Julkisen terveydenhuollon tila Nyky-Suomessa - olen järkyttynyt
Olen sairas, ollut jo neljä viikkoa. Lääkärissä on juostu antibioottikuureja syöty, ärhäkkään poskiontelontulehdukseen nimittäin. Tänään aamulla herätessäni totesin taudin taas pienen tauon jälkeen yltyneen pahaksi. Todella kova poskisärky palasi ja keltaista limaa pukkaa yskiessä ja niistäessä. Tarvitsisin oman logiikkani mukaan reseptin uuteen antibioottikuuriin ja jotain vahvaa särkylääkettä tähän poskisärkyyn. Alkuviikko mun on aivan pakko olla töissä, työtilanne vaan nyt on sellainen.
Koetin äsken varata ajan terveyskeskuspäivystykseen, jotta pääsisin lääkärille, joka voi nämä reseptit minulle kirjoittaa, mutta aikaa ei anneta! Ei ole kuulemma kiireellinen asia, koska olen ollut jo pitkään sairas, resurssit ei kuulemma riitä tämän tyyppisiin tapauksiin.
Ehdotettiin menemään *yksityislääkärille*.
Että sellaista.
Tämänkö vuoksi minä veroja maksan?
Kommentit (86)
Ilmeisesti olet kuitenkin aika hyvissä ruumiinvoimissa kun täällä kykenet notkumaan ja alkuviikko on "pakko" olla töissä. Päivystys on tarkoitettu tapauksiin, joiden hoitaminen ei voi odottaa.
Lepää kotona. Ei poskiontelotulehdukseen pidä antibioottia syödä. Ihan oikein, ettet saanut aikaa. Oikea hoito on aika. Se parantaa.
Joo siis ideaalimaailmassa mä vaan lepäisin kotona, mutta tämä tauti on kestänyt jo kuukauden. Alkuun lepäsinkin 1 ½ viikkoa, ei auttanut. Tauti meni välillä pois, kahden antibioottikuurin jälkeen, palatakseen melko saman tien uudestaan.
Eli sun mielestä mä en ansaitse lääkäriaikaa? Mites tämä hirveä särky? Töihinkin on nyt vaan pakko alkuviikosta, mennä, kirjanpitohommia teen.
Kenelle ne terveyskeskuspäivystyksen ajat on tarkoitettu? Jos henki ja terveys on vaarassa, eikö silloin mennä sairaalan ensiapuun?
Eihän tuo nyt todellakaan ole mikään päivystysasia. Ilmeisesti olet kuitenkin aika hyvissä ruumiinvoimissa kun täällä kykenet notkumaan ja alkuviikko on "pakko" olla töissä. Päivystys on tarkoitettu tapauksiin, joiden hoitaminen ei voi odottaa.
Hienosti diagnosoit mun ruumiinvoimia :D Tämä koneella notkuminenhan se vasta raskasta työtä onkin. Mun työ on kevyttä toimistotyötä ja alkuviikko kuukauden kriittisin hetki, kirjanpitohommia teen.
Tämä särky on hirveä ja keltaisesta limasta päätellen tulehdusta taas pukkaa. Miksi en ansaitse aikaa lääkärille, joka voi oloani helpottavat lääkkeet määrätä?
Miksi mä en ansaitse päästä lääkärille? Sillä että saisin kunnon särkylääkket ja antibiootin alulle vaan saataisiin mun työkyky ylläpidettyä. Sehän olisi yhteiskunnan kannalta vaan järkevää. Kalliita ne sairauspoissaolot on.
Niin ja jos ette ole koskaan poskisärystä kärsineet, niin ette tiedä mistä puhutte. Se on ihan helvetillistä, ikäänkuin korvasäryn ja hammassäryn välimuoto. Tekee aika pöpperöiseksi olon.
nielutulehdusta ja poskiontelontulehdusta. Ei kuumetta, mutta olo kurja ja särky poskissa kova.
Olen yrittänyt saada aikaa päivystykseen, että jaksaisin lähteä yöksi töihin kun kuuri alkaisi vaikuttaa. Mutta aikaa ei ole tullut, vaikka olen yrittänyt selittää, että en voi jäädä kotiin makaamaan ja sairastamaan, koska toista tekijää ei ole. Mutta aikaa ei ole tippunut.
Sitä on sitten menty buranan voimilla tekemään yövuoroa ja odoteltu maanataita, että saa sen kuurin.
Poskiontelontulehdukset ei nyt vain mene aina ohi pelkällä makaamisella. Ja mistä saat sairauslomaa toista viikkoa, että saat maata sen kotona rauhassa ohi. Joskus vain on pakko mennä töihin jos ei nyt ihan pää kainalossa ole.
eli niille, jotka eivät sairauden vuoksi voi odottaa arkipäivää ja omalääkärin aikaa. Sekä ambulanssilla tuleville potilaille jotka mahdollisesti siirretään sairaalaan jos päivystyslääkäri katsoo sen tarpeelliseksi. Sinulla tuo on kestänyt jo niin pitkään, että tuskinpa yksi vuorokausi tilaasi kovinkaan huonoksi muuttaa...
Ja olen täysin samaa mieltä: mene yksityiselle jos et jaksa/viitsi odottaa huomiseen.
Potilasohjeissa poskiontelontulehduksesta kärsiville neuvotaan, että voimakas poskisärky on syy hakeutua lääkäriin. Eli ihan aiheesta olisit sinne lääkäriin menossa.
Tsemppiä ap!
sain ruinattua ajan sairaanhoitajalle. Sieltä sain haukut ja huutoa. Kuitenkin jostain ihme syystä päästi lääkärille. Lääkäri oli vihainen kun en ollut tullut aiemmin, koska astmaatikolla pitäisi olla varalla kotona antibioottikuuriresepti tällaisten tilanteiden varalle. Muuten märkä ehtii valua keuhkoihin ja joutudaan nostamaan kortisoonilääkitystä suhteettoman kovaksi.
Käskin sanoa sen heidän hoitajilleen, ettei potilaan tarvitse kuunnella turhaa haukkumista ja huutoa.
se huuhtelee nenän, mutta ei poskionteloita, eikä otsaonteloita
sairaalan päivystys on sitten eri asia.
Terveyskeskuspäivystyksessähän nimenomaan käy näitä itselleen akuutissa tilassa olevia, mutta sinänsä pystymään odottavia (korvatulehduksia, poskiontelontulehduksia jne)...
Poskiontelontulehdus voi muuten olla pahempi juttu jos "mätä " alkaa levitä, eli punkteeraus voisi olla paikoillaan?
Mulla tulee aina flunssassa keltaista limaa. Aluksi räkä on kirkasta, mutta flunssan edetessä se muuttuu aina vihreänkeltaiseksi. Eikö se ole ihan normaali flunssan oire?
jos vain oikein käyttää. Kokeile ihmeessä! Mulla auttoi jatkuvaan sairastelukierteeseen.
http://personal.fimnet.fi/laaketiede/sarvikuono/kohje.html
Kerran menin päivystykseen poskiontelontulehduksen takia sain ruinattua ajan sairaanhoitajalle. Sieltä sain haukut ja huutoa. Kuitenkin jostain ihme syystä päästi lääkärille. Lääkäri oli vihainen kun en ollut tullut aiemmin, koska astmaatikolla pitäisi olla varalla kotona antibioottikuuriresepti tällaisten tilanteiden varalle. Muuten märkä ehtii valua keuhkoihin ja joutudaan nostamaan kortisoonilääkitystä suhteettoman kovaksi.
Käskin sanoa sen heidän hoitajilleen, ettei potilaan tarvitse kuunnella turhaa haukkumista ja huutoa.
Huh mitä toimintaa! Taitaa olla siis yleistä tämä avun tarvitsijoiden kyykyttäminen hoitajien toimesta.
Unohdin muuten mainita että mulla on perussairautena astma.
ap
Se on hyvä ja halpa ja tepsivä keino tuohon vaivaan.
Turha sinne terveyskeskukseen on mennä muutenkaan. Ei siellä osata hoitaa, vaikka sinne pääsisi.
kyllä meillä iltapäivystyksissä yms käy ihan ihmiset jotka ei ole saaneet tavisaikaa sairaalan päivystys on sitten eri asia.
Terveyskeskuspäivystyksessähän nimenomaan käy näitä itselleen akuutissa tilassa olevia, mutta sinänsä pystymään odottavia (korvatulehduksia, poskiontelontulehduksia jne)...Poskiontelontulehdus voi muuten olla pahempi juttu jos "mätä " alkaa levitä, eli punkteeraus voisi olla paikoillaan?
Niin mäkin olen luullut, että terveyskeskuspäivystys on tarkoitettu juuri niille, vähemmän vakaville, ei henkeä uhkaaville, mutta akuuteille sairaustapauksille. Jos on vakavasti akuutisti sairas, sitten mennään piipaa autolla sairaalaan. Mutta voi olla, että olen käsittänyt ihan väärin tämän meidän terveydenhuollon systeemin :)
Ap
Minä olin vakavassa onnettomuudessa talvella. Veivät kyllä sairaalaan, mutta lojuin siellä käytävällä 8 tuntia. Sitten päättivät, että olen väärässä sairaalassa. Sitten minut vietiin toiseen sairaalaan, jossa sain oikeasti hoitoakin.
Terveyskeskuksessa olen käynyt kuluneen 15 vuoden aikana vain kerran. Silloin lääkäri teki väärän diagnoosin ja hoitovirheen. Vaihdoin Mehiläiseen, jossa sain sitten oikeaa hoitoa.
Poskiontelontulehduksiani en edes yritä hoidattaa siellä. Käyn suosiolla yksityisellä. Sieltä sain sitten lähetteen kyllä Meilahteen korvaklinikalle, jossa hoito on ollut oikein hyvää.
mutta itse asun täällä periferiassa,ja täällä ainakin pääsee sunnuntsisin lääkärille ilman että on pää kainalossa. Olisi kiva kyllä tietää keitä siellä teidän arvauskeskuksessa hoidetaan sunnutaisin! Varmaan jotain alkkis-raukkaa,joka on 4promillen kännissä kaatuillut!
Lähinnä täällä hoidetaan sunnuntaisin kolhiintuneita ja kolhittuja känniläisiä ja seniilejä vanhuksia, joiden ei pitäisi enää asua kotona.
ja joille tulee krapulassa rytmihäiriöitä yms.
Meillä on ihan oikeasti ongelmana tämä, ettei lasten korvatulehduksia, eikä aikuisten poskionteloita yms. katsota viikonloppuna. Jos kuurin pääsisi aloittamaan lauantaina, olisi maanantaina työkuntoinen. Nyt tilanne on pahentunut maanantaihin mennessä niin, että joutuu olemaan pahimmillaan koko viikon pois.
No sama se minulle. Voinhan maata kotona täydellä palkalla ihan hyvin. Ei se minua haittaa.
mutta itse asun täällä periferiassa,ja täällä ainakin pääsee sunnuntsisin lääkärille ilman että on pää kainalossa. Olisi kiva kyllä tietää keitä siellä teidän arvauskeskuksessa hoidetaan sunnutaisin! Varmaan jotain alkkis-raukkaa,joka on 4promillen kännissä kaatuillut!
On tosi hyvä olon helpottaja! Olen käyttänyt, mutta silti tämä tauti yltyi uudestaan. :(
ap
Ei poskiontelotulehdukseen pidä antibioottia syödä. Ihan oikein, ettet saanut aikaa. Oikea hoito on aika. Se parantaa.