kilpirauhasarvot tsh 2.55 ja T4V 7,2. viitearvot tsh 0,4-4,5 ja T4V 7-16. ov
eli onko tääl ketään jolla ois tietoo noista lukemista, mitä mieltä olette?
puoli vuotta sitten ne arvot olivat 1.45 ja 9,jotain.
oireita on mutta kahden lääkärin mielestä ei aihetta lääkitykseen...
mites muilla on ollu arvot et on lääkitys alotettu?
Kommentit (28)
Matti J. Välimäki, dosentti, endokrinologi: "Mitä jokaisen potilaita hoitavan lääkärin tulee tietää hypotyreoosista?"
Tämä pitäisi jokainen terveyskeskuslääkäri pakottaa lukemaan muutamaan kertaan läpi.
Matti J. Välimäki, dosentti, endokrinologi: "Mitä jokaisen potilaita hoitavan lääkärin tulee tietää hypotyreoosista?"
Tämä pitäisi jokainen terveyskeskuslääkäri pakottaa lukemaan muutamaan kertaan läpi.
Suuri osa arvauskeskuslääkäreistä ei osaa hoitaa kilpparipotilaita oikein.
mulla oli TSH 7.8 ja t4v 13, kun lääkitys aloitettiin. arvot muuttuivat lääkitysen myötä: TSH 3.5 ja t4v 16-->annosta nostetiin vielä
sinulla on tuo T4v todella matala, joten aihetta lääkitykselle voisi olla. Hanki kunnon lääkärin mielipide, varsinkin jos oireita löytyy.
Tuo TSH on normaalin rajoilla, mutta T4V aivan liian matala. TSH:n oikeista arvoista eí ole sinulle mitään iloa, se kun on vain se kilpirauhasta toimintaan piiskaava hormoni, siitä ei ole elimistöllesi ja voinnillesi mitään iloa.
T4v (joka antaa hiukan viitettä sen kilpirauhashormonin määrästä elimistössäsi => joka vaikuttaa vointiisi, on aivan liian matala. Lääkärin tulisikin tässä tapauksessa mitata ainakin T3, joka antaa tarkemman kuvan.
Älä anna periksi, minäkään en aikoinani antanut ja sain itselleni hoitoa =)
Jos esim yrität raskautta, pyritään TSh tasolle 2.5 joka on paras mahdollienn.
T4V on myös aivan viitealueella.
Sitäpaitsi, en ymmärrä ollenkaan miksi kyselet kun molemmat arvot on hienosti viitealueella.
Pidä puolesi jos sinulla vajaatoiminnan oireita on, selkeästi tuo vajaatoimintaan viittaa. Lääkärit vetoavat hyvin helposti siihen, että ne ovat viitearvoissa. Laskussa nuo arvot ovat sinulla olleet ( siis T4 tippuu ja TSH nousee ). Arvot ovat yksilölliset, joku voi huonosti paremmillakin arvoilla jo. Itse olin arvoilla T4 9,5 ja TSH 1.8 kun lääkitys aloitettiin ja silloin olin jo siinä tilassa että puhe pätki, enkä pystynyt toimimaan oikein.
Käy useammalla lääkärillä, vaadi koelääkitys. Itse kävin tuon saman taistelun läpi 8 kk sitten; arvot olivat lääkärien mielestä kohdallaan, minun mielestä ei. Sain vihdoin koelääkityksen ja olo alkoi heti paranemaan. Vielä jos olet raskaana tai haaveilette pikku nyytistä, on tärkeää saada asia kohdalleen. Todennäköisesti raskautuminen on vaikeaa jos olet vajaatoiminnalla.
Jonkun mielestä arvot ovat ihanteelliset ja T4v hyvin viitealueella.Ei tällä henkilöllä ole mitään hajua kilpirauhasasioista,jos väittää,että tuollainen T4v on hyvä!
Nyt sinun pitäisi löytää kunnon lääkäri.Käyppä kilpirauhasfoorumilla,sieltä saat apua tähän asiaan:)
http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?id=61