Perinteinen kysymys: kuinka paljon yo-lahjaksi?
Kyseessä vanhan luokkakaverin ja ystävän lapsi. Aikoinaan nähtiin usein, vaikkei bestiksiä koskaan ole oltu. Nykyään soitellaan pari kertaa vuodessa ja nähdään n kerran vuodessa. Nyt olis hänen tyttärensä ( en ole juuri tavnnut, mutta mukava tyttö) yo-juhlat ja summaa tiedustelisin.
Kommentit (41)
Niillä yo-lahjarahoilla minäkin maksoin esim. junaliput pääsykoepaikkakunnalle ja vuokran ja ruuan opiskelun alettua niin kauan, että opintotuet tulivat tilille. Kyllä ne rahat olivat oikeasti tarpeen, kun aloitti opinnot kaukana kotipaikkakunnalta. Ilman niitä olisi opintojen aloitus ollut paljon hankalampaa.
7
mutta joku kohtuus kerjätessäkin!
20e on oikein hyvä summa "kaukaiselle" juhlakalulle
Itse ajattelin lahjaa 20-50 e, riiippuen saanko erään kirjan kirjailijan signeerauksella, josta tiedän tytön pitävän kovin ( siis kirjailijan kirjoista). Aika isoja summia nykyään annetaan itse sain markka aikaan 25-100 markaa, ja se oli ihan hyvä:-).
pelkkä rahalahja tuntuu hiukan hassulta, kun kyseessä on varakkaan perheen ainoa lapsi , jolle jo "opiskelijaasunto" on ostettu, tosin lapsi lähtee alkuun opiskelemaan ulkomaille, joten perinteisiä astialahjoja ei kannata antaa.
Siis olette puhelinyhteydessä juhlakalun äidin kanssa 2 kertaa vuodessa ja näette kerran.. Todellakin veisin vain sen 20€. Jollekin tutummalle 50€ ja läheiselle 100€.
ja siinä todettiin, että 100e tuntuu olevan nykyään perussumma ylioppilaalle. Itse antaisin ihan ilomielin sen 100 euroa jollekin hyvin tutulle (esim omalle kummilapselle) mutta vieraammalle ehkä 50 e.
Kymppiä ei todellakaan kehtaa edes antaa. Mielummin sitten vaan se perinteinen yksi ylioppilasruusu.
Ja olin heidän pienissä häissään aikoinaan, olen yksi hänen vanhemmista tuttavistaan kuiteskin.
Jos rahaa vie. Tavaralahjat on sitten erikseen...
Mutta mun mielestä noloa on se, että summa (oli se mikä hyvänsä) viedään monissa osissa!
Eli jos antaa vaikka 50 euroa, niin yksi 50 euron seteli on _paljon_ parempi kuin yks kakskymppinen, pari kymppiä ja pari vitosta - vaikka loppusumma sama onkin. Tulee mieleen, että lahjan antaja on haalinut viimeiset setelinsä lahjaksi.
Eri asia on toki esim. rahapuuhun sidotut rahalahjat tmv.
hmm, mutta itse antaisin tuossa tapauksessa 20-25 €. 50 on ihan liikaa about tuntemattomalle ja alle 20 on mun mielestä liian vähän.
Mitä muuten tulee lasten kavereiden synttärilahjoihin, itse laitan 7-12 € riippuen siitä mitä mukavaa löytyy. En ikinävois laittaa 20 €, koska niitä synttäreitä on useamman lapsen perheessä aika paljon...
Kymmenen vuotta sitten ne shekit oli 100 mk/kpl. Olis pitäny tajuta näyttää nyrpeetä naamaa.
että euron myötä lahjojen summat on karannut.
Alle kouluikäisten lastemme kavereille ostamme n 10 euron syntymäpäivälahjoja.
Omille kummilapsille, sisarteni lapsille ym läheisille ostamme n 20-30 euron syntymäpäivälahjoja ja saman suuruisia joululahjoja.
Siskoni tyttö pääsi ripille viime kesänä ja annoin hänelle lahjaksi 50 euroa.
Ja kyllä ylioppilaslahja minusta menee näistä kaikista ohi, eli sen pitäisi olla vähän isompi.
Eli ylioppilaslahjaksi antaisin omalle kummilapselle, sisareni lapsille ym läheisille varmasti sen 100 euroa. Vieraammalle saattaisi riittää 50 euroa.
siis kutsuttuna on koko mun perhe. Tunnen hänen perheensä hyvin, ja osan miehensäkin perheestä. Vai kerkiättekä te tavata kaikkia kavereitanne kuukausittain.
Kyllä mun tapaamiset kavereitteni kanssa on harventuneet, kaikill aon työnsä, työmatkansa, lasten harrastukset ja muut luottamustoimet vie aikaa, liikaakin. Silti juttu jatkuu siitä mihin viimeksi jäi, en silti koe vierautuneeni kavereistani.
Lueskelee näitä yo-ketjuja, niin tulee kyllä ikävä 10-15 vuoden takaisia maalaiskuvioita. Ei laitettu lehti-ilmoituksia eikä erikseen kutsuttu ketään. Kaikki tutut ja sukulaiset tiesivät muutenkin, ketkä kirjoittavat ylioppilaiksi, ovet oli auki ja vieraita kävi. Munkin lakkiaisissa kävi noin 120 henkillöä! Ja meininki oli rentoa ja mukavaa, ilman turhaa hienostelua ja jäykistelyä. Ja rahaakin tuli jotain kymppitonni, mutta se kerääntyi valtaosin pikkusummista, useamman sata markkaa toivat vain kaikkein lähimmät ja suurin summa taisi olla 500 mk:n stipendi. Nyt pitäisi kaikille viedä "vähintään satanen tai se on noloo". Argh.
Mä olen äitini vanavedessä noudattanut periaatetta, että rahaa en lahjaksi anna. Olen ylpeä tästä periaatteesta - ihan riippumatta siitä, mitä ahneet rippilapset/ylioppilaat/hääparit toivovat. Ja hei - oikeesti kivan pikku lahjan saa halvemmalla kuin minkä setelin kehtaisi antaa! Myönnän, että yhden lahjakortin olen lähisukulais-kummitytölle antanut (rippilapsi, 100 e Ikeaan).
Itse pääsin yo:ksi vuonna 1990, ja yleisin seteli jonka itse sain oli varmaan 100 mk, mutta varmasti oli sekä pienempiä että joku suurempikin seteli. Suurin osa lahjoista oli muuta kuin rahaa (kirjoja, koruja, vaaseja, keittiötavaraa... kaikki ilolla vastaan otettuja!)
Ei ole kovinkaan läheinen joten mielestäni 20€ riittää hyvin ja ruusu. Tai 30€ lahjakortti johonkin nuorten suosimaan vaateliikkeeseen (kannattaa hieman varmistaa mistä lahjan saaja tykkää)
En missään nimessä laittaisi itse enempää.
Ainoastaan jos kyseessä kummilapsi tai sisartenlapsia jotka läheisempiä voisin harkita jotain arvokkaampaa.
tulee kyllä ikävä 10-15 vuoden takaisia maalaiskuvioita. Ei laitettu lehti-ilmoituksia eikä erikseen kutsuttu ketään. Kaikki tutut ja sukulaiset tiesivät muutenkin, ketkä kirjoittavat ylioppilaiksi, ovet oli auki ja vieraita kävi. Munkin lakkiaisissa kävi noin 120 henkillöä! .
Meillä oli kanssa kaikilla lapsilla vähintään 100 hengen juhlat. Pankissa oli adressit, jotka avattiin automaattisesti kaikille kylän ylioppilaille. Sinne saattoi vielä vaikka 8 mk eikä tarvinnut hävetä yhtään ja potista tuli kuitenkin tuhansien markkojen arvoinen.
Itse suunnittelen että viemme veljen tyttärelle 100 euroa, se ei tunnu pahalta kun menee niin läheiselle. 50 E on jo reilusti noinkin "kaukaiselle", ei sitä kahta kymppiäkään tarvitsisi hävetä. Ei kaikilla ole satasia joita jakaa noin vaan!!!
minun tyttäreni pääsi ylioppilaaksi kaksi vuotta sitten ja vieläpä pääkaupungissa
mutta ei tuollaisia summia kyllä näkynyt
minusta hyvä asia ettei mennä suuruudenhulluuteen
joku järki se olla pitää
lahjaksi sai ihania koruja paljonkin, hopea lusikoita, yo-kehyksen,aaltomaljakkoa yms
minusta hienoa, jäävät muistoksi ja tuskinpa nuori tuollaisia ihan heti ostaisi itselleen
rahalahjat oli 30- 50 e luokkaa ja ihan lähisukulaisilta, ja kyllä suht varaksta poppoota ollaan kaikki, kaikilla yli keskiverto kuukausiansiot
itse vein naapurin yo lapsille, ruusun ja yo-mukin arabian sellaisen
ja tyttöni sai ruusun ja 20e, tiselta naapurilta ruusun ja pienen samppanjapullon
eli täysin järkevää mielestäni
pysykää hyvät ihmiset kohtuudessa
ja mitäpäs sitten annatte kihlajaislahjoiksi, puhumattakaan häälahjoiksi
jos jo yo lahja naapurille on 100 e
kihlajaislahjat sit 200 ja häät 300e
Maksimisumma minkä voisin ylipäänsä antaa esim. läheisemmälle lapselle on 50 e.
Koska kyllähän ne on isompia juhlia kuin lakkiaiset. Samaa logiikkaa noudattaen hää/valmistujaislahjaksi 200 e, ja jos vielä väitökirjan tekee niin 300 e. Jippii! Meillä mies meinaan väittelee vuoden sisällä ;)
Markka-aikana meilläpäin oli tapana antaa max 20 mk, tuo 50 euroa tuntuu aivan kohtuuttomalta. Kummilapselle sellaista summaa voisi juuri ja juuri harkita. Onkohan se parasta ostaa jotain tavaraa, jos rahan antamiseen asetetaan noin suuret vaatimukset..