Hankitteko sisarusrattaita?
Tällainen juttu meillä:
Vauva syntyy kun esikoinen on 2v ja 2kk. Haluan ostaa sisarusrattaat, koska meillä on koirakin niin yksi käsi on jo siinä hihnassa.
Mies pitää täysin turhana ja että vanhemman voisi laittaa sellaiselle seisomatuelle ja että muuten kävelee itse.
Mun mielestä vanhempi lapsi jaksaa olla sellaisella tuella lähempänä kolmen vuoden ikää. Ja pidän ihan turvallisuusriskinä sitä, että kun koirakin on mukana niin esikoinen kävelee itse. Kyse on näistä lenkeistä milloin koira ylipäätään on mukana. Pienemmät matkat esikoinen haluaakin kävellä..
Miten teillä toimitaan?
Rassaa kun ei mies ymmärrä vaikka kuinka selittäisin ja olen siis kuulemma ostamassa kalliit rattaat täysin turhaan..:(
Kommentit (36)
esikoinen käveli mielellään. Mutta ajattelin tuplia ostaessa lähinnä itseäni :) Mulla oli asioilla liikkuessamme henkinen tasapaino siitä tietoisuudesta että tarvittaessa saan uhmaavan esikoisen istumaan ja vöihin kiinni niin että matka voi jatkua...ei ole herkkua alkaa työntämään vaunuja ja esikoista kotiin kilometrin verran pakkasessa...tai myöhästyä bussista...
ja kyllä niitä on tarvittu! Ollaan päästy jouhevasti kerhoihin, kauppoihin ja juuri koiran kanssa lenkille kolmestaan!
sitten isosisarus on kokenut tasa-arvoa siitä että saa myös istua rattaissa. Edelleen, 1,5 vuoden jälkeen esikoinen istuu rattaissa pikkusiskon kanssa kun teemme koiran kanssa kävelylenkkejä.
mielestäni olisi ollut turhaa itsensä kidutusta ykkösrattaiden kanssa...kun se uhma on tarpeeksi rassaavaa aikaa muutenkin ja pieni vauva vie pakosta huomioita---lisää uhmaa.
Esikoinen käveli ja oli laudalla ihan kiltisti. Koiraa meillä ei ole ja käveltiin yleensä korkeintaan kilometkin matkoja kerralla.
Loisto-ostos ja kävi hyvä tsäkä hankinnassa. Meillä oli kaksi ensimmäistä alle vuoden ikäerolla.
ainoastaan 1 v 6kk ikäeroa ja ostin Emmaljungan tuplarattaat. Alkuun meni ihan ok ja tila riitti. Kun esikoinen oli 2 vuotias ja pienempi 6kk, alkoi isomman pää ottaa kiinni kuomuun ja muutenkin rattaat olivat naftit sisätiloiltaan. Siinä vaiheessa kun pojat olivat 2, 5 ja 1 v, ei rattaita voitu enää käyttää, koska olivat hartiat länässä kuin sillit purkissa.
Meille tulee ikäeroa kakkoselle ja kolmoselle 2v1kk. Ykkösen ja kakkosen ikäero oli 2v 10 kk ja monta kertaa kaupunkiin lähtiessä kävi niin, etten voinutkaan mennä asioille, koska isompi nukahti autoon matkalla. Rattaat oli vain yhdelle ja ne oli tietenkin vauvalle joka nukkui myös.
Aion ottaa nyt edellisvirheestä vaarin ja hommata ne rattaat vaikka vaan puolen vuoden käyttöön. Niistä saa ihan takuulla omat pois vielä sittenkin. Lisäksi tämä meidän vajaa 2v neiti on niin mahdoton, etten usko, että kaupunki ja kävelyreissuista tulis yhtään mitään ilman tuplia. Meidän vajaa 2 vee myös nukkuu ainakin 2 tunnin päikkärit vielä rattaissa, joten todennäköisesti tämä edellä kuvattu nukkumaepisodi toistuisi taas.
Tuplat odottaa jo uutta tuokasta ja taaperoa. Itse en halua seisomalaudan varaan jäädä sellaisissa tilanteissa kun pitää nopeesti päästä paikasta toiseen. Että osittain oman mielenterveyden kannalta ostettiin tuplat ja uskon että niille riittä käyttöä pitkäksi aikaa. Lenkkeilemme kuitenkin säässä kuin säässä ja maastossa koiran kanssa, joten hyvät tuplat ovat tarpeen. Toki meillä on vielä yksösten kärryt taaperolla.
Huutonesissähän on vaikka millä mitalla tuplia myynniissä. Emmaljunga taitaa olla vielä yleisin merkki.
Eikä ollut mitenkään ahdasta lapsilla siinäkään vaiheessa, kun olivat 2,5- ja 1-vuotiaat. Sekin siis riippuu lapsista.
Ja itse ostin tuplat, vaikkei ole koiraakaan. Sun sijassa sanoisin miehelle, että on hyvä ja ulkoiluttaa koiran sitten itse, jos ei sitä hommaa varten saa vaunujakaan ostaa.
Mulla tuplat oli joka päivä käytössä about 1½ vuotta. Lapsilla ikäeroa 1 v 8 kk. Tuplat oli ehdottomat juuri tuon jo monesti mainitun vuoksi, että vanhempi karkaili, eikä ollut mikään vierellä kulkija, joten oli ehdotonta saada se vöihin kiinni, ettei hukkunut kauppareissuilla. Toinen yhtä tärkeä syy oli se, että isompi nukkui vielä pitkään päiväunia vaunuissa. Eli sillä oli oltava yhtä hyvät vaunutilat kuin vauvallekin. Ja kun minä oon tällainen hento ihminen, niin missään liinassa en olisi jaksanut vauvaa ikipäivänä raahata. Se vaunujen työntäminenkin oli mulle ihan riittävän pusaamista.
Siis teiltä löytyy jotkut rattaat/vaunut...? Saako ostettua sisaristuinta isommalle? Muistan vain joskus vuonna miekka ja kivi niitähän oli, en tiedä saako noita enää ja jos saa niin mihin vaunumalleihin.
Kertokaa joku jos tiedätte noista sisaristuimista itseäni kiinnostaisi.
ei enää valmisteta, käytettynä voisi löytyä vaikkapa huuto.netistä. Jotkut sanovat että ne on "laittomia" koska tekevät rattaista niin kiikkerät mutta meillä ainakin ceroxeissa oli "paketti" varsin tukeva. On kyllä näppärä keksintö!
T.se maalainen joka tossa aikasemmin mainitsi sisaristuimesta
vielä lisää viestejä eilisen puolella, nyt vasta huomasin.
Eli viimeisimmät kommentoijat ovat kanssani aika samassa tilanteessa.
Kantoliinat ja -reput on mun mielestä lähinnä vaarallsia koiran kanssa, jos se vetäisi meidät vaikka kumoon, tosin pieni koira on. Muutenhan siis tosi hyvät ja kevyet, mutta ei koiran kanssa!
Nimenomaan, pääsen ripeästi pois jostain tilanteesta, jos esikoinen uhmaa tms.
Eli edelleen olen niiden sisarusrattaiden kannalla kuitenkin. Voi kun löytäisi käytettynä. Ajattelin sitä kantopussia, sehän on suunniteltu juuri emmaljungaan, uskaltaisiko sitä laittaa muihin, ihan turvallisuussyistä? Joku sellaistakin ehdotti.
Kiitos kaikille, tänne tuli hyviä tarinoita! :)
Ap
Esikoinen on ollut aina kova likka kävelemään. Metsälenkeilläkin mennä taapersi kun vein koirat juoksemaan. Kovin reippaasti ei tietenkään mennä ja kaikkea pitää tutkia matkalla. Jos on koira joka osaa käyttäytyä vaunujen vierellä niin ei sekään ole ongelma.
Parivuotiaana käveli neuvolaan semmoiset 4 kilometriä yhteensä. Eikä millään halunnut kyytiin vaikka olisi päässyt. Sanomattakin selvää että matkanteko kesti aikansa mutta ei ollut kiirus.
Kyllä se täytyy lapsen ja tarpeen mukaan katsoa. En ap:n tilanteessa ainakaan uusia ostaisi kun käytettynäkin saa.
jos mies kinaa rahanmenoa, niin katso käytettyjä. Paljon tosi hyviä on tarjolla esim monikkoperheyhdistysten kautta. PK-seudulla myynnissä olevat löytyy täältä www.hmp.fi
Kyllä siellä on tuplarattaita ihan hirmu paljon myynnissä.
Oli loistavat etenkin ulkomailla, kun käveltyä tulee aina todella paljon.
vaikka lapsilla ikäeroa 2v6kk.
Liikuttiin silloin paljon kävellen ja bussilla, pitkiäkin matkoja.
Usein lähdin lasten kanssa kaupungille tai mummolaan aamulla ja kotimatkalla esikoinen yleensä nukahti päiväunille.
Niillä kalliilla rattailla on muuten erittäin hyvä jälleenmyyntiarvo =)
Meillä on emmaljungan scooterit tuplana. Siihen ei ihan pientä vauva voi laittaa kun selkänoja ei mene täysin makuuasentoon, ja muutenkin on hankala kovin isolla ikäerolla laittaa lapsia siihen koska selkänoja on yhteinen eli ei voi säätää eri asentoihin molemmille. Eli teidän tapauksessa pitäisi ehdottomasti olla omat selkänojat lapsille. Mun lapset on nyt melkein 3v ja 1,5v. Kuopuksen ollessa pieni vauva käytin kantoliinaa ja tavallisia rattaita.
Meillä myös sellainen tuo esikoinen, että poukkoilee minne milloinkin, välillä jaksaa kävellä tosi pitkään ja nätisti, välillä ei yhtään. Joten ilman tuplia olisin tosi jumissa. Tällä hetkellä asutaan ulkomailla miljoonakaupungissa, ja ei haittaa vaikka rattaat on leveät, kyllä niillä pääsee. Ja leveillä renkailla on aivan mahtava mennä Suomen talvessa ja missä vain epätasaisilla teillä.
Jos ei mulla tuplarattaita olis, niin kyllä jäis lenkkeily vähiin! Nykyään kävelen joka paikkaan, kun on niin helppoa. Isompi saa istua kyydissä tai kävellä, miten vain. Ja tosi monesti pojat ottavat yhdessä torkut siinä rattaissa.
Sinuna ehkä lykkäisin tuplarattaiden hankintaa vielä. Kokeilisin ensin kantoreppua/liinaa. Ja ostaisin ne tuplat sitten kun vauva on hieman isompi, niin että voisi jo hankkia kevyemmän rakenteiset tuplat eikä niitä kaikkein massiivisimpia emmaljungia. Mutta toisaalta oishan se ihan hirmu kätevää käyttää niitä tuplia jo alusta asti! Jos sulla on se kantokoppa vauvalle jo olemassa, niin ota se mukaan vaunukauppoihin ja testaa mihin kaikkeen se sopii. Luulen että löytyisi joku kevyempi ja halvempikin vaihtoehto kuin ne luksusemmaljungat.