Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vikaa valurautaisissa paistinpannuissa on?

Vierailija
15.05.2015 |

Ne on ylivoimaisesti ja yksiselitteisesti parempia kun teflonilla pinnoitetut.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten puhdistatte valurautapannun rasvaisen kalan paistamisen jälkeen? Minä en ainakaan halua kalan rasvan makua seuraavaan ruokaan.

Vierailija
2/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Valurautapannu on maailman helppohoitoisin pannu kun sen kanssa toimii oikein.Käsittele sopivasti lämmitetty mutta ei älyttömän kuuma pannu sisäpuolelta ruokaöljyllä ennen käyttöön ottoa,älä kuumenna paistaessasi pannua milloinkaan liikaa 4 teho on sopivin esim. letunpaistossa= n.225c++ käytä pullorasvaa niin ei tartu mitään paistaessasi eikä tule käryä huoneisiin,käytön jälkeen pese lämpimällävedellä kuivaa, lämmitä käsittele ruokaöljyllä, liikarasva pois esim.talouspaperilla,tämän kun teet jokakerta paiston jälkeen niin pannu on helppohoitoisin ja huoleton käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaikenlaisia pannuja, valurautaisiakin kolme. Onhan ne hyviä monessa, mutta painavia. Itse preferoin hyvää teräspannua, nekin ovat ikuisia.

Vierailija
4/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:22"]

Miten puhdistatte valurautapannun rasvaisen kalan paistamisen jälkeen? Minä en ainakaan halua kalan rasvan makua seuraavaan ruokaan.

[/quote]

Pannu tulikuumana ja vettä päälle, niin se kiehuva vesi jo puhdistaa. Sen jälkeen ei kyllä ole juuri mitään jäljellä. Jos haluaa ylivarmistaa, kuumentaa pannua tuon jälkeen tai seuraavalla paistokerralla todella kuumaksi, kun se on aivan kuumana, antaa hetken vanhojen rasvojen palaa ja lopuksi laittaa uutta rasvaa. Jos haluaa, voi tässä välissä huuhdella taas.

Kaikki orgaaniset yhdisteet, jotka jättää makuaan palaa kyllä, kun antaa palaa. Lähes poikkeuksetta ne irtoaa, kun laskee vettä todella kuumalle pannulle.

Vierailija
5/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä valurautapannu  on helppokäyttöinen ja näppärä. Täällä on aika paljon jotkut luetellut valurautapannun huonoja ominaisuuksia, jotka itseasiassa johtuvatkin siitä ettei osata käyttää. Se taas on itse kunkin oma mokansa. Omalla kohdallani ongelmaksi on muodostunut se, että kaupoissa on viime vuosina näkynyt lähinnä liian isoja ja painavia pannuja tai on ollut löysä puukahva.. Haluaisin samantyyppisen kuin vanhemmillani ja muutamilla muillakin sukulaisilla on, ostettu joskus hyvin monta kymmentä vuotta sitten, edelleen ihan parasta laatua. Sopiva koko, ei liian painava ja kahva samaa valurautaa.

Vierailija
6/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 16:22"]Miten puhdistatte valurautapannun rasvaisen kalan paistamisen jälkeen? Minä en ainakaan halua kalan rasvan makua seuraavaan ruokaan.
[/quote]
Valurautapannu puhdistetaan kuivalla suolalla hinkkaamalla. Puolidesiä ruokasuilaa pannuun hinkkaat talouspaperilla reilun ajan ja huuhtelet lämpimällä vedellä, voit tehdä vaikka kinuskia.

Vierailija
7/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:26"]

Minä sain tässä keväällä äidiltäni valurautapannun jonka äitini on saanut omalta äidiltään muutettuaan pois lapsuudenkodistaan vuonna -58. Paistinpannu on ollut käytössä jos silloin kun äiti oli lapsi, joten pannulla on ikää ainakin 60 vuotta. Se on paras paistinpannu mitä mulla on ikinä ollut.

[/quote]

Niin kai, kun ei sulla ole muita ole ollutkaan.

Vierailija
8/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja säilytyksessä joka paikassa on rasvaa! 

Vierailija
9/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii enemmän ylläpitoa, painavampi ja muutenkin hankalampi käyttää. Lisäksi nuo yllättävää kyllä hajoaa tosi helposti jos ne kolauttaa kuumana johonkin riittävän lujaa. Valurautapannun lisäksi tarvitaan toinen pannu semmoisiin paistamisiin jotka ei aivan niin hyvin onnistu valurautapannulla. 

Vierailija
10/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:00"]

Vaatii enemmän ylläpitoa, painavampi ja muutenkin hankalampi käyttää. Lisäksi nuo yllättävää kyllä hajoaa tosi helposti jos ne kolauttaa kuumana johonkin riittävän lujaa. Valurautapannun lisäksi tarvitaan toinen pannu semmoisiin paistamisiin jotka ei aivan niin hyvin onnistu valurautapannulla. 

[/quote]

Mulla on vain valurautapannuja, en koe tarvitsevani toisenlaista mihinkään paistamisiin.

Vierailija
11/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:24"]

Ruokkaa ottaa kiinni niihin niin perkeleesti.

[/quote]

Rasvaa lisää. Mulla ei ainakaan tartu kiinni ruoka ollenkaan.

Vierailija
12/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 21:28"]

Mun valurautapannu painaa ihan helvetisti :D ei siinä muuta vikaa olekkaan. Okei vittumainen puhdistaa, tuntuu ettei rasva irtoa kunnolla.

[/quote]

huoh....ei sen rasvan pidäkään irrota..

Vierailija
13/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveän epäekologista ostaa muutaman vuoden välein uusi pannu kun valurautapannu säilyy koko elämän.

Vierailija
14/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko valurautapannua käyttää keraamisella liedellä?

Vierailija
15/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:02"]

[/quote]

Mulla on vain valurautapannuja, en koe tarvitsevani toisenlaista mihinkään paistamisiin.

[/quote]

Pointti oli siinä, että teflon tai muita pinnattuja pannuja tarvitaan vain se yksi koska esimerkiksi ne saa putsattua käytön jälkeen. Valurautapannuun jää makua ja aika harva tykkää esim. sipuliletuista joten tarvitaan useampi pannu oli ne sitten valurautaa tai jotain muuta.

Vierailija
16/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

Pointti oli siinä, että teflon tai muita pinnattuja pannuja tarvitaan vain se yksi koska esimerkiksi ne saa putsattua käytön jälkeen. Valurautapannuun jää makua ja aika harva tykkää esim. sipuliletuista joten tarvitaan useampi pannu oli ne sitten valurautaa tai jotain muuta.

[/quote]

Jaa, en kyllä jaa kokemustasi tuosta. Mulla on valurautapannu, jossa paistan kaiken. On mulla myös valurautainen pikkulettupannu, mutta isot lätyt paistan samalla, millä kaiken muunkin. Sen lisäksi mulla on valurautawokki isompiin ruokiin. En koe, että maku tarttuu pannuun. Kun se on tarpeeksi rasvainen, maut eivät pääse imeytymään siihen. Ja huom. mä en edes koskaan rasvapolta sitä pannuani.

Vierailija
17/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 12:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se maku jää siihen pannuun kun se on rasvapoltettu.

Vierailija
18/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 22:16"]

Valurauta on ikuinen. Kunnon valurautapannun saa puhtaaksi paperilla. Mä käytän uunissa pannaria tehdessäni, on ihan ehdoton! Hiiliteräspannu löytyy myös.

[/quote]

Eiks pannari paistu uunipellilläkin ja saa kerralla isomman annoksen? Ei kai siihen valurautapannua tarvita?

Vierailija
19/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jollakin voi olla pakkomielle valurautapaistinpannusta?! TAAS tämä aloitus täällä!

Vierailija
20/74 |
16.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun valurautapannuni on yli 30 vuotta vanha. Pinnoitetun pannun joutuu uusimaan muutaman vuoden välein. Nyt seurataan, kuinka pitkään keraaminen pannu säilyy hyvänä. Kummallakin pannulla on tehtävänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi