Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkästä aikaa down aihetta.

06.05.2009 |

Kun usein puhutaan, että osa downeista joutuu koko elämäkseen laitokseen. Tahtoisin tietää, missä on ja mitä ovat ne laitokset, joissa downeja asuu? En ole nähnyt kehitysvammalaitoksissa eikä sairaaloissa. Onko jossain salaisia down laitoksia?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saati sitten monista muista syistä johtuvista kehitysvammaisuudesta, ovat suurimpia kauhistelijoita ja keskustelun kieltäjiä.

Vierailija
2/22 |
07.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ihmiset, jotka eivät tiedä downeista juuri mitään saati sitten monista muista syistä johtuvista kehitysvammaisuudesta, ovat suurimpia kauhistelijoita ja keskustelun kieltäjiä.

voi se mennä toisinkin päin. Ennen tämän palstan down-valistuskampanjan aloittamista en esim. tiennyt miten paljon downiin liittyy muutakin kuin pelkkä kehtysvamma, mm. melkein puolella on synnynnäinen sydänvika joka vaatii leikkauksen (!) ja lisäksi paljon muuta vaivaa. Että kyllä mä olen nyt paljon enemmän kauhuissani kuin aikaisemmin, todellakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse en sitä oikeastaan laitokseksi kutsuisi.

T:Siellä työskentelevä

Vierailija
4/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitokset ovat myös hyvin kodinomaisia, mutta niissä ei asu downeja enkä ole muuallakaan heitä nähnyt sänkyyn hoidettavina letkuissa makaavina kuten jotkut sanovat.

Vierailija
5/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä jutuillasi alkaa olla semmoinen vaikutus että porukka alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä.

Vierailija
6/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt pitkän tauon tämän asian suhteen. : )

Vierailija
7/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tärkeäksi tunnen kehitysvammaisten asioista puhumisen ja ennakkoluulojen vähentämisen.

Vierailija
8/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisia kylläkin. Voit käydä vierailulla katsomassa vaikeasti kehitysvammaisa downeja täällä. Nimitykset ovat vaihtuneet laitoksista palvelukeskuksiksi.

Laitoshoitoa tarvitsevia on aina siitä ei koskaan päästä vaikka toimintanimiä vaihdetaakin.

Tahkokangas

Kiilakiventie 5, 90250 OULU

Tahkokankaan palvelukeskus, aiemmin keskuslaitos, on Pohjois- Pohjanmaan erityishuoltopiirin kuntayhtymän toimintayksikkö, joka järjestää laitoshoitoa alueensa kehitysvammaisille. Asiakkaat ovat tulleet laitokseen joko lyhyt- tai pitkäaikaiseen hoitoon. Pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevat ovat olleet moni- ja vaikeavammaisia, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa. Lyhytaikaiseen hoitoon asiakkaat ovat tulleet avohuollosta tutkimus-, kuntoutus tai lomapaikalle.

Tahkokankaan palvelukeskus sijaitsee Hiirosen kaupunginosan eteläpuolella. Laitoksessa asui v. 2007 alussa 163 laitoshoidossa ollutta kehitysvammaista.Pohjois- Pohjanmaan erityishuoltopiirin kuntayhtymään kuului 41 jäsenkuntaa. Kuntayhtymän johtajana toimi yhtymän nettisivun (19.10.2008) mukaan Ari Hietanen.

Vierailija
10/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole downeja siellä. EIkä ole muissakaan palvelukeskuksissa tai keskuslaitoksissa tai millä nimellä mitäkin kutsutaankaan. Joskus joku yksittäinen jossakin voi olla, mutta harvinaisuuksia ovat downit laitoksissa.

Vierailija
12/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä jutuillasi alkaa olla semmoinen vaikutus että porukka alkaa olla kurkkuaan myöten täynnä.

Vituttaa jo sanan down näkeminenkin. Toivottavasti ei tarvi joutua tekemisiin omassa elämässä.

Vierailija
13/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjauduin tahtomattani ulos. siiveton

Vierailija
14/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: down-raskauden keskeyttänyt

Vierailija
15/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se johdu minun kirjoitteluistani.

Vierailija
16/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä se johdu minun kirjoitteluistani.

ennen kuin sun jankkaus täällä alkoi. Nyt on. Oikeasti, liika on liikaa.

Vierailija
17/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aikuiset ihmiset puhu tai ajattele noin vammaisista, vaikka täällä joku siivetön mitä kirjoittaisi. Millaisia pentuja täällä oikeen palstailee.

Vierailija
18/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rupeaa ottamaan aikaa myöten aivoon.

Vierailija
19/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja uskallan väittää että niissä(kin) elää hyvinvoivia ja onnellisia kehitsvammaisia ihmisiä, jotka kokevat elämänsä ja asuinympäristönsä mielekkääksi ja hyväksi. Sitä hyvää elämää kun on niin monenlaista.

Vierailija
20/22 |
06.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavaa, jos joku ei kestä elämän todellisuutta. Taitaa kehitysvammaisuus ja downin olla jostain syystä arka asia joillekin. Onko se kehitysvammaisuudessa pelottavaa, että kaikkea ei pysty hallitsemaan eikä määrittämään kuten itse haluaisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä