Haluan lapsen, mutta pelkään synnytystä liian paljon! Säälin synnyttäneitä.
sinä ainakin ajatuksinesi olet...ei kaikille jää mitään ongelmia synnytyksestä, kaikki ei repeä eikä menetä muotojaan. Pelkäät ihan turhan takia.
Kommentit (82)
vaikkapa afrikkalaisnaiset ja minä itse. Tämä imetysvaraston keruu on yksi lukuisista lihavien selityksistä ylipainolleen.
en maalla. Kyllähän kunto voi olla sama ja painokin, kuten itsellänikin. Ellei parempi, mutta sanon näin että on erittäin harvinaista, ettei raskaus jättäisi MITÄÄN jälkiä. Onhan se nähty työssä ja myös kuntosalilla jne. eppaitsa jää arpi alapäähän, häpyhuulet muuttuvat eri näköisiksi, vatsan muoto muuttuu, vaikka hoikkuus säilyisi, lantio leviää useimmilla hieman. Entä sitten? Onko se nyt niin kamalaa? Eihän kaikki nuo em. muutokset ole niin pahoja kuin ap väittää?
lapsettomuutta, kun kolmesataa kiloiset äidit myhäilevät itseensä tyytyväisenä synnytettyään?
Uskomatonta, miten kummallisesti väännät asioita mielessäsi?
Ja kyllä minun puolestani voidaan keskustella myös näistä nälkiintyneistä äideistä. Voisitko vaikka ensitöiksesi heittää jotain faktaa tämän ongelman laajuudesta (itse en näitä tapauksia tunne, sen sijaan lihaviä äitejä pilvin pimein), jotta päästään sitten keskustelemaan asiasta toden teolla.
Etkö ole kuullut sairaudesta nimeltä anoreksia? Sanooko se sinulle mitään? ;) Hanki yleissivistystä. Tai edes perussivistystä.
kun minä tulin sairaalasta kotiin muutaman päivän jälkeen synnytyksestä, kaikki vanhat farkkuni menivät jo päälleni (koko 36) ja kilot olivat jääneet laitokselle. Mieheni on sanonut, että tavallaan tunnun jotenkin tiukemmalta ja paremmalta synnytyksen jälkeen. Mitään repeämiä tai muita minulle ei tullut eikä raskausarpiakaan. JA vaikka olisi tullut ja paikatkin löystyneet (saa muuten jumpalla palautettua) niin ottaisin senkin "paketin", koska lapset ovat jotain uskomattoman ihanaa jonka ymmärtäisit sitten kun saisit oman lapsen syliisi.
Entäs sitten? Kyllä teillekin ehtii niitä ryppyjä ja roikkuvaa vatsaa tulla viimeistään seitsemän-kahdeksankympin hujakoilla. Kyllä aika pinnallista ajattelua nyt.
osuudesta, mutta jos sinulla on tarkkaa faktaa, niin heitäpä kehiin.
Synnytit tai et, vanhenet joka tapauksessa ja rupsahdat ennemmin tai myöhemmin.
jos rinnat ja vatsanahka ym. ulokkeet näyttävät jo kolmekymppisenä seitsenkymppisen varustuksilta, niin onhan se (ehkä) eri asia kuin se, että silloin 70- vuotiaana on joka paikasta rupsahtanut. No, itse kyllä pelkään vanhenemista siinä kuin raskauttakin. Ihan mielellään näyttäisin ikuisesti 20- vuotiaalta.
vaikkapa afrikkalaisnaiset ja minä itse. Tämä imetysvaraston keruu on yksi lukuisista lihavien selityksistä ylipainolleen.
Googletapa ensiksikin mistä raskausajan paino koostuu. Hei!
Jotkut lihovat helpommin kuin toiset ja se on fakta!! Ihan turha tulla selittämään mitään muuta.
Ihan vaan esimerkkinä: olen raskausviikolla 21 ja syön päivittäisten viiden ruokailukerran (2 lämmintä ruokaa, aamupala puuroineen, iltapala, iltapäiväkahvi+pulla) lisäksi mm karkkia ja jäätelöä. Ja painoa ei ole tullut yhtään liikaa. Edellinen raskaus toi 10 kiloa ja pari kuukautta raskauden jälkeen niistä oli lähtenyt 15 kiloa.
on niin hyvä itsekuri, ettei sorru mässäilemään raskausaikana. Mielestäni varsinkaan valasäidin ei ole syytä olla ylpeä, koska on lihavuudellaan aiheuttanut sairastumisriskin myös lapselleen. Ylpeä on syytä olla sellaisen äidin, joka osaa laittaa lapsen tarpeet ja hyvinvoinnin omien mielitekojensa edelle.
samoin alhaisista sosiaaliluokista tulevat keskosia ja pienipainoisia. En kyseenalaista sitä, etteikö ylipainoisten äitien osuus olisi suurempi. Sitähän en ole missään vaiheessa kiistänyt. Mielestäni terveellisesti syövä äiti lihoo kyllä pakostikin jonkin verran raskauden myötä ja vatsa kasvaa, tämähän on luonnollista ja siitä palautuu. Monipuolisuushan on tärkeää ruokavaliossa, että lapsesta tulee terve ja äidin oma elimistökin palautuu nopeammin, kun on vitamiinivarastoja yms. elimistössä. Ja selvennykseksi nyt, etten tarkoita mitään 30kg vararavintoa, joten ei viitsitä väittämisen vuoksi väitellä, vaan puhutaan ihan faktatiedoista, joita toivottavasti myös sinä olet neuvolasta saanut.
Raskausaikana ylimääräisiä kiloja ei kerry vain vatsaan. Myös rinnat kasvavat ja lantiolle kertyy kiloja. Kehon veri- ja nestemäärä lisääntyy ja imetyksen aikana tarvittava rasvavarasto alkaa kasvaa. Keskimäärin paino nousee raskauden aikana 10-16 kiloa.
Painonnousu raskauden aikana
Raskausaikana tarvitaan noin 300 ylimääräistä kaloria päivässä. Tätä vastaa yksi juustovoileipä, hedelmä ja lasi maitoa.
Jos äiti on alipainoinen ennen raskautta, hänen painonsa voi nousta enemmänkin. Ylipainoisilla on rasvavarastoja käytössään jo ennen raskautta, joten heidän painonsa ei taas tulisi nousta kovin paljon.
Raskauden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana painon nousu saisi olla melko vähäistä. Yleensä paino nousee tai laskee näinä kuukausina pari kiloa.
Raskauden loppuajan tulisi painon nousta tasaisesti ja asteittain. Normaali painonnousu on 200-800 g viikossa. Tavallisimmin se on suurinta 17.-24. raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä.
Nopea painonousu ehkä merkki raskausmyrkytyksestä
Nopea ja runsas painonnousu, johon liittyy turvotusta, voi olla merkki raskausmyrkytyksestä.
Monia huolestuttaa pahoinvointiin liittyvä ruokahaluttomuus, jonka seurauksena paino ei nouse. Muista, että lapsi kyllä ottaa tarvitsemansa ravinnon sinun varastoistasi. Lähes kaikilla naisilla nämä varastot ovat riittävät varmistamaan lapsen ravinnonsaannin, ja siinä vaiheessa, kun lapsi alkaa kunnolla kehittyä ja kasvaa, on pahoinvointi usein jo loppunut.
Jos paino nousee liian vähän raskauden edetessä, lapsen syntymäpaino saattaa jäädä liian alhaiseksi. Alhaisen syntymäpainon on arveltu altistavan muun muassa sydän- ja verisuonitaudeille.
"Sokerilapset" kasvava ongelma
Viime vuosina kuitenkin ovat kasvavana ongelmana olleet liian isot lapset. Jotkut kutsuvat näitä lapsia "sokerilapsiksi" koska äitien lisääntyneen sokerin syönnin katsotaan olevan yksi syy kasvaneeseen syntymäpainoon. Jos lapsi on erityisen iso, on myös keisarileikkauksen ja komplikaatioiden todennäköisyys suurempi.
Vastasyntyneen keskimääräinen paino on pitkään ollut 3,5 - 3,6 kg. Pojat painavat tavallisesti hieman enemmän kuin tytöt.
Jotkut käyttävät raskautta syynä syödä kaikkea, mitä mieli tekee. Se voi kuitenkin kostautua synnytyksen jälkeen, kun äiti haluaisi päästä eroon ylimääräisistä kiloista.
Ei kaksikertaista määrää vaan tuplaten terveellisesti
Älä siis syö kaksinkertaista määrää, vaan tuplaten terveellisesti! Tarvitset vain noin 300 ylimääräistä kaloria päivässä. Tätä vastaa yksi juustovoileipä, hedelmä ja lasi maitoa. Laihduttamista raskausaikana ei yleensä suositella.
Lue lisää naisen kehon muutoksista raskausaikana Viikko viikolta -osiosta.
Painonnousu raskausaikana
Naisen paino nousee raskauden aikana keskimäärin 12,5 kg. Tästä noin 3 kg on varastoitunutta rasvaa, muulta osin painoa nostaa vauva, istukka, kohtu ja lapsivesi sekä äidin verimäärän lisääntyminen.
Rasvakudoksen lisäys on hyvin yksilöllistä, keskimäärin 2-6 kg. On hyvä tietää, että lapsen syntymäpaino on yhteydessä sekä äidin painoon raskauden alussa ja painonnousuun raskauden aikana.
Jos ylipainoa on paljon, (BMI>29) ja äidillä on raskausdiabeteksen vaaratekijöitä, tavoite on, että paino ei raskauden aikana nouse 6-8 kg enempää. Alipainoisella äidillä taas painonnousu on riittämätöntä keski- ja loppuraskaudessa, jos se on alle 1 kg kuukaudessa. Riittävän syömisen esteenä voi raskauden alussa olla pahoinvointi, josta jonkin asteisena kärsii suuri osa odottajista. Raskauden lopulla taas väsymys, närästys ja täyttymisen tunne aterian jälkeen voivat vähentää syömistä.
Jo pienet ruokavaliomuutokset hillitsevät painonnousua. Useimmat naiset ovat hyvin motivoituneita muuttamaan syömistään raskauden aikana. Leipärasvan keventäminen, viinereiden vaihtaminen pullaan, suklaapatukoiden vaihtaminen hedelmään ja mehujen vaihtaminen veteen voivat riittää ehkäisemään liiallista painonnousua. Liikunnallisten harrastusten jatkaminen, työmatkaliikunta ja kotityöt ovat hyviä painonnousun tasaajia raskaudenkin aikana.
Syömiseen ja painonhallintaan liittyvät ongelmat voivat korostua tai aktivoitua raskauden aikana. Raskauden aikana ilmenevä anoreksia, bulimia, ahmintahäiriö tai ns. ortoreksia (terveelliseksi mielletyn, sisällöltään suppean ruokavalion orjallinen noudattaminen) on tärkeää havaita ja saada apua siihen. Syömishäiriöt voivat hoitamattomina aiheuttaa vakavia ravitsemuspulmia ja vaikuttaa vauvan kehitykseen.
lähde: sosiaali- ja terveysministeriön ravitsemussuositus, julkaisuja 2004:11
En todellakaan jaksanut lukea viestiketjua, mutta heitänpä omat mietteeni...
Säälin kyllä sua ap, kun et edes uskalla yrittää, mutta kuitenkin haluat lapsen. Mulla kaksi synnytystä takana, ei tikkejä eikä vekkejä tullut kummastakaan ja tiimalasi kroppa on palannut nyt vuosi toisen lapsen jälkeen. Pituus 163 cm ja paino 51 kg. En kyllä näe kroppani pilaantuneen tässä äitiyden edetessä. Kaikki emättimen löysyydestä johtuvat ongelmat johtuvat vain siitä, että naiset eivät ole vaivautuneet tekemään lantsareita ennen eikä jälkeen synnytyksen. Niihin pitää todella panostaa. Ei mulla ainakaan lirahtele, vaikka nauraisin vatsakippurassa tai kävisin juoksulenkillä. Treeniä ja vielä kerran treeniä sinne lantsareihin. Niitähän voi tehdä ihan milloin vain...
lue edeltä. Ja näin täytyy ollakin sopivassa määrin.
Minulle on valjennut oikeastaan vasta kahden lapsen synnyttämisen jälkeen, kuinka pahaa tuhoa synnyttäminen voi saada joillekin aikaan. Itsestäni ei tullut synnytysten myötä lainkaan säälittävää yksilöä eikä lapsien saaminen vaikuttanut seksielämään, pidätyskykyyn eikä edes ulkonäköön. Olisin tuskin jättänyt lapsia tekemättä, jos olisin ollut tietoisempi riskeistä, mutta eipä tullut ainakaan turhaan panikoitua.
siis lihoo raskausaikana, mutta laihtuu sitten kyllä jos noudattaa terveellistä ruokavaliota ja harrastaa liikuntaa.
Saan yli 4 kiloisia lapsia, vaikka oma paino on n. 45 kiloa. Lapset eivät ole näitä ns. sokerilapsia. Minusta tämä osoittaa, että kaikilla ei se oma paino yksinkertaisesti nouse, vaikka söisi paljon ja terveellisesti, herkuttelua unohtamatta.
Uskon ettei laihana pysyminen ole kaikille yhtä helppoa.
"Sokerilapset" kasvava ongelma
Viime vuosina kuitenkin ovat kasvavana ongelmana olleet liian isot lapset. Jotkut kutsuvat näitä lapsia "sokerilapsiksi" koska äitien lisääntyneen sokerin syönnin katsotaan olevan yksi syy kasvaneeseen syntymäpainoon. Jos lapsi on erityisen iso, on myös keisarileikkauksen ja komplikaatioiden todennäköisyys suurempi.
Vastasyntyneen keskimääräinen paino on pitkään ollut 3,5 - 3,6 kg. Pojat painavat tavallisesti hieman enemmän kuin tytöt.
Jotkut käyttävät raskautta syynä syödä kaikkea, mitä mieli tekee. Se voi kuitenkin kostautua synnytyksen jälkeen, kun äiti haluaisi päästä eroon ylimääräisistä kiloista.
Ei kaksikertaista määrää vaan tuplaten terveellisesti
Älä siis syö kaksinkertaista määrää, vaan tuplaten terveellisesti! Tarvitset vain noin 300 ylimääräistä kaloria päivässä. Tätä vastaa yksi juustovoileipä, hedelmä ja lasi maitoa. Laihduttamista raskausaikana ei yleensä suositella.
Lue lisää naisen kehon muutoksista raskausaikana Viikko viikolta -osiosta.
vaikka olen itse aika iso (172 cm ja ennen raskautta noin 65 kg) ja painoakin olen kerännyt raskausaikana noin 15 kg. Kilot ovat tosin sitten karisseet muutamassa kuukaudessa synnytyksen jälkeen. Olen raskausaikana syönyt normaalisti - en erityisen terveellisesti mutta en myöskään hulluna herkutellen.
Että naisella ei ole mitään arvoa, muuten kuin ulkonäön ja seksin kautta.
Jos et itseäsi arvosta enempää kuin miehen tyydyttäjänä niin kannattaa harkita terapiaa, oikeasti.
Luultavasti miehesikin on sitä tyyppiä joka tulee äärettömän mustasukkaiseksi vauvalle sinusta? Yleensä vakka valitsee kantensa - ja hän tarvitsee oman itsensä pönkittämiseksi kaltaistasi naista?
Pelkään että mieheni ei enää pitäisi minusta sen jälkeen. Säälin synnyttäneitä tämän vuoksi.
Nämä ovat ehkä aivan sairaita ajatuksia, mutta minulle niin totta.
Seksi-palstan jutut emättimen löysyydestä saavat minut todella surulliseksi. Miksi niin ihanasta asiasta kuin lapsen saanti on tullut niin kamalaa ettei naisella ole enää arvoa sen jälkeen, kun kaikki arvostetaan sen mukaan miten timmi ja kaunis olet?Mikä minussa on vialla kun ajattelen näin?
lapsettomuutta, kun kolmesataa kiloiset äidit myhäilevät itseensä tyytyväisenä synnytettyään?
Ja kyllä minun puolestani voidaan keskustella myös näistä nälkiintyneistä äideistä. Voisitko vaikka ensitöiksesi heittää jotain faktaa tämän ongelman laajuudesta (itse en näitä tapauksia tunne, sen sijaan lihaviä äitejä pilvin pimein), jotta päästään sitten keskustelemaan asiasta toden teolla.