uskallanko juoda alkoholia rv+3?
Eli homman nimi on tämä:
Olen mahdollisesti vahingossa tullut raskaaksi (kondomi hajosi ovulaation aikaan). Tämä "raskaaksi tuleminen" tapahtui noin viikko sitten. Eli raskaus olisi nyt viikolla 3. Lauantaina on isot juhlat joissa todellakin oli tarkoitus nauttia alkoholia! Olen odottanut pientä nollausta jo pitkään...lapset on hoidossa ja pääsen miehen kanssa juhlimaan.
Mutta uskallankos nyt sit juoda? Voiko sikiö vaurioitua näin aikaisin? Ja tuntuu toisaalta hölmöltä olla juomatta mahdollisen raskauden takia....on kuitenkin hyvin todennäkistä, että en ole raskaana.
Voiko raskaustesti näyttää plussaa jo tässä vaiheessa?
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (27)
ÄLÄ JUO!
Kukaan ei pysty määrittelemään sitä alkoholin määrää mikä on juuri sinun sikiöllesi turvallinen.
Miksi juottaa syntymättömälle lapselle alkoholia kerta ilmankin voi olla.
Yksinkertaisesti raskaana olessa ei voi juoda,käyttää huumeita tai tupakoida.
Äidilä' vastuu sisällään kasvavasta uudesta pienesrtä ihmisestä ja velvollisuus suojella hänen elämäänsä kaikin tavoin. Alkoholi ei kuulu raskaana oleville.
Kaksi km takana ja raskauden keskeytys edessä ensi viikolla (rv16). Enkelipoika lähtee taas taivaaseen, vaikka kuinka kunnolla olen yrittänyt olla ja elää sääntöjen mukaan. Kyllä silloin kirpasee lukea kuinka "Nyt vaan pitäis päästä tuulettumaan...". Pistää vihaksi!!! :(
ei ole hänen vikansa noin sun km:t ym. Oletko miettinyt ammatilaisen apua? Ja tää ihan yst.
ÄLÄ JUO!
Kukaan ei pysty määrittelemään sitä alkoholin määrää mikä on juuri sinun sikiöllesi turvallinen.
Miksi juottaa syntymättömälle lapselle alkoholia kerta ilmankin voi olla.Yksinkertaisesti raskaana olessa ei voi juoda,käyttää huumeita tai tupakoida.
Äidilä' vastuu sisällään kasvavasta uudesta pienesrtä ihmisestä ja velvollisuus suojella hänen elämäänsä kaikin tavoin. Alkoholi ei kuulu raskaana oleville.
Vai haluatko murehtia koko raskausajan, mitä vahinkoa olet aiheuttanut vauvallesi? Haluatko tuntea syyllisyyttä koko loppuelämäsi, jos juot, olet raskaana ja synnytät vauvan, jolla on jotain häikkää? Onko se viina oikeesti tuon arvoista???
minä join kerran aika lärvit kun en vielä tiennyt olevani raskaana. Pari päivää myöhemmin tein positiivisen testi. Tämä ei ole mikään kehotus juoda raskaudenaikana, mutta tämä lapsistani on kaikkein älykkäin ja taitavin, puhui alle vuoden ikäisenä, oppi lukemaan 4- vuotiaana, 5-vuotiaana pelasi jalkapalloa sujuvasti koululaisten ja aikuisten kanssa, 6-vuotiaana pisti 9-vuotiaat kaverit ketoon pihan painimatsissa (pienikoinen poika):)
Tämä vaan nyt näiden "join kun en tiennyt olevani raskaana ja siksi sikiö kuoli"-tarinoiden vastapainoksi.
että ei juo lärvejä :) vaikka kovasti mieli tekisi!
Hei, kuinkahan moni on vetänyt lärvit kun ei ole tiennyt onko raskaana vaiko ei? Yleensähän positiivinen testi saadaan rv 5-6 vasta. Sanoisin kyllä että juhli vapaasti vaan...
t. 4:n äiti
ilmankin viinaa, oli raskaana tai ei.
ja yleinsä juhlinkin. Nyt olen vaan niin kovasti odottanut että pääsen pitkästä aikaa nattimaan alkoholia ja rentoutumaan. Harmittaa ihan kauheesti jos ei nyt sit voiskaan juoda. Ehkä juon jonkin verran mutta en mitään super känniä :)
AP
hitsi kun sitä turvallista rajaa EI ole ! mutta mieti itse miten toimit...niinhän jokainen tekee. Itse en ottaisi riskiä vaikka yhdestä kännistä...olisiko niin suuri ilo, ehtii sitä juoda myöhemminkin.
jotka "oikein odottaa" että pääsevät tekemään itsestään idiootin jolla ei ole mitään kontrollia mitä tekee!
Ikinä en ole tippaakaan alkoholia juonut ja hyvin olen onnistunut elämässäni pitämään hauskaa ilman. En edes jaksa katsella ihmistä joka on ottanut edes vähän, minusta on alentavaa edes keskustella sellaisen henkilön kanssa joka tietentahtoen alentanut ymmärrystään...
Saatika sitten jos epäilet olevasi raskaana...
6 vielä jatkaa..
itse vedin melkoiset kyykyt kun odotin yllätysvauvaamme, viikoja oli jo 5 eikä testi näyttänyt vielä plussaa joten lähdin juhlimaan, tietona ett äEN ole raskaana.
Kuinka ollakaan olinkin raskaana, testi näyttti positiivisita vasta rv 6+2 jostain syystä. Lääkäriltä kysyin tästä sitten että tluiko vauvalle mahdollisesti vahinkoa, lääkäri sanoi että ei! Istukka alkaa toimia vasta myöhemmin joten vauva ei ole mitenkään vaurioituvainen äidin tekemisistä siinä vaiheessa KUN ei vielä testikään näytä positiivista!!
t. se 4: äiti
no ei ne lekurit ala sulle sanoon että olet vaarantanut vauvasi !
Mutta järjen käyttö ei ole kiellettyä ! Sähän olisit panikoinut jos lekuri olis kertonut että pieni vaara on olemassa, ja juuri tuo alkuvaihe ON riski aikaa....jo 5 viikolla kehittyy vauvan tärkeitä elimiä ja alkuraskaudessa riski on suurin.
Mutta useinhan ei mitään tule. MUTTa älä sä tule tänne vaahtoon että juominen ja kännit on turvallista alkuraskaudessa jos olet itse niin tehnyt.
ja jatkoi bilettämistä normaaliin tapaansa. Ajatteli että lopettaa jos sitten käy niin ettei menkkoja kuulu ja testi on positiivinen. Siihen sitten sattui yksi näistä suomalaiset juo viinaa reippaasti -juhlista, ja kaveri antoi palaa täysillä. Menkkojen ei siis olisi pitänyt vielä alkaa. Viikkoa myöhemmin positiivinen raskaustesti... Kaveri soitteli paniikissa että mitäs kun siitä vahingosta nyt tulikin vauva ja hän on vetäny ainakin kolmesti perseet menkkoja odotellessa....
Yllättäen selvisi np-ultrassa että vauva oli sitten kuollut noin viikolla 8. Miks pitää juoda jos tietää että ehkä kävi vahinko??? Ei ymmärrä... :(
Eikö ne "örvellyskännit" vedetä yleensä vahingossa ja sellainen käytös normaalisti harmittaa, ainakin jälkikäteen. En ymmärrä miksi olisi hauskaa vetää koomat?
Eikö pari kolme lasia viiniä riitä? Niiden jälkeen on jo mukavassa humalassa nolaamatta itseään ja vahingoittamatta itseään/toisia (vaikka sitä sikiötä tässä tapauksessa).
Järki käteen nainen. Sun pitäisi olla se, joka myöhemmin opettaa lapselleen alkoholikulttuuria. Ei ihme, että tilanne on Suomessa tämä, jos tällainen on yleistäkin. Itse tulen perheestä, jossa oli normaalia juoda ruoan kanssa viiniä ja ehkä joku juoma saunan jälkeen. Samoissa rajoissa käytän itsekin nyt aikuisena alkoholia ilman määrien kyttäämistä ja toiveita nollaus(nolaus)känneistä. Alkoholi on luonnollinen osa elämää, lasi riittää.
Kaksi km takana ja raskauden keskeytys edessä ensi viikolla (rv16). Enkelipoika lähtee taas taivaaseen, vaikka kuinka kunnolla olen yrittänyt olla ja elää sääntöjen mukaan. Kyllä silloin kirpasee lukea kuinka "Nyt vaan pitäis päästä tuulettumaan...". Pistää vihaksi!!! :(
tuota minäkin mietin, että miten vauva voisi vaurioitua kun parhaimmassa tapauksessa alkio ei ole edes vielä kiinnittynyt kohtuun näillä viikoilla. Ehkä mä nyt luovun kunnon humala haaveista ja juon kohtuudella. Raskaustesti ei varmasti anna mulle vielä plussaa tässä vaiheessa vaikka raskaus olisikin saanut alkuunsa.
AP
yllätyslapsi niinsanotusti, eli en tiennyt olevani raskaana silloin rv 3 korvilla. Äidillä ja sikiöllä ei vielä tuossa vaiheessa ole yhteistä verenkiertoa (sikiöllä ruskuaispussi josta saa ravinnon) joten alkoholi ei mene sikiön verenkiertoon. Ja voihan olla, ettet edes ole raskaana kaikesta huolimatta. Mukavia juhlia toivottelen!
aika lapsellista tekstiä ihmisiltä!
Ensinnäkin minä kyllä juhlin pääsääntöisesti ilman alkoholia, juon hyvin harvoin. Viimeksi olen tainnut juoda 1/2 vuotta sitten. Humalassa EN käyttäydy kuin mikäkin ääliö vaan alkoholi rentouttaa ja olen maailman iloisin ihminen. Arki kolmen pienen lapsen kanssa unohtuu hetkeksi ja saan juhlia rennoissa tunnelmissa. Siksi kaipaan nyt sitä odotettua hiprakkaa :) Yllätykseksi voin todeta, että tunnen myös muita ihmsiä jotka osaavat käyttäytyä humalassa. Ehkä aikaisempi kirjoittaja on eksynyt vääränlaisiin piireihin?
Toisekseen tuohon keskenmeno soppaan voin myös oman lusikani lyödä. Olen saanut itsekkin yhden keskenmenon aikoinaan ja yksi lapseni on syntynyt kriittisessä tilassa keskosena...että turha alkaa mulle sepostaan mitään itsesääli tarinoita. Yhdessäkään raskaudessa en ole pisaraakaan alkoholia juonut enkä polta tupakkaa. Säästä saarnasi toisille!
Kirjoituksistasi ei todellakaan saanut sitä kuvaa, että odottaisit mukavaa hiprakkaa, vaan sellaisen, että olet menossa TODELLAKIN juomaan ja kunnolla. Harmittelit, että joudut ottamaan kohtuudella. Kohtuudella ottaminen on kaiketi juuri sitä, että hiprakka riittää.
Hauskoja juhlia! Todella ymmärsin kirjoituksesi täysin väärin aikaisemmin. Toki voit sen muutaman lasin ottaa. Luulin, että olet menossa kumoamaan koko boolimaljan ;)
joku sanoo ettei yhteistä verenkiertoa VIELÄ ole. Ei sitä ole koko raskauden aikana! Mutta alkio/sikiö voi kyllä vaurioitua jo ihan alkuraskaudessa. Tämähän on ihan tutkittu tosiasia, että juuri alkuraskaus on erittäin riskialtista. Ja kyllä, ihan niin varhain ettei raskaudesta edes vielä itse tiedä.