<3 <3 KESÄKEIJUJEN VKO 20 <3 <3
Uusi viikko taas aluillaan:) Me aletaan olla jo kovin aktiivisia kirjottajia...läheneehän toi meidän oma kuu jo huimaa vauhtia, jee <3
[http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WA...|http://www.vauva.fi/…]
Kommentit (70)
Taas oli pakko tulla kommentoimaan jotain juttuja, vaikka piti vaan käväistä täällä nopeasti kurkkaamassa, mitä kirjoituksia on tullut lisää. :)
Annehin itkukohtauksista tuli mieleen, että itsellä on myös tullut viime viikon lopulta alkaen kolmena peräkkäisenä päivänä ihan hillitön itkukohtaus, ilman mitään järkevää syytä. Tuntuu vähän samalta, kuin silloin alkuraskaudesta, jolloin sain ihan käsittämättömiä itku- ja tunnepurkauksia. Ne onneksi kuitenkin laantuivat ekojen viikkojen jälkeen. Nyt tuntuu, että taas oltaisiin palattu sinne alkuraskauteen, kun ihan pienikin asia saa mut pillahtamaan itkuun. Ja kun sen itkemisen aloittaa, ei loppua meinaa tulla... Mahtaako hormonit tässä vaiheessa raskautta olla taas jotenkin sekaisin... :) Miehillä on tosiaan varmaan meissä ihmettelemistä.. ;)
Sinniäinen: Mulla lähti sf-käyrä nousuun rv:n 23 jälkeen, ja äitiyspolilla olen nyt siis seurannassa runsaan lapsivesimäärän ja vauvan koon takia. Viimeksi äitiyspolikäynnillä vauva arvioitiin 3,4 kiloiseksi ja raskausviikkoja mulla tuolloin 35+3. Nyt jännään tuota seuraavaa ensi viikon tiistain äitiyspolikäyntiä, jolloin tuosta on kulunut jälleen 2 viikkoa, että minkäkokoinen vauva silloin oikein on.
Sirunen: Yllä olevaan viestiinikin liittyen, ihmettelen kyllä, ettei teillä neuvolassa lainkaan esim. neuvolalääkäri tee vauvan kokoarviota. Kuulostaa todella oudolta. Olisin luullut, että kokoarvio tehdään samalla kun tehdään synnytystapa-arvio neuvolalääkärin toimesta. Näin ainakin meillä Satakunnassa siis. Tosin tähän munkaan tilanteeseeni, ei neuvolatäti kyllä puuttunut mitenkään, vaan itse hakeuduin yksityiselle gynekologille tuon korkean sf-mitan ja nopean painonnousuni vuoksi, ja hän teki lähetteen äitiyspolille. Pelkopolilta sitten vielä nopeutettiin tuon lähetteen käsittelyä, eli pääsin parissa päivässä jo ekaan kontrollikäyntiin äitiyspolille. Ja sen jälkeen olen sitten käynyt siellä 2 viikon välein. Itsellänikin tämä kontrolliin pääseminen meni siis osittain oman aktiivisuuteni ansiosta näin hyvin.
Fimpula: Tervetuloa joukkoon! :)
M_maitoparta: Itse pakkasin sairaalakassin jo joitakin viikkoja sitten ja se on kyllä käytännössä täysin lähtövalmiina. Ostin hammasharjan ja hammastahnan ja muut hygieniatarvikkeet ihan sairaalakassia varten erikseen, kun ajattelin, että ne on kuitenkin sellaisia, joita tulee käytettyä senkin jälkeen kun pääsee sairaalasta. Eli ei mene rahat hukkaan kuitenkaan. Tunnen itseni niin hyvin, että jos tulee kiireinen lähtö esim. yöllä, niin en varmasti muista paniikissa ottaa mukaan mitään muuta kuin sen kassin. Ja jos sieltä kassista jotain puuttuu, se jää sitten kyllä kotiin. :) Lisäksi pakkasin parit sukat ja alusvaatteita itseäni varten, ipod-korvalappustereot rentoutumista (?sopii yrittää?) varten, kirjan (pokkari niin on kevyt), ja eväitä miestäni ja itseäni varten. No nuo eväät ei kyllä ole mitään kovin terveellisiä, vaan lähinnä limsaa, karkkia, pringlesejä ja elovena kaura-kuitupatukoita. Mutta saa sitten ainakin mussuttaa noita vuodeosastolla viimeistään, kun sinne asti nyt jossain vaiheessa vielä päästäisiin. :) Niin ja kamera on tietysti myös pakattuna, ja kännykän laturi (latureitakin mulla on kaksi, joten pystyin jo pakkaamaan senkin kassiin). En muistaakseni pakannut sinne mitään muuta, vaikka tuntuu että kassi painaa ainakin 5 kiloa... :)
No joo, nyt tästä taisi tulla taas romaani, sorry!
Fanny81 +salamatkustaja (rv 36+1)
Eli ihan ensin kiitos kommenteista liittyen tupliin, oon nyt vakaasti päättänyt hankkia meille briot, tai emmaljungat, mutta tuntuu että nuo briot olisivat vähän halvempia.
Maidon tulosta oli puhetta, mulla ei sen kummemmin vielä maitoo tuu, mutta ei tullut esikoisestakaan, alkoi vasta synnytyksen jälkeen ja hyvin täysimetin yli 5kk.
Sairaalakassia en oo vieläkään pakannut, mutta luultavasti teen niinkuin viimeksikin että kirjoitan lapulle mitä tarvii mukaan (jos käy niin ettei ehdi pakkaamaan ennen lähtöä =) ), niin sitten kun tulee lähtö niin voi vaan lukee lappua ja hakee tavaroita. Tää mun omituinen tyylini johtuu siitä etten oo kauheen hyvä tekeen asioita etukäteen ja mua hieman ahdistaa ajatus että mulla olis kassi pölyttymässä jossain monta viikkoa =).
Mulla olis taas neuvola huomenna joten saa nähdä saanko nyt sitten jotain selvyyttä että ultraavatko vauvan kun epäilen että olis väärinpäin, täytyy myös varmaan ruveta kyselemään tuota kokoarvioo kun mulla on sf-mitta ollut kanssa aika suuri, viimeksi taisi olla 34, kun esikoisesta oli korkeimmillaan 33. No, toivottavasti vauva on alle 3300g, esikoinen oli 2900g ja minusta aivan sopivan kokoinen synnyttää =)
Olipas taas jotenkin omanapaista, ja huomenna jatkuu, mutta koittakaa kestää.
Ruu ja masuasukki 35+5
Piti vielä tuohon maitojuttuun sanoa kun joku mietti että on pienet tissit, mulla oli ennen esikoista a-kupin tissit ja tosiaan hyvin piisas maito, imetin kaikenkaikkiaan melkein 11kk kunnes typy sitten lopetti, eli ei tosiaan oo kuppikoosta kiinni kuinka maitoa tulee, täytyy vaan luottaa omaan kroppaan ja uskoa että se hoitaa tehtävänsä =)
Huh, kylläpä säikähdin aamulla kun juoksin vessassa tunnin sisällä varmaan viidesti, ja suoli siis tyhjeni täysin! :| Kun luin tuolta, että mitä oireita ennen synnytystä saattaa olla, ja moni sano et suoli tyhjenee täysin jotain päivää ennen synnytystä. Että toivottavasti ei ihan vielä tuu lähtö.. :P Katellaan nyt ja seuraillaan tilannetta.
Joku kyseli noista supistuksista, mulla kans tulee heti kun alkaa liikkumaan, siis esim. kävelee kaupassa (joka on tos 200m päässä) niin johan on maha kivikovana. Ei se asennon vaihto ainakaan täällä auta.. :D Eikä se et "ota rauhassa".. :P Noup.
Mä oon pakannu sairaalakassiin vauvan vaatteet, omat alkkarit ja sukat (ne sairaalan sukat on ihan kauheet ja mahdottomat pysymään jalassa) ja vaipat itselle sekä skidille, tutin ja harjan vauvalle.
Huomenna on neuvola, joten tuun sit varmaan taas kirjottelemaan lisää.. :P Palataan sit!
-Meevi ja Juniori 37+1-
Tuosta mahojen koon kommentoimisesta sen verran,kun käytiin pääsiäisen aikaan anoppilassa. Miehen sisko odotti kans vauvaa la oli muistaakseni toukokuun keskivaiheella tai alussa. No anoppi siinä vain tuumas mulle: "Sulla on vähän pienempi maha,kun (miehen siskolla)". Mää siihen takas: "Ei mulla vielä tarvikkaan olla niin iso". Siis oikeesti ei sitä mahaa voi verrata semmoseen,jolla on laskettu aika reilusti yli kuukautta aikasemmin,kun itellä. Musta itestä nyt tuntuu,että mulla on aivan valtava maha.
Maidon tulosta. Mulla ei tuu muuten vielä maitoa,kun puristamalla. Ensimmäiseltä tuli jo raskaus aikan loppuvaiheessa maitoa,että paidat kastu. Ja sitä tuli sitte paljon imetysaikanakin. Koko ajan mulla on maidon tulo "tasaantunut". Eli viimesiltä on maitoa tullut imetysaikana tarpeeksi. En oo paljon imetysliivejäkään tarvinnut. Just sen verran tullut maitoa,mitä vauva tarvii.
Sitte neuvolasta kuulumisia. 11.5.09
Rv32+6
Paino:+275g/viikko yhteensä tullut n.6kg
Verenpaine: 117/69
Pissa: Puhdas
Sf:31cm (Nyt mennään yläkäyrän ja keskikäyrän välillä)
Lapsivesi: Normraali
Tarjonta: RT
Sykkeet ja liikkeet: +++
Kaikki oli ok. Eilen vein kumminki kontrollipissan labraan,kun mulla on taipumusta raskausaikana tulehukseen. Tänään pitäs muistaa soitella mitä siellä näky. Tarkistavat herkästi multa sen takia.
Aurinkoisin terveisin: sasa79+masuasukki 33+1
Täällä taaperretaan ilman sen kummempia vaivoja. Tosin noita menkkamaisia jomotuksia on silloin tällöin. Ja eilen kun lähdin tytön ja rattaiden kanssa käymään viemässä postia laatikkoon reilun kilometrin päähän, oli olo aika väsähtäny ton reilun 2km:n lenkin jälkeen:)
Muuten on mieli vähän matalalla kun mun isoäiti on tässä sairastellu ja nyt rupee varmistuun että on syöpää. Iäkäs hän tietty jo on, mutta on tähän mennessä asustellu pirteenä omassa talossaan. Nyt on jotenkin niin kauheeta nähdä hänet niin laihtuneena ja sairaana. Ja lisäks paraneminen on kai aika epätodennäköistä hänen ikäisellään yli 8-kymppisellä...No semmosta se elämä on:(
Siten piti kommentoida muiden juttuja kun muistais...
Fanny81: Hyvä kun muistutit tosta kamerasta. Täytyy ladata akut valmiiks. Olis varmaan unohtunu koko juttu jos et olis muistutttanu:)
Sirunen (muistaakseni) kyseli tosta kokoarviosta. Jos neuvolan terveydenhoitaja ei ole kätilö niin sit ei mun mielestäni tee noita kokoarvioita. Neuvolalääkärin pitäis kai tehdä, mut ei välttämättä. Enkä välttämättä ihan luottais hänenkään arvioon jos ei niitä ole paljon tehnyt...(ainakaan pienillä paikkakunnilla ei kauheesti kokemusta kerry, luulisin...). Mulla on nyt ollut kätilö th:na ja hän on tähän mennessä sanonu vaan että ei vielä ainakaan mikään jättiläinen ole:)
Meevi: Sanoit pakanneesi vauvalle vaipat sairaalakassiin. Eikö niitä saa enää sairaalasta? Esikoisen syntymän aikaan 4 vuotta sitten ainakin Satksissa vielä sai...Muutenkin on sairaalakassi vielä pakkaamatta. Täytyis varmaan aloittaa...
Hippiainen rv35 tasan
Neukkulassa käyty, kaikki hyvin. Oli se pikkuinen kuulemma laskeutunut nyt viikon aikana selvästi alemmas, jee! :) Pissa puhdas, sf mitta 32, paino ei ollut noussut viikossa yhtään, sykkeet oli siinä 140-144 vauvalla, paineet 115/65 (muistaakseni...)
Kuulemma tuo suolentyhjennys ei oo mitään ihmeellistä kun ei oo tullu supistuksia tai muutakaan sen yhteydessä. Mutta jotain valmistelua se on kuitenkin synnytykseen. :)
Hippiainen: Joo, kai sieltä saa vaippoja vauvalle, mutta noissa listoissa lukee, että vaippoja mukaan. Ja mietin, että kun on 60km matkaa kotiin sairaalasta, että voihan matkallakin tarvita vaihtaa, että ei kai siitä haittaa oo.. :P Jengi suositteli ottamaan mukaan noita, tiedä sit.
-Meevi ja Juniori 37+2-
Kamalasti paljon kaikki ovat ehtineet kirjoittaa taas. Ihana lukea muiden kuulumisia ja huomata, että hyvin samojen asioiden kanssa painitaan joka puolella.
Ensimmäisenä toivotan tonttikselle voimia!
Sitten hieman omia kuulumisia. Vaavi on edelleen perätilassa, mutta myllää kyllä niin kovin, että olen toiveikas tuon kääntymisen suhteen. Synnytystapa-arviointi on 2.6 ja silloin sitten katsotaan, mikäli lähdetään kääntöpuuhiin.
Mieheni on pakkolomaviikoilla töistä. Vaikka rahantulo onkin katki, niin olemme saaneet älyttömästi aikaan kotona. Terassi on öljytty ja reuna-aidat rakennettu. Totesimme, että maailmassa saa maksaa aika suolaisia hintoja, mikäli itsellä on peukalo täysin keskellä kämmentä. Aitaelementti olis maksanut jotain 40e/kpl, nyt ne saadaan kaikki aidat samaan hintaan, kun mies itse nakuttelee. ;)
Olen myös saanut kaikki vaipat ja vaatteet vihdoin pestyksi. Vauvan sänkykin odottaa jo valmiina tulokasta. Vessaan laiteltiin hänelle omat hyllyt, joissa saa sitten säilyttää toukan tavaroita. En millään enää malttaisi odottaa!!!!!
Ensi viikon lauantaina alkaa virallisesti äitiysloma. Toivottavasti se Kelan päätös myös sitten sieltä tulisi. Tekis kyllä mieli soittaa sinne taas ja antaa satikutia. En ymmärrä sitä puljua ollenkaan välillä, mur.
Nyt on välillä alkaneet kohtuu kipeätkin supistukset, jos touhuan paljon yhteen menoon. Olenkin yrittänyt jaksottaa tekemisiä niin, että välillä saa rauhoittua. Päiväunet tulee myös otettua miltei joka päivä, ei muuten jaksa.
Nyt tämä tyttö lähtee hetkeksi ulos! Kuulumisiin!!!
Divinity ja toukka 33+2
wilmaL: Aurinkoista lomaa:) Supistuksista...ei lopu kyllä täälläkään supistukset jos liikkuu/vaihtaa asentoa! Et ole siis ainoa:)
Fimpula: Tervetuloa mukaan joukkoomme:)) Laitatko sun la:n ja synnytyspaikan, niin lisään sut tohon meidän listaamme!!=)
sirunen: Missäs päin sä asut, jos saa udella?!
Mietin täs just että jos teil oli noin paljon siin ryhmässä kättärille tulijoita, niin siellä voi olla ryysistä...heh;) No saas nähä pääseekö sinne synnyttämään, vai lähetäänkö sitten Porvooseen, heh!!
m_maitoparta: Vaunuja onkin hyvä käydä testailemassa, jotta löytää sitten itselleen sopivan tuntuiset!!!:)
Mä kasasin eilen vaunut, jee:) Nyt pääsen sitten vihdoin ja viimein niitä ihastelemaan=)) Meillä tulee uudet vaatekaapit perjantaina, niin pitää vähän tilaa järjestellä...tuntuu, että koko kämppä on ihan sekaisin...no kaipa se sitten viikonloppuna järjestyy, kun pääsee laittaa tavaroita kaappiin!!:)
Muuten täällä olo vaihtelee...selkäsärkyä ja välillä supistelee...!!=/ No illalla aion tavata yhen kamun, joten nyt tarviis varmaan panostaa vähän kämpän järkkäilyyn ja sitten pienille levoille, jotta jaksaa illalla!!
Aurinkoisin terkuin,
Anneh ja pieni 33+3 <3
Just tulin hetki sitten neuvolasta ja ajattelin kans tulla tänne kertomaan sieltä kuulumiset:
Hemoglobiini ei ollut edelleenkään pahemmin noussut viimekertaisesta (viimeksi 108 ja nyt 113) eli joudun jatkamaan raudan syöntiä. Yäk! Olen tosin ottanut rautatabletteja viime neuvolan jälkeen ehkä 3, joten vähän laiskasti on kieltämättä sujunut mun raudan syöntikuuri.. Nyt pitää skarpata siis! :)
Sydänäänet oli ok (140), vauva potki taas laitetta kun kuunneltiin sydänääniä. Terveydenhoitaja oli taas todella ärsyttävä; ei meinannut millään suostua nostamaan sitä tutkimuspöytää istuma-asentoon, kun kuulemma ei niin lyhyessä ajassa voi tulla huono olo. Ja mullehan tulee! En tajua, miksi sen pitää vängätä mun kanssa joka asiasta aina. Varmaan siksi, kun se on huomannut, että mäkin on vänkääjä luonteeltani. ;) Verenpainetta ei suostunut ottamaan toiseen kertaan multa, vaikka sanoin, että nyt kyllä jännitin niin paljon, että en ollut yhtään rauhallinen mittausvaiheessa. Ja tulokseksi tuli 140/74. Ihan poikkeava tulos verrattuna kaikkiin aiempiin mittaustuloksiin.
Painoa oli tullut kahdessa viikossa 1450 g/vko vauhtia ja sf-mitta nyt 38, ja siihen se taas takertui: "Mun pitäisi juoda enemmän ja välttää suolaisia ruokia, ettei tulisi turvotusta". Vastasin vain, että sitä oon koko ajan tehnyt, eikä näytä olevan vaikutusta tuohon runsaaseen lapsivesimäärään. Terkkari ei jotenkin käsitä, että tuo mun kova painonnousu johtuu nimenomaan siitä mun lapsivesimäärästä ja siitä että vauva kasvaa kovaa vauhtia. Mulla ei missään muualla ole mitään ylimääräistä. Olen sivuprofiililtani edelleen älyttömän laiha ja vain pallo mahassa on se, joka mulla painaa. Nyt on siis 20 kiloa tullut lähtöpainosta, joka oli 57 (nyt 77 !?). Ihmeellinen terkkari, kun ei käsitä tota juttua. Äitiyspolillahan olen just siksi kontrollissa ja siellä eivät ole kertaakaan edes punninneet mua tai ottaneet sf-mittaa, vaan ovat vain kommentoineet, että "onpa sulla söpön näköinen maha kun muuten olet niin hoikkakin vielä. Verenpaineet kyllä nousi tuon neuvolakäynnin aikana.. Meillä ei vain synkkaa yhtään kemiat...
Eli se siitä neuvolakäynnistä! Nyt odottelen sitten vain sitä ensi viikon äitiyspolikäyntiä suurella jännityksellä... Saa nyt sit nähdä, mihin ratkaisuun siellä päädytään. En ole ihan varma, olenko sittenkään valmis siihen käynnistykseen silloin, jos sitä ehdottavat. Pitää vielä nieleskellä ja miettIä tota asiaa. Jännittää kyllä tosi paljon.
Hippiäinen: En muistanutkaan, että sähän synnytät myös SATKS:ssa, niin mäkin! :) Silloin kun olin tutustumassa synnäriin, siellä kätilö kertoi, että SATKS:ssa ei tarvitse ottaa mukaan välttämättä mitään, vaan "talo tarjoaa kaiken" . Eli vauvan vaipat, omat siteet ym:t saa ainakin meidän sairaalassa talon puolesta. Tutti oli ainut, josta kätilö sanoi, että sellaisen voi halutessaan ottaa mukaan, kun niissä ilmeisesti säästetään ja vauvoille ei automaattisesti tuoda tuttia ellei ole kovin itkuinen vauva. Senkin kyllä sieltä saa, jos on unohtunut ottaa mukaan. Monet haluaa silti ottaa esim. omat siteet mukaan sairaalaan, koska sairaalan siteet voivat olla eri merkkiä kuin mihin itse on tottunut. Itse ajattelin noissa jutuissa mennä silti ihan sairaalan tarjoamilla tuotteilla. Paitsi tosiaan sairaalan sukkia en jalkoihini laita, kuten Meevikin taisi todeta. Ne on niiiiin inhottavan tuntuisia, että parempi ottaa omat sukat mukaan! :)
Fanny81 +salamatkustaja (rv 36+2)
Hippiäiselle piti vielä sanoa, että todella ikävää että isoäitisi on sairastellut! :( Syöpä on kyllä kamala tauti. Toivottavasti ei ole edennyt pitkälle. Voimia sulle!
Unohdin myös kysyä, että onko teillä muilla ollut tällaisia ongelmia öisin kun mulla: herään nyt joka yö 1-2 tunnin välein, ja aina kun herään, mua närästää ja oksettaa aivan älyttömästi. Joudun nukkumaan oksennuskippa sängyn vieressä, kun joka yö meinaan oksentaa. Päivisin ei ole yhtään huono olo, mutta öisin ilmeisesti makuuasento tekee tollaisen olon mulle. Joudun istumaan öisin sängyn reunalla välillä puolikin tuntia, ja odottelemaan että huono olo lähtee pois. Onko tuttua muille?
Fanny81 +salamatkustaja (rv 36+2)
Ulkona tosiaan melkoinen tuulenmylläkkä, nostanee sadepilviä, no johan tuo joutaa sataakin. Mun maailman rakkain ja ihanin puoliso sai tänään valmiiksi hartaasti toivomani kasvihuoneen ja sinne väänsin taimia multaan viimesen tunnin. Johan on hyvä mieli, kasvoja kuumottaa kun on saanu aurinkoo :o) tykkään valtavasti pihahommista, tosin vähän tuo pallomaha hankaloittaa ja rajoittaa mm. kitkemistä :o/
Mulla oli kans eilen neuvola, ei mitään ihmeempiä kai... paino laskenu ressiviikon aikana -600g ja verenpaine hieman normaalia korkeempi 86/132, mut sekin menkööt ressin piikkiin ? Hemppa noussu rautatabuista huolimatta vain 113, ja mä en myöskään oikein diggaa niitä nappeja kun maha menee kovalle. Sit kun ottaa pikkutilkan laxoberonia niin seuraava päivä juostaan kurakakalla. Molempi parempi.....kun ees nostais tuota hemppaa moisen riesaamisen jälkeen!
Pitäis kaiketi alkaa laittaa "vauvan nurkkaa" valmiiks, pinnis on täynnä kaikkee rompetta ja kaukalokin kai pitäis etsiskellä jostain.. liekö ees päällyset pesty...
Tuntuu vaan niin kovin uskomattomalta että vauvan syntymä siintää muutaman viikon sisällä, ei oikein osaa asennoitua vieläkään *outoa*
t. tonttis ja papu rv 37 jotain (kai)
Täällä neukkulassa käyty tänään ja narahdinpa sokerirasituksessa.2 ekaa arvoa koholla ja se tietää ensiviikolle kysi reissua. Ja jos vauva ei synny ennen tuota,niin luulempa että tää synnytys käynnistetään. Vauva on raivotilassa ja kiinnittynyt todella tiukasti,ei siis saanut päätä liikuteltua enään ollenkaan. Voi kun syntyis viikonlopun aikana niin välttyis tuolta sairaala rumpalta.
Tari rv 36+4
Fanny81 minulla kanssa kauheaa närästystä ollut mutta olen ottanut yhden rennien yöksi ja se on helpottanut. on mukavampi nukkua kun ei kokoajan ole yrjöolo.
Meevi mulla kanssa maha jostain syystä alkanut tyhjenee. Minulla ollut kanssa ennen raskautta ärtynyt paksusuoli joten maha ollut aina "kuralla" ja nyt raskausaika ollut ihanaa kun on ollut kovalla. Mutta nyt on taas palautunut ennalleen. Kyllähän se varmasti on sitä että nyt aletaan valmistautumaan synnytykseen. Se että milloin se tapahtuu niin ainoastaan luoja sen tietää.
supistuksia tulee jatkuvasti. Nyt parasta aikaa suppaa. Iltaisin on jo niin kovia että tuntuu. mut sit ku käy nukkuu ne lakkaa. Toivottavasti nää supistukset on nyt avannut kohdun suuta. tulis nopeempi synnytys.
Nyt ajattelin lähteä siivoamaan vaavin huonetta ja pesemään petivaatteet valmiiksi.
t. tr02 37+1
tsemppiä sinulle. Olisitkohan sinä nyt sitten ensimmäinen joka saa nyytin kainaloon.
Minä täällä hirveässä flunssassa ja olo on tosi huono, et ei oo tällähetkellä kiirettä synnyttämään, on niin voimat vähissä, ettei siitä tulisi mitään. Onneksi ei ole paljoa supistellu ja äitipolilla käynnin jälkeinen vuotoki loppui sunnuntaina... Muutenkin jo hankala olo ku on niin iso maha ja vauveli niin alhaalla et nivusia juimii välillä niin et vedet tulee silmiin ja sit tuli tämä flunssa :( Mulla öisin tuo närästys hirveetä, nousee kurkkuu tajuton polte ja ei taho mitkää lääkkeet tehota(gaviscone ainoa millä saa hetkellisen helpotuksen) Mulla on ollu tuo närästysvaiva ihan alusta asti, joten olisi jo kiva kohta päästä siitä eroon... Minullaki ollu ajoittain tuota mahan kuraisuutta, muttei ole varmaankaan merkki lähestyvästä synnytyksestä :) Jännä et vaikka oon syöny rautaa niin maha on silti toiminu hyvin.. Rauta-arvot on kyllä minulllaki alhaiset 107. Painoa on tullu varmaan viime viikkona paljo ku tuntuu et oon vaan syöny kokoajan... Liikkuminen on jotenkin niin hankalaa, että viihtyy kotona lepäillessä liianki hyvin... Pitäis keksiä jotain mielekästä tekemistä näille viimeisille viikoille ettei koko aika menis vaan odotteluun et koska se vauveli päättää syntyä... :) Tästä tais tulla nyt tällainen valitus kirjelmä, mut täytynee kirjoitella sit paremmin kunhan on saanut flunssan häädettyä pois... :)
jäi noi viikot pois ,eli vkot:36+6 :)
Olipas täällä taas tullut paljon kirjotuksia tän päivän aikana, kiva lueskella kun on paljon juttua =)
Tosiaan olin neuvolassa tänään, painoo oli tullut 1400g/vko mutta johtunee varmaan tästä aivan älyttömästä turvotuksesta, paineet oli vähän nousussa joten sain ohjeeks tarkkailla tilannetta. Muuten kaikki oli ihan hyvin, päätti että saa lääkäri ens viikolla päättää että ultrataanko, oli kyllä sitä mieltä että aika aikasin tuo lääkäri sitten on mutta sain ajan kuitenkin, hassua sikäli että ens neuvolassa on viikkoja kuitenkin jo 36+5 ja miehelle tossa sanoinkin että olikohan sen ajatus että tuun sitten 40+ viikoilla jos näyttää ettei vauva oo syntynyt sitä ennen??
Mun mielestä on hassua että ainakin Meevi ja Fanny81 inhoaa sairaalan sukkia, mun mielestä ne on niiin ihanat kun ne vaan menee ja valuu eikä purista mistään =)
Anneh oli saanut vaunut kasattua ja päässyt testailemaan, se on kyllä mukavaa ja varsinkin sitten kun saa nyytin sinne kyytiin.
Mä oon nyt saanut pestyä ja laitettua kaappiin odottaan kaikki pienet, sukupuolineutraalit vaatteet, jakkara on siivottu ja sekin on odottamassa joten ainoa homma nyt enää olis hakee siskolta kehto lainaan ja laittaa se valmiiks, ja varmaan siirtää esikoinen nukkuun vähän kauemmas että saan vauvan sitten viereeni, on helpompi imettää yöllä kun ei tarvi kauheen kauas lähtee.
Tosta sitten tulikin aasinsiltana mieleeni kun joku täällä aikasemmin mietti että kun edellinen on ollut helppo lapsi että kuinka sitä jaksaa jos tulokas herää esim. parin tunnin välein syömään, meillä tyttö söi alkuun öisin aina parin tunnin välein, ja pitkään vielä kolme kertaa yössä, ja voi että se oli mun mielestä niin ihanan helppo vauva =).
Nyt täytynee lähtee hepat hoitaan ettei miehen tarvi niitä kaiken aikaa huolehtia, on ottanut nyt sen hommakseen kun noi liitoskivut on ollut niin pahoja ettei oo kärsinyt kattella mua kun oon tallit käynyt siivoomassa, ihana mies =).
Ruu ja pikku-nuppunen 35+6
No niin, nyt on munkin neuvolakäynnit korkattu. Kaikki oli ok, pikkkasen vaikeaa oli verrata noihin ranskalaisiin tuloksiin, mutta onneks mun täti on ihan mukava ja huumorilla otti kaiken. Hemppa oli aika matala, joten rautaa määräsi mullekin. Sanoi, että on hyvä olla "vuotovaraa" :) Sf-mitta oli aivan sairas, 38, ja täti povaskin suurempaa lasta mitä ultran perusteella on arvioitu. Mutta mä kyllä ennemmin luotan niihin ultramittoihin kun mittanauhaan, varsinkin, kunnei se voi tietää paljonko lapsivettäkään on...
Kuntoilin sitten tänään oikeen urakalla, sillä neuvolan jälkeen kävelin kotiin (2,5km ja ISO ylämäki), sillä eihän puolen päivän aikaan bussit kulje :) Sitten vielä illalla saman matkan kattomaan 1,5v kummityttöä ja hakemaan sen kaikki pienet vaatteet meille. Supistusten osalta olo hyvä, mutta väsyttää aivan vietävästi. Eli ihan vaan pikakuulumiset ja pelkkää omaa napaa..
maitoparta ja Soma 36+3
emmariina77: joo, pysytään vaan sairaalassa kunnes nähdään :)
sinniäinen: oho, sulla sitten oikeesti iski se "pesänrakennus". Mä sanoin puhelimessa tänään miehelle, että laitan jo sängyn valmiiksi, niin se oli sitä mieltä että ihan liian aikasta :)
wilmaL: mukavaa lomaa! Täällä etelässä ainakin aurinko paistaa.
Fimpula: tervetuloa joukkoon iloiseen!
sirunen: hah, ihan oikein sille neuvolatädille!
Ja kukas puhuikaan niistä supistuksista... Mullakin supistaa ja nimenomaan liikkeessä, mäkin oon ihmetellyt, että miten niin helpottaa kun vaihtaa asentoa.. Toistaiseksi ei ole ollut kovin kipeitä, mutta tuntuvia kuitenkin.
Kävin koeajamassa vaunuja tänään. Anneh: ei ne Jovit sitten kuitenkaan oo mun juttu, liian suuret ja hankalat. Mutta Emmaljungiin ihastuin. Saa nähdä mikä on miehen tuomio kun viikon päästä pääsee kanssa kattomaan. Onneksi vaunujen ei tartte olla valmiina ennen vauvaa, saadaan lainaksi tänne Suomeen kaverilta.. Mutta meinaa stressin pukata kun kaiken on viimetinkaan jättänyt (niin kovin mun tapaista :)
Ja mitäs sinne sairaalakassiin nyt sitten voi jo pakata valmiiksi? Kaikki hygieniahan on vielä käytössä... Joo, ne vauvan vaatteet, mutta mitä muuta?
maitoparta ja Soma 36+2