MIKSI kotiäiti EI OLE ammatti! OV
Minusta sikis, että harva on vain kotiäiti. Jos saa sen esim. 2-3 lasta, niin kotiäidiksi itseään yleensä nimittävät itseään van ne, joilla " ei ole muuta".
Suurin osa naisista on jotain muutakin, esim. "olen opiskelija/kokki/siivooja/opettaja/kampaaja/juristi/sihteeri/tmv. ja _nyt_ kotiäitinä Mikolle ja Liisalle". Eli se kotiäitiys ei ole se ainoa juttu jonka elämässään on saavuttanut...
Kommentit (19)
että moni esim. tällä palstalla ruikuttaa miksei kotiäiti ei ole ammatti jne.
Eli miksi esim. työttömälle maksetaan enemmän jne, mikä tavallaa on väärin. MUTTA jos kötiäiti saisi enemmän rahaa kun työtön, moni "sossupummi" tehtailisi lapsia liukuhihnalta, eivät suinkaan ne joilla on muutakin...!
Miksi vaikkapa 3500€/kk tienaava jäisi "kotiin tehtailemaan lapsia" vert. kouluttamaton nainen jolla ei ole aikomustakaan hankkia muuta koulutusta/työtä kun joku matalapalkka-alan ammatti.
Siksi mielestäni nykyinen systeemi on hyvä; kaikilla joilla ei ole ylimitoitettuja lainoja tmv. on mahdollisuus hoitaa lapset kotona 3-vuotiaiksi, mutta RIKASTUMAAN lapsilla ei pääse...! Vert. kotiäiti saisi saman rahan mitä työtön.
ap
tyttömyysturvallakaan rikastu. Kotiäitiyttä pitäisi tukea sillä, että perheen olisi mahdollista valita halutessaan perheverotus, kun lapset ovat pieniä jollei äiti käy töissä.
Eli miksi esim. työttömälle maksetaan enemmän jne, mikä tavallaa on väärin. MUTTA jos kötiäiti saisi enemmän rahaa kun työtön, moni "sossupummi" tehtailisi lapsia liukuhihnalta, eivät suinkaan ne joilla on muutakin...!
Miksi vaikkapa 3500€/kk tienaava jäisi "kotiin tehtailemaan lapsia" vert. kouluttamaton nainen jolla ei ole aikomustakaan hankkia muuta koulutusta/työtä kun joku matalapalkka-alan ammatti.
Siksi mielestäni nykyinen systeemi on hyvä; kaikilla joilla ei ole ylimitoitettuja lainoja tmv. on mahdollisuus hoitaa lapset kotona 3-vuotiaiksi, mutta RIKASTUMAAN lapsilla ei pääse...! Vert. kotiäiti saisi saman rahan mitä työtön.
ap
Ja sitten on vielä pilvin pimein ihmisiä, jotka tekee jotain muuta työtä kuin mihin heillä on ammatti.
Minusta kotiäitiys voisi olla ammatti, jos on monta lasta ja aikoo olla kotona hoitovapaata kauemmin (kaikki jotka siihen päätyvät eivät ole "pakko"tilanteessa). Ja sitten tiedän monta tapausta, jotka tekee töitä niin vähän (osa-aikaisesti esim. kotoa käsin) ettei niistä saaduilla tuloilla ketään elätä (mutta voivat kyllä olla mukava lisä). Ovatko he sitten ilman ammattia kokonaan?
ap
saavutetaan opiskelulla, mikä on johtanut ammattiin siivojasta aina insinööreihin ym. Kotiäitiyteen ei ole koulutusta, joten SE EI OLE AMMATTI!!!! (mielestäni olisi hyvä, että kotiä. olisi jokaiselle pakollinen koulutus min. 1 vuoden mittainen...) samase teetkö työtä kotona tai kodinulkopuolella niin se mihin olet saanut koulutuksen on AMMATTISI.
aiemmin esim lapsen syntymätodistuksessa saattanut lukea äidin ammatin kohdalla: kotirouva. Tuskin siitä kotonaolosta silloinkaan maksettiin, eikä varmaan edes sitä vertaa kuin nykyään.
neuvolasta kirjoitettuun raskaustodistukseen oli minulle merkitty ammatiksi kotiäiti, vaikka minulla on koulutus ihan muuhun työhön... Eli kyllä se siellä neuvolassa ainakin on ammatiksi laskettu ja merkitty.
Lapset ensinnäkin on ihan vitun perseestä. Ja toisekseen kotiäiti ei ole mikään ammatti,tai oikeaa työtä vastaava millään tavalla.
No koska se äitiys on vaan ihan normaali elämänvaihe. Jopa itse valittu. Ollaan haluttu perhe ja sellainen on saatu. Se on ihan normaalia elämää. Lasten ohella voi käydä töissä tai olla käymättä, mutta ei lapset/äitiys ole joku erityinen "tila" mistä ihmistä pitäisi hyvitellä tai palkita. Ihmiset on synnyttänyt ja hoitanut lapsensa kautta historian. Vasta nyt äitiydestä on "juttu" ja kaikkea perheen eteen tehtyä luetellaan listaksi asti.
Tietenkään kotiäitiys ei ole ammatti. Arvokas ja vastuullinen homma sinänsä hyvin hoidettuna, mutta ei ammatti eikä työ.
Itse olen kotiäiti, lapsi vasta 1v joten ei kiirettä vielä laittaa mihinkään.
Entäs koti-isät? Miksei heistä puhuta? Mulle kelpais ainakin, jos mieheni jäisi hoitamaan kotia ja tulevia lapsiamme, kyllä mä meidät insinööripalkallani elättäisin. Vähän haastava tilanne kotitöiden suhteen, jos molemmat tekevät pitkää päivää, toki silloin taloudellinen toimeentulo on paremmin turvattu.
N28
Mä kävin elämän koulun ja valmistuin kotiäidiksi. Nyt olen juuri lisäkoulutuksessa kihlauksen ajan ja valmistun toivottavasti ensi kesänä kotirouvaksi.
Mitä väliä. Mullakin on ammatti, mutta viimeiset 4 vuotta monessa virallisessakin paperissa on lukenut ammattina "kotiäiti".
Jos joku haluaa kutsua itseään kotiäidiksi ja sitä ammatikseen, niin mitenköhän se on muilta pois? Juu, ei sillä rikastumaan pääse.
Vierailija kirjoitti:
Mä kävin elämän koulun ja valmistuin kotiäidiksi. Nyt olen juuri lisäkoulutuksessa kihlauksen ajan ja valmistun toivottavasti ensi kesänä kotirouvaksi.
Paljon onnea sulle 🙄 Kyllä minultakin ammatti löytyy, mutta en sitä ammattia nyt harjoita. Joskus laitan papereihin kotirouva huvikseni, koska sellainen tällä herkellä olen.
Yleensä ammattiin tarvitaan myös tutkinto ja sitä vaatimusta ei kotiäitiydelle ole.