Mikä on erikoisinta, mitä olet nähnyt tai kuullut luonnossa?
.Ja vielä härskisti näkösällä kuistin kivetyksellä.
Kommentit (111)
Vuosia sitten istuttiin mökillä pihalla kahvilla kun yht äkkiä joku haukka laskeutui läheisen puun oksalle apajia katselemaan.
Tajusin kauhukseni nukkutaneeni kuopusta monet kerrat pihalla vaunun kopassa niin, että päällä on ollut vain verkko. Muutaman kuukauden vanha vauva olisi ollut tuommoiselle isolle haukalle helppopala.
Toinen juttu parivuotta sitten ajeltiin pikkuteitä tuolla syvällä savossa yht äkkiä haukka lensi suoraa autoa kohti ja oli oikeasti parista sekunnista kiinni ettei törmännyt. Me ajaltiin noin 80 km/h ja se haukka todella kaarsi aivan viimeisellä hetkellä pois.
Yleensä ne ensin pelästyy mua kun mä niitä. Oottelen että koska törmään karhuun tai suteen.
Kissa meillä kyllä vielä hengissä.
Jostain syystä nostin katseen kirjasta ja katsoin veteen, samassa näin käärmeen uimassa siinä vähän matkan päässä.
Se oli erikoista ja se oli kamalaa (oon käärmekammoinen).
Ikinä ennen ei oo meidän mökillä tai rannassa käärmeitä näkynyt. Nyt pelottaa josko ne on ruvennut siellä majailemaan, uimaan en varmasti mene.
Tai siis en voi olla varma oliko susi ja olisi kiva jos ei.
Mutta mutta oli iso koiraksi ja käytös ei sopinut koiralle muutama esimerkki:
-kun koira kulkee metsässä ja tulee talon pihaan sen rymistelyn kuulee jo pitkältä
-koira tulee yleensä ihmisen luokse ihmettelemään kukas hitto toi on
-väitän ettei koira osaa jousta niin hiljaa, että sitä ei kuulisi
eli tässä tapauksessa juoksi pihan poikki minusta muutaman metrin päästä mitään muuta ei kuulunut kun huohotus kun juoksi. Ja oli kookas isompi kun susikoira. Häntä ei ollut pystyssä kuten koirilla yleensä vaan roikkui.
Isäni mökin vierestä metsästä olen nähnyt muutaman "lehmänläjän" siis lehmiä ei lähellä ja toisekseen karhun uloste on löysä syksyllä kun se syö marjoja. Se läjä oli iso puolimetriä halkasijaltaan ja niitä oli peräjälkeen muutama. Samoihin aikoihin isä näki puunkannon joka oli revitty maasta ja siellä oli mehiläispesä. Ei tarvitse lisäksi mainita, että tuona syksynä alueella tehtiin parikin karhuhavaintoa. Tämä siis sipoossa ja en kulje siellä enään metsässä jääköön vaikka kaikki sienet sinne.
Olin pihalla kun yhtä-äkkiä alkoi kuulua määkimistä (lampaita täällä EI ole) ja kun se vielä tuli pään päältä :-O Olin ihan varma että nyt sekosin, mutta siellähän tämä nyt jo useamminkin täällä vieraillut veijari lenteli ympäriinsä.
hmmm. Kettu, joka pällisteli vain, eikä pelännyt. Tai erittäin monihaarainen salama.
ikivanhoja fossiileja (ei Suomessa).
Meidän veneen alta ui kaksi sinivalasta. Aivan mielettömän hienoja, itketti ja nauratti samaan aikaan. Samalla reissulla näin myös merisaukon, joka oli ankkuroinut itsensä hännällään (vai mikä se nyt on) johonkin rantakaislikkoon ja veteli masu pystyssä sikeitä kelluen vedessä.
Nythän luonnossa tapahtuu vaikka mitä!
Samoillessani metsässä emostaan eksynyt hirvenvasa rupesi seuraamaan minua. Yritin ajaa sen tiehensä, sillä pelkäsin, että sen emo ilmestyy jostain ja käy kimppuun. Ei se mihinkään lähtenyt, mutta lopetti onneksi seuraamisen noin kilometrin jälkeen.
Joskus juoksin yöllä päin maassa makaavaa isoa kanalintua joka lähti lentoon. Pelästyttiin molemmat aivan hirveästi.
juoksemassa parkkipaikalla autojen päältä. Raasut sitten myöhemmin ammuttiin :( Aluksi luulin niitä koiriksi, mutta hetken päästä tajusin niiden olevan hirviä. Tästä aikaa joku 13-15v ainakin.
Uros teki kuperkeikkoja taaksepain naaraan edessa.
Suuri pollo naapurin katolla, luulin etta rosvo yrittaa sita kautta sisalle. (Great Horned Owl)
Joskus teininä käveltiin pakkasyönä diskosta kotiin ja näkyi satoja tähdenlentoja. Lieneekö ollut sitten meteorisade vai mikä, mutta aivan mielettömän hienon näköistä. Asuimme maalla, joten ei ollut kaupungin valoja häiritsemässä, vain kuutamo ja välkkyvä taivas. Tapaus kesti valtavan pitkään.
Sittemmin kaupungissa luonto ja kaupunkiluonto näyttivät traagisen näytelmän. Kävelin kotikadullamme jossa päästäinen vipelsi kuin viimeistä päivää sitä kohti syöksyvää lintua (en enää muista mikä lintu se oli) pakoon. Lintu siis yritti napata sen. Päästäinen pääsi lintua karkuun juuri ja juuri ja oli ylittämässä tietä, kun tuli bussi ja pläts. Sinne jäi päästäinen renkaan alle. Kai hänen päivänsä olivat sitten luetut, oli sitten päättäjä lintu tai bussi.
- Pikkusammakoita aivan kuhisemalla ranta täynnä
- Aivan tolkuttoman iso hauki (siis joku kunnolla yli metrinen vanha körmy) ui n. 20cm jalkani vierestä uimassa ollessani, vähänkö pelästyin.
- Auringonnousut ja laskut, ja suvinen keskiyö
kasa karhun paskaa. tai Suomen suurin hämähäkki eli rantahämppy, oli kauhee jättiläinen. sellainen "lihaksikas" hrr....
suvinen kesäyö on jo itsessään niin ihastuttava kokemus, erilaisia lintuja laulamassa siinä taustalla..
meidän tuomessa oli muutamia vuosia sitten lehdellä leppispari puuhissa, uros oikein jyysti menemään ja heilui naaraan päällä erittäin koomisesti. Nauroimme äitini kanssa lähes lirut housuun.
...hyräilin itsekseni kun päätin oikaista kotiin melko pienen metsäalueen kautta. Yhtäkkiä kuului outo ääni ja 5 metrin päässä seisoi hirvi vasansa kanssa!!!! :O
Jähmetyin ja mietin että voi p*ska, mitä jos se hyökkää...otin pari varovaista askelta taaksepäin ja luojan kiitos hirvi lopetti tuijottamiseni, lähtien löntystämään eteenpäin...oli sydän kurkussa loppuviikon :D.