(Puhallin)soittajat, kertokaa raskaudestanne!
Pystyittekö soittamaan suuren vatsan kanssa? Olen itse miettinyt tätä viimeaikoina, kun olen jälleen, pitkän tauon jälkeen aktiivisesti aloittanut soittoharrastuksen ja samalla mietimme perheenlisäystä, kolmatta lasta. Soittimeni vaatii voimakkaan palleatuen ja suuren ilmavirtauksen...en siis soita huilua ;) Voiko tällainen olla jotenkin haitaksi vauvalle?
Olisi kiva kuulla soittajien raskauskokemuksia. Muutkin muusikot, kuon puhaltajat voi kertoa soittamisesta vatsan kanssa!
Kommentit (4)
minä soitin aikoinaan ihan "loppuun asti" eli lopetin soittamisen oikeastaan vasta synnytykseen:) Tai no silloinkin pidin vain hieman taukoa ja sitten aloin soittaa uudelleen...
Oma soittimieni oli baritoni...ei siis ihan "kevyimmästä" päästä oleva puhallinsoitin ja hyvin tuo soittaminen onnistui:) Tosin en soittanut sen vuoden orkestereiden SM-kisoissa enää, sillä 2 päivää noiden kisojen jälkeen syntyi meille pieni tyttö:) Harjoituksissa kuitenkin kävin siis ihan loppuun asti eikä minulla ainakaan ollut mitään ongelmia asian suhteen...Tosin soitonopettajallani oli:) Hän kyseli koko ajan, että voiko hän pyytää minua soittamaan niin tai näin, vai tuntuuko se huonolta?:)
Sitä en tiedä oliskos tuosta ollut vauvalle mitään haittaa? Tuskin:) Iloinen ja kaikinpuolin normaali lapsihan tuo on ollut, musikaalinen tosin;) Ikää tuolla neidillä alkaa olla jo 19 vuotta:)
Baritoni onkin hieno soitin. Itselläni puupuolen matalin instrumentti.
Eli siis oman jaksamisen mukaan mentäisiin, niinkuin luonnollisesti onkin. Huomaisihan sen sitten jos alkaisi supistella tai muuta soittaessa. Aikaisemmissa raskauksissa, vauvat ovat roikkuneet aina kovin alhaalla ja painaneet lantiossa. Ehkä sitten joutuisi soittamaan enemmän istualtaan, ettei rasittaisi lantionpohjaa vielä ylimääräisellä paineella. Syntyisi vielä soittotunnille ;D (niin nopeasti kun ovat nämä 2 tulleet).
Eli oman jaksamisen mukaan. Toiset ovat jaksaneet ihan loppuraskaudessakin soittaa, toisilla vatsa on jo paljon aikaisemmin painanut palleaa niin että syvä hengitys ja sitä kautta pitkien fraasien soittaminen ei onnistunut. Ei ainakaan minun kokemukseni mukaan ole soittimesta kiinni.
ihan raskauden loppuun saakka.