Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selitätte lapselle, miksi kummi ei muista häntä syntymäpäivänä?

Vierailija
06.05.2009 |

Meillä on monta lasta, joten lapsilla yhteensä tosi monta kummiakin. Joukkoon mahtuu ystäviä ja sukulaisia. Miten selittää jo kouluikäiselle lapselle, miksi juuri hänen kummeistaan ei kukaan muista koskaan millään tavoin, kun taas jonkun toisen lapsen kummi saattaa ostaa joskus vaikka lahjankin kummilapselleen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummi on vieläpä siskoni. Olen tässä pohtinut kummin vaihtammista.

Vierailija
2/26 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojan kummit eivät juurikaan muista poikaa.

Harmittaa niin penteleesti, että valittiin (mies sanoi ihan sama ja minä pamautin kaikki parhaaat kaverit esikoisen kummeiksi) hyvät kummit tytölle. Kolme kummia, jotka kaikki muistavat joulut, synttärit, nimpparit, käyvät katsomassa muutenkin, lähetävät matkoiltaan kortteja ja tuovat tuliaisia. Ovat tytön kasvettua luvanneet viedä Lintsille yms.

Pojan kummeiksi sitten pyydettiin miehen kaveri vaimoineen ja miehen serkkupoika.

Mulla on tullut nyt viime aikoina uusi hyvä ystävä, jota voisimme pyytää jälkikäteen kummiksi. Miten se onnistuu käytännössä, että saa "virallistettua" asian?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen kummilapsen äitiä viikonloppuna (mutta en lasta:( ) joten ajattelin, että vien lahjan nyt kuitenkin silloin:). Olkoon mitä mieltä ovat!

Vierailija
4/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntymäpäivänä? ei siis korttia, ei puhelinsoittoa, ei mitään. ap

Vierailija
5/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vain sanonut, että hän ei aina osta lahjaa, ettei kannata odottaa. Kun lapsi kysyy syytä, niin olen sanonut, ettei se kummi ole olemassa sitä varten, että ostelee lahjoja. Joku toinen ostaa, joku toinen ei.

Se on sitten sääli, jos ne ovat kaikki osuneet saman lapsen kohdalle.

Vierailija
6/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään! Ottaakaa lisää kummeja tuolle lapselle! Ymmärrän, että lasta harmittaa, vaikka ei se kummin tehtävä olekkan ostaa lahjoja! Mut ei varmaan muutenkaan sitten huomioi, esim. että antas aikaansa lapselle?

Vierailija
7/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoisin lapselle, että kaikki eivät juhli tai pidä tärkeänä syntymäpäiviä. minusta pääasia, että kummi muistaa ja pitää yhteyttä, mutta ei sen kummin yhteydenpidon tarvitse tapahtua juuri syntymäpäivänä tai jonain muuna juhlapäivänä.

Vierailija
8/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun veli itki asiaa. Mulla sattu vielä olemaan tosi läheinen sylikummi, joka muisti nimipäivätkin.

Äiti koetti vaan selittää, että kun kaikki ei muista. Että me oma perhe muistetaan kyllä aina.

Vierailija
9/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle puhua mitään.

Tuskin tuo käytös on yllätyksenä tullut.

Meidän esikoisella on "nolla"-kummi, mutta emme ole hänestä lapselle mitään puhuneetkaan Jos joskua (kerran vuodessa max) näkee, niin siinä se. Ei ole koskaan muistanut synttäreitä tai joulua tmv.

Vierailija
10/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon, ettei se kummi ymmärrä kaikkia asioita, kuten sitä, että voisi onnitella.

Vierailija
11/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siinä ei ole tasapuolisuusongelmia. Tuskin se lisääminenkään auttaa, tuntuisi teineistä varmaan aika hassulta. Lapset vain ihmettelevät, miten kummit ei sen vertaa välitä, että vaivautuisivat yhden postikortin vuodessa lähettämään. ap

Vierailija
12/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yhden lapsen kummi. Tiedän, että olen ainoa kummi, joka jollain tavoin muistaa lasta merkkipäivinä. Mutta en ole kovin läheinen kummilapseni tai hänen vanhempiensa kanssa enkä saa tietooni hänen kuulumisiaan. Kovin kauaa en jaksa tätä suhdetta yksipuolisesti hoitaa.

Vierailija
13/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtävä oo tuoda lahjoja ja sitten sen mukaan arvotetaan kummin arvo onko 0-kummi vai superhyvä. Mä oon kyllä uskonnontunneilla saanut sen käsityksen, että kummi osallistuu lapsen kristilliseen kasvatukseen ja tukee lasta.

T: agnostikko

Vierailija
14/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista kummia mitenkään. Enkä odotakaan, että kummi muistaa. Eikä meidän lapsetkaan odota - en osaa sanoa, miksi eivät. Tuo toisen lapsen kysely on vain ollut yhden kerran. Hän on nyt 9 v.

2

Vierailija
15/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen kummi osti aina alkuun synttärilahjan ja tuli lapsen synttäreille. Sitten se vaan yhtäkkiä loppui. Ei tuo silti ole asiaa ihmetellyt tai odottanut kummiltaan mitään. Toinen lapsi saa aina kummiltaan kortin ja rahaa.

Ihmetyttää vain miksi lapset aina vaatii, että heitä täytyy muistaa ja lahjoja ostaa. Epäilen, että vanhemmat sitä harmittelevat ja päivittelevät lasten kuullen ja nämä oppivat sen siitä.

Meillä ainakin hyväksyvät sen, että toiset ostaa lahjoja ja toiset ei. Eipä tuo isäkään ole lapsilleen koskaan lahjaa ostaneet. Sekään ei lapsia harmita.

Vierailija
16/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremminkin yritetään aina kauniisti selittää lapsille, mutta vaikeahan sitä on selittää, kun ei itsekään ymmärrä. Eikä meillä lapset mitään kummeilta vaadi. Suhtautuvat vain omaan syntymäpäivään jotenkin tunteella, kun oma perhe ja ystävät sen aina muistaa ja jotain kivaa yrittää järjestää. Pahaltahan se tuntuu, että on olemassa vielä joku läheinen muiden lisäksi, joka ei koskaan onnittele. Meillä lähetettiin vuosia lasten kuvia, ja lapset kirjoitti itse kirjeitä jne. kummeille, mutta pikkuhiljaa tuo yksipuolisuus kyllä hiipuu. ap

Vierailija
17/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on ollu jo useemman viikon huono omatunto, kun kaikesta säädöstä johtuen (kummiperheen sairastuminen ja meidän esikoisen syntymä) juuri kummilapsen synttäreiden aikaan jäi lahja hänelle antamatta.

Ja sitten myöhemmin tuntui tököltä antaa synttärilahjaa kovin myöhässä. Onneksi kortti oli perillä sentään ajoissa.

Olisiko tökeröä ostaa se lahja nyt (2kk synttäreiden jälkeeen)? Lapsen perheen kanssa ollaan erittäin hyvissä väleissä(meidän parhaita ystäviä) enkä haluaisi olla jotenkin tökerö tai epäkohtelias. Aikaisemmin ollaan aina muistettu kummilasta sekä heidän toista lasta merkkipäivinä,

Vierailija
18/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ihan samaa. Mun isä tai kummit eivät koskaan muistaneet syntymäpäiävääni. sen olen tajunnut nyt aikuisena.

miten muiden lapset tajuavat miettiä näitä asioita?

Toisen kummi osti aina alkuun synttärilahjan ja tuli lapsen synttäreille. Sitten se vaan yhtäkkiä loppui. Ei tuo silti ole asiaa ihmetellyt tai odottanut kummiltaan mitään. Toinen lapsi saa aina kummiltaan kortin ja rahaa.

Ihmetyttää vain miksi lapset aina vaatii, että heitä täytyy muistaa ja lahjoja ostaa. Epäilen, että vanhemmat sitä harmittelevat ja päivittelevät lasten kuullen ja nämä oppivat sen siitä.

Meillä ainakin hyväksyvät sen, että toiset ostaa lahjoja ja toiset ei. Eipä tuo isäkään ole lapsilleen koskaan lahjaa ostaneet. Sekään ei lapsia harmita.

Vierailija
19/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole yhtään tökeröä muistaa myöhemmin. tai voisit vaikka antaa yhteistä aikaa sinulle ja kummilapsellesi, mielestäni aina ei tarvitse muistaa tavaralahjalla. voisitte mennä yhdessä jonnekin kivaan paikkaan ja puuhastella mukavia, ottaa valokuvia, aloittaa yhteisen valokuvakirjan tekemisen....

mukavia hetkiä sinulle ja kummilapsellesi!

Vierailija
20/26 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei kaipaa kummeilta näin ollen lahjoja. On pyydetty synttäreille, mutta aina on jotain muuta heillä. Synttärit nyt on kumminki joka vuosi samana päivänä. Joskus sukujuhlissa kun nähdään ja kummit esittäytyvät kummeina, niin tyttö kattoo niitä vähän kieroon. Kyse on mieheni veljestä ja hänen vaimostaan.

Onneksi muut kummit on valittu paremmin ja heitä hän näkee vähintään kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi