Mitä kun mies ei hyväksy sektiopäätöstäni?
Minulla on takana todella rankka alatiesynnytys josta jäi pahat traumat. Odotan nyt toista lastani ja sain juuri kovasti toivomani pelkosektiopäätöksen. No, ongelma on siinä että minun nykyinen mieheni ei hyväksy millään muotoa pelkosektiota. Ei vaikka olen kertonut kaiken mitä ensimmäisessä synnytyksessäni kävi ja silloinen miehenikin on edelleen (7 vuoden jälkeen) sitä mieltä että oli hänenkin elämänsä rankin kokemus ikinä.
Nykyinen mieheni on sitä mieltä että homma kuuluu hoitaa normaalia kautta, ja jos kerran väkisin haluan sektion, niin omapa on asiani eikä häntä liikuta sitten tippakaan. Ei suostu keskustelemaan asiasta ollenkaan, ei lukemaan faktaa sektiosta, ei halua kuulla minun peloistani. HIrveintä on se, että pelkään myös sektiota kovasti ja tarvitsisin tukea asian käsittelemiseen. Mieheltä sitä ei heru, koska "itsepähän valitsin"... :( Enemmän kuitenkin pelottaisi alakautta synnyttäminen, viimeksi oli rankkaa sekä minulle että vauvalle.
Mitä mä voin tässä tilanteessa tehdä? Pakottautua alatiesynnytykseen jotta mies olisi tukemassa vai mennä leikkaukseen ja kärsiä kivut yksinään? Miks tää on näin vaikeeta... :(
Kommentit (36)
Syntyy oikein? Entä jos vauva ei myöhemmin syö "oikein" tai nuku "oikein" tai ei ylipäänsä ole ja elä oikein? Tai sinä et ole ja elä oikein, tai hoida vauvaa oikein tai harrasta seksiä oikein tai hoida kotia oikein. Ennen pitkää tulee nyrkistä.
No menit sitten tekemään lapsen tuollaisen sankarin kanssa? Vai ettekö keskustelleet synnytyksestä ennen raskautta?
Nämiksi teet lapsen tollasen kanssa:D lähtisin ja lujaa!
Vanha ketju, mutta Kommentoimpa silti. Mulla mies oli täysin fine sektion kanssa, mutta äitini! Vielä senkin jälkeen, kun karjaisin hänelle että minä KUOLEN jos synnytän alakautta (vanha leikkaus, alakautta synnytys olisi aiheuttanut massiivisen verenvuodon) niin jaksoi runkuttaa että kun se lapsi saa kaikenmaailman ongelmat ja koliikit ja kätkytkuoleman jos ei pusketa p*llusta ulos..
Tällaisten ihmisten kanssa ei vaan voi keskustella asiasta. Vaikeaa toki jos on oma mies, mutta saliinhan saa ottaa jonkun muun tueksi. Toteaa vaan siinä vaiheessa että jääpähän sultakin sitten lapses syntymä ja ensimmäiset minuutit näkemättä ku oot noin k-pää (ja nätti hymy päälle) :)
Onpa pimeä mies. Minäkin menin pelkosektioon ja kun kerroin asiasta miehelle, oli kyllä iloinen mun puolesta.
En tajua miksi mies ei hiffaa tätä juttua. Tuntuu että jotenkin ei tajua synnytyksen riskejä koska kuullut vaan onnistuneita tarinoita, ja koska läkärikin tietysti kannusti mua normisynnytykseen ja pelotteli (ehkä aiheellisestikin) lapsen syöpä-leukemia ym. vaurioilla sektion jälkeen niin.. mies ei jotenkin tajua vaan että en pysty, että mua pelottaa ja olen ahdistunut!! En tiedä, ilmeisesti pitää mua jotenkin turhamaisena kun olen omasta terveydestäni huolestunut, enkä automaattisesti halua kiljuen uhrata kaikkea lapsen takia. Tai sitten pitää mua pöpinä kun pelkään "turhaan".
Muutenkin ympäristön suhtautuminen synnytyapelkoon ollut hyvin negatiivista. En saa tukea keneltäkään, tuntuu että muita jopa hävettää että en uskalla synnyttää :(
Ettekö te ole keskustelleet näistä asioista jo ennen kun aloitte lasta yrittämään?
Ihme touhua. Sitten itketään, kun mies olikin ihan hirvee. No tutustukaa ennenkun alatte lapsia tekemään hyvänenaika!
Me käytiin puolison kanssa läpi omat ajatukset mahdollisesta raskausajasta, synnytyksestä, lapsen hoidosta ja kasvatuksesta jo ennen ehkäisyn poisjättöä, että tiedettiin olevamme varmasti samalla aaltopituudella näin ison asian kanssa. Mietittiin komplikaatiot ja keskenmenotkin läpi ja ajatuksiamme niistä.
Onneksi kävi niin hyvin, että kaikessa oltiin samoilla linjoilla ja uskallettiin lisääntyä keskenämme. Ei tullut ikäviä ylläreitä puolison taholta ja perhe toimii mainiosti.
OMG!!!
Miten joku voi olla noin törppö!
Kyllä minä tuossa asiassa pitäisin pintani, ja ilmottaisin ukolle vielä, että kun kerta sektio on oma päätös, niin ilmoittelen sitten sairaalasta, kun passaa tulla jälkikasvua katsomaan. En ottas tollasta ilonpilaajaan synnytykseen ja fiilistä pilaamaan. Se on saamari ihan sama kumpaa kautta se lapsi tulee, ja ukolla viimeiseksi on asiassa nokan koputtamista! Ihan vihaksi pistää!
Jotenkin kummallista, ettei olla muka keskusteltu aiemmasta raskaudesta, synnytyksestä ja siitä aiheutuneista peloista puolison kanssa ennen ehkäisyn poisjättämistä.
Vasta yli puolvälin päätit kertoa traumoistasi ja arvalla katsoa miten mies niihin suhtautuu?
Kun suhtautui huonosti olet täällä itkemässä että mies on paska. Kukaan ei käskenyt hankkiutua raskaaksi paskalle miehelle.
Ap tässä:
Asioista puhuttiin ja ensin mies oli kanssani samaa mieltä mutta muutti mielensä kun on nyt tutustunut at synnytyksen etuihin vauvalle..
Tekisi tosiaan mieli mennä synnyttämään yksin, mutta tuskin sekään olisi reilua.
MITÄ väliä on miehen mielipiteellä tässä kohtaa? Kehosi on omasi ja sinä päätät siitä.
haistan tässä nyt kyllä provon käryä. MIehethän nimenomaan haluavat, että nainen synnyttää sektiolla, eikä normi alatiesynnytystä. Paikat pysyy kuosissa.
Ap vielä kommentoi:MIKSI jokaiseen parisuhdetta/terveyttä/elämää koskevaan ketjuun porukka tulee huutamaan että "mitäs otit noin paskan miehen"? Oikeesti, miksi? Mitä auttaa?
No mutta ettehän te ole asioista puhuneet ennen raskautta jos mies vasta nyt on tutustunut at synnytyksen etuihin. Ette ole keskustelleet synnytystavoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista ja omista kannoistanne niihin. Olisi ehkä kannattanut. Niin kiire oli porsia, että et kerennyt?
Turha itkeä kun on nyt paskat housussa.
Vierailija kirjoitti:
No mutta ettehän te ole asioista puhuneet ennen raskautta jos mies vasta nyt on tutustunut at synnytyksen etuihin. Ette ole keskustelleet synnytystavoista ja niiden hyvistä ja huonoista puolista ja omista kannoistanne niihin. Olisi ehkä kannattanut. Niin kiire oli porsia, että et kerennyt?
Turha itkeä kun on nyt paskat housussa.
Te kävitte miehesi kanssa näemmä läpi myös "käytöksen kultainen kirja"-opuksen ennen perheenlisäystä. Esimerkillistä !
Sun pitää nyt keskittyä omaan ja lapsesi hyvinvointiin. Jos mies ei edistä sitä vaan haittaa, pyydä muuttamaan muualle synnytykseen asti. Oikeasti, etsi tukea ammatti-ihmisiltä ja sinua rakastavilta läheisiltä, ja jätä miehesi epäasiallinen sekaantuminen asiaan huomiotta. Miksi sulla ei ole doulaa?