Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maidon noususta

19.08.2007 |

Hömppänä lähdin kyselemään, että nouseeko maito toisesta helpommin/nopeemmin kuin esikoisesta?

vm78 ja iiro 39+3

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella nousee, mutta ihmiset ovat erilaisia :) Yleensä maito nousee 2-5 päivän kuluessa synnytyksestä.

Vierailija
2/9 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla esikoinen 10kk jota imetin n.2kk, maitoa tuli vaikka kuinka mutta lopetin koska jouduin alkaa syömään kaiken näköisiä lääkkeitä. Nyt onnellisesti taas raskaana vk:lla 6 ja maitoa tihkuu jo nyt apuva...esim.saunaan kun menen niin sitä suorastaan valuu ettäs näi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kun on jo kotiin päästy. Ekat vrkt vauva veti ternimaitoa ja oli tyytyväinen. Sairaalassa yrittivät molemmilla kerroilla tarjota korviketta, siitä huolimatta että vauva ei ollut hermostunut, vaan vietti tissilläni aikaa vierihoidossa. Kieltäydyin lisämaidosta. Myös tokalla kerralla kätilöt kävivät moneen kertaan kysymässä joko se maito on noussut ja eikä se nyt vieläkään ole noussut, johon itse totesin että ei ole vielä, nousee kolmantena päivänä.

Kummatkin lapset täysimetin 6kk ja lopetin kun olivat 1v9kk.

Eli luota itseesi, pidä vauva vieressäsi ja rinnallasi sairaalassakin jos vain on mahdollista, muista juoda todella runsaasti ja syö hyvin. Kotikeinoja maidontuotannon ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi on ykkösolut ja sinkki. Itse olen syönyt sinkkilisää molemmilla kerroilla, imetyshän vähentää sinkkiä reippaasti äidin elimistöstä.

Vierailija
4/9 |
20.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla molemmilla kerroilla maitoa alkoi kunnolla tulla vasta neljäntenä päivänä, mutta hyvin maito riitti, niin kauan kun itse halusin imettää. Tulihan sitä jo ennemminkin vähän, niin että tiesi, että kyllä sitä maitoa muodostuu. Pääasia, ettei liikaa stressaa asiaa. Niinkuin edellinen vastaajakin totesi, itse sen tietää, jos ekalla kerrallakin on mennyt vähän pitempään, niin samoin voi mennä tokallakin kerralla. Kätilöt voi tosiaan olla kovia kyselemään ja jotkut helposti antavat korvikkeitakin jo sairaalassa. Vaikka vauva lisämaitoa saisikin ekoina päivinä, niin silti vaan kannattaa imettää ahkerasti.

Vierailija
5/9 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla nyt neljännen lapsen kohdalla meni viikko ennen kuin maito kunnolla nousi. Aiemmin on noussut 3-4 päivässä.

Vierailija
6/9 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa en sitten imettänytkään kun 1,5kk kun en tiennyt että miksei maitoa heti tule. Tokan kanssa olin sitkeämpi ja imetin " jatkuvalla syötöllä" ;-) ja poikaparka painoi vielä 12 päivää vanhana 300g vähemmän kun syntyessään... (Oli tosin iso vauva jottei niin kamalasti haitannut) mutta sitten käskettiin antaa tuttelia lisäksi. Vasta 2-3 viikkoa synnytyksestä maitoa siis rupesi tulemaan ihan reilusti ja pystyin jättämään tuttelin pois. Eli se maidonnousu voi kestää jopa kaksi viikkoa ennen kun rupeaa tulemaan reippaasti!

Sitten sitä kyllä tulikin, potra poika painoi 4kk vanhana jo melkein 9kg!

Vierailija
7/9 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se tarkoitti sitä että maito nousee meikäläisellä tosi myöhään (kuulemma sukuvika).

Vierailija
8/9 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi raskautta ja kaksi lasta takana, eikä kummankaan raskausaikana tihkunut lainkaan maitoa (en tosin kyllä puristamalla yrittänytkään). Maito nousi kuitenkin molempien syntymän jälkeen nopeasti, pikkukakkosen kohdalla synnytyspäivän jälkeisenä päivänä eli päivässä. Esikoisen kohdalla maidon nousu kesti kaksi päivää.

Että oman kokemukseni perusteella toisen lapsen kohdalla maidon nousu tapahtui hieman nopeammin, muttei suurta eroa ollut.

-aurora ja lapset 04 ja 07

Vierailija
9/9 |
21.08.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikilla noussut yhtä myöhään eli vasta 5. päivänä. Ovat saaneet kaikki laitoksella lisämaitoa pullosta ja ihan hyvin on imetys lähtenyt silti käyntiin. Toki imetin ennen maidon nousua ja saivat niitä ternitippoja.