Koirat ja vauva?
Meillä on kaksi pientä koiraa ja olemme nyt miettimässä kolmannen ottamista. Minulle tehdään myös nyt tässä kuussa pakastusalkionsiirto ja mietityttää, miten arki hoituisi kolmen koiran ja vauvan kanssa. Pentu, jota olen käynyt katsomassa, on nyt 6 vkoa vanha eli tulisi meille jo parin viikon päästä. Jos nyt tulisin tänä kesänä hoidoista raskaaksi, niin koira olisi jo melkein vuoden ikäinen, kun vauva syntyisi.
Miten te olette kokeneet vauvan tulon koiraperheeseen? Jaksaako sitä hoitaa kolmea koiraa ja vauvaa samalla? Itse olen positiivisin mielin, mutta mies vähän empii.
Kommentit (9)
Tällä hetkellä kaksi lasta ja kolmas tulossa ja yhtään enempää en koiria jaksaisi, vaikka eläinrakas olenkin. Kukin jaksamisensa mukaan. Jos mies empii, niin ehkä syystäkin.
Jos selviät kahdesta koirasta niin varmasti selviytyisit myös kolmen koiran kanssa!
http://vauvajakoira.blogspot.com/
Kiitos vastauksestasi! Mietitään vielä, että kumpi ratkaisu olisi parempi. Minä tosiaan olen sitä mieltä, että kyllä me kolme koiraa voidaan hoitaa siinä missä kaksikin, mutta miehen mielestä siinä olisi ehkä liian paljon hommaa, jos meillä saattaisi vuoden kuluttua olla vaikka pieni vauvakin.
Meillä on kolme pienehköä koiraa ja vauva tulossa. Neljäs koira haaveissa, viideskään ei kuulosta pahalta tuleviin asuinoloihin (syrjään kaupungin vilinästä isoon taloon isolle tontille). Haaveissa myös muita elukoita, eikä ajatuksena edes tee tiukkaa. Pienet koirat on helppoja ja tuo pentukin on jo ehtinyt kasvaa isoksi ja sisäsiistiksi ja ehtinyt oppia peruskoulunsa ennenkuin vauva syntyy.
kuuluu 3 dalmatiankoiraa ja lapset 2v ja 6kk. Asutaan omakotitalossa ja meillä on aidattu piha, lisäksi mieheni lenkkeilee (hölkkää) aktiivisesti, jolloin koirat pääsee juoksulenkille vähän niinkuin siinä 'siivellä'. Tällä kokoonpanolla ollaan pärjätty ihan kivasti.
Meillä on kahden aikuisen taloudessa viisi koiraa (kaikki keskikokoisia koiria). Vauvaa ollaan kovasti haluamassa/toivomassa (jos Luoja suo, esikoinen syntyisi helmikuussa -10). Koirista yhtäkään ei ole tarkoitus "hävittää" mahdollisen vauvan tulon vuoksi. Olen aina ollut sitä mieltä, että jos vaan tahtoa on, lapset ja koira/muut lemmikit kyllä elävät samassa taloudessa rinta rinnan. :) Meillä asiaa kyllä helpottaa se, että asumme omakotitalossa, jossa on aidattu piha, mutta ei se poista koirien hoitotarvetta mihinkään. Itse (ja onneksi miehenikin) olen varsin optimistinen laumamme yhteiselämän onnistumisen kanssa. :)
Meillä on kaksi keskikokoista koiraa, toinen ei oikein ymmärrä lasten päälle ja voi olla vähän arvaamaton (esim jos vauvan ja koiran lelut sekoittuisivat tai koira voisi yrittää omia kaikkia leluja itselleen).
Asumme kaksiossa ja vähän mietityttää kuinka sitten mahdumme kaikki tänne. Tarkoitus olisi tässä kuitenkin asua opintojemme loppuun ja vauva olisi tuolloin n.1½v.
Mitään riskejä ei kuitenkaan oteta toisen koiramme suhteen, jos se näyttää mitään aggressiivisuuden tms merkkejä tulevalle vauvalle niin luovutaan koirasta. Luultavasti vanhempani voisivat ottaa sen, sillä ovat sitä hoitaneet välillä muutenkin. Kammottaa antaa haastavaa koiraa kenellekkään muulle, joka ei tunne koiraamme.
Vielä kuitenkin uskon siihen, että saamme totutettua koiramme ja lapsemme toisiinsa. Onneksi pienet vauvat ei ihan heti lähde liikkeelle, koirilla riittää ihmettelemistä pienessa pakkauksessa muutenkin :)
Toinen koiramme on oikein lapsirakas olento. Ulkonakin lapsia nähdessään kovasti haluaisi mennä pusuttelemaan :)
Onko muita vastaavassa tilanteessa, että mahdollisesti joutuu vauvan synnyttyä luopumaan koirasta?
Koirat ovat laumaeläimiä ja samaan laumaan mahtuu hyvin myös lapset. Samalla vaivalla hoituu lenkittäminen yhdelle kui useammallekin koiralle. Meillä 3 lasta, 2 kissaa, 1 koira, lampaita, possuja ja kaneja. Eikä tee yhtään tiukkaa.