ollut lasten mentyä nukkumaan nauttia se yksi alkoannos ja muutaman kerran ravintolassa olen ottanut 2. Eikä todellakaan muita päihteitä.
Ap
Tehtyä nyt ei vaan saa enää tekemättömäksi.
Ap
Sikiön vaurioitumisen riskiin vaikuttaa paitsi alkoholiannoksen suuruus myös muun muassa altistuksen ajoittuminen sikiökehityksen eri vaiheisiin (elinten kehityksen herkkyysvaiheet), äidin geneettiset tekijät, äidin ravitsemustila ja sosiaalinen tilanne sekä muiden päihteiden väärinkäyttö.
voi sanoa. Tietääkö joku, onko maissa, joissa raskaana olevat nauttivat viiniä ruokaillessaan enemmän alkoholin vaurioittamia lapsia vai onko enemmän suurkuluttajien seuraus?????
Korostan, että kerta-annokseni on ollut pääasiassa YKSI.
Ap
älkäähän nyt sitä unohtako. Joidenkin itstukat suodattavat myrkkyjä huomattavasti tehokkaammin kuin toisten.
Itse olen tullut raskaaksi vain joitain päiviä Roaccutan kuurin lopettamisen jälkeen. Lapsi on nyt 6-vuotias pikku neropatti, täysin terve.
koska istukka läpäisee aina alkoholin kokonaan. Sikiössä on siis aina alkoholia vähintään saman verran kuin äidissä. Tähän ei yksilölliset ominaisuudet vaikuta.
moni asia. Esim juuri nuo sinun geneettiset ominaisuutesi. Voidaan sanoa vain, että riski on olemassa.
Alkoholi vaikuttaa kaikkiin eri tavoin ja itse aloin epäillä raskautta siksikin, kun ei enää mennyt olut ja muut juomat alas. Siitä tuli vain yksinkertaisesti paha olo. Tämä siis siinä vaiheessa jo, kun hedelmöitynyt munasolu kiinnittyi kohdun seinämään.
Nyt osaat olla asian suhteen varovainen. Voit kysyä tietysti asiasta vielä vaikka neuvolassa, mutta kukaan ei kaiketi voi antaa sinulle kovin kummoisia vastauksia. Sanoisin, että nauti nyt raskaudestasi äläkä itseäsi soimaa. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen joka on tietämättään alkoholia nauttinut alkuraskauden aikana.
niin kauan, kun en tosiaan raskaudestani tiennyt. Enkä ymmärrä, miten nyt ei ole ollut mitään pahoinvointia eikä väsymystä. Kaksi raskautta on jo takana ja kummassakin olen joutunut jättämään kahvin kokonaan pois etomisen takia. Nyt ei puhettakaan moisesta:(
Tietääkö joku, onko se niin, että FAS on lähinnä suurkulutuksen seuraus, mutta lievempiä vaurioita voi tulla sitten vähemmästä käytöstä, sellaisia, jotka voi näkyä vasta kouluiässä?
Äh, turha kai kysellä, kun ei näihin kysymyksiin ole varmoja vastauksia asiantuntijoillakaan varmaan.
Ap
ja muistan lukeneeni jostain, että Ranskassa ja Italiassa syntyy selkeästi esim. pohjoismaita enemmän ns. FAS-lapsia, mutta toisaalta he varmaan juovat läpi raskauden ja määrätkin viikkotasolla varmaan sinua isompi. Etsi käsiisi joku hyvä naistentautien erikoislääkäri ja juttele asia hänen kanssaan läpi, niin saat parhaan tiedon. Raskauden aikana voi moni muukin asia mennä pieleen eikä kukaan voi koskaan tietää, onko syntyvä lapsi terve tai mitä sairauksia lapsi saa synnyttyään, joten koita olla murehtimatta. Lääkärin kanssa keskustelu varmaan auttaa mielenrauhan saavuttamisesa, se kuitenkin nyt tärkeintä.
eli huomasin raskauden vasta 3. kuulla (pillerit pettivät). Olin sitä ennen ehtinyt myös juoda alkoholia jonkin verran, en onneksi paljoa, mutta saman verran kuin sinäkin. Järkytys oli tietenkin suuri, ja mietin että miten mahtaa käydä. Lapsi on nyt kohta koululainen, eikä mitään ongelmia ole ollut, päinvastoin. Meillä ei siis - onneksi - näytä tulleen mitään isompia vaurioita, eikä alkoholinkäyttö tosiaan ollut mitään kovin suurta, mutta toki suurempaa kuin suositellaan.
Se, mitä itse olen pohtinut, on alkoholin nauttimisen aika: on ihan eri asia, juotko lasin viiniä tunnissa vai kahdessa. Minulla on aina ollut tapana maistella viiniä hitaasti, jolloin lasi viiniä kestää useamman tunninkin - ja silloin veren alkoholipitoisuus ei käsittääkseni kohoa kovin korkeaksi, toisin kuin silloin, jos joisin lasillisen puolessa tunnissa. Ja veren alkoholipitoisuushan on se, jolla on kuitenkin sikiön kannalta merkitystä. Tällä myös itseäni lohdutin, kun raskaus paljastui - olin siis siemaillut alkoholia vain vähän kerrallaan, en mitään kaatokännejä tai edes hiprakkaa.
Mutta nauttimasi alkoholimäärät eivät kuulosta pahoilta, joten uskoisin, että kaikki on hyvin. Onnea odotukseen!
punaviinilasia koko illan. Oluen juon toki nopeammin, koska väljähtyy, mutta EN SIIS TODELLAKAAN ole missään humalassa, ei siis tunnut missään tämän yhden alkoannoksen jälkeen.
No ei auta kun toivoa parasta ja yrittää olla stressaamatta, koska sekin on pahaksi sikiölle.
Ap
Ei tietenkänä satavarmaa.
Mutta tällaisen jutun löysin tästä aiheesta:
Alkoholin käytön turvallista rajaa raskauden aikana ei tunneta. Yleiseksi selkeäksi riskirajaksi on asetettu seitsemän annosta viikossa tai viisi annosta kerralla.
Riskiin vaikuttavat kuitenkin jokaisen kohdalla myös perinnölliset tekijät, jotka voivat lisätä sikiövaurion alttiutta. Moni odottava äiti on saattanut juoda alkoholia raskauden alkuvaiheessa ennen kuin on tiennyt olevansa raskaana. Tieto alkoholin aiheuttamista vaaroista voi aiheuttaa äidille huolta.
Vähäinen altistus ennen kuukautisten pois jääntiä ei kuitenkaan aiheuta sikiölle ongelmia. Tilanne voisi olla toinen, jos alkoholin käyttö on ollut hyvin runsasta. Yleisesti ottaen toistuvaa humalahakuista juomista pidetään selkeänä riskitekijänä.
tuo seitsemän viikossa ole taatusti kertaakaan ylittynyt. Vähän lohdullisempi olo, vaikka kyllähän tämä asia tulee koko raskauden (ja senkin jälkeen) vähän vaivaamaan. Kyllä harmittaa. Saakutti, kun kahta ekaa lasta on tehty kaksi vuotta, niin sitten käy niin, että pamahtaa raskaaksi imetyksen aikana, ilman, että menkat on ees vielä alkanut ja kondomista huolimatta:)
Ap
Siitä miten alkoholi juuri sinun elimistössäsi "käyttäytyy". Onhan tuossa riski olemassa. Hyvällä tuurilla lapselle ei tule mitään vahinkoa, mutta huonolla tuurilla tulee. Ei sitä voi etukäteen tietää. Asia selviää lopullisesti vasta sitten, kun lapsi on jo kouluikäinen.