Etsitään pienen budjetin vauvaperhettä
Vauva-lehti etsii haastateltavaksi v auvaperhettä, joka tulee toimeen todella pienellä budjetilla. Jos teillä on rahan kanssa tiukkaa, haluaisitko kertoa lehdessä, miten venytätte euroja ja saatte rahan riittämään?
Jos olet kiinnostunut osallistumaan jutuntekoon, kerro tilanteestasi sähköpostilla: vauva.kysely@sanomamagazines.fi.
Laitathan viestiin myös, ketä perheeseesi kuuluu ja missä päin Suomea asutte.
Juttua varten pitäisi myös laskea tai tietää käteen jäävät tulot sekä menot kuukausitasolla (asuminen, liikkuminen, ruoka, vaatteet, vapaa-aika, harrastukset, sähkö, puhelin/netti yms).
Kommentit (31)
eli meitä keskivertoperheitä, joita Suomessa on todella paljon. Itse opintolainalla opiskelleena, nykyisenä asuntovelallisena suurperheellisenä, jonka perheessä tulot ei päätä huimaa, olisin paljon kiinnostuneempi siitä, miten rahat keskivertoperheessä riittää ja vinkkejä taloudenpitoon. Minua ei taas juurikaan kiinnosta köyhän sellaisen perheen elämä,jossa ei tarvitse itse huolehtia siitä, miten rahat riittävät, kaikki tulee maksettua jollakin tuilla, esim. vuokran maksaa joku muu kuin itse.
Haluan lukea näistä KÖYHISTÄ PERHEISTÄ, joissa molemmat käyvät töissä, mutta verotus tai matalapalkka-ala ja suuret asumiskulut (ehkä asuntolaina) tai vuokra ja iso perhe vievät suuremman osan rahoista. Ei kiinnosta lukea näistä tuilla elävistä. Yleensä se on kuitenkin väliaikaista.
Suomessa on paljon köyhiä työssäkäyviä ihmisiä. Ehkä on silti pystytty jotenkin ostamaan se oma asunto. Vai ovatko silloin edes köyhiä?
Meidät laskisin köyhiksi vaikka asummekin uudessa talossa. Velkaa on ihan liikaa tuloihin nähden (matalat palkat). Pärjäämme koska osaame elää nuukasti. Emme ostele juuri mitään turhaa. Pihassa kaksi vanhaa autonromua:).
eli meitä keskivertoperheitä, joita Suomessa on todella paljon. Itse opintolainalla opiskelleena, nykyisenä asuntovelallisena suurperheellisenä, jonka perheessä tulot ei päätä huimaa, olisin paljon kiinnostuneempi siitä, miten rahat keskivertoperheessä riittää ja vinkkejä taloudenpitoon. Minua ei taas juurikaan kiinnosta köyhän sellaisen perheen elämä,jossa ei tarvitse itse huolehtia siitä, miten rahat riittävät, kaikki tulee maksettua jollakin tuilla, esim. vuokran maksaa joku muu kuin itse.
Haluan lukea näistä KÖYHISTÄ PERHEISTÄ, joissa molemmat käyvät töissä, mutta verotus tai matalapalkka-ala ja suuret asumiskulut (ehkä asuntolaina) tai vuokra ja iso perhe vievät suuremman osan rahoista. Ei kiinnosta lukea näistä tuilla elävistä. Yleensä se on kuitenkin väliaikaista.
Suomessa on paljon köyhiä työssäkäyviä ihmisiä. Ehkä on silti pystytty jotenkin ostamaan se oma asunto. Vai ovatko silloin edes köyhiä?
Meidät laskisin köyhiksi vaikka asummekin uudessa talossa. Velkaa on ihan liikaa tuloihin nähden (matalat palkat). Pärjäämme koska osaame elää nuukasti. Emme ostele juuri mitään turhaa. Pihassa kaksi vanhaa autonromua:).
Niin sinä haluaisit lukea, mutta mitä ihmeen erikoista siinä olisi. Kyllä mun mielestä tämä köyhäily opiskellessa (molemmat opiskelee) on aika ekstremeä, vaikka parin vuoden kuluttua onkin sitten asiat toivottavasti paljon paremmin. JA tosiaan saatat tuntea itsesi köyhäksi, mutta et sitä todellisuudessa ole koska sinulla on omaisuutta. Meillä ei ole omaisuutta ollenkaan ja opintovelkaa on. Pakko vastata vaikka tää kuulostaa jo aika naurettavalta "mä oon köyhä - Mä oon vielä köyhempi"
OIKEASTI köyhä perhe ei voi käyttää senttiäkään rahaa vapaa-aikaan, harrastuksiin ja vain muutamia euroja per kk vaatteisiin, liikkumiseen ja puhelimeen. Ainoa, mihin raha riittää on ruoka, lääkkeet, asuminen, sähkö ja vesi - jos hyvin käy.
Nimim. been there
Juttua varten pitäisi myös laskea tai tietää käteen jäävät tulot sekä menot kuukausitasolla (asuminen, liikkuminen, ruoka, vaatteet, vapaa-aika, harrastukset, sähkö, puhelin/netti yms).
minä en ainakaan miellä meitä tällaisia rikkaiksi, vaikka omaisuutta onkin. Meidän perhe esim. asuu niin ahtaasti, että meidän perhekoolla kaupungin vuokra-asunnossa asunto olisi varmasti neliöiltään tuplat nykyiseen. Meillä vain ei olisi rahaa asua sellaisessa asunnossa, koska emme saa mitään tukia. Kaikki on minusta mitoitettu niin, että pienituloinenkin on aina suurituloinen jotain tukia tms. haettaessa, työssäkäyvä maksaa kaiken itse.
4 hengen perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat opiskelijoita. Minä AMK:ssa ja mies yliopistolla. Mies ei ole saanut opintotukea koko keväänä koska max tukiaika on käytetty ja opitotukilautakunta ei katsonut enää että voi lisää antaa. Och samma här eli myös minä olen käyttänyt max tukikuukaudet. Meillä on siksi kaikki tukikuukaudet tulleet käytettyä koska meillä on molemmilla opinnot venyneet, ennen lapsia tuli tehtyä töitä paljon opintojen ohessa ja lasten saannin jälkeen on panostettu enemmän kotielämään. Lisäksi tukea on nostettu kunhan on saatu raavittua kokoon edes vähimmäismäärä tukeen oikeuttavia tukikuukausia. Eli, lukekaa ja nauttikkaa:
Tulot:
- Kotihoidontuki (koostuu perusosa 314e, sisaruslisä 60e, hoitolisä 168e, kuntalisä 140e) n.682e bruttona, Nettona: 583e
- Asumistuki 441e (ei saada täysimääräisenä koska kela laskee tulot 12kk:n keskiarvon mukaan eli kesätyöt ja keikkatyöt vaikuttaa sitä kautta)
- Minun osa-aikasen työn palkka, bruttoa en muista, käteen jää kuussa n.150e
- Lapsilisät 210e
Yhteensä: Nettona 1384e
(Miehellä ei siis mitään tuloja koko keväänä)
Menot:
- Vuokra (sis. sähkö, vesi, netti, koska opiskelija-asunto) 740e
- Vakuutukset (maksetaan kerran vuodessa, joten tässä kuukausikohtainen ka) 47e/kk (vuodessa yli 500e, sis. 2 x lasten vakuutuksetm kotivakuutus ja pariturva henkivakuutus)
- Puhelin laskut: Minä 27e/kk, mies 12e/kk, yhteensä siis 39e
- Ruoka 350-400e/kk
- Pehmopaperit sekä vaipat on ostettu aina harvakseltaan isoissa erissä tarjouksesta joitakin kertoja vuodessa ja nyt nuorinkin on jo vaipaton eli enää ei edes ole vaippoja tullut ostettua, mutta pehmopapereihin vuodessa menee varmaan alta 100e koska käytetään niitä säästeliäästi. Flunssien aikana nestuukeja kuluu. Eli kuussa n. 8,40e ka
Yhteensä: n. 1235e (jos kauppamenot tuon 400e)
Jotain jäi varmaan ulos laskelmasta, mutta:
- Vaatteita ostetaan joulun jälkeen ja juhannuksen jälkeen alesta, hyvin harvoin muulloin. Välikausivaatteet ostetaan n.joka toinen vuosi kun edelliset on pienet, samoin kenkiä ostetaan silloin kun tarvitaan. En osaa eritellä niitä tähän.
- Urheilua ei harrasteta maksullisesti, ts. kuljetaan aina kävellen tai pyörällä kun keskustassa asutaan ja mies huoltaa itse meidän pyörät, luistimet. On meillä kotona muutama urheilulaite jotka on ostettu säästöillä alesta mutta niitä nyt ei voi tähän laskelmaan ottaa mukaan koska ne on ostettu n.2v sitten
- Säästetään tasaiseen tahtiin eli joka kuukausi. Meillä on säästöjä säästötilillä, määräaikaisilla tileillä, osakkeissa, eläkevakuutuksissa (mutta sitä ei voi realisoida).
Kesäisin säästetään aktiivisesti tulevaa talvea varten jolloin erääntyy köntässä kaikki vakuutukset ja yleensäkin jos haluaa käyttää kuussa enemmän rahaa kuin on tuloja.
Kesäisin säästettään aktiivisesti senkin takia että silloin molemmat on kesätöissä ja toistaiseki on saatu aina vuorot järkättyä siten että hoitoapua ei olla tarvittu, mitä nyt satunnaisesti mummu tulee lapsia katsomaan.
Enkä koe meitä köyhiksi juuri sen takia että meillä on runsaasti säästöjä. Tulojen puolesta kai olemmekin mutta koska noillakin tuloilla saadaan säästöön rahaa ja meillä on säästöjä hyvin joista otta jos yllättävää tulee teen niin en osaa luokitella meitä köyhiksi.
köyhille pakkoaborttia eikä mitään lapsia sallittaisi.
Siis tapettaisiin pienen budgetin vauvaperheet ennen kuin edes sellainen ehtisi syntyä. Ja köyhyys ja työttömyys ja alkoholismi yms kuulema periytyy. Ainako niin?
mutta ei me olla köyhiä vaan vain saitoja. Mä en ikinä kehtaisi mennä lehteen kertomaan miten vähän me käytetään rahaa esim. lasten tarvikkeisiin, vaatteisiin tai jopa perheen ruokaan kun sitten mut ammuttaisiin huononä äitinä joka ei panosta rakkaisiinsa, ja huonona vaimona joka ei panosta itseensä niin että miesparka saa kärsiä ja hävetä...
minua kiinnostaisi kuulla miten perheet, joissa äiti on ollut pitkään kotona ovat taloudellisesti selvinneet.
Töihin menevät äidithän perustelevat ratkaisuaan sillä, että rahat loppuvat. Meillä on bruttotulot n 3000 euroa/kk, asuntolainaa on reilusti yms, mutta olllan silti selvitty niin, että olen ollut lasten kanssa kotona 6 vuotta.
Juttuhan on niin, että niitä abortteja tehdään just sen vuoksi että ei pystytä elämään lapsen kanssa tässä hyvinvointivaltio Suomessa - rahat ei siis riitä.
Lapset kuuluvat nuoruuteen, joten nyt on kyllä toimitus ihan oikealla asialla. Se vain voi olla niin, että tuo porukka ei kuitenkaan ole vauvalehden palstailijoita.
Köyhän vauvaperheen pitäisi kait tulotasoltaan yltää ainakin toimeentulominimin kuukausirahoihin. Paljonko sellaisen lapsiperheen vuokra saa olla? Yhdelle perheettömälle ihmiselle asumiskustannus saa nyt olla 621 e - entä pienelle vauvaperheelle? Millä rahalla saa asunnon pääkaupunkiseudulta? Riittääkö vuokra-asuntoja edes kaikille? Annetaanko asunto pienituloiselle lapsiperheelle edes ilman takaajia?
Hyvä se on parempiosaisten tietää minkälaista on olla pienituloinen lapsiperhe vuonna 2009 täällä. Ja uutisissakin oli vappuviikolla, että jotain 24 % nuorista miehistä on työttöminä. Sekin vaikuttaa aborttiin hakeutumiseen lisääntymisiässä ja eikö seksikin olisi parempi hoitaa vakisuhteessa kuin irtosuhteissa, vai...tossa yhdessä ketjussahan oli, että miehellä alkaa muka oikein tehdä kipeää, jos ei saa purkautua säännöllisesti...
Hyvähän se on, että tällaisia juttuja tehdään. Päästään oikein asiaankin tästä hyvinvointivaltiosta, jonne ei voi synnyttää lapsia taloudellisen tilanteen vuoksi nykyaikana eikä ole voinut sen jälkeen kun nykyinen aborttilaki 1970 astui
voimaan.
Toimitus varmaan poistaa tämän viestin ja bannaa kirjoittajan, jos viesti epäasiallinen.