Yläluokkaisten ihmisten tunnusmerkit pinoon.
Naisella twinset ja aidot helmet. Luulee olevansa aito britti.
Kommentit (50)
harrastuksiin. Ei kiroile julkisesti ja suhtautuu ystävällisesti itseään "alempiin". Hyvä smooltookkaaja.
yläluokka on noin junttia ja snobia ja TYLSÄÄ, niin minä olen paljon mieluummin roskaväkeä.
Nyt tää häipyis kiroillen kaljalle
Ei Suomessa ole oikeaa yläluokkaa.
Näin sitä paljastaa, että ei itse kuulu yläluokkaan. Totta kai Suomessakin on yläluokka, aitoja aristokraatteja, joiden sukujuuret ovat pitkät ja tunnetut ja oppineisuus laajaa. He pysyvät aika pitkälti "omiensa" joukossa ja eivät kuuluttele yleisesti taustastaan, omaisuudestaan jne.
Aristokraatit ovat sitä aitoa yläluokkaa, eivät niitä pyrkyreitä, jotka vähän rahaa saatuaan ostavat isoimman urheiluauton ja muodikkaimman talon mitä rahalla saa (ja sitten kerskuvat niistä kaikille jotka vähänkin jaksavat kuunnella).
Aidosti yläluokkaiset ihmiset
- ovat yleensä suvuista, joilla on pitkät perinteet ja akateemista koulutusta jo monessa polvessa.
- ovat lukeneita ja laajasti sivistyneitä, osaavat keskustella, hallitsevat kieliopin.
- kantavat huolta ympäristöstä ja lähimmäisistä.
- ovat matkustelleet, puhuvat kieliä ja ymmärtävät muita kulttuureja.
- eivät polta, kiroile, kerskakuluta tai leuhki omaisuudellaan.
- eivät valitse kaupasta sitä jättimäisintä taulu-tv.tä, prameinta baarikaappia tai junteinta nahkasohvaa.
- seuraavat uutisia, lukevat sanomalehtiä, muodostavat itsenäisiä mielipiteitä ja osaavat perustella ne huutamatta muita kumoon.
-äänestävät ja ymmärtävät politiikkaa.
- eivät anna lapsilleen naurettavan ylihienoja tai erikoisia nimiä.
- arvostavat ja ymmärtävät kierrätystä, retroa ja vintage-vaatteita.
2 uutta autoa, etelänlomia 4 x vuiosi omissa lomaosakkeissa
ps kohdan 2 jutut kuuluvat keskiluokalle, marimekko on keskiluokkaistunut
Itsekin sellainen, mutta köyhä kuin kirkonrotta jos monessa polvessa, sillä hieno sukunimi ei itsessään tuota tuloja :)
En koe olevani mitään yläluokkaa. Ja lapsena sanottiin, ettei aateluudesta saa puhua, sillä se on snobismia. No, nykyään näin anonyymisti sekin sujuu :)
että on varaa ostaa marimekon verhoja ja pussilakanoita ja muita juttuja. ja aaltovaasi. ja mariskooleja. ja finlaysonin pyyhkeitä.
nimim. köyhä yh
kyllä Marimekkoa, Finlaysonia, Aaltoa, Iittalaa, Luhtaa myydään pilvin pimein tuolla markettien alennusmyynneissä ja kuinka usein kyseisten puljujen tuotteita on esim. lehden tilaajalle kiitoksena yms.
Kuinka monella onkaan esim Marimekon Unikko-kuosia tai Iittalan Kivi-tuikkuastia kotonaan..?!
- eivät anna lapsilleen naurettavan ylihienoja tai erikoisia nimiä.]
Hmh, jos yläluokkaan kuuluu Suomen aateliset, niin av:n mittapuun mukaan valitettavan moni heistä taitaa tipahtaa alempaan sosiaaliluokkaan nimensä vuoksi. Usemmalla kun suku on suomenruotsalaista ja nimet tulee perintönä sukupolvien takaa, tyyliin Carl-Eric von Otter.
yläluokkaisuus tarkoittaa, että ihmisellä on
- perittyä rahaa jo useammassa sukupolvessa
- korkeasti koulutetut vanhemmat ja isovanhemmat
Miten näkyy?
- ei juuri mitenkään ulospäin (vaatetus tms. ei erotu muista tavallisista hyvätuloisista)
- asutaan usein hyvin (vanhoilla hyvillä alueilla, hyvissä osoitteissa)
- osallistutaan yhteiskuntaan täysipainoisesti: maksetaan veroja, pysytään selvillä maailman menosta, äänestetään ja pyritään vaikuttamaan
En ole itse ollenkaan yläluokkaisesta perheestä vaan hyvin tavallisesta yrittäjäsuvusta. Tunnen kuitenkin muutaman tällaisen "vanhan hienon suvun" kasvatin opiskeluajoista lähtien, ja kyllä taustoissamme aika isot erot on, vaikkei ehkä nykyisessä elämäntyylissä niinkään.
Yksittäisiä eroja on itse asiassa tosi vaikea nimetä eikä päälle päin ulkopuolinen varmasti osaisi arvata, millainen tausta kenelläkin ystäväpiirissämme on.